Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Chalerm lovar att hjälpa Thaksin


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Jag får väl göra även dig besviken, jag ser ingen som helst anledning till att sluta se det som sker inom politiken ifrån Isaanbornas synvinkek, och att sluta skriva om det har jag inga som helst planer på.

Och själv har jag väldigt svårt att förstå hur man ens kan begära eller uppmana en människa att sluta skriva om politik ifrån denna stora grupps sida, varför uppmanar ni inte alla marionettens vänner att sluta se det som sker inom politiken ifrån denna grupps (demokraterna) sida och begär att dom ska sluta företräda dessa i sina inlägg?

Är det bara en sida som ska stoppas så liknar det ju mer en önskan om censur.

Och själv har jag redan svarat på denna fråga flera gånger men kan göra det igen, jag kommer att fortsätta se det som sker i Thailand ifrån Isaanbons perspektiv, och det tycker jag är både min skyldighet som Isaan vän och som medmänniska eftersom dom starka grupper som är deras motpart politiskt dominerar all media och dom flesta forum, och dessutom tycker jag att det är en solklar rättighet, precis lika självklar som att dom som bor i Bangkok är intreserade av vad som sker där och skildrar det ur Bangkoks synvinkel, eller att dom som sympatiserar med demokraterna ser det som sker ur deras synvinkel, det finns enligt mig inget facit eller rätt eller fel, och alla oilka gruppers sympatisörer borde ha rätt att göra sig och sin grupps åsikter hörda, ett forum eller samhälle där alla är tvingade att tycka samma eller att företräda samma grupper, partier eller åsikter skulle då inte jag vilja ha.

Så för mig är detta inget att diskutera och jag kommer inte att svara på mer frågor om detta, utan ägna mig åt att svara på det som trådarna gäller ur Isaanbons perspektiv.

Mvh Isan Lover

Fantastisk!

Vore det inte dags att växa upp?

Du gillar inte frågan och därför vill du inte svara på den.

Jag repeterar mig ännu en gång..

DU HAR INGEN RÄTT ATT PÅSTÅ ATT DU REPRESENTERAR NÅGON ANNAN ÄN DIG SJÄLV!!!

Du vet inte vad som är isaanbors synvinkel och det kommer du aldrig att få veta.

Om du fortsätter påstå att din sanning är den enda sanningen så framstår du endast som mycket enfaldig.

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 328
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    37

  • noBuzz

    29

  • Baa

    16

  • andersbangkok

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Deta med att företräda andra känner jag väl igen, om ombudsmän inom LO kollektivet.

Sina medlemmar företräder dom sällan, för medlemmarna vet ju inte sitt bästa nämligen.

Det är faktiskt rätt vanligt att ombudsmän gör uppgörelser som inte är sina medlemars önskan.

En miljöskada och att värna om sitt i första hand anser jag.

Man påstår sig företräda, men agerar egoistiskt i första hand.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att IL är odemokratisk. Han har likt en diktator och tyrann lagt beslag på titeln "isaan representant".

I ren demokratisk anda borde vi faktiskt rösta fram våran representant.

Har jag tid, lust och tillfälle senare idag så ska jag starta en omröstning.

Men först måste vi ha kandidater.

Sätt upp TV som kandidat för "vi som får orgasm när vi får på oss en uniform" :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara tala för mig själv. Bor för tillfället i en by i utkanten av sisaket. Har inte hört ett ord om Thaksin eller Chalerm annat en på nyheterna. En del har väl kläckt ur sig att det var billigare att låna pengar när Thaksin var vid makten medans en del tycker att det är bättre nu. Kan inte se en linje i att alla issanbor skulle tycka likadant.

Men i det stora hela så är det relativt tyst kring politiska frågor här och jag går inte heller runt och frågar hur de tycker och såvidare. Alla verkar skötta sitt utifrån vad som står på dagordningen.

Däremot när jag pratar med faranger så brukar politik vara något som engagerar. Verkar som att faranger bryr sig mer än thailändarna om det politiska läget. Fast det kanske är att generalisera. Jag är ingen talesman för farangen och jag kan bara tala för mig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag kan bara tala för mig själv. Bor för tillfället i en by i utkanten av sisaket. Har inte hört ett ord om Thaksin eller Chalerm annat en på nyheterna. En del har väl kläckt ur sig att det var billigare att låna pengar när Thaksin var vid makten medans en del tycker att det är bättre nu. Kan inte se en linje i att alla issanbor skulle tycka likadant.

Men i det stora hela så är det relativt tyst kring politiska frågor här och jag går inte heller runt och frågar hur de tycker och såvidare. Alla verkar skötta sitt utifrån vad som står på dagordningen.

Däremot när jag pratar med faranger så brukar politik vara något som engagerar. Verkar som att faranger bryr sig mer än thailändarna om det politiska läget. Fast det kanske är att generalisera. Jag är ingen talesman för farangen och jag kan bara tala för mig själv.

Hej

Det ligger mycket i det du säger, folk på Isaans landsbygd pratar garanterat mindre politik till vardags än vad t.ex falanger gör i genomsnitt, det är helt riktigt dagens sysslor och sånt som är mera lokalt som gäller, sen finns det ju alltid undantag där precis som här, så visst finns det folk som pratar politik ofta och gärna där också och vilka det är brukar man snart lägga märke till oavsett om dom är röda eller gula, men det är först när större saker inträffar t.ex militärkupper, bannlysning av partier, skjutande av demonstranter och liknande som folk i allmännhet börjar prata politik, och dom allra flesta har med fog ingen större tilltro till politiker alls.

Men i städer som Udon Thani och Nong Khai har Thaksin lite av samma ställning som kungen har i Bangkok och där finns det gott om människor som går röd klädda och som gärna pratar politik , och där ska man nog helst undvika att dra igång politiska diskussioner med främmande personer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det ligger mycket i det du säger, folk på Isaans landsbygd pratar garanterat mindre politik till vardags än vad t.ex falanger gör i genomsnitt, det är helt riktigt dagens sysslor och sånt som är mera lokalt som gäller, sen finns det ju alltid undantag där precis som här, så visst finns det folk som pratar politik ofta och gärna där också och vilka det är brukar man snart lägga märke till oavsett om dom är röda eller gula, men det är först när större saker inträffar t.ex militärkupper, bannlysning av partier, skjutande av demonstranter och liknande som folk i allmännhet börjar prata politik, och dom allra flesta har med fog ingen större tilltro till politiker alls.

Men i städer som Udon Thani och Nong Khai har Thaksin lite av samma ställning som kungen har i Bangkok och där finns det gott om människor som går röd klädda och som gärna pratar politik , och där ska man nog helst undvika att dra igång politiska diskussioner med främmande personer.

Mvh Isan Lover

Jag blir imponerad av dina erfarenheter. Trots att jag bara bor 8 mil från Bangkok, PAD´s "hemmaplan" och bor i Thailand på heltid har jag aldrig träffat på någon gul. D.v.s. anhängare av PAD. Men det verkar Du göra ofta på dina semestrar upp norra Isan. Märkligt.

Dessutom. Den lilla kritik som finns mot kungahuset som finns i Thailand. Ja den hittar jag i akademikerkretsar i Bangkok!

Aldrig att jag har hört ett ont ond om kungen uppe hos svärmor i Isan! Eller för den delen bland mina kompisar här i Ayutthaya. Huvudsakligen fabriksarbetare med sina rötter i Isan/norra Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej

Det ligger mycket i det du säger, folk på Isaans landsbygd pratar garanterat mindre politik till vardags än vad t.ex falanger gör i genomsnitt, det är helt riktigt dagens sysslor och sånt som är mera lokalt som gäller, sen finns det ju alltid undantag där precis som här, så visst finns det folk som pratar politik ofta och gärna där också och vilka det är brukar man snart lägga märke till oavsett om dom är röda eller gula, men det är först när större saker inträffar t.ex militärkupper, bannlysning av partier, skjutande av demonstranter och liknande som folk i allmännhet börjar prata politik, och dom allra flesta har med fog ingen större tilltro till politiker alls.

Men i städer som Udon Thani och Nong Khai har Thaksin lite av samma ställning som kungen har i Bangkok och där finns det gott om människor som går röd klädda och som gärna pratar politik , och där ska man nog helst undvika att dra igång politiska diskussioner med främmande personer.

Mvh Isan Lover

Det verkar inte vara högt i tak bland de röda demokraterna. Jag trodde demokrati innebar att alla ska kunna framföra sin åsikt, utan att riskera repressalier i någon form.

Kanske dags för lite utbildning i demokrati bland de röda.

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara tala för mig själv. Bor för tillfället i en by i utkanten av sisaket. Har inte hört ett ord om Thaksin eller Chalerm annat en på nyheterna. En del har väl kläckt ur sig att det var billigare att låna pengar när Thaksin var vid makten medans en del tycker att det är bättre nu. Kan inte se en linje i att alla issanbor skulle tycka likadant.

Men i det stora hela så är det relativt tyst kring politiska frågor här och jag går inte heller runt och frågar hur de tycker och såvidare. Alla verkar skötta sitt utifrån vad som står på dagordningen.

Däremot när jag pratar med faranger så brukar politik vara något som engagerar. Verkar som att faranger bryr sig mer än thailändarna om det politiska läget. Fast det kanske är att generalisera. Jag är ingen talesman för farangen och jag kan bara tala för mig själv.

Jag talar ocksa bara for mig sjalv.. Hor aldrig min fru eller hennes bekanta diskutera politik (har i Chiang Mai).

De verkar for trotta. Upp sju pa morgonen...se morgon tv,,, jobbet.. darefter i vart fall firman... darefter middag..darefter sanglage...

Statsanstallda har formanen att arbeta 5 dagar i veckan, flertalet privatanstallda 6 dagar,,,,men en hel del som jag ser i min narhet arbetar 7 dagar i veckan.. So orken for politik kanske begransad...Det som star pa dagordningen ar vad som hander imorgon.

Min betraktelse : Kanns som att intresserade av politik (Thai) har pa forumet, vet betydligt mer om politik (Thai)... an i alla fall min hustru och hennes kompisar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det ligger mycket i det du säger, folk på Isaans landsbygd pratar garanterat mindre politik till vardags än vad t.ex falanger gör i genomsnitt, det är helt riktigt dagens sysslor och sånt som är mera lokalt som gäller, sen finns det ju alltid undantag där precis som här, så visst finns det folk som pratar politik ofta och gärna där också och vilka det är brukar man snart lägga märke till oavsett om dom är röda eller gula, men det är först när större saker inträffar t.ex militärkupper, bannlysning av partier, skjutande av demonstranter och liknande som folk i allmännhet börjar prata politik, och dom allra flesta har med fog ingen större tilltro till politiker alls.

Men i städer som Udon Thani och Nong Khai har Thaksin lite av samma ställning som kungen har i Bangkok och där finns det gott om människor som går röd klädda och som gärna pratar politik , och där ska man nog helst undvika att dra igång politiska diskussioner med främmande personer.

Mvh Isan Lover

Du glömde brännande av städer. Enda gången jag sett mina svärföräldrar tala om politik var faktiskt när dom fick se bilderna på bränderna i Bangkok och just då låg inte de röda bra till hos dem som annars röstat rött.

Mvh. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag blir imponerad av dina erfarenheter. Trots att jag bara bor 8 mil från Bangkok, PAD´s "hemmaplan" och bor i Thailand på heltid har jag aldrig träffat på någon gul. D.v.s. anhängare av PAD. Men det verkar Du göra ofta på dina semestrar upp norra Isan. Märkligt.

Dessutom. Den lilla kritik som finns mot kungahuset som finns i Thailand. Ja den hittar jag i akademikerkretsar i Bangkok!

Aldrig att jag har hört ett ont ond om kungen uppe hos svärmor i Isan! Eller för den delen bland mina kompisar här i Ayutthaya. Huvudsakligen fabriksarbetare med sina rötter i Isan/norra Thailand.

Hej

Att du aldrig har träffat någon gul säger väl mycket om hur liten denna extremistiska grupp är men som ändå har haft ett stort inflytande, men hade du varit i Bangkok när PAD demonstrerade hade dom varit svåra att missa, själva träffar vi naturligtvis gula sympatisörer bl.a högutbildade ifrån frugans universitet, det är ju främst bland social grupp ett och rojalisterna som dessa finns, men dom är väldigt få i förhållande till röda i vår del av landet.

I Isaan är det inte mycket kritik mot kungen men den kritik han får gäller att tillät militärkuppen och att han tillåter Prem att styra det som sker i Thailand alldeles för mycket, och därför har man demonstrerat utanför hans hus några gånger, och under upploppen fick han fly ifrån Bangkok, men den utveckling som har varit gällande kungahuset är nog snarare ett minskat intresse av dessa än så mycket kritik, det är inte många under 75 år som bryr sig om vad dom sysslar med alls, och så var det inte för 25 år sedan.

Och att man hittar kritik mot kungahuset blan akademiker kretsar är ju inte oväntat, det är ju dom som har förmågan att uttrycka sig i skrift och som har möjlighet att komma ut med det på olika sätt bl.a i media till skillnad mot en bonde i Isaan eller en boende i Klong Toeys slum, men det innebär ju inte att dom som man inte kan läsa om i tidningar, internet eller höra hålla föredrag på universitet inte tycker något i frågan.

Sen får man ju betänka att ett 15 årigt fängelse straff om man yttrar sig negativt om kungahuset säkert hjälper till att dämpa den kritik som finns, hade denna lag inte funnits hade läget nog varit väldigt annorlunda eller vad tror du?

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att du aldrig har träffat någon gul säger väl mycket om hur liten denna extremistiska grupp är men som ändå har haft ett stort inflytande, men hade du varit i Bangkok när PAD demonstrerade hade dom varit svåra att missa, själva träffar vi naturligtvis gula sympatisörer bl.a högutbildade ifrån frugans universitet, det är ju främst bland social grupp ett och rojalisterna som dessa finns, men dom är väldigt få i förhållande till röda i vår del av landet.

I Isaan är det inte mycket kritik mot kungen men den kritik han får gäller att tillät militärkuppen och att han tillåter Prem att styra det som sker i Thailand alldeles för mycket, och därför har man demonstrerat utanför hans hus några gånger, och under upploppen fick han fly ifrån Bangkok, men den utveckling som har varit gällande kungahuset är nog snarare ett minskat intresse av dessa än så mycket kritik, det är inte många under 75 år som bryr sig om vad dom sysslar med alls, och så var det inte för 25 år sedan.

Och att man hittar kritik mot kungahuset blan akademiker kretsar är ju inte oväntat, det är ju dom som har förmågan att uttrycka sig i skrift och som har möjlighet att komma ut med det på olika sätt bl.a i media till skillnad mot en bonde i Isaan eller en boende i Klong Toeys slum, men det innebär ju inte att dom som man inte kan läsa om i tidningar, internet eller höra hålla föredrag på universitet inte tycker något i frågan.

Sen får man ju betänka att ett 15 årigt fängelse straff om man yttrar sig negativt om kungahuset säkert hjälper till att dämpa den kritik som finns, hade denna lag inte funnits hade läget nog varit väldigt annorlunda eller vad tror du?

Mvh Isan Lover

Då verkar det paradoxalt att just PT är dom som skärper straffet för kritik mot kungen. Går dom på tvärs med sina väljare eller är det du som är ute och cyklar i frågan?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Då verkar det paradoxalt att just PT är dom som skärper straffet för kritik mot kungen. Går dom på tvärs med sina väljare eller är det du som är ute och cyklar i frågan?

Mvh Janne

Hej

Lese majestät lagarna är en het potatis för politiker i Thailand, men min och många andras förhoppning är ändå att Yingluck ska lyckas minska antalet Lese majestät fall och få till lättnader i denna medeltida lag under mandatperioden, det finns ett stort tryck för detta bland hennes väljare.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Lese majestät lagarna är en het potatis för politiker i Thailand, men min och många andras förhoppning är ändå att Yingluck ska lyckas minska antalet Lese majestät fall och få till lättnader i denna medeltida lag under mandatperioden, det finns ett stort tryck för detta bland hennes väljare.

Mvh Isan Lover

Just nu jobbar hon med att få ner antalet LM-brott genom att skrämma folk så dom inte begår dom från början

Också ett resultat.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du glömde brännande av städer. Enda gången jag sett mina svärföräldrar tala om politik var faktiskt när dom fick se bilderna på bränderna i Bangkok och just då låg inte de röda bra till hos dem som annars röstat rött.

Mvh. flor

Hej

Jag räknade ju upp några exempel och avslutade med "och liknande" och där kan man ju lägga in bränderna i Bangkok dom dödade i templet m.m precis som många andra stora händelser, visst pratar folk om sånt här och tycker också, så ett intresse och synpunkter finns helt klart vid större händelser även ute på landsbygden, och konstigt vore det annars.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Lese majestät lagarna är en het potatis för politiker i Thailand, men min och många andras förhoppning är ändå att Yingluck ska lyckas minska antalet Lese majestät fall och få till lättnader i denna medeltida lag under mandatperioden, det finns ett stort tryck för detta bland hennes väljare.

Mvh Isan Lover

Jag skulle i alla fall vara glad om du svarade på min fråga?

Om jag omformulerar mig då så kanske jag möjligen kan få ett rakt svar på en rak fråga.

Hur pass stort stöd anser du dig ha för att en majoritet av dom röda i Isaan riktar kritik mot kungens roll i militärkuppen?

Vad grundar du ditt svar på?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Just nu jobbar hon med att få ner antalet LM-brott genom att skrämma folk så dom inte begår dom från början

Också ett resultat.

Hej

Man kan ju ha synpunkter på hur hon hanterar detta men vi får väl utvärdera hennes ev. framgång eller misslyckande om några år.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag skulle i alla fall vara glad om du svarade på min fråga?

Om jag omformulerar mig då så kanske jag möjligen kan få ett rakt svar på en rak fråga.

Hur pass stort stöd anser du dig ha för att en majoritet av dom röda i Isaan riktar kritik mot kungens roll i militärkuppen?

Vad grundar du ditt svar på?

Mvh Janne

Hej

Det här med att svara på direkta frågor verkar inte vara din styrka heller precis, jag ställde en till dig i mitt förra inlägg, men jag fick inte heller något svar.

Jag tror att en stor majoritet av dom som röstade fram TRT inte gillar att Prem och Kungahuset blandade sig i politiken vid kuppen och tillsättandet av marionetten, jag har aldrig träffat, hört talas om eller läst om TRT sympatisörer och väljare som har varit positiva till detta, så att det inte är populärt bland dom som drabbas är nog ställt utom all tvivel, men frågar du TRT, PPP och nu PT,s politiska och ideologiska motståndare och deras väljare så får du naturligtvis andra svar, dom vet ju att det är deras enda chans att komma till makten på, för vinna val kan dom ju inte.

Enligt mig finns det absolut ingenting som talar för att dom PT,s väljare skulle vara för att kungen eller hans rådgivare blandar sig i politiken med militären och domstolarna som verktyg, dom vinner ju valen och vill regera under den mandatperiod som folket har gett dom förtroende för.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu jobbar hon med att få ner antalet LM-brott genom att skrämma folk så dom inte begår dom från början

Också ett resultat.

Har du någon källa på det?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det här med att svara på direkta frågor verkar inte vara din styrka heller precis, jag ställde en till dig i mitt förra inlägg, men jag fick inte heller något svar.

Jag tror att en stor majoritet av dom som röstade fram TRT inte gillar att Prem och Kungahuset blandade sig i politiken vid kuppen och tillsättandet av marionetten, jag har aldrig träffat, hört talas om eller läst om TRT sympatisörer och väljare som har varit positiva till detta, så att det inte är populärt bland dom som drabbas är nog ställt utom all tvivel, men frågar du TRT, PPP och nu PT,s politiska och ideologiska motståndare och deras väljare så får du naturligtvis andra svar, dom vet ju att det är deras enda chans att komma till makten på, för vinna val kan dom ju inte.

Enligt mig finns det absolut ingenting som talar för att dom PT,s väljare skulle vara för att kungen eller hans rådgivare blandar sig i politiken med militären och domstolarna som verktyg, dom vinner ju valen och vill regera under den mandatperiod som folket har gett dom förtroende för.

Mvh Isan Lover

Vad var frågan då?? Får vä citera dig så att du kan förtydliga för oss utan förmåga att utöva tankeöverföring

"Lese majestät lagarna är en het potatis för politiker i Thailand, men min och många andras förhoppning är ändå att Yingluck ska lyckas minska antalet Lese majestät fall och få till lättnader i denna medeltida lag under mandatperioden, det finns ett stort tryck för detta bland hennes väljare."

Och ditt svar tolkar jag som att det är nånting som du gissar utifrån din närmsta bekantskapskrets? I annat fall har dom röda något hemligt nätverk där sådan info sprids?

Eller har du något annat belägg för att detta är den allmänna uppfattningen?

Av alla dom Thailändare som jag pratat med i Isaan och Bangkok, så är kungens roll i kuppen en ickefråga. Men å andra sidan dom bönder jag möter till vardags är å andra sidan inte speciellt politiskt intresserade. Men jag har dock endast hört gott om kungen från dessa personer!

Varför tror du isåfall att ditt område skulle skilja sig så markant från dom områden som jag rör mig i?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon källa på det?

Hört talas om satsningen på ett "War-room" för att "bekämpa" brottslingar som begår LM-brott ? :whistle:

Varför tror du alla tidningarna i Thailand skrev om detta och vad tror du det får för effekt på befolkningens "vilja" att uttala sig kränkande eller negativt mot kungen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att du aldrig har träffat någon gul säger väl mycket om hur liten denna extremistiska grupp är men som ändå har haft ett stort inflytande, men hade du varit i Bangkok när PAD demonstrerade hade dom varit svåra att missa, själva träffar vi naturligtvis gula sympatisörer bl.a högutbildade ifrån frugans universitet, det är ju främst bland social grupp ett och rojalisterna som dessa finns, men dom är väldigt få i förhållande till röda i vår del av landet.

I Isaan är det inte mycket kritik mot kungen men den kritik han får gäller att tillät militärkuppen och att han tillåter Prem att styra det som sker i Thailand alldeles för mycket, och därför har man demonstrerat utanför hans hus några gånger, och under upploppen fick han fly ifrån Bangkok, men den utveckling som har varit gällande kungahuset är nog snarare ett minskat intresse av dessa än så mycket kritik, det är inte många under 75 år som bryr sig om vad dom sysslar med alls, och så var det inte för 25 år sedan.

Och att man hittar kritik mot kungahuset blan akademiker kretsar är ju inte oväntat, det är ju dom som har förmågan att uttrycka sig i skrift och som har möjlighet att komma ut med det på olika sätt bl.a i media till skillnad mot en bonde i Isaan eller en boende i Klong Toeys slum, men det innebär ju inte att dom som man inte kan läsa om i tidningar, internet eller höra hålla föredrag på universitet inte tycker något i frågan.

Sen får man ju betänka att ett 15 årigt fängelse straff om man yttrar sig negativt om kungahuset säkert hjälper till att dämpa den kritik som finns, hade denna lag inte funnits hade läget nog varit väldigt annorlunda eller vad tror du?

Mvh Isan Lover

Jag har varit i Bangkok under tiden PAD demonstrerat ett flertal gånger. Har t.o.m. publicerat mer än 30 bilder här på forumet, plåtade medan det pågick en PAD demonstration i Bangkok . Men inte inte gultröja på en enda bild och inte en endaste gultröja har jag ens sett. Än mindre pratat med.

Bangkok är faktiskt en ganska stor stad.

PAD har förvisso förändrats genom åren. Men en sak har inte ändrats. Deras hat mot Thaksin.

Då blir det lite lustigt när Du i en tråd skriver att den som säger något negativt om Thaksin i dina hemtrakter riskerar att hamna i träfack. Ja att det stämmer har tyvärr redan bevisats.

Samtidigt finner Du det helt naturligt att Du har kompisar som stöder PAD där uppe i Utopia. Varför har inte de fått sin träfrack ännu?

Sen hittar man i första stycket att anhängarna till det rojalistiska PAD hittar man i universitetskretsar, medan Du i tredje stycket finner det lika naturligt att man hittar kungamotståndarna i samma kretsar!

Logiken är underbar.

Sen behöver jag kanske inte enbart förlita mig på tidningar för min information eftersom jag faktiskt bor i Thailand och umgås med thailändare dagligen. Och med 15 års fängelse för LM brott så blir det möjligen "mellan skål och vägg" som man möjligen kan få höra folks verkliga uppfattning. Och de enda som ens har andats något kritik har inte oväntat varit högutbildade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har varit i Bangkok under tiden PAD demonstrerat ett flertal gånger. Har t.o.m. publicerat mer än 30 bilder här på forumet, plåtade medan det pågick en PAD demonstration i Bangkok . Men inte inte gultröja på en enda bild och inte en endaste gultröja har jag ens sett. Än mindre pratat med.

Bangkok är faktiskt en ganska stor stad.

PAD har förvisso förändrats genom åren. Men en sak har inte ändrats. Deras hat mot Thaksin.

Då blir det lite lustigt när Du i en tråd skriver att den som säger något negativt om Thaksin i dina hemtrakter riskerar att hamna i träfack. Ja att det stämmer har tyvärr redan bevisats.

Samtidigt finner Du det helt naturligt att Du har kompisar som stöder PAD där uppe i Utopia. Varför har inte de fått sin träfrack ännu?

Sen hittar man i första stycket att anhängarna till det rojalistiska PAD hittar man i universitetskretsar, medan Du i tredje stycket finner det lika naturligt att man hittar kungamotståndarna i samma kretsar!

Logiken är underbar.

Sen behöver jag kanske inte enbart förlita mig på tidningar för min information eftersom jag faktiskt bor i Thailand och umgås med thailändare dagligen. Och med 15 års fängelse för LM brott så blir det möjligen "mellan skål och vägg" som man möjligen kan få höra folks verkliga uppfattning. Och de enda som ens har andats något kritik har inte oväntat varit högutbildade.

Hej

Dom vänner vi har som stöder dom gula bor inte i byn utan i Nong Khai och Udon Thani och jag tror inte att dom går runt och ropar ut detta, men för oss vänner pratar dom ju öppet om det och jag har inget emot att diskutera lite så det brukar bli lite politik ibland när vi träffas, och att vi har olika politisk uppfattning är inget som stör våra relationer, det är bara förvånade för dom att jag som utlänning befinner mig på samma sida som "daglönarna och dumskallarna" som fortfarande bor kvar ute i byarna, och när jag berättade att jag dessutom tycker om att jobba, äta och leva med dessa bybor så blev dom i det närmaste chockade, men nu känner dom ju mig och vet hur det är så nu har dom accepterat detta, men dom stannar aldrig länge hos oss när dom är på besök, dom tycker att det är både smutsigt och efterblivet i byn, så dom föredrar att vi träffas i stan hemma hos dom eller på någon bra resturang, klyftorna är ju som bekant stora och dom som har kommit upp sig beblandar sig helst inte med den underklass som flera av dom själva kommer ifrån.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så smutsigt och efterblivet så att inte ens vänner vill komma dit?

Var har du hamnat?

Där jag vistas i Kanchanaburi är det tvärt om. Det fejas och städas till överdrift och där vill faktiskt vänner komma och hälsa på.

Här är folk stolta över sina hem och sköter om hus och närmaste område med största allvar.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...