Jump to content
IGNORERAD

Thailändska bärplockare återigen lurade till Norrlands bärmaffia!


TobbeBjoern

Recommended Posts

Vi fick idag ett samtal från frugans kusins pappa som är i Sverige för att plocka bär om hur lurade de blir av den norrländska bärmaffian. De blir lovade en minimilön av en svensk kvinnlig representant från företaget på 8000 sek/mån skrivet på thai. Men först måste de betala flygresan själva som kostar 70000 baht (normalpris 40-50000). Sen visar det sig att de måste betala mat/husrum/ bensin ca 200-250 sek/ dag och detta oberoende om det finns bär eller inte. Och om det inte finns så mycket bär så blir det ingen mini-inkomst som utlovat. Det hela slutar med att bärplockarna blir skyldiga pengar istället för att tjäna några, eftersom de oftast har lånat till biljetten!

Detta är ju en följetong varje år, kan verkligen inte myndigheterna stoppa dessa jävla svin som utnyttjar inte ont anade fattiga från andra länder. Det har ju även visats på TV hur illa dessa bärplockare behandlas. Och varför agerar inte de stora inköpsföretagen som Ekströms, Felix, Önos etc mot dessa maffiagubbar.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fogden

    19

  • andrejsdenruskige

    19

  • broder tuk tuk

    10

  • Herr Chang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Och varför agerar inte de stora inköpsföretagen som Ekströms, Felix, Önos etc mot dessa maffiagubbar.. 

ja dom är ju inte uppköpare direkt men dom handlar ju av uppköparna och 'varför

bryr sig inte läkemedelsindustrin dom köper ju upp merparten av blåbären ja knepig situation

detta ,, varför har dom betalat överpris för biljetten?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja min thai tjej kom hit i början på aug.. och har varit ute bra mkt i skogarna o snittar runt 500sek per dag.. om man kommer hit som henne o fick biljett mm for free är det väl ok. då har hon ju möjlighet att skicka tillbaka lite surt förvärvade kosingar hemåt..

men jag är lite frågande hur de som kommer hit via de stora bemanningsföretagen klarar sig?

jag brukar ju dessutom hjälpa henne o vänner med hämta upp o sälja bären

här just söder om umeå har det varit pris på blåbär 21kr/kg o lingon 10kr/kg (vad har ni för priser på andra ställen=?

häromkring finns det företag som via bemanningsföretag  tagit in thailändare som får bo i små logement typ ner lagda skolor.. de är ute from 0400-1900 -.. klart de jobbar hårt.. plockar säkert runt 100 kg per dag.. vill inte stressa tg så hårt.. får hon ihop 500 per dag så är det ok.

mvh // Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi fick idag ett samtal från frugans kusins pappa som är i Sverige för att plocka bär om hur lurade de blir av den norrländska bärmaffian. De blir lovade en minimilön av en svensk kvinnlig representant från företaget på 8000 sek/mån skrivet på thai. Men först måste de betala flygresan själva som kostar 70000 baht (normalpris 40-50000). Sen visar det sig att de måste betala mat/husrum/ bensin ca 200-250 sek/ dag och detta oberoende om det finns bär eller inte. Och om det inte finns så mycket bär så blir det ingen mini-inkomst som utlovat. Det hela slutar med att bärplockarna blir skyldiga pengar istället för att tjäna några, eftersom de oftast har lånat till biljetten!

Detta är ju en följetong varje år, kan verkligen inte myndigheterna stoppa dessa jävla svin som utnyttjar inte ont anade fattiga från andra länder. Det har ju även visats på TV hur illa dessa bärplockare behandlas. Och varför agerar inte de stora inköpsföretagen som Ekströms, Felix, Önos etc mot dessa maffiagubbar.. 

Ja att en flygbiljett Bkk-Sto kostar 40-50 tusen är ju en sak, men dom ska väl vidare ca 100 mil i Sverige också och det är ju inte gratis precis. 200 kr för mat och husrum per dag verkar inte heller speciellt dyrt, jag klarar inte mig själv på det i alla fall.

Sedan är det väl transporter och annat varje dag som också kostar med dagens bensinpriser, inköp av minibussar etc.

Så överpriser? Tja, det kan säkert vara svårt för en thai att få någon vinst på det hela om dom inte har någon farangsläkting som står för alla kostnader i Sverige som mat, husrum, bensin, transporter inom landet samt tar sig tiden att varje dag skjutsa runt dom i skogarna.

Jag skulle inte rekommendera någon thai att komma hit och plocka bär om dom var tvungen att bstå för alla kostnader själv.

Och att bäruppköparna ska stå för dom kostnaderna personligen kan man väl inte begära, antar att dom t o m är ute efter en liten vinst.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja att en flygbiljett Bkk-Sto kostar 40-50 tusen är ju en sak, men dom ska väl vidare ca 100 mil i Sverige också och det är ju inte gratis precis. 200 kr för mat och husrum per dag verkar inte heller speciellt dyrt, jag klarar inte mig själv på det i alla fall.

Sedan är det väl transporter och annat varje dag som också kostar med dagens bensinpriser, inköp av minibussar etc.

Så överpriser? Tja, det kan säkert vara svårt för en thai att få någon vinst på det hela om dom inte har någon farangsläkting som står för alla kostnader i Sverige som mat, husrum, bensin, transporter inom landet samt tar sig tiden att varje dag skjutsa runt dom i skogarna.

Jag skulle inte rekommendera någon thai att komma hit och plocka bär om dom var tvungen att bstå för alla kostnader själv.

Och att bäruppköparna ska stå för dom kostnaderna personligen kan man väl inte begära, antar att dom t o m är ute efter en liten vinst.

Kan inte annat än hålla med Kim som före detta uppköpare.

Mina erfarenheter är att vissa kommer till sverige i förhoppningen om att tälja guld med täljkniv(som före detta bankanställd, försäljare eller dyl).

Man måste vara medveten om att det är ett hästjobb att plocka.

Och vissa personer är inte lämpade för det hela.

Jag kan just tänka mig att upp köparen i fråga i dom här kostnaderna även står för bilar och bensin?

Och med tanke på vilka sträckor man kan få åka för att hitta bär så kan dessa kostnader skena iväg.

Och ingen kan heller förutspå prognosen på bären. Lite bär = Högt pris och långa transportsträckor vilket gör ett högt bränslepris.

Mycket bär är det omvända.

Man kan säga att i år har jag hört att det är lite bär. Detta gynnar dom svaga som inte orkar plocka så mycket då man får högt pris för lite bär(om man hittar bär?).

Men som sagt INGEN kan förutspå bäråtkomsten.

Och som vanligt är det dom i Thailand som tidigare år tjänat bra som talar vitt och brett i byarna vilket kap det är att åka till Sverige och plocka bär.

Dom som förlorat pengar gör ju knappast så stort väsen av sig.

Jag har lärt mig att det finns Thai som går back på kuppen likväl som det finns dom som i samma gäng går + 20000 Kr

Och man kan ju inte lasta "Bärmaffian" för dom som går back när det bevisligen finns dom som helt klart går +

Det är kombinationen tur + fan djävlar anamma och styrka.

Sen motsäger jag inte att det finns oseriösa bäruppköpare.

Men låt inte dom färga hela branchen.

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Som svensk och boendes i dessa norrländska trakter måste det väl ändå vara

ganska irriterande att skogarna rensas på bär av en skock thailändare.

Finns säkert ganska många som tycker om att förgylla vardagen med lite plock

och goda bär till sylt och saft.

Kan ju bara föreställa mig ramaskriet i de småländska skogarna på mitt barndoms

70 tal om 25 thailändare skulle invaderat trakten och finkammat området på

bärbeståndet.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne och Kim så är min uppfattning också som ni skriver

har ca ett 20 tal thaivänner som är här och plockar dom betalar biljetterna + mat o logi och bensin

själva bilarna står uppköparen för och mina thaivänner är mkt nöjda dom har satang mak mak när dom åker hem

en del av dom har byggt hus (ja inte på ett år är bäst att tillägga)andra investerat i mark hemma sedan vet jag  några som  kommit och gått back

men just dom var inte så konstigt dom tyckte det var för jobbigt + att deras släkting i sverige betala ibljett och uppehälle så

varför anstränga sig he he

ps jo det finns oärliga firmor också ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som svensk och boendes i dessa norrländska trakter måste det väl ändå vara

ganska irriterande att skogarna rensas på bär av en skock thailändare.

Finns säkert ganska många som tycker om att förgylla vardagen med lite plock

och goda bär till sylt och saft.

Kan ju bara föreställa mig ramaskriet i de småländska skogarna på mitt barndoms

70 tal om 25 thailändare skulle invaderat trakten och finkammat området på

bärbeståndet.

BTT

Rensas av Thailändare? :D:D:D:D:D

Det är väl kanske några få procent av beståndet som verkligen plockas på en säsong. Resten ruttnar bort.

Var glad att det finns så pass bra med bärplockare som vill och kan.

Annars skulle det bli mycket dyr lingonsylt till köttbullarna.

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som svensk och boendes i dessa norrländska trakter måste det väl ändå vara

ganska irriterande att skogarna rensas på bär av en skock thailändare.

Finns säkert ganska många som tycker om att förgylla vardagen med lite plock

och goda bär till sylt och saft.

Kan ju bara föreställa mig ramaskriet i de småländska skogarna på mitt barndoms

70 tal om 25 thailändare skulle invaderat trakten och finkammat området på

bärbeståndet.

BTT

Kan nog tänka mig att det finns en hel del thaiare som retar sig på alla faranger som köper upp deras land,öppnar barer eller bara förlustar sig på deras kvinnor..

Men det är förstås någoting helt annat, för det gör vi ju utav humanitära skäl.. :grrrrrr:

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan nog tänka mig att det finns en hel del thaiare som retar sig på alla faranger som köper upp deras land,öppnar barer eller bara förlustar sig på deras kvinnor..

Men det är förstås någoting helt annat, för det gör vi ju utav humanitära skäl.. :grrrrrr:

Rock on!

köpa land går ju inte som farang och barköpen tror jag

thaiarna tjänar mest på , jag tror att det är  många

thai pojkar som tjänar pengar när vi förlustar oss på "deras" kvinnor

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, måste hålla med Janne angående detta. BTT är ute och cyklar...

Sverige är ett ganska glesbefolkat land, 9 miljoner invånare på en yta nästan lika stort som Thailand. Bara det att i Thailand finns det kanske 65 miljoner... Jag kan ju själv tycka att den thailändska naturen ser lite "avplockad" (och nedskräpad) ut, men att det skulle hända i Sverige pga thailändska gästarbetare har jag mycket svårt att föreställa mig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

köpa land går ju inte som farang och barköpen tror jag

thaiarna tjänar mest på , jag tror att det är  många

thai pojkar som tjänar pengar när vi förlustar oss på "deras" kvinnor

Så du menar att vi förlorar pengar. när thaiare plockar bär i våra skogar??

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så du menar att vi förlorar pengar. när thaiare plockar bär i våra skogar??

Rock on!

hur kan du tro det , jag är bara glad att dom kommer och plockar bär

dom tjänar vi sparar

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hur kan du tro det , jag är bara glad att dom kommer och plockar bär

dom tjänar vi sparar

Jag tyckte bara tidigare att Btt, hade en lite konstig syn på att ha thailändare i skogen..

För det verkade lite som att så länge han bara stöter på dom i Thailand så är det okay..

Men vill inte att dom ska skita ner på hans hemmaplan..

Men det verkar okay, för oss faranger att göra det i deras land.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

              Tjena !  Jag har 4 släktingar till sambon här i Sverige och  som plockar bär. Vi har haft tur med boende

                          och allt. Dom är i norra norrland och plockar. Den som dom hyr bostad av kommer med mat till

                          dom bla. 2 st renar samt ett rådjur samtliga påkörda. Och dom har fiskat oxå det ända dom har

                          köpt i matväg är ris och lite annat. Dom är jättenöjda med allt. I år kommer dom tjäna ca

                          20000-25000 när allt är betalt. Heders till detta par som hjälper dom med alla problem.  :wai:

                                                                Mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv beundrar jag alla hårdarbetande bärplockare.

Jag lider med dem speciellt när de blir sjuka och behöver vård. Många frågor måste dyka upp i deras huvud...

-Hur mycket kommer det här att kosta?

-Gäller reseförsäkringen?

-Hur mycket kostar medicinen, finns det billigare typ?

-Hur många dagar måste jag vila utan att få arbeta. Hur mycket förlorar jag i inkomsten?

---

När det gäller kostnader att bo och komma hit har jag ingen kommentar.

Som många skriver här verkar det vara rimligt.

Men jag tror att svenskar är rätt så rättvisa och snälla - jämfört med när de åkte och jobbade i andra länder...

---

Fenomenet har alltid funnits att thai-are åker utomlands vissa säsonger för att arbeta.

Mellanöstern, Hong Kong, Malaysia osv.

Min ingifte farbror jobbade som chaufför några år i mellanöstern. Han lyckades spara ihop en del kapital som de sedan lånar ut och tjänar pengar på pengar och använder det till sina barns studier.

Förr kokade isaan män i mellanöstern klibbigt ris i pvc-rör , har jag hört.

Många dog av plötsligt död under sömnen. De tror att det var giftet från röret som orsakade det.

Jag tror att th-are i Sverige har rätt så bra saker att tillaga klibbigt ris och isaan mat i.

---

Skulle bli intressant att titta på den utställningen i Norrköping om bärplockare om Enis berättat om.

---

Hoppas alla landsmän och landsmanninnor som gästarbetar här har det bra!

---

Svar till BTTs inlägg.

Vad jag hört och läst om så verkar norrmän tycka det är ganska kul att det händer lite uppe i Norrland.

De verkar tycka om th-are som kommer och plockar bär - "de är glada och lyser upp vardagen" - typ...

Men klagomål kommer kanske senare - khon yoe rueang yä คนเยอะเรื่องแยะ som vi brukar säga på thai - ju fler människor desto fler problem...

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tyckte bara tidigare att Btt, hade en lite konstig syn på att ha thailändare i skogen..

För det verkade lite som att så länge han bara stöter på dom i Thailand så är det okay..

Men vill inte att dom ska skita ner på hans hemmaplan..

Men det verkar okay, för oss faranger att göra det i deras land.

Rock on!

ja då ska du nog citera btt och inte mig tack :clown:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tyckte bara tidigare att Btt, hade en lite konstig syn på att ha thailändare i skogen..

För det verkade lite som att så länge han bara stöter på dom i Thailand så är det okay..

Men vill inte att dom ska skita ner på hans hemmaplan..

Men det verkar okay, för oss faranger att göra det i deras land.

Rock on!

Jo BTT har ofta en konstig eller ska vi säga annorlunda syn på Thailändare, men blanda inte ihop honom och 113Bom för det tror jag inte att någon av dom uppskattar! :he::y15:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo BTT har ofta en konstig eller ska vi säga annorlunda syn på Thailändare, men blanda inte ihop honom och 113Bom för det tror jag inte att någon av dom uppskattar! :he::y15:

Mvh Swippe

NÄ FÖR FASIKEN DÅ FÅR JAG JU INTE ÄTA PYTT I PANNA I Thailand OCH DÅ VETE TUSAN OM JAG ÖVERLVER  :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ja då ska du nog citera btt och inte mig tack :clown:

Vad jag citera dig på, var att du skrev att faranger inte kan äga land och barer, men det finns väl flera sätt att kringgå lagen där också.(vet inte om jag stavade rätt där)

För jag känner en heldel folk som både äger land och barer.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad jag citera dig på, var att du skrev att faranger inte kan äga land och barer, men det finns väl flera sätt att kringgå lagen där också.(vet inte om jag stavade rätt där)

För jag känner en heldel folk som både äger land och barer.

Rock on!

skrev aldrig att man inte kan äga barer

Land vet jag också att det går att kringå men finns inget 100% som är säkert

Faranger kan inte personligen stå som 100% till land endast 49% och det är ju i princip lika med 0

rock on roll

Link to comment
Dela på andra sajter

Bärbranschen är den mest korrumperade och maffialiknande verksamhet som öppet får bedrivas i Sverige, en kartellbildning mellan grossisterna sätter priserna godtyckligt alltså inte den vanliga tillgång/efterfrågan. Det kopplat till en total avsaknad av den elementäraste skattemoral gör att man bara blir beklämd när man ser hur denna "bärplockar trafficking" fortsätter.När också representanter för denna näring går ut i media och försöker att ge ett seriöst intryck och åberopar  någon  form av samvete där det låter som om thailändarna skulle svälta ihjäl om inte dom av humanitära och medmänskliga skäl ingipit och på nåder låter dom komma hit och plocka bär då vill man... citera magnus uggla "Jag mår illa"  :grrrrrr:   :grrrrrr::grrrrrr:

Jag borde veta bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...