Jump to content
IGNORERAD

Thailändska bärplockare återigen lurade till Norrlands bärmaffia!


TobbeBjoern

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Quote

Mycket märkligt att andrejsdenruskige som vet och kan allt innom bärhanteringen inte ens vet på vilken ort han kamrater från polarica köper sina bär,att komtakta tommy innela är väl slöseri med tid??är det inte lika bra du direkt ringer Bengt J. Glenn L.Steffan E...

Kan du säga mig på vilken ort Polarica betalade slavarna 45 kr/kg?

Den frågan ville jag ha svar på

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fogden

    19

  • andrejsdenruskige

    19

  • broder tuk tuk

    10

  • Herr Chang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Vet du inte ens på vilken plats polarica köper sina bär??tycker att det borde ju du eller morgan veta om inte annat ring Tommy I,Bengt J.Glenn l.Steffan E.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Vet du inte ens på vilken plats polarica köper sina bär??tycker att det borde ju du eller morgan veta om inte annat ring Tommy I,Bengt J.Glenn l.Steffan E.

Jodå, men dom betalde ju inte 45kr/kg på alla platser

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Saxat från NSD

"Till vem säljer de bären?

- Till olika uppköpare, vi får också in en hel del såna bär. En stor del av de bären har plockats av thailändare. Jag har en känsla av att ungefär hälften är från bemanningsföretag.

Även systemet med bemanningsföretag innebär dock mellanhänder, som alla ska ha sin tribut av bärplockarnas surt förvärvade slantar.

Thailändska banker

Enligt uppgift till NSD hamnar en del i fickorna på korrupta, thailändska tjänstemän. Det finns även exempel på att bärpengar överförts till svenska mellanhänder, via konton i thailändska banker.

Plockarna i Svartbyns skola är anställda av ett thailändskt bemanningsföretag. De har relativt bra boendeförhållanden och säljer bären till bland annat Polarica.

De 13 thailändarna i Räktjärvlägret har släktskapsvisum och bären köps upp av företaget Kristo från finska Tornedalen.

- Det är ett starkt och seriöst bolag. Men jag känner inte till om dom haft kontroller som vi, säger Tommy Innala.

Branschen tar ansvar

Enligt Innala har Polarica försökt få till stånd bättre villkor för bärplockarna. För några år sedan valde bolaget bort mellanhänder som bedömdes vara oseriösa.

- Vi var ute och tittade en hel del. Nu har det blivit mer ordning och reda, det ser bättre ut."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det blivit mer ordning och reda, det ser bättre ut."

Vaför betalade ni 45kr på vissa platser??Kankse för att tjäna en slant extra själva och strunta i era slavar??

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Till vem säljer de bären?

- Till olika uppköpare.

Är du säker att det inte var en uppköpare???

Uppköpare och Finnerödja eller Polarica är inte samma sak. Att Polarica och Finnerödja köper bären av uppköparna är en annan sak

Kom med konkreta saker istället

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige,,, Kom med konkreta saker istället, ditt dravel är det ingen som tro på längre,,, Att Polarica och Finnerödja köper bären av uppköparna är en annan sak,,men att uppköparen jobbar åt Polarica och att Polarica håller i plånboken är väl en annan sak??

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, Ring polisen eller facket då eller anmäl dom och hoppas att dom inte får några julklappar i år. Ett annat alternativ är ju att gå ut i pressen med det hela.

Du kanske kan göra bärplockarna en tjänst och köpa deras bär för 65 kr kilot nästa år för att vara säker på att ingen blir blåst.

Personligen så bryr jag mig inte om bärmarknaden överhuvudtaget. Men om du vill ha det riktiga svaret så lär du ju inte få det här på Mai Pen Rai, det är inget bärplockar forum.

Orkar inte argumentera om vem som har mest rätt eller mest fel, kanske du eller kanske jag. Och vad har det för betydelse.

Over and out

Link to comment
Dela på andra sajter

Räcker det inte med alla gånger du andrejsdenruskige och morgan gått ut i press och media med era lögner??

Kan inte du i ställer kontrolera vad priset för hjotron varit i sommar innan du slänger ur dig dina lögner,,

Kan betala 65 kr kilot även nästa år,,

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Räcker det inte med alla gånger du andrejsdenruskige och morgan gått ut i press och media med era lögner??

Kan inte du i ställer kontrolera vad priset för hjotron varit i sommar innan du slänger ur dig dina lögner,,

Kan betala 65 kr kilot även nästa år,,

Har nog aldrig gått ut i press och media och snackat om varken bär eller företag har nog aldrig pratat med media eller press. Men i din lilla värld kanske Mai Pen Rai är press och media?

Jag jobbar inom olje och gas branchen och ger faktisk f-n i dina bär. Jag har tidigare skrivit att varken jag eller någon i min familj har sålt ett enaste bär och jag har heller inte köpt några och kommer nog aldrig att göra det.

Orkar inte kontrollera hjortronpriser ute i fält när jag sitter i Norge (kommer inte att göra det när jag kommer hem heller), och den här länken var den enda jag hittade http://www.dn.se/DNe...?d=145&a=445832

Morgan känner jag förövrigt inte och som sagt så har jag ingenting med bärbranchen att göra.

Jag vet inte hur partisk du är i den här konversationen, kanske någon du känner har blivit blåst. Har tyvär inga siffror på hur många Thai, Polacker eller andra som har blivit blåsta.

Jag får mina pengar för mitt jobb och har mina problem på mitt jobb, hur det går för övriga är faktiskt inte mitt problem även om man kan tycka synd om människorna.

Vem som har blåst vem, om det var Morgan eller om det var Polarica eller om du har någon annan konspirationsteori får du nog ta med dom som är i den branchen

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar tråd, helt klart sinsod-kvalitet på den  :great:

f-n va sugen jag blev på glass och hjortron nu  :yes:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag är helt enig och riktigt skäms över att delta så aktivt.

Vet inte om sinsod tråd är i paritet, men möjligt vis expressen tråden i gamla TT :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Snart bär det av... till Thailand.

/jfk

hehe den var bra!

Lite tips... skall tråden överleva bärsässongen så måste ni nog koppla lite grepp om bären så att säga...   :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Snart bär det av... till Thailand.

/jfk

Det bär mig inte emot att säga detsamma!  :party:

Någon på forumet som åker från Köpenhamn nu på Fredag 3/10 och vill ta lite lämplig dryck innan det bär av?  :drunk:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

När man "sätter picken i bäret" har man begått en stor synd, beroende på om innehavaren av bäret ägs av en annan ägare än man själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

        det vore kul att få ett svar från den som startade tråden om hur det gick med thailändaren !

                                                  mvh Repe  Husbonde för 4 exthaibärplockare ...

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har ett ruttet lingon över...

eller möjligtvis svamp  :na:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...