Jump to content
IGNORERAD

När börjar ett hotelldygn?


Kim

När börjar enligt din mening ett nytt dygn för hotellen i Thailand?  

32 röster

  1. 1. När börjar enligt din mening ett nytt dygn för hotellen i Thailand?

    • 12 am självklart, det är då in- utcheckning sker
      28
    • 10 am
      1
    • 8 am
      1
    • 6 am
      1
    • 5 am
      2
    • 4 am
      0
    • 3 am
      0
    • 2 am
      0
    • 1 am
      0


Recommended Posts

När man är på resande fot i Thailand, vilket jag ofta varit, så strular det ibland till sig med tider osv. Och eftersom jag aldrig bokar boende i förväg så har det flera ggr hänt att jag sprungit runt och letat hotell mitt i natten.

Har jag checkat in klockan 01:00 så känns det ganska självklart att jag ska betala även för den natt jag anlände under, men har jag checkat in 4 timmar senare, dvs vid 05:00 så känns det mer som en tidig incheckning. Och då tycker jag det är mer rätt att bara debiteras för nästkommande natt.

Normalt incheckning är ju enligt reglerna först klockan 12 am, men har dom lediga rum så får man ju alltid få checka in tidigare utan problem och utan att debiteras extra. Frågan är dock när dygnet övergår i ett nytt och det för en själv känns självklart att inte betala för den natt man checkar in under?

Kommer ihåg en gång när jag anlände ett hotell strax efter 4 på natten och där började det kännas väldigt tveksamt om det var en tidig eller sen incheckning det var fråga om.

Frågan är alltså, vid vilken tid tycker du att det är självklart att det ska räknas som en tidig incheckning hellre än en sen sådan. Vid vilket klockslag bör man kunna checka in på ett ledigt rum utan att debiteras för det föregående dygnet?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv röstar jag för övrigt på 5 am. Kommer man tidigare än så känns det naturligt att betala även för föregående natt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

10am har alltid fumkat för mig i Thailand. 

kommer ut från flyget 6,30-7.00  taxi till Pattaya chekar in.

brtalar endast för kommende nätter.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Egentligen är väl incheckningstiderna 14:00. Man checkar ju ut 12 och jag antar att nästa gäst kräver ett nystädat rum :he:

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men en del chekar ut kl 20-22 och flyger hem 01.10- 20!

rumet kostar inte mer än 600-upp (120kr- uppåt)

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 pm

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom rummet skall vara tomt kl. 12.00 så är det då det nya

dygnet börjar.

Att man sedan kan få late check-out och ibland tom. slipper betala

extra om hotellet har låg beläggning är något helt annat.

Om det ingår frukost i priset och man ej använder frukostkuponger

så kan jag förstå att dom inte tillåter tidigare incheckning

paneng

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att tidigare att 12.00 kan man inte kräva. Man kan naturligtvis förhandla med hotellet vid incheckning tidigare än så, men det är enligt min mening inte rimligt att först vid utcheckning hävda att man inte vill betala för del av dygn.

Min erfarenhet är dock att om det finns lediga och städade rum så är det inga problem att få tillgång till rummet innan 12.00 utan extra kostnad. Men inget man har rätt att få. Många hotell i Thailand är dessutom flexibla vad gäller utcheckningstid, till exempel 16.00. Bara man ber om det i förväg.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag anser att tidigare att 12.00 kan man inte kräva. Man kan naturligtvis förhandla med hotellet vid incheckning tidigare än så, men det är enligt min mening inte rimligt att först vid utcheckning hävda att man inte vill betala för del av dygn.

Min erfarenhet är dock att om det finns lediga och städade rum så är det inga problem att få tillgång till rummet innan 12.00 utan extra kostnad. Men inget man har rätt att få. Många hotell i Thailand är dessutom flexibla vad gäller utcheckningstid, till exempel 16.00. Bara man ber om det i förväg.

Herr Chang har talat.

sant inget  man har rätt till

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag anser att tidigare att 12.00 kan man inte kräva. Man kan naturligtvis förhandla med hotellet vid incheckning tidigare än så, men det är enligt min mening inte rimligt att först vid utcheckning hävda att man inte vill betala för del av dygn.

Min erfarenhet är dock att om det finns lediga och städade rum så är det inga problem att få tillgång till rummet innan 12.00 utan extra kostnad. Men inget man har rätt att få. Många hotell i Thailand är dessutom flexibla vad gäller utcheckningstid, till exempel 16.00. Bara man ber om det i förväg.

Herr Chang har talat.

Ja att man inte har rätt att kräva att få checka in före 12 är ganska självklart, men om du tillåts checka in kl 0900 så skulle man bli ju förvånad om det på slutnotan dök upp en extranatt för dom 3 extra timmarna och jag tror inte jag skulle ha begagnat mig av det hotellet någon fler gång om det hände.

Fast om jag dök upp redan klockan 0430 så skulle jag nog visserligen muttra men ändå tycka att det var ok att dom debiterade mig ett extra dygn för dom extra 7,5 timmarna.

Men nu är det ju oftast så att när man kommer som obokad gäst att man får betala i förskott för det antal nätter man önskar boka så detta får man ju klara besked om direkt vid incheckningen.

Ganska intressant dock att se hur många som är beredda att betala även för natten innan om dom tillåts checka in 1-2 timmar före 12 am. :)   Eller är det kanske min fråga som var lite otydlig?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hamnat på några ställen som haft incheckning från kl 07:00 utan att man åker på att betala för en extra natt, men trist om man dyker upp kankske kl 06:00 och är så trött så att man bara vill somna i en skön säng, då är den timmen värd att betala ett helt dygn för. :he:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv checkade jag in ca 07.30 på morgonen senast, det gick hur bra som helst, någonstans där får väl anses rimligt också kan jag tycka.

Mvh  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Jag åkte på och pröjsa för en natt extra på Areca Lodge när jag checkade in 08:00. Dom sa ingenting om det , och jag frågade inte heller

men märkte det när dom dragit 1400B från depositionen av safetyboxen.

´

Ett jäkla konstigt sätt att ta betalt på, men jag var alldeles för bakis för att börja tjafsa med dom :glasses:

Men har aldrig satt min fot på det hotelet efter det.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ang. in och utcheckning

Förra året när jag skulle resa hem från Thailand, så anlände jag till BKK tidigt på morgonen,

var inbokad påThai air till Köpenhamn på natten (tror det var 00.50 då).

Var dödstrött redan innan väskan kommit på bagagebandet, efter gårdagens avskedsfest i byn

och insåg att detta var inte rätt dag att göra en heldag i Bangkok.

Tog en taxi till ett hotell och förklarade att jag behövde ett rum över dagen.

Inga problem, personalen beklagade dock att frukosten just dukats ut så jag fick ingen mat.

När jag sedan vid halv 11 tiden på kvällen kommer ner till lobbyn med min resväska och säger

att jag vill checka ut, blir nattpersonalen, som inte visste om den ovanlige gästen först

förtvivlade och undrar vad som fick mig att lämna hotellet vid denna tidpunkt.

Jag insåg när såg hennes min, att det var endast hennes goda uppfostran som hindrade henne från att säga det rakt ut,

-dom är konstiga dom där farangerna

paneng

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...