Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Chalerm lovar att hjälpa Thaksin


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Ja, det gäller att inte göra som i Sverige, att ta bort straffet och låta internerna gå i skola eller träna i gymmet hela dagarna tills de blivit stora och starka och kan hota personalen.

Fängelse måste ha ett inslag av straff också!!! Inte bara utbildning. Hur ska det fungera i Thailand, om befolkningen blir varse att man får gratis utbildning i fängelset? Då blir det platsbrist väldigt fort. Låt de sitta i fängelse i några år och börja utbildningen i god tid före straffet är avslutat.

Att ha en human fängelsevistelse behöver inte resultera i svensk naivitet, eller hur?

Kenthamon

Visst ska det kännas att man saknar ett normalt liv utanför murarna – annars längtar man som frigiven snart dit in igen.

I Sverige har det ju gått alldeles för långt med att försöka likna livet innanför murarna med hur livet är utanför.

Eget rum, egen toa, egen vask, egen säng, egen TV, egen Radio, Dator, Internet, bibliotek, skola, arbete med LÖN, kiosk, tidningar, läkarvård, styrketräningsrum, biljard, pingis, dyr matutspisning, besöksrum (kopuleringsrum) för besökande flickvänner och fruar - mm, mm – ja listan kan göras hur lång som helst.

Nix – detta flum funkar inte!

Både fasta rutiner och anstaltens planer för internen ska redan första veckan noggrant förklaras och drillas – sedan ska det i en avskalad miljö rulla på med stor disciplin utan möjlighet till osunda grupperingar eller hierarkisk anarki. Bort med lull lull som permissioner mm.

Ett 3-årigt straff ska vara just 3 år så länge man sköter sig – i annat fall ska straffet förlängas vid varje förseelse som kräver detta.

En person som inte kan sköta sig innaför murarna har heller inget att göra utanför.

Ett gott uppförande innanför muren ska ALDRIG kunna tvätta bort en del av tidigare begångna illgärningar eller det straff som blev påföljden.

Efter strafftiden ska det dock vara villkorlig frigång där det erbjuds ett professionellt ombudsmannastöd i det nya livet.

Det blir jobbigt i början, men till slut finner sig även den mest bångstyriga och odisciplinerade typen

i att diciplin och fasta rutiner faktiskt skapar ett önskvärt lugn i en annars ostrukturerad och rörig värld.

Då, och först då – finns tid och rum för en nödvändig inre självrannsakan,

vilket är ett måste om man vill bryta med sitt egna destruktiva beteende.

Men det är kanske kontroversiellt och omodernt att tycka så ? :crazy::ahh::D

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 328
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    37

  • noBuzz

    29

  • Baa

    16

  • andersbangkok

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Kenthamon

Visst ska det kännas att man saknar ett normalt liv utanför murarna – annars längtar man som frigiven snart dit in igen.

I Sverige har det ju gått alldeles för långt med att försöka likna livet innanför murarna med hur livet är utanför.

Eget rum, egen toa, egen vask, egen säng, egen TV, egen Radio, Dator, Internet, bibliotek, skola, arbete med LÖN, kiosk, tidningar, läkarvård, styrketräningsrum, biljard, pingis, dyr matutspisning, besöksrum (kopuleringsrum) för besökande flickvänner och fruar - mm, mm – ja listan kan göras hur lång som helst.

Nix – detta flum funkar inte!

Både fasta rutiner och anstaltens planer för internen ska redan första veckan noggrant förklaras och drillas – sedan ska det i en avskalad miljö rulla på med stor disciplin utan möjlighet till osunda grupperingar eller hierarkisk anarki. Bort med lull lull som permissioner mm.

Ett 3-årigt straff ska vara just 3 år så länge man sköter sig – i annat fall ska straffet förlängas vid varje förseelse som kräver detta.

En person som inte kan sköta sig innaför murarna har heller inget att göra utanför.

Ett gott uppförande innanför muren ska ALDRIG kunna tvätta bort en del av tidigare begångna illgärningar eller det straff som blev påföljden.

Efter strafftiden ska det dock vara villkorlig frigång där det erbjuds ett professionellt ombudsmannastöd i det nya livet.

Det blir jobbigt i början, men till slut finner sig även den mest bångstyriga och odisciplinerade typen

i att diciplin och fasta rutiner faktiskt skapar ett önskvärt lugn i en annars ostrukturerad och rörig värld.

Då, och först då – finns tid och rum för en nödvändig inre självrannsakan,

vilket är ett måste om man vill bryta med sitt egna destruktiva beteende.

Men det är kanske kontroversiellt och omodernt att tycka så ? :crazy::ahh::D

SN

Håller med dig till 100%.

Det rödmarkerade borde vara för vår äldre generation, dvs pensionärerna, inte fängelsekunder.

Dags att Sverige slänger skygglapparna och ser verkligheten i ögonen.

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och ändå dömdes den givetvis helt oskyldiga Thaksin till fängelse när hans eget PPP satt vid makten!

Hej

Det var efter kuppen och när Prem och generalerna hade fått klartecken av den onämnbare att tillsätta Demokraterna vid makten, och just därför accepterar inte en stor del av det Thailändska folket detta utan ser det som en politisk dom för att bereda väg för marionetten, och som ett rent beställningsjobb ifrån juntan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var efter kuppen och när Prem och generalerna hade fått klartecken av den onämnbare att tillsätta Demokraterna vid makten, och just därför accepterar inte en stor del av det Thailändska folket detta utan ser det som en politisk dom för att bereda väg för marionetten, och som ett rent beställningsjobb ifrån juntan.

Mvh Isan Lover

Åtalet mot Thaksin väcktes efter valet 2006 när PPP satt vid makten. Lite svårt med tidsbegreppen tror jag. Igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Åtalet mot Thaksin väcktes efter valet 2006 när PPP satt vid makten. Lite svårt med tidsbegreppen tror jag. Igen.

Hej

Är det inte efter kuppen? Lite svårt med tidsbegreppen tror jag, igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt uppgigfter i dagens Bangkok Post behöver man inte börja sitta av sitt straff innan man kan bli benådad som har påståtts här på MPR.

http://www.bangkokpo...ave-a-precedent

Mvh Isan Lover

Nu är det visst en PT medarbetare som uttalar sig. Så han är säkert helt opartiskt. Och han har t.o.m. lyckats hittat ett fall att hänvisa till.

"

Has Section 259 been invoked for anyone before?

The probe committee [formed by Justice Minister Pracha Promnok to handle the petition] will study the point, but I have learned that former attorney-general Komain Patrapirom, who was sentenced to two years, suspended, for blocking the promotion of a public prosecutor in 1993, was given a pardon."

Alltså en person som dömts till fängelse villkorligt. Och alltså inte behöver sitta av sitt straff. Hur skulle han ha kunnat börjat avtjäna sitt straff ?

Sanningen är att det har aldrig hänt att en person fått benådning utan att delvis ha avtjänat sitt straff. Även om det är formellt möjligt.

Vilket jag redan har skrivit i ett tidigare inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är det inte efter kuppen? Lite svårt med tidsbegreppen tror jag, igen.

Mvh Isan Lover

Den här diskussionen gäller detta inlägg av IL

"Hej

Håller med dig även i detta, visst hade Thaksin precis som tidigare och efterföljande PM oftast domstolarna på sin sida, det är ju snarast mer regel än undantag historiskt att den som har makten för tillfället favoriseras i domstolarna, och det är ju bara ännu ett tecken på hur illa dom fungerar, dom skulle i princip behöva upplösas och startas om med hjälp av utländsk expertis.

Mvh Isan Lover

"

Vem satt vid makten när Thaksin åtalades och fälldes?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Retroaktivt kan de kanske ändra Thaksins dom till två års "förvisning", istället för två års fängelse.

Då kan ju Doktorn hävda att han redan har suttit av straffet och att han därför kan bli benådad utan gnissel.

Har han sedan lite flyt så kan han säkert även få ersättning för de utlägg som han har haft för dubbel bosättning ;)

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Retroaktivt kan de kanske ändra Thaksins dom till två års "förvisning", istället för två års fängelse.

Då kan ju Doktorn hävda att han redan har suttit av straffet och att han därför kan bli benådad utan gnissel.

Har han sedan lite flyt så kan han säkert även få ersättning för de utlägg som han har haft för dubbel bosättning :wink:

Mvh

SN

Har funderat i samma tankegångar, dock var finnesen med bosättningsbidrag ny för mig.

Kan du inte skicka över förslaget med kopia till DrT samt bifoga en liten räkning avséende konsultarvode, retroaktivt i alla fall! :thumbsup:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra idéer här om hur Dr T skall klaras ur skiten och komma tillbaka och frälsa landet.

De som antagligen kommer bli jättemycket extra frälsta "typ" herr Chalerm tycks dock inte själva sakna uppslag på att ändra historien till ett mer passande scenario.

Nåväl, om man hunnit med så mycket på knappa 2 månader så är nog Thaksin tillbaka i landet innan jul, i år alltså, sedan kommer det hagla manna över de som hjälpt till.

Tycker nästan det är bättre att släppa in honom direkt så han måste prestera, då får alla som tittar se hur glorian kommer att falla av och Thailand kan kanske gå vidare.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den här diskussionen gäller detta inlägg av IL

"Hej

Håller med dig även i detta, visst hade Thaksin precis som tidigare och efterföljande PM oftast domstolarna på sin sida, det är ju snarast mer regel än undantag historiskt att den som har makten för tillfället favoriseras i domstolarna, och det är ju bara ännu ett tecken på hur illa dom fungerar, dom skulle i princip behöva upplösas och startas om med hjälp av utländsk expertis.

Mvh Isan Lover

"

Vem satt vid makten när Thaksin åtalades och fälldes?

Hej

Problemet var ändå att höga ej valbara makthavare redan hade bestämt sig för att Thaksin skulle bort vid kuppen, och dom lät sig naturligtvis inte hindras av att PPP mot alla odds han skapas och vinna valet, och det var i detta läge samma betydelsefulla personer som låg bakom kuppen som ålade domstolen att ta hand om Thaksin, och därför är dommen ett politiskt beställningsjobb, dom hade bestämt sig för att oskadliggöra Thaksin och installera sin demkratiske marionett, och så blev det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Problemet var ändå att höga ej valbara makthavare redan hade bestämt sig för att Thaksin skulle bort vid kuppen, och dom lät sig naturligtvis inte hindras av att PPP mot alla odds han skapas och vinna valet, och det var i detta läge samma betydelsefulla personer som låg bakom kuppen som ålade domstolen att ta hand om Thaksin, och därför är dommen ett politiskt beställningsjobb, dom hade bestämt sig för att oskadliggöra Thaksin och installera sin demkratiske marionett, och så blev det.

Mvh Isan Lover

Kan Du visa en, säger EN, internationellt erkänt organ som har ens minsta lilla betänklighet mot "beställningsdomen" mot Thaksin.

På den tid tiden hade Thaksin uppehållstillstånd i England. Det drog in. Villkoret för att det ska kunna dras in är att England

1. Anser att den dömde har fått en rättvis rättgång

2. Samma brott hade ansetts vara ett brott i England

Så efter undersökning av domen kom de fram till att domen var korrekt. Och ett brott även i England. I motsats till Dig. Som inte har en susning om vad han är dömd för men ändå vet att det är "beställningsjobb". Inte utfört under militärtiden. Utan under tiden PPP satt vid köttkvarnarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Problemet var ändå att höga ej valbara makthavare redan hade bestämt sig för att Thaksin skulle bort vid kuppen, och dom lät sig naturligtvis inte hindras av att PPP mot alla odds han skapas och vinna valet, och det var i detta läge samma betydelsefulla personer som låg bakom kuppen som ålade domstolen att ta hand om Thaksin, och därför är dommen ett politiskt beställningsjobb, dom hade bestämt sig för att oskadliggöra Thaksin och installera sin demkratiske marionett, och så blev det.

Mvh Isan Lover

Så nu tycker du att den onämnbare ska bevilja honom amnesti,var det inte han som godkände att han blev åtalad?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan Du visa en, säger EN, internationellt erkänt organ som har ens minsta lilla betänklighet mot "beställningsdomen" mot Thaksin.

På den tid tiden hade Thaksin uppehållstillstånd i England. Det drog in. Villkoret för att det ska kunna dras in är att England

1. Anser att den dömde har fått en rättvis rättgång

2. Samma brott hade ansetts vara ett brott i England

Så efter undersökning av domen kom de fram till att domen var korrekt. Och ett brott även i England. I motsats till Dig. Som inte har en susning om vad han är dömd för men ändå vet att det är "beställningsjobb". Inte utfört under militärtiden. Utan under tiden PPP satt vid köttkvarnarna.

Hej

Dina argument övertygar mig inte, jag är fortfarande lika säker på att det var ett beslut som togs i "herrklubben" och som var sanktionerat hos den onämnbare, och Thaksins dagar var räknade den dag som den onämnbare gjorde tummen ned, och då var frågan bara på vilket sätt som man skulle oskadliggöra honom på inte om det skulle ske.

Lika övertygad är jag att han nu kommer att återvända till Thailand, jag tror inte att varken den onämnbare eller "herrklubben" vill se nya upplopp och tungt beväpnad arme som skjuter folk i ett brinnande Bangkok igen, åtminstone inte just nu, och det bäddar för att han kommer hem snart trots marionettens protester, frågan är även i detta fallet inte om det ska ske utan mer hur, vilken lösning väljer man.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så nu tycker du att den onämnbare ska bevilja honom amnesti,var det inte han som godkände att han blev åtalad?

Hej

Jag tror att den onämnbare inte är helt nöjd med hur hela den här affären har skötts och speciellt inte hur den slutade, med Thaksin vännerna i förarsätet och den utvalde marionetten som en riktigt stor förlorare, men jag är inte alls säker på att det blir en benådning som tar Thaksin hem till Thailand, det kan finnas andra lösningar, men visst vore det en typiskt Thailändsk lösning på problemet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du främjar att en brottsling ska få återvända till ett land där han är dömd utan att avtjänat sitt straff.Vad sänder det för signaler till övriga medborgare(+övriga världen)Och om han sen återvänder ska han då få vara den som styr(genom systern)landet?Tycker det låter fruktansvärt illa från en som är för folkets rätt och de fattigas förkämpe.Mvh Måne som undrar

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte utan att Thailand riskerar bli föregångslandet för begreppet "Bananrepublik" för mycket lång tid framåt

http://www.nimade.in...anrepublik.html

Möjligen bananmonarki!

Appropå banan så har de nya blommorna slagit ut, ser ut att bli många bananer i år, men de räcker nog ändå inte till hela monarkin.

Men i ämnet DrT:s return to Thailand så kan man nog med fog påstå att de röda redan börjat fira hans återtåg genom stora plakat på Pickupperna som med skränande högtalare då o då tar en runda på stan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Problemet var ändå att höga ej valbara makthavare redan hade bestämt sig för att Thaksin skulle bort vid kuppen, och dom lät sig naturligtvis inte hindras av att PPP mot alla odds han skapas och vinna valet, och det var i detta läge samma betydelsefulla personer som låg bakom kuppen som ålade domstolen att ta hand om Thaksin, och därför är dommen ett politiskt beställningsjobb, dom hade bestämt sig för att oskadliggöra Thaksin och installera sin demkratiske marionett, och så blev det.

Mvh Isan Lover

Jag tycker att det är fantastiskt att du har så stark insyn i vad militären och domstolar gör bakom kulisserna?

Om dom planerar nånting ytterligare som kan vara intressant är det ju bara ut med det.

Känner du möjligen någan av generalerna eftersom du har så god insyn?

Var är din källa?

Jag skäms naturligtvis om det är allmänt känt och jag inte känner till det. då detta är ett faktum som i såfall inte kan förbises :bag:

Jag ber även om ursäkt för att jag inte håller mig uppdaterad om vad som sägs i din by!

En anna teori skulle ju faktiskt kunna vara att du inte vet vad du talar om. Men det vore nog inte sannolikt'? :13::wink:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dina argument övertygar mig inte, jag är fortfarande lika säker på att det var ett beslut som togs i "herrklubben" och som var sanktionerat hos den onämnbare, och Thaksins dagar var räknade den dag som den onämnbare gjorde tummen ned, och då var frågan bara på vilket sätt som man skulle oskadliggöra honom på inte om det skulle ske.

Lika övertygad är jag att han nu kommer att återvända till Thailand, jag tror inte att varken den onämnbare eller "herrklubben" vill se nya upplopp och tungt beväpnad arme som skjuter folk i ett brinnande Bangkok igen, åtminstone inte just nu, och det bäddar för att han kommer hem snart trots marionettens protester, frågan är även i detta fallet inte om det ska ske utan mer hur, vilken lösning väljer man.

Mvh Isan Lover

Eller så skulle det vara just därför som det skulle kunna startas upplopp, Då han är kontroversiell. Huruvida om man tycker om honom eller ej? Så tror jag nog även att även du kan hålla med om detta faktum?

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

Dina argument övertygar mig inte, jag är fortfarande lika säker på att det var ett beslut som togs i "herrklubben" och som var sanktionerat hos den onämnbare, och Thaksins dagar var räknade den dag som den onämnbare gjorde tummen ned, och då var frågan bara på vilket sätt som man skulle oskadliggöra honom på inte om det skulle ske.

Lika övertygad är jag att han nu kommer att återvända till Thailand, jag tror inte att varken den onämnbare eller "herrklubben" vill se nya upplopp och tungt beväpnad arme som skjuter folk i ett brinnande Bangkok igen, åtminstone inte just nu, och det bäddar för att han kommer hem snart trots marionettens protester, frågan är även i detta fallet inte om det ska ske utan mer hur, vilken lösning väljer man.

Mvh Isan Lover

Nej, det finns nog ingenting som kan övertyga dig. Det är som att få påven att konvertera till islam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inte utan att Thailand riskerar bli föregångslandet för begreppet "Bananrepublik" för mycket lång tid framåt

http://www.nimade.in...anrepublik.html

Jag tycker att det är fantastiskt att du har så stark insyn i vad militären och domstolar gör bakom kulisserna?

Om dom planerar nånting ytterligare som kan vara intressant är det ju bara ut med det.

Känner du möjligen någan av generalerna eftersom du har så god insyn?

Var är din källa?

Jag skäms naturligtvis om det är allmänt känt och jag inte känner till det. då detta är ett faktum som i såfall inte kan förbises :bag:

Jag ber även om ursäkt för att jag inte håller mig uppdaterad om vad som sägs i din by!

En anna teori skulle ju faktiskt kunna vara att du inte vet vad du talar om. Men det vore nog inte sannolikt'? :13::wink:

Mvh Janne

Hej

Det är nog ingen tillfällighet att dom som gillade Thaksin (TRT, PPP) och nu PT ser det som en komplott när deras fiender gjorde sig kvitt landets valde PM och tillsatte sin egen utvalda marionett på posten, och jag tycker att deras beskrivning och teori av det som skedde är både trovärdig och trolig, det var nog inte mycket av det som inträffade som var slumpmässigt, det var säkert både välregisserat och sanktionerat på högre ort.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du främjar att en brottsling ska få återvända till ett land där han är dömd utan att avtjänat sitt straff.Vad sänder det för signaler till övriga medborgare(+övriga världen)Och om han sen återvänder ska han då få vara den som styr(genom systern)landet?Tycker det låter fruktansvärt illa från en som är för folkets rätt och de fattigas förkämpe.Mvh Måne som undrar

Hej

Jag tycker det är självklart att ett lands flera gånger folkvalda PM ska få vistas i sitt eget land, och själv tycker jag att det normala vore om kuppmakarna skulle sitta inne.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej Jag tycker det är självklart att ett lands flera gånger folkvalda PM ska få vistas i sitt eget land, och själv tycker jag att det normala vore om kuppmakarna skulle sitta inne. Mvh Isan Lover

Så länge man har blivit folkvald flera gånger, så är det alltså ok att bete sig som man vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...