Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Chalerm lovar att hjälpa Thaksin


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Så smutsigt och efterblivet så att inte ens vänner vill komma dit?

Leif

Hej

Jag håller med dig om det märkliga i detta, men det handlar om födda överklassvänner och bybor som har lyckats ta sig upp, och det verkar som om dom som har genomfört en klassresa distanserar sig ifrån dom sina och tyvär ser sig själva som bättre människor, och jag småler redan på vägen till vår by när dom i social grupp ett beklagar sig över vägarnas beskaffenhet och avståndet till civilisationen när vi reser till vår by, och själv tycker jag att dom lika gärna kunde ha stannat i stan med dess bekvämligheter, men samtidigt är det roligt att ta del av deras nedlåtande syn på den Thailändska landsbygden och folket där, och jag är övertygad om att byborna tycker att jag passar in bätte i byn än dess aliens.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 328
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    37

  • noBuzz

    29

  • Baa

    16

  • andersbangkok

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Dom vänner vi har som stöder dom gula bor inte i byn utan i Nong Khai och Udon Thani och jag tror inte att dom går runt och ropar ut detta, men för oss vänner pratar dom ju öppet om det och jag har inget emot att diskutera lite så det brukar bli lite politik ibland när vi träffas, och att vi har olika politisk uppfattning är inget som stör våra relationer, det är bara förvånade för dom att jag som utlänning befinner mig på samma sida som "daglönarna och dumskallarna" som fortfarande bor kvar ute i byarna, och när jag berättade att jag dessutom tycker om att jobba, äta och leva med dessa bybor så blev dom i det närmaste chockade, men nu känner dom ju mig och vet hur det är så nu har dom accepterat detta, men dom stannar aldrig länge hos oss när dom är på besök, dom tycker att det är både smutsigt och efterblivet i byn, så dom föredrar att vi träffas i stan hemma hos dom eller på någon bra resturang, klyftorna är ju som bekant stora och dom som har kommit upp sig beblandar sig helst inte med den underklass som flera av dom själva kommer ifrån.

Mvh Isan Lover

Trots alla paraboler?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig om det märkliga i detta, men det handlar om födda överklassvänner och bybor som har lyckats ta sig upp, och det verkar som om dom som har genomfört en klassresa distanserar sig ifrån dom sina och tyvär ser sig själva som bättre människor, och jag småler redan på vägen till vår by när dom i social grupp ett beklagar sig över vägarnas beskaffenhet och avståndet till civilisationen när vi reser till vår by, och själv tycker jag att dom lika gärna kunde ha stannat i stan med dess bekvämligheter, men samtidigt är det roligt att ta del av deras nedlåtande syn på den Thailändska landsbygden och folket där, och jag är övertygad om att byborna tycker att jag passar in bätte i byn än dess aliens.

Mvh Isan Lover

Helt underbart att du som utlänning, farang anses passa bättre in i byn än överklass-thai och bybor som lyckats ta sig upp. Likaså att dessa thai beklagar sig över vägen till er by. Självinsikt, är det nåt du brukar tänka på?

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig om det märkliga i detta, men det handlar om födda överklassvänner och bybor som har lyckats ta sig upp, och det verkar som om dom som har genomfört en klassresa distanserar sig ifrån dom sina och tyvär ser sig själva som bättre människor, och jag småler redan på vägen till vår by när dom i social grupp ett beklagar sig över vägarnas beskaffenhet och avståndet till civilisationen när vi reser till vår by, och själv tycker jag att dom lika gärna kunde ha stannat i stan med dess bekvämligheter, men samtidigt är det roligt att ta del av deras nedlåtande syn på den Thailändska landsbygden och folket där, och jag är övertygad om att byborna tycker att jag passar in bätte i byn än dess aliens.

Mvh Isan Lover

Hej Isan lover

Här gav jag dig ett + Då jag i flera inlägg senaste dan anser att du är på rätt väg.

Angående dina s.k gula vänner så tror jag att det är nånting patetiskt med dessa som knappast gör dom till representanter för det jag står får åtminstone.

Detta åtminstone om din beskrivning stämmer.

Jag har rört mig i dessa samhällsklasser mycket och känner inte riktigt igen mig.

Den medelklassen som jag rört mig mycket i verkar inte bete sig riktigt som du beskriver. Så jag får anta att detta är lokalt beteende?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan lover

Här gav jag dig ett + Då jag i flera inlägg senaste dan anser att du är på rätt väg.

Angående dina s.k gula vänner så tror jag att det är nånting patetiskt med dessa som knappast gör dom till representanter för det jag står får åtminstone.

Detta åtminstone om din beskrivning stämmer.

Jag har rört mig i dessa samhällsklasser mycket och känner inte riktigt igen mig.

Den medelklassen som jag rört mig mycket i verkar inte bete sig riktigt som du beskriver. Så jag får anta att detta är lokalt beteende?

Mvh Janne

Ditt propagandasnack om medelklassens rörmokare ger jag inte mycket för...

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt underbart att du som utlänning, farang anses passa bättre in i byn än överklass-thai och bybor som lyckats ta sig upp. Likaså att dessa thai beklagar sig över vägen till er by. Självinsikt, är det nåt du brukar tänka på?

Tycker ibland att det är lite överdrivet åt båda håll. Jag vet inte hur det är i Ils by och drar därför inga slutsatser. Det kan faktiskt vara så, och det är även med stor sannolikhet att il kan vara populär och omtyckt bland byborna.

Om jag ska tala för mig själlv så är jag varken eller. Relativt ignorerad här i byn. De flesta i byn ser mig som yngling som inte har råd att smälla upp en mega villa som gubben från tyskland 3 byar bort har gjort.

Klart hade jag haft pengar som den gubben så kanske jag hade smällt upp en kåk här också.

Jag lägger inget direkt krut att smälta in varken politiskt eller kulturellt då hur jag än vrider och vänder på allt så ses jag alltid som en gäst här och ingen bofast. Klart att man försöker vara lite extra artig då man har många ögon riktade mot sig.

Tycker att IL har rätt att utrycka sina åsikter utan att bli pressad med mothugg. Det är klart att man ska få tycka olika, annars hade vi lika gärna kunnat avskaffa demokratin, hur fel det än kan bli ibland med röstköp och korruption.

Ändrades av ronoh
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Dom vänner vi har som stöder dom gula bor inte i byn utan i Nong Khai och Udon Thani och jag tror inte att dom går runt och ropar ut detta, men för oss vänner pratar dom ju öppet om det och jag har inget emot att diskutera lite så det brukar bli lite politik ibland när vi träffas, och att vi har olika politisk uppfattning är inget som stör våra relationer, det är bara förvånade för dom att jag som utlänning befinner mig på samma sida som "daglönarna och dumskallarna" som fortfarande bor kvar ute i byarna, och när jag berättade att jag dessutom tycker om att jobba, äta och leva med dessa bybor så blev dom i det närmaste chockade, men nu känner dom ju mig och vet hur det är så nu har dom accepterat detta, men dom stannar aldrig länge hos oss när dom är på besök, dom tycker att det är både smutsigt och efterblivet i byn, så dom föredrar att vi träffas i stan hemma hos dom eller på någon bra resturang, klyftorna är ju som bekant stora och dom som har kommit upp sig beblandar sig helst inte med den underklass som flera av dom själva kommer ifrån.

Mvh Isan Lover

Vilken kategori tillhör du då? Daglönare eller dumskalle? :crazy:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilken kategori tillhör du då? Daglönare eller dumskalle? :crazy:

Kenthamon

Hej

Förmodligen båda om du frågar dom som har kommit upp sig eftersom byborna kallar mig Tamada som betyder vanlig, vilket jag är stolt över, för det tyder ju på att dom inte tycker att jag är märkvärdig eller speciellt annorlunda i deras ögon.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ibland att det är lite överdrivet åt båda håll. Jag vet inte hur det är i Ils by och drar därför inga slutsatser. Det kan faktiskt vara så, och det är även med stor sannolikhet att il kan vara populär och omtyckt bland byborna.

Om jag ska tala för mig själlv så är jag varken eller. Relativt ignorerad här i byn. De flesta i byn ser mig som yngling som inte har råd att smälla upp en mega villa som gubben från tyskland 3 byar bort har gjort.

Klart hade jag haft pengar som den gubben så kanske jag hade smällt upp en kåk här också.

Jag lägger inget direkt krut att smälta in varken politiskt eller kulturellt då hur jag än vrider och vänder på allt så ses jag alltid som en gäst här och ingen bofast. Klart att man försöker vara lite extra artig då man har många ögon riktade mot sig.

Tycker att IL har rätt att utrycka sina åsikter utan att bli pressad med mothugg. Det är klart att man ska få tycka olika, annars hade vi lika gärna kunnat avskaffa demokratin, hur fel det än kan bli ibland med röstköp och korruption.

Bra inlagg. I vart moo Baan har i Chiang Mai, har jag en liten bungalow . Passar min ekonomi. Grannarna i narheten, Japs ,Tyskar ,Hollandare och Italienare har palats liknande villor. Jag anses val som en mindre bemedlad Farang. Thaiare i omradet (ca 80%) har en valdigt neutral attityd till mig. "Jag finns" och nog med det. Och jag forsoker vara artig och trevlig tillbaka.de finns ...nog med det...Jag ar och kommer alltid att vara evig turist for dem och det ar ok for mig. Thai har inga integrations planer for mig. De tanker inte skicka mig till TFI (Thailandska for invandrare). Passar mig utmarkt.

For ovrig i vart Moo Baan umgas inte grannar speciellt. Inga heta politiska diskussioner under rusets paverkan. Den enda som for ovasen (enligt min fru), ar jag da jag spelar musik pa hog niva. Verkar som att thai sallan bjuder hem vanner. Traffas man sa gar man pa restaurant, i alla fall de bekanta Thai jag har .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Isan lover

Här gav jag dig ett + Då jag i flera inlägg senaste dan anser att du är på rätt väg.

Angående dina s.k gula vänner så tror jag att det är nånting patetiskt med dessa som knappast gör dom till representanter för det jag står får åtminstone.

Detta åtminstone om din beskrivning stämmer.

Jag har rört mig i dessa samhällsklasser mycket och känner inte riktigt igen mig.

Den medelklassen som jag rört mig mycket i verkar inte bete sig riktigt som du beskriver. Så jag får anta att detta är lokalt beteende?

Mvh Janne

Hej

Om det att en del folk som kommer upp sig verkar vilja distansera sig ifrån dom längst ned på samhällsstegen och ser sig själva som bättre människor bara är ett lokalt fenomen eller ej vet jag inte, men här finns det definitivt såna, och det finns nog såna i Sverige och andra länder också.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt propagandasnack om medelklassens rörmokare ger jag inte mycket för...

propagandasnack? rörmokare?

Har du tittat för djupt i flaskan kanske?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt propagandasnack om medelklassens rörmokare ger jag inte mycket för...

Men din fejkade djungelkärlek och fattigmansföreträdande IL-wannabestil ger vi jättemycket för. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Förmodligen båda om du frågar dom som har kommit upp sig eftersom byborna kallar mig Tamada som betyder vanlig, vilket jag är stolt över, för det tyder ju på att dom inte tycker att jag är märkvärdig eller speciellt annorlunda i deras ögon.

Mvh Isan Lover

Har du övergett godsherretiden?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Men din fejkade djungelkärlek och fattigmansföreträdande IL-wannabestil ger vi jättemycket för. :)

Jaaa han är ju ingen googelmästare precis, Utan mer verklikhets förankrad till skillnad från dig.

Har man inga kunskaper om verkligheten, o erfarenheter samt att tolka strömningar hamnar man i din o rörkrökarns sitiuastion, att sett men inte förstått.

Men jag förstår om jag inte hade haft erfarenhet hade inte ens jag förstått.

Utan hade väl varit en K Ham

Ändrades av carpenter
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa han är ju ingen googelmästare precis, Utan mer verklikhets förankrad till skillnad från dig.

Har man inga kunskaper om verkligheten, o erfarenheter samt att tolka strömningar hamnar man i din o rörkrökarns sitiuastion, att sett men inte förstått.

Men jag förstår om jag inte hade haft erfarenhet hade inte ens jag förstått.

Utan hade väl varit en K Ham

Ja det är ju tur att vi har dig som är så klok :ironi:

Vems verklighet hade du erfarenhet av sa du?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa han är ju ingen googelmästare precis, Utan mer verklikhets förankrad till skillnad från dig.

Har man inga kunskaper om verkligheten, o erfarenheter samt att tolka strömningar hamnar man i din o rörkrökarns sitiuastion, att sett men inte förstått.

Men jag förstår om jag inte hade haft erfarenhet hade inte ens jag förstått.

Utan hade väl varit en K Ham

Nu har väl Nobuzz tillbringat mer tid i Thailand än han,så Nobuzz vet nog vad han pratar om till skillnad från vissa :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju tur att vi har dig som är så klok :ironi:

Vems verklighet hade du erfarenhet av sa du?

Mvh Janne

Universitet av livet, samt som lagbas för även din yrkesgrupp, och vi var nog alla riktigt röda, så vi kunde suga ut även mindre bemedlade företag, möjligt ett som du nu företräder, vad vet jag. För växla inte detta med röda i Thailand, det är väl där du hamnar snett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa han är ju ingen googelmästare precis, Utan mer verklikhets förankrad till skillnad från dig.

Har man inga kunskaper om verkligheten, o erfarenheter samt att tolka strömningar hamnar man i din o rörkrökarns sitiuastion, att sett men inte förstått.

Men jag förstår om jag inte hade haft erfarenhet hade inte ens jag förstått.

Utan hade väl varit en K Ham

Ja självklart är han verklighetsförankrad. Precis som du.

Du har ju säkert så alldeles jättemånga och alldeles jätteolika erfarenheter att det bara snurrar i skallen. :)

Och kunskaper likaså. T.ex kunskapen om vad jag sett men inte förstått.

Den kunskapen har du skaffat alldeles själv, på egen hand, och utan att ha träffat mig. Eller ens ha haft mamma till hjälp.

Jag tycker att du är jätteduktig du. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Universitet av livet, samt som lagbas för även din yrkesgrupp, och vi var nog alla riktigt röda, så vi kunde suga ut även mindre bemedlade företag, möjligt ett som du nu företräder, vad vet jag. För växla inte detta med röda i Thailand, det är väl där du hamnar snett.

Oooh... en lagbas.. ja det förklarar ju en hel del. Du är alltså en sån där världsmästare som tror du kan allt? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Universitet av livet, samt som lagbas för även din yrkesgrupp, och vi var nog alla riktigt röda, så vi kunde suga ut även mindre bemedlade företag, möjligt ett som du nu företräder, vad vet jag. För växla inte detta med röda i Thailand, det är väl där du hamnar snett.

Ja då är det ju fantastiskt då att du tror dig kunna utala dig om någon annans erfarenhet. Du är möjligen inte släkt med saida? :crazy:

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oooh... en lagbas.. ja det förklarar ju en hel del. Du är alltså en sån där världsmästare som tror du kan allt? :)

Det är jag med speciellt bakom cyberspace skyddande väggar. Apropå det kan en thailändsk latrin brunn vara en passande bild för ett inlägg som detta.IMG_0327.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jaaa han är ju ingen googelmästare precis, Utan mer verklikhets förankrad till skillnad från dig.

Har man inga kunskaper om verkligheten, o erfarenheter samt att tolka strömningar hamnar man i din o rörkrökarns sitiuastion, att sett men inte förstått.

Men jag förstår om jag inte hade haft erfarenhet hade inte ens jag förstått.

Utan hade väl varit en K Ham

Kan tala om för herr allvetare att även noBuzz är en utmärkt rörkrökare :) Han hade dessutom bott där nere i 4 år innan du åkte ner på din första resa och tog dina första staplande steg i Thailand, så jag tror inte du ska jämföra dina erfarenheter om Thailand med noBuzz :)

Sen har jag sett hur noBuzz hämtar information från Thailand om det politiska händelserna och det är genom Twitter, där politiskt insatta thailändare skriver om vad som händer, visserligen ifrån deras egna synsätt som väl monumentalt skiljer sig från herr allvetares insikter och kunnande i ämnet.. Så det har väl inte heller samma kunskaper om verkligheten och erfarenheter som den store allvetaren carpenter antar jag, så hela mitt inlägg var nog helt onödigt att skriva :whoco5:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Universitet av livet, samt som lagbas för även din yrkesgrupp, och vi var nog alla riktigt röda, så vi kunde suga ut även mindre bemedlade företag, möjligt ett som du nu företräder, vad vet jag. För växla inte detta med röda i Thailand, det är väl där du hamnar snett.

:rotfl: Hallå, vakna!! Det är 2011 och dina gamla kommunistiska dänger är passé..

Link to comment
Dela på andra sajter

Universitet av livet, samt som lagbas för även din yrkesgrupp, och vi var nog alla riktigt röda, så vi kunde suga ut även mindre bemedlade företag, möjligt ett som du nu företräder, vad vet jag. För växla inte detta med röda i Thailand, det är väl där du hamnar snett.

Anade det,du är moderat

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag sett hur noBuzz hämtar information från Thailand om det politiska händelserna och det är genom Twitter, där politiskt insatta thailändare skriver om vad som händer, visserligen ifrån deras egna synsätt som väl monumentalt skiljer sig från herr allvetares insikter och kunnande i ämnet..

Jo.. twitter är ju en otroligt bra tjänst, som alla kan delta i, för att hålla sig uppdaterade. Men jag använder ju såklart google och en del andra tjänster med.

För självklart så inser jag att världen är aningen större än min omedelbara närhet och att min familj/by knappast representerar hela Thailand eller ens alla dess olika tankesätt.

Dessutom så känner jag personligen inte alla inblandade i Thailändsk politik och då får man ju vara tacksam för all information man kan få av de som kanske känner Lassie.

Men det är klart.. vi vet ju att både Carpenter och IL lever mitt i Thailands centrum där alla resterande thai tycker som i dessa herrars byar.

Så egentligen kunde alla människor som är intresserade av de här sakerna skippa alla nyhetsmedier, informativa kunskapskanaler och annat och bara ringa och fråga Carpenter eller IL när det är något. Dessa har ju gått livets skola och kan redan allt om allt och alla. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...