Jump to content
IGNORERAD

Thailändska bärplockare återigen lurade till Norrlands bärmaffia!


TobbeBjoern

Recommended Posts

Ja nog räcker bären åt alla. I alla fall i våra trakter så räcker det att gå ca 10-15 min från vägen för att nå marker ingen jäkel plockat på. 95% av alla plockare, svenska såväl som thai, håller sig enbart inom synhåll från skogsvägarna. Beror väl på rädsla att gå bort sig, björnfrossa eller liknande.

Och 2500-3500 norrländska björnar mumsar nog i sig betydligt mer bär per säsong än vad 1500 thailändare ens kommer i närheten av.

Var faktiskt ut en sväng i lingonskogen med grabben idag, så jag kan väl förgylla tråden med ett par dagens bärpics.

brplock2.jpg

brplock5.jpg

brplock6.jpg

Fast det bästa var nog ändå våfflorna med hemkokt jordgubbssylt och vispgrädde hemma hos farmor efteråt. :)

brplock1.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fogden

    19

  • andrejsdenruskige

    19

  • broder tuk tuk

    10

  • Herr Chang

    8

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Som svensk och boendes i dessa norrländska trakter måste det väl ändå vara

ganska irriterande att skogarna rensas på bär av en skock thailändare.

Finns säkert ganska många som tycker om att förgylla vardagen med lite plock

och goda bär till sylt och saft.

Kan ju bara föreställa mig ramaskriet i de småländska skogarna på mitt barndoms

70 tal om 25 thailändare skulle invaderat trakten och finkammat området på

bärbeståndet.

BTT

Haha...BTT slutar visst aldrig att bevisa vilken snevriden syn han har på livet utanför skolsalen.

Om det inte fanns dom som kommer hit och plockar bären i skogarna så skulle den bara ruttna bort.

Finns inte en chans i helsike att thailändarna rensar skogen från bär.det finns och blir över åt alla.

Tror att majoriteten av befolkningen i sverige är för lata att plocka bär.jag är då alla fall det  :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim!

Titta på bilden med den glada damen som bär på 2 hinkar. Några meter bakom henne ser man tydligt skuggan av en björn! Det måste vara stålmormor som orädd vandrar i den norrländska vildmarken!

Djurvännen Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Lappen!

Nu menar jag givetvis inte att thailändarna skulle rensa skogen i hela norrland.

Jag syftar ju på tättbefolkade områden, om det nu finns några sådana i norrland?

Men städer som Luleå och Umeå får väl betraktas som tättbefolkade.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Eeee...? Tuk tuk. Menar du att det växer bär på gräsmattorna i Luleå och Umeå och att det är där som Thaifolket trängs efter bästa förmåga?? Intressant...Det finns nog en del som inte förstår ditt resonemang. Förklara på bara, så blir det roligare.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen Rospigg,

Det förstår du väl att det är ganska irriterande att ha folk drällandes i sin trädgård hela tiden, speciellt om man inte ens har några bär. Skräpar ner gör dom också!

Helt rätt från BTT, dom borde ha vett att hålla till ute i ödemarken! Har hört att Luleåborna börjar tappa tålamodet. Man vill i denna metropol inte bli mer tättbefolkade!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

:D trodde inte man kunde använda ordet "tätbefolkat" i samma mening son norrland  :lol:

Enda gången de e tätbefolkat där e när A-kassan delar ut nya kort  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Skulle nog tro att inga svenskar blir irriterade över att det springer runt

en massa thai i skogarna.svenskar är för det mesta riktigt lata och bortskämda

för att överhuvudtaget ta steget in i skogen...

Samma när man är ute och plockar svamp,om man stöter på några i skogen

så kan jag nog påstå att ca 70 % är thai :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim!

Titta på bilden med den glada damen som bär på 2 hinkar. Några meter bakom henne ser man tydligt skuggan av en björn! Det måste vara stålmormor som orädd vandrar i den norrländska vildmarken!

Djurvännen Ingvar

Stålmormor med hinkarna är min egen mor och alltså grabbens farmor. Och visst, hon är uppvuxen i en liten by mitt i den djupa norrländska urskogen så jag tror inte hon låter lite björnförekomst stå i vägen för lingonplockningen.

Ligger för övrigt en björndödad älgkalv bara ca 1 km från platsen vi plockade på så visst kan skuggan i bakgrunden vara från den älgdråparn. ;)

brplock4.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

H.C.  Irriterande med någon Thailändare i trädgården?

Du skojar! Det ger ju ett utmärkt tillfälle till att assimiliseras i all vänskaplighet genom att sitta ned och prata om alla problem som kan uppstå i Storskogen långt från fjollträsk. Det går till exempel att berätta att björnfrossa får man bara om man plockar björnens bär, även slarvigt kallat björnbär, på ett kortare avstånd en än thailändare har till sin MC. För du som Thailandkännare vet ju att en Thai vanligtvis inte kan gå längre än ca 100 meter utan att förflytta sig via den kära MC´n. Och vad har björnen där att göra bland buskarna när Thailändarna kör motorcyckel. Angående din häpnadsväckande nyhet att Thailändare skräpar ned så skall vi bara vara glada. Sopor är ju en av framtidens nya energikällor, och detta får vi nu nästan gratis. Härligt  :great: .

Angående att Luleå inte önskar bli mera tättbefolkade. Har du hört några rykten om att Thailändare funderar på att flytta Bankok dit så är det nog ännu bara rykten. Om det ändå skulle vara sant så är det kanske bäst att " mota Olle i grinden " genom att sätta upp skyltar med namnet Fredrika vid stadsgränsen. Det tycks ju numera vara ett mer eller mindre pestsmittat område för Thailändarna  :mdr: .

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rospigg,

Jo, man åker väl MC om man har en. Och vill visa upp den. Rent ut sagt fascinerande att se hur en del MC-ägare gör ett stort nummer av att dom faktiskt inte behöver gå en kort sträcka.

Man hör ju en del rykten om nya Bangkok i Norrbotten. Vet inte om det stämmer, tror BTT vet mer om detta.

Bra tips där om sopor som energikälla! Kan ju nästan bli en affärside! Faktum är att vi nog kan sänka inträdet på våra svenska nationalparker just för thailändare, vilket man då lätt kan tjäna in om det blir ökad mängd besök.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mina arbetskamrater i Stockholm är flitiga bär- och svampplockare. Den skog som finns inom gångavstånd är väl utplockade men det är inte värre än att de kan sätta sig i bilen eller cykeln en stund för att hitta vad de önskar. Om inte skogarna i Stockholms län är utplockade vilka skogar i Sverige är det?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Herr Chang!

Nej några rykten om nya Bangkok i norrbotten har jag inte snappat upp.

Misstänker att de flesta bangkokbor rätt snabbt skulle utveckla lappsjuka i en sådan

omgivning. Nya isan skulle väl i så fall vara mer troligt. Finns väl redan en del damer

från provinsen på plats bland myrarna. Tycker egentligen det är ganska hjärtlöst att

plocka hem en thaitjej och placera henne i norrbottens kyliga och mörka ensamhets-

klimat. Men kärleken är ju ofta egotrippad och man ser gärna mest till sina egna

behov. Nu tror jag ju i och för sig att åtminstone de flesta bartjejer som hamnar i

norrbotten är tacsamma att slippa sälja pussy, men det finns alltid en längtan

efter sina rötter. Det gäller nästan alla människor som bosätter sig i ett annat

land. Men nya Isan växer sig säkert allt starkare på sikt, så tjejernas ensamhet ska

väl kunna gå att övervinna.

Vad gäller ideen om att thailändare skulle röja trädgårdarna i Luleå på bär,

så tror jag faktiskt inte på det. Hade det gällt polacker eller zigenare så hade jag

inte betvivlat det. Men de flesta thailändare är inga tjuvar, om man nu inte räknar

lögner och manipulerande av priser som tjuveri. Men det gör man väl inte.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Utplockat ur din mening.men herredjävlar!!!...kanske den mest dödande mening någon har skrivit här...

"Tycker egentligen det är ganska hjärtlöst att

plocka hem en thaitjej och placera henne i norrbottens kyliga och mörka ensamhets-

klimat. Men kärleken är ju ofta egotrippad och man ser gärna mest till sina egna

behov."

...Jag saknar ord.

L.

Det högsta är inte att aldrig falla utan att resa sig efter varje fall.

Den som inte känner på stängda dörrar kan hållas inlåst i ett olåst rum

Alla kan inte och somliga vill inte så är det bara (Ior)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quicksilver är du förvånad av BTT´s korkade uttalande eller??

Han har gång på gång visat hur snevriden och bitter mannen är.

Men för tusan låt han fortsätta göra bort sig för det är riktigt underhållande  :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Undras om lappen och Christer006 är samma person?

Christer han jagade mig i varenda tråd på TT.

Skrev jag nåt kunde man ge sig fan på att Christer dök upp med någon sur

kommentar.

Man kan ju nästan tro att grabben tog det personligt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja lite roligt är det ju allt, finns ju dom som känner sig träffade och måste komentera allt han skriver.   :lol:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jo gottigt är det att rengöra sitt samvete genom att ge sig på storskurken BTT ,

som alltid talar illa om lilla älsklingen.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte så lätt när man varken förstår sig på bär eller kvinnor, eller?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nej.

Men det bästa sättet att bli lycklig med en kvinna är att inte förstå för mycket.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej.

Men det bästa sättet att bli lycklig med en kvinna är att inte förstå för mycket.

BTT

Tack för upplysningen, undrade just varför vi har det så gott tillsammans. Vi klarar ju inte ens av % gränsen.

Lycka till med Dina utomordentliga analyser, nån gång blir det nog rätt.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej.

Men det bästa sättet att bli lycklig med en kvinna är att inte förstå för mycket.

BTT

Men då måste du vara väldigt lycklig får du verkar inte förstå nått alls.

Problemet med dig är att du kommer med korkade uttaladen som enligt dig går att applicera på dom flesta personer.

Som det här t.ex.

"Tycker egentligen det är ganska hjärtlöst att plocka hem en thaitjej och placera henne i norrbottens kyliga och mörka ensamhets-

klimat. Men kärleken är ju ofta egotrippad och man ser gärna mest till sina egna

behov"

Så du menar att dom thaitjejer som flyttar till norra delen av Sverige blir tvingade på nått sätt eftersom du menar att det är ett sorts straff att flytta dit?

Eller menar du att thaitjejen inte har en egen vilja och vet vad hon ger sig in på när hon flyttade.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr lapp!

Du vet likaväl som jag vet att många thaitjejer, nu menar jag inte din fruga, biter

ihop och accepterar sin lott för att det i längden gagnar de själva och deras familj

och släkt hemma i Thailand. Är gubben snäll och tar hand om henne så blir ju

givetvis mörkret och kylan och ensamheten lättare att uthärda.

Men jag är övertygad om att hon hellre hade varit hos familjen hemma i Loei.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT, nu tror jag att du har analyserat fel.

Jag förstår oftast ingenting av vad min fru håller på med eller vill och skulle enligt din analys vara riktigt nöjd, men i själva verket så är det inte så sällan jag är olycklig just på grund av detta. Och att ställa en förklarande fråga låter sig inte med lätthet göras.

Dessutom så föredrar min fru inte alls att åka till sin lilla hemby i Thailand utan stannar helst här där det är kallt. Usch! I Thailand är det bara varmt. Sverige har nästan bara fördelar jämfört med Thailand, det sk. " paradiset ". :oh:

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...