Jump to content
IGNORERAD

Kan man tjäna pengar på att äga gummiplantage?


Tuk

Recommended Posts

Har själv gått i tankarna för gummiträd odling.

Man skördar på natten och enbart under regnperioden har jag fått berättat för mig. Marken skall helst vara mineral rik. Röd. Här i Issan odlas det mest ris. Du måste lyfta marken med andra ord för att slippa dränka träden under regnperioden.

Sen är det frågan om vem som kan och vill jobba med att skörda gummi på kvällen hur mycket ska de ha för jobbet.

Skulle jag börja odla gummiträd här i byn så skulle jag garanterat skicka några arbetsvilliga thailändare på skolning så de lär sig hur man skördar ordentligt. Sedan har jag fått berättat för mig att det är lätt att sälja gummi. Man behöver oftast inte lämna byn. Köparen kommer till dig.

Sedan gäller det väntan. Du måste vänta minst 5 år helst 7 år innan de är dags för skördning. Under den perioden kännar du inga pengar. Sedan så måste du gödsla en del, går åt en del näring för träden att producera gummi.

Gummi priset brukar stiga med olje priset. Ibland kännar man jämnt ut och ibland kännar man riktigt bra.

Träden går att köpa som plantor och de kostar inte många baht. Köpte teak träd för några år sedan för 6 baht per planta. vet inte vad gummiträd kostar. Beror nog på hur fina de är.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    15

  • ronoh

    13

  • Caveman

    8

  • Tricky

    7

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

OK, hur många kilo gummi per dag på säg 10 rai?

Hur många tappare har man på 10 rai?

Får tapparna sin del av försäljiningspriset eller baserat på hur mycket som är kvar efter utgifterna?

Hur säljer man gummit?

Vad kostar rågummi idag?

Hej

Hur många kg per dag beror på årstid, nederbörd m.m

Normalt går det två tappare på 10 rai.

Tapparna får 40% av vinsten och ägaren 60% för att han står för kostnaderna.

Gummit säljs på auktion i vår by var 14 dag av uppköpare som sedan lagrar och säljer vidare gummit till det stora huvudlagret i Phon phisai eller Udon Thani.

Ett helt aktuellt dagspris har jag inte men en gissning är ca 70 baht.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, hur många kilo gummi per dag på säg 10 rai?

Hur många tappare har man på 10 rai?

Får tapparna sin del av försäljiningspriset eller baserat på hur mycket som är kvar efter utgifterna?

Hur säljer man gummit?

Vad kostar rågummi idag?

Bra frågor P3, hoppas nån svarar. Jag är intresserad eftersom min släkt i Udon också har gummiträd.

Jag tror dock inte de börjat skörda än.

Jag fyller på med några frågor till

- Hur många år tar det innan man kan börja tappa gummi om man nyplanterar?

- Hur många träd planterar man per rai?

- Vad kostar det att köpa nya träd?

- Hur många rai är lagom för en familj att sköta?

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Varför hackar o mikro-analyserar man allt som sägs av Isan Lover. Han försöker ju bara att hjälpa till med svar på frågan om gummiplantage.

Har du Surin mer kunskap än IL. Vad jag läste tidigare så har du ingen farm med gummi-träd.

Tror nog Tuk är man för sin hatt och avgöra om han ska ta till sej informationen eller inte.

Hacka inte på mig när jag ställer frågor... Hur ska jag annars lära mig?

Ska man inte få ställa frågor i den här tråden?

Bland det tokigaste jag läst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bra frågor P3, hoppas nån svarar. Jag är intresserad eftersom min släkt i Udon också har gummiträd.

Jag tror dock inte de börjat skörda än.

Jag fyller på med några frågor till

- Hur många år tar det innan man kan börja tappa gummi om man nyplanterar?

- Hur många träd planterar man per rai?

- Vad kostar det att köpa nya träd?

- Hur många rai är lagom för en familj att sköta?

/ Joe

Hej

Det tar 6-7 år innan man ska börja tappa, några böjar redan vid 5 år eftersom dom inte vill vänta men då finns det risk att träden tar skada.

Man planterar med lite olika avstånd på olika platser, men det är bättre att ha lite mer mellanrum för trädens skull, dom flesta väljer 6-7m mellan raderna och 3-4m mellan träden, och det blir ca 75 träd per rai.

Priserna på plantor varierar mellan 25-100 baht beroende på lokal efterfrågan och storlek på plantorna.

Ca 10-15 rai anses lagom för en familj.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle då inte betala 40-50% av nåt till de som arbetar.

Fast det är väl därför jag inte har nå gummiodlingar heller. :)

Det gjorde inte mitt x's bror heller på sin gummiodling. Personalen avlönades per dag. Oavsett om de skördade gummi eller ananas (Som han också odlade).

Men det är klart. Den byn låg i södra Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

Hur många kg per dag beror på årstid, nederbörd m.m

Normalt går det två tappare på 10 rai.

Tapparna får 40% av vinsten och ägaren 60% för att han står för kostnaderna.

Gummit säljs på auktion i vår by var 14 dag av uppköpare som sedan lagrar och säljer vidare gummit till det stora huvudlagret i Phon phisai eller Udon Thani.

Ett helt aktuellt dagspris har jag inte men en gissning är ca 70 baht.

Mvh Isan Lover

Hur många kilon / år (ca, förstås) ger 10 rai? Eller hur många Thb/år.

Att det blir en inkomst är lätt att förstå och lever man Thaistyle så är det säkert ok.

Jag är rädd att jag skulle behöva 100 rai för att engagera mig i sådant. Men ofta så kan man justera levnadssätt efter inkomst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många kilon / år (ca, förstås) ger 10 rai? Eller hur många Thb/år.

Att det blir en inkomst är lätt att förstå och lever man Thaistyle så är det säkert ok.

Jag är rädd att jag skulle behöva 100 rai för att engagera mig i sådant. Men ofta så kan man justera levnadssätt efter inkomst.

Man får inte glömma bort vart de där markbiten ligger heller. Här i Issan odlas det väldigt lite gummiträd. Mest ris. Marken måste fixas iordning för att du ska kunna bedriva den odlingen du behagar.

Har sett några halv vissna trädodlingar på översvämmade tomter. Tänk på vart du bestämmer dig för att slå dig ner innan du drar igång ett projekt som går i graven efter 3 år.

Fast jag tror med tid och pengar så kommer du garanterat att lyckas. Sedan är sunt förnuft bra att ha, har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många kilon / år (ca, förstås) ger 10 rai? Eller hur många Thb/år.

Att det blir en inkomst är lätt att förstå och lever man Thaistyle så är det säkert ok.

Jag är rädd att jag skulle behöva 100 rai för att engagera mig i sådant. Men ofta så kan man justera levnadssätt efter inkomst.

Jag är själv mycket nyfiken på detta då min familj i Thailand har planterat några rai med gummiträd och har därför försökt kolla lite.

Enligt http://www.bandungli...ns-in-Thailand/ så är det mycket olika hur många kilon det blir per år och rai.

Författaren påstår att 100 träd per rai gav 253 kg per rai i medelvärde 2010 och att priset på obehandlat rågummi låg på ungefär 70 bath per kilo.

Om man utgår från av att författararen har rätt i sina antaganden så borde varje rai ge ungefär 17710 bath per år.

Han skriver också att det kostar ungefär 3400 bath per rai och år för konstgödning.

Alltså borde 10 rai ge en inkomst på 14758 bath per månad (11925 bath om man lägger undan för konstgödsel).

Författaren skriver också att han håller till i Udon Thani området och att han betalar sina arbetare 200 bath per dag. Han skriver också att man fick 273 kg per rai i Udon Thani i 2010 och om så är fallet så skulle 10 rai ge 15925 bath per månad i inkomst.

Om man förädlar rågummit till sjok var priset runt 125 bath per kilo i 2010.

Har tyvärr inte lyckats hitta någon information om kostnaderna för att förädla rågummit.

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning jag har också funderat på gummiträd för att dryga ut kassan lite men kommer försöka jobba mot Europa så mycket som möjligt. Det verkar ju fullt möjligt men mycket kan ju gå fel så man får ta och lära sig grunderna först och undersöka vilket gummiträd som skulle passa för den jordtyp och område man befinner sig i och så kan det ju vara bra och börja i liten skala för att ha möjligheten att göra fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktuella gummipriser:

http://rubberboard.org.in/

$4.70*30=140Bath/kilo

Om man bestämmer sig idag för att odla gummiträd så är det inte säkert om 7 år att priserna är gynsamma. Om man bestämmer sig idag på omedelbar verkan att odla gummiträd så finns det folk som säljer markbitar med både äldre och yngre träd. Tror bestämt att jag såg någon som sålde ett plantage för 5 miljoner baht för några år sedan relativt nära kambodja. Då jag håller till i Sisaket trakterna. Jag kommer inte ihåg hur många rai det var men det var nog 100000 baht per rai sedan var det lite olika åldrar på träden några var 3 år några var 15 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag är själv mycket nyfiken på detta då min familj i Thailand har planterat några rai med gummiträd och har därför försökt kolla lite. Enligt http://www.bandungli...ns-in-Thailand/ så är det mycket olika hur många kilon det blir per år och rai. Författaren påstår att 100 träd per rai gav 253 kg per rai i medelvärde 2010 och att priset på obehandlat rågummi låg på ungefär 70 bath per kilo. Om man utgår från av att författararen har rätt i sina antaganden så borde varje rai ge ungefär 17710 bath per år. Han skriver också att det kostar ungefär 3400 bath per rai och år för konstgödning. Alltså borde 10 rai ge en inkomst på 14758 bath per månad (11925 bath om man lägger undan för konstgödsel). Författaren skriver också att han håller till i Udon Thani området och att han betalar sina arbetare 200 bath per dag. Han skriver också att man fick 273 kg per rai i Udon Thani i 2010 och om så är fallet så skulle 10 rai ge 15925 bath per månad i inkomst. Om man förädlar rågummit till sjok var priset runt 125 bath per kilo i 2010. Har tyvärr inte lyckats hitta någon information om kostnaderna för att förädla rågummit. //Peo

Om man då splittar 50/50 mellan arbetare och ägare så bör man alltså ligga på 200 rai om man enbart ska leva på gummiplantagen :ahh: .

Att köpa dessa rai blir alltså dyrt oavsett om priset är billigt. Det verkar som att det tar lång tid innan man tjänar pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Om man bestämmer sig idag för att odla gummiträd så är det inte säkert om 7 år att priserna är gynsamma. Om man bestämmer sig idag på omedelbar verkan att odla gummiträd så finns det folk som säljer markbitar med både äldre och yngre träd. Tror bestämt att jag såg någon som sålde ett plantage för 5 miljoner baht för några år sedan relativt nära kambodja. Då jag håller till i Sisaket trakterna. Jag kommer inte ihåg hur många rai det var men det var nog 100000 baht per rai sedan var det lite olika åldrar på träden några var 3 år några var 15 år.

20 miljoner Thb om man ska ha en ok lön. När når man breakeven?

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det där med 50/50 stämmer inte i syd Thailand där dom flesta gummi plantagen ligger har dom daglön eller

månadslön. Så givmilda mot arbetarna är inte Gummi baronerna här nere

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I det röda Isaan är det en gummiodlarförening som har bestämt reglerna och dom ger faktiskt tapparna riktigt bra betalt, och vi har släktingar som äger gummiträds farmer och släktingar som är anställda som tappare, och dom som tappar tjänar 15 000-35 000 baht per månad lite beroende på årstiden, och det är inte en dålig lön på landet.

Mvh Isan Lover

Hej

Man har ansett att det är en ok uppgörelse att ägaren får en större del av vinsten eftersom han har alla ufgifter för, mark, plantor, gödning m.m.

Ungefär som när fiskare delar sin vinst och båtens ägare får en extra andel för att täcka dess utgifter.

Mvh Isan Lover

Hej

Det här gäller i vårt område och gummiodlarnas förenings lokaler och utbildningsplats ligger i Phon phisai, och jag är ganska säker på att det inte är samma regler i andra delar av landet, här uppe har man en god människosyn och jag tror att det var mer eller mindre självklart att tapparna skulle erbjudas och garanteras bra villkor, så verkar det t.ex inte vara i södra Thailand där arbetarna oftast är Burmeser och har bedrövliga villkor, här uppe är det ju vänner ifrån byarna och släktingar man anställer i första hand, så här uppe är ett jobb som tappare attraktivt och familjer står mer eller mindre i kö för att få ett sånt välbetalt jobb, det är också en stor anledning till att vi har en återflyttning ifrån Bangkok och Korat.

Och föreningen håller kurser för nya odlare, utbildar tapparna, erbjuder hjälp vid sjukdommar på träden, erbjuder lån för plantering, ger stöd när träden har gjort sitt och tas ned och nya planteras och köper upp allt gummi som odlas i området och allt betalas via att man avsätter någon baht per kg vid försäljningen av gummit.

Mvh Isan Lover

Att be dig om fakta är ju rent löjligt, du hittar ju på efterhand som du skriver!

Men om detta ämne kan jag en hel del då Fru Vax med familj, släkt, vänner och bygrannar sedan många år äger och driver en stor gummifarm i Nakhorn Si Thammarath.

I denna ICKE röda landsända är det vanligaste att de som skördar gummit får en garantilön på 135 baht/ dag, Men de garranteras dessutom 50% av inkomsterna.

Dessutom drivs skolan i både Nakhorn och i många byar omkring med hjälp av pengar från plantagen, samt också med hjälp av räkfarmarna som finns i stort antal.

En fråga dock, var har du hämtat din information om att det i södra Thailand är ett elände för gummiarbetare, samt att de flesta är Burmeser?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktuella gummipriser:

http://rubberboard.org.in/

$4.70*30=140Bath/kilo

Dessa priser är för RSS3 och RSS4.

RSS står för ribbed smoked sheet och är bearbetat gummi, priserna jag räknade med ovan är för obearbetad gummi såld till en handlare direkt från farmen.

20 miljoner Thb om man ska ha en ok lön. När når man breakeven?

Du måste ha 20 miljoner BHT per år för att ha en ok lön??

1,67 miljoner BHT per månad (362791 SEK)??

Du skämtar väl...? :wink:

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett råd till alla är att läsa innehållet i inläggen innan det börjar bråkas.

Peo... 20 miljoner för att köpa 200 rai är sagt.

Inget om nån årslön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett råd till alla är att läsa innehållet i inläggen innan det börjar bråkas.

Peo... 20 miljoner för att köpa 200 rai är sagt.

Inget om nån årslön.

Ok, då missuppfattade jag..

Ber om ursäkt!

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Dessa priser är för RSS3 och RSS4. RSS står för ribbed smoked sheet och är bearbetat gummi, priserna jag räknade med ovan är för obearbetad gummi såld till en handlare direkt från farmen. Du måste ha 20 miljoner BHT per år för att ha en ok lön?? 1,67 miljoner BHT per månad (362791 SEK)?? Du skämtar väl...? :wink: //Peo

Nja, jag menade att man måste köpa land för 20 miljoner innan man kan "odla sig till en vettig lön"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag menade att man måste köpa land för 20 miljoner innan man kan "odla sig till en vettig lön"

Ja, Surin har redan gjort mig medveten om mitt misstag...

Angående break even, så har författaren jag har citerat hela tiden, räknat ut en kostnad på 15700 BHT per rai för de första 7 åren utan inkomst.

//Peo

Ändrades av Peo61

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, Surin har redan gjort mig medveten om mitt misstag... Angående break even, så har författaren jag har citerat hela tiden, räknat ut en kostnad på 15700 BHT per rai för de första 7 åren utan inkomst. //Peo

Det blir även rätt svårt att klara räntorna på en blancolån på 20MThb om man inte har ett jobb medans man väntar på skörden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir även rätt svårt att klara räntorna på en blancolån på 20MThb om man inte har ett jobb medans man väntar på skörden.

Nja.. Har man inte pengarna redan sparat så är det nog ingen idé..

Om man nu måste köpa 200 rai på en gång då..

Och betala 100000 per rai..

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att be dig om fakta är ju rent löjligt, du hittar ju på efterhand som du skriver! Men om detta ämne kan jag en hel del då Fru Vax med familj, släkt, vänner och bygrannar sedan många år äger och driver en stor gummifarm i Nakhorn Si Thammarath. I denna ICKE röda landsända är det vanligaste att de som skördar gummit får en garantilön på 135 baht/ dag, Men de garranteras dessutom 50% av inkomsterna. Dessutom drivs skolan i både Nakhorn och i många byar omkring med hjälp av pengar från plantagen, samt också med hjälp av räkfarmarna som finns i stort antal. En fråga dock, var har du hämtat din information om att det i södra Thailand är ett elände för gummiarbetare, samt att de flesta är Burmeser?

Hej

Det var inga dåliga villkor 135 baht per dag + 50% av inkomsterna gummit ger, det var sannerligen inte dåligt, något liknande har jag aldrig hört talas om, det betyder ju att ägaren som köper marken, plantor, gödsel och betalar tapparna lön få den absolut minsta inkomsten, det är bara att gratulera dessa tappare.

Själv har vi haft släktingar i södra Thailand som har jobbat som tappare och dom har slitit hårt för bara dagpenningen tillsammans med Burmeser och dom har absolut inte haft någon som helst del i vinsten av gummiförsäljningen, och dom vill absolut inte jobba där för dom småpengarna dom tjänade, och det är den information jag har fått till mig ifrån våra släktingar.

Det verkar som om detta med tapparnas löner och villkor varierar mycket på olika platser, och jag kan som vanligt bara uttala mig om vad som gäller i vårt område.

Och till skillnad mot dig påstår jag inte att du ljuger (vad nu meningen skulle vara med det) när du delar med dig av din information i ämnet till oss andra.

Kunskap är inte tung att bära, och själv tycker jag att det är intresant att ta del av dom andras information i ämnet och inte minst att jämföra dom villkor som arbetarna respektive ägarna har på skilda platser.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...