Jump to content
IGNORERAD

Thailändska bärplockare återigen lurade till Norrlands bärmaffia!


TobbeBjoern

Recommended Posts

Jag trodde sverigedemokraterna var mer åt höger??

3 ggr straffade, sedan ut!  Var ska vi göra av alla ursvenskar som är återallsförbrytare då?

Sen är det väl inte folkgrupperna som begår kriminalla handlingar utan individer, vapen dödar inte, det är användarna, människorna, bakom vapnen.

Jag vet inte var Du bor men det finns förmodligen ett litet Rosengård på de flesta större orter, så det blir nog att rensa rejält.

Men en sak håller jag med Dig om, vi behöver invandringen, av nationalekonomiska skäl, för att  inte tala om hur bra mycket mångkulturella och därmed globalt kunniga vi blivit.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fogden

    19

  • andrejsdenruskige

    19

  • broder tuk tuk

    10

  • Herr Chang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Jag trodde sverigedemokraterna var mer åt höger??

3 ggr straffade, sedan ut!  Var ska vi göra av alla ursvenskar som är återallsförbrytare då?

Sen är det väl inte folkgrupperna som begår kriminalla handlingar utan individer, vapen dödar inte, det är användarna, människorna, bakom vapnen.

Jag vet inte var Du bor men det finns förmodligen ett litet Rosengård på de flesta större orter, så det blir nog att rensa rejält.

Men en sak håller jag med Dig om, vi behöver invandringen, av nationalekonomiska skäl, för att  inte tala om hur bra mycket mångkulturella och därmed globalt kunniga vi blivit.

MVH

Dagens inlägg  :lol:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svaret är att dom betalade Thailändarna lika mycket som dom betalade svenskar, polacker, finnar och andra folkgrupper

De uppgifter som kommit mig tillhanda är att de livegna thailändarna som jobbat via bemanningsföretag åt de stora drakbärföretagen fick mellan 10-20 kr under gällande marknadskilopris avseende hjortron. Gällande blåbär så har jag inga uppgifter

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

De uppgifter som kommit mig tillhanda är att de livegna thailändarna som jobbat via bemanningsföretag åt de stora drakbärföretagen fick mellan 10-20 kr under gällande marknadskilopris avseende hjortron. Gällande blåbär så har jag inga uppgifter

Dær kom det ja, bemanningsføretag!

Det ær firmor som anstællt thailændare.

Om jag går till en kontainer och sæljer bær och får x kr/Kg och en thailændare går till samma kontainer så får thailændaren också x kr/Kg.

Tror inte heller att jag skulle få hela kg priset om jag skulle plocka bær åt Adecco.

Nu kanske det inte ær rætt firma att jæmføra med, men varken Polarica eller Finnerødja ær dom som "stjæl" pengar av thailændarna, det ær nog andra mellanhænder som tar dom pengarna.

Har hørt att thailændarna som bor i Sverige brukar ta ganska fina andelar och bra betalt før att ta hit sina landsmænn!!!

Kanske det ær dom som ær dom størsta bovarna??? :gasp:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dær kom det ja, bemanningsføretag!

Det ær firmor som anstællt thailændare.

Om jag går till en kontainer och sæljer bær och får x kr/Kg och en thailændare går till samma kontainer så får thailændaren också x kr/Kg.

Tror inte heller att jag skulle få hela kg priset om jag skulle plocka bær åt Adecco.

Nu kanske det inte ær rætt firma att jæmføra med, men varken Polarica eller Finnerødja ær dom som "stjæl" pengar av thailændarna, det ær nog andra mellanhænder som tar dom pengarna.

Har hørt att thailændarna som bor i Sverige brukar ta ganska fina andelar och bra betalt før att ta hit sina landsmænn!!!

Kanske det ær dom som ær dom størsta bovarna??? :gasp:

enligt uppgift är de alltså anställda av ett thailändskt bemanningsföretag i Thailand men jobbar åt ex polarica och finnerödja i sverige, för att undvika arbetsgivaravgifter. Polarica och finnerödja som betalar för bären varje dag. dvs det tar längre tid för thailändarna att bli skuldfria till sitt thailändska bemanningsföretag om bäruppköparna de är tvingade att lämna bären till betalar en lägre ersättning en den som är marknadsgällande. Detta är enligt de uppgifter ett antal thai berättat.

Sant eller falskt  :neutral:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, så bör det ju inte gå till.

Fast alla har ju ett eget val.

Det kan man kanske jämföra med Åke som jobbar på Volvo och får 27000:-/mån.

Åke kanske tillverkar 20 bilar/månad

Åke köper en Volvo och får betala 300000 för en bil

Åke blir sné och vill ha 6 mille/månad av Volvo, det är ju trots allt så mycket Åke producerar för varje månad

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sitter en dj-la massa bemanningsföretagare i Thailand och gläder sig åt att vi tar folk därifrån.

Dom kräver att den som vill ut och jobba skall ge en garanti till företaget för deras beräkna vinst på individen, lånar ut pengar till flygbiljett och försäkring. Totalt c:a 100 000 bath.

Så här går det till. Sökanden blir tvingad att ta ett lån, det hjälper inte att ha pengar till garantin, då får dom inget jobb. Lånehajen är i maskopi med företagen.

Av de 100 000  får de ut c:a 90 000. dessa går dom tillbaka till uthyraren med. En del går direkt till provision, sedan kommer biljett, c:a 50 000 och försäkring 10 000.

Sedan kräver finansbolaget en ränta av låntagaren, så långt OK, eller?

Återbetalning brukar ske månadsvis från hemskickade pengar eller som en engångssumma., båda alternativen ger dock samma summa, c:a 115-120 000.

Låneinstitutionen tjänar 25-30 000, förmedlaren likaså.

Vad får den utlandsarbetande, i bästa fall inga resterande lån.

Trist situation.

MVH

Baa

(ja, jag vet detta, sambon har släkt som jobbar utomlands, dock ej i Svedala)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många personer som har ytliga eller överhuvutaget inga som helst kunskaper om bärhantering försöker genom att skriva upphittade historier, framstå som intelligenta och beläst personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Många personer som har ytliga eller överhuvutaget inga som helst kunskaper om bärhantering försöker genom att skriva upphittade historier, framstå som intelligenta och beläst personer.

Fogden. om du sitter på sanningen, föralldel håll inte på den utan utbilda oss lärda och olärda  :great:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanningen om vad mina 11 plockare och andra plockare får för bären vet jag i alla fall,att thailändare som jobbar åt bärföretag får 3kr mindre per kilo för lingon vet jag med.vet även att thailändare som plockar åt bärföretag inte vet vad dom egentligen får för sina bär vet jag med.

Hur jag kan veta detta beror på att mina 11 plockare säljer till samma uppköpare nu,,

Kan även lämna fullständiga bärlistor efter avslutad säsong,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Her i Norge er det ikke lovlig å jobbe når man er her på turistvisum - tipper det er det samme i Sverige.

Om de som plukker bær ikke har spesielle avtaler med de forskjellige selskapene, er det nok mange thaier som kommer til Sverige og plukker bær ulovlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

För att klargöra en del oklarheter och felinformation.

Det finns i dag ca 3500 personer från Thailand med arbetstillstånd för att plocka bär i de Svenska skogarna.

Alla är anställda av ett Thailändskt bemanningsföretag på grund av Skatteverkets syn på organiserad bärplockning, där dse ser bären som en tjänst i det fallet men som en vara om de säljs av en polack,bulgarier eller en Svensk.

Kostnaden som nämdes i första inlägget om ca 70.000 är nära verkligheten om 68.000 bath i denna summa så ingår en 25.000 EUR samt kostnaderna för att ta sig till och från sitt boende vid inresa samt utresa. Kostnaderna för skrivande av nödvändig dokumentation i Thailand ingår också i ovan nämda belopp.

Vad det gäller kostnaderna i Sverige så är det begränsade till 150 Sek per dag och person för mat,bil och boende. drivmedel får de bekosta själva.

Alla plockare skall ha blivit informerad om att det är ett risktagande att åka till Sverige för att plocka bär iockmed varierande tillgång på bär och att de av bemanningsföretaget frå betalt per Kg bär.

Vad det gäller plockarpriset som sätts av grossisterna så har de ju i sin tur sina kunder att ta hänsyn till. Priset som sätts speglar ju verkligheten och den efterfrågan som rent faktiskt finns.

Det finns dock ett krav på bemanningsföretagen och därmed också de inhyrande företagen om att kostnaderna för att ta sig till Sverige skall täckas upp vid oförutsedda händelser såsåm grov misskörd samt sjukdomsfall eller olycksfall.

Ovan nämda förutsättningr gäller ju bara för den kontrollerade verksamheten, vad det gäller den organiserade turistviseringsbiten så finns ju inget som helst skyddsnät för plockarna de är inte garanterade boende mat eller bilar det fins ju heller inget kostnadstak för vare sig utgifterna här i sverige eller för resan hit.

Med vänliga hälsningar

Morgan Tjernberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för Ditt klargörande, det var nyttigt för debattens skull. Dock ställer jag mig lite frågande till hur seriöst upplysningen sköts i Thailand betr. tillgång och risk enl. nedan. Bemanningsföretagen ser enligt mitt förmenande mer till kvotuppfyllnad än information. Detta är dock inget som den svenska bärindustrin kan klandras för.

"Alla plockare skall ha blivit informerad om att det är ett risktagande att åka till Sverige för att plocka bär iockmed varierande tillgång på bär och att de av bemanningsföretaget frå betalt per Kg bär."

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Ansvaret för att bemnningsföretaget skall lämna denna information ligger på de inhyrande företagen.

Det finns tyvärr dock en del "madammer" som sköter rekryteringen i Thailand som förser sig på sina landsmäns bekostnad detta är sorgligt att se men svårt för branchen att ta bort iockmed att det inte redovisas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej igen!

Ansvaret för att bemnningsföretaget skall lämna denna information ligger på de inhyrande företagen.

Det finns tyvärr dock en del "madammer" som sköter rekryteringen i Thailand som förser sig på sina landsmäns bekostnad detta är sorgligt att se men svårt för branchen att ta bort iockmed att det inte redovisas.

Helt enligt min uppfattning också.

Thailand är som det är, "Allt Du har skall Du giva mig för jag har redan mer än Du."

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Morgan Tjernberg.                                                                                                                              Vad det gäller plockarpriset som sätts av grossisterna så har de ju i sin tur sina kunder att ta hänsyn till. Priset som sätts speglar ju verkligheten och den efterfrågan som rent faktiskt finns.

Varför betalade Polarica endast 45 kr/kilot för hjotron åt thailändare som jobbat tå bemanningsföretag??

Medan dom betalade 65kr/kilot i Vännesberget och Polcirkeln??

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Morgan Tjernberg.                                                                                                                               Vad det gäller plockarpriset som sätts av grossisterna så har de ju i sin tur sina kunder att ta hänsyn till. Priset som sätts speglar ju verkligheten och den efterfrågan som rent faktiskt finns.

Varför betalade Polarica endast 45 kr/kilot för hjotron åt thailändare som jobbat tå bemanningsföretag??

Medan dom betalade 65kr/kilot i Vännesberget och Polcirkeln??

Kanske var bemanningsføretaget som betalade Thailændarna 45kr/kg. Eller så har bemanningsføretaget gjort upp ett fast pris med polarica?

Tror ej att Polarica frågade Thailændaren vid disken  -"Privat eller bemanningsføretag?"..."Jaha, då får du bara 45kr/kg".

Link to comment
Dela på andra sajter

          Dom som är anställda av bemanningsföretag måste sälja till den uppköpare som dom bor hos det har jag

          hört från säkra källor och då låg priset på ca 20 kr under priset på hjorton som då va 65 sek.

          Härliga tider säger till dom !  :diablo::grrrrrr::kort: Mina släktingar har tur för dom bor hos trevliga personer

          samt en bra uppköpare som håller vad hon lovar.

                                            mvh Repe

                                                 

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

          Dom som är anställda av bemanningsföretag måste sälja till den uppköpare som dom bor hos det har jag

          hört från säkra källor och då låg priset på ca 20 kr under priset på hjorton som då va 65 sek.

          Härliga tider säger till dom !  :diablo::grrrrrr::kort: Mina släktingar har tur för dom bor hos trevliga personer

          samt en bra uppköpare som håller vad hon lovar.

                                             mvh Repe

                                                   

Bra info. Det ær med andra ord inte varken Polarica eller Finnerødja som betalar 45kr/Kg utan bemanningsføretagen

Nær damen min har plockat och sålt har hon fått precis samma kilo som alla andra som plockar. Uppkøps kontainrarna ær dessutom bara mellanhand innan polarica och finnerødja køper bæren (i dom flesta fall). Vem som helst kan ju stælla sig i skogen och køpa in Hjortrån før 55kr/Kg. Thailændarna tjænar en 10 extra och gubben i kontainern tjænar en tia!!!! :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...