Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Rödskjortor protesterar mot tv-kanal


MPR Nyheter

Recommended Posts

I Sverige i alla fall klassas "Olaga hot" under "Allmänt åtal"

Det innebär bl.a att även om anmälaren återtar sin anmälan skall, brottet utredas

Inte så sällan utsätts den som polisanmält denna typ av brott för hot och trakasserier

Dessa är dessutom i sig straffbara som "olaga hot" även om det sker på "fredligt sätt"

T.ex några "MC-killar" som då och då parkerar utanför en anmälares bostad "helt fredligt"

Så även den demonstration som kallas "fredlig" och vänder sig mot en polisanmälan kan i sig vara olaga och straffbar i Sverige i alla fall

Om inte svenska polisen skriver av den då brott ej kan styrkas. En standard rutin från polisen idag. Vart utsatt för hot av en toksakalle som inte ville betala en faktura. Och ringde upp mig och hotade mig och min familj kl 3 på natten.

Polisanmälan per telefon kl 03.30 kl05.00 var den avskriven.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    19

  • andersbangkok

    18

  • Surin P3

    6

  • noBuzz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

De protesterade emot att den hotade kvinnans arbetsgivare hade polisanmält hoten.

Hade en riksdagsman i Sverige skrivit ett liknande e-mail och cirkulerat det efter att partiledaren avbrutit en intervju för att frågorna var "för svåra" så hade den riksdagsmannen fått lämna sin post omedelbart. Hot och trakasserier mot media hör inte hemma i en demokrati.

Det är oppositionen och medias skyldighet i en demokrati att granska och kritisera en regerings arbete fortlöpande under mandatperioden så att man kan upplysa väljarna om eventuella oegentligheter, man ska inte som vissa verkar tro bara göra det vid en valrörelse.

bara för att en regering har blivit vald har den inte carte blanché att hitta på vad som helst under "sin" mandatperiod som vissa här tycker.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte svenska polisen skriver av den då brott ej kan styrkas. En standard rutin från polisen idag. Vart utsatt för hot av en toksakalle som inte ville betala en faktura. Och ringde upp mig och hotade mig och min familj kl 3 på natten.

Polisanmälan per telefon kl 03.30 kl05.00 var den avskriven.

Mvh Janne

Skillnaden är dock här att bevisläget är väldigt bra och uppmärksammat världen över !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är dock här att bevisläget är väldigt bra och uppmärksammat världen över !

Jag hade samtalet inspelat. Detta till trots valde dom att lägga ner

Du kan ju lyssna själv hur trevlig han lät mitt i natten. http://www.rorjour.s...-0707711976.wav

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag hade samtalet inspelat. Detta till trots valde dom att lägga ner

Du kan ju lyssna själv hur trevlig han lät mitt i natten. http://www.rorjour.s...-0707711976.wav

Mvh Janne

Ja då vet du hur det känns. Jag avundas dig verkligen inte. Jag kan bara gissa vad journalisten kände oc fortfarande känner när en hop rödskjortor ställer sig och kräver att hennes chef skall ta tillbaka en polisanmälan.

Den som försvarar något sådant har nog släppt ut en hel del hästar ur stallet.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då vet du hur det känns. Jag avundas dig verkligen inte. Jag kan bara gissa vad journalisten kände oc fortfarande känner när en hop rödskjortor ställer sig och kräver att hennes chef skall ta tillbaka en polisanmälan.

Den som försvarar något sådant har nog släppt ut en hel del hästar ur stallet.

Fritt galloperande utanför stängslet!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade nog varit bättre om ditt tonläge varit lite lägre. Nu gapade och skrek ni båda två.

HansG

Ja jag antar att du själv skulle vara som en filbunke om någon ringde upp dig mitt i natten och hotade dig?

skickar sms där han klart visar att han vet var min brevlåda bo.

Det började med att han var hotfull redan på dagen innan. Han fortsätter med att han ringde mig på mobiltelefonen kl 3 på natten och presenterade sig och sa att "Nu har jakten börjat" i ganska otrevlig ton för att försöka skrämma mig.

Jag skickar på luren och försöker somna om.

Några minuter senare dimper det ner ett sms från nämda person. Som skriver (Sov gott på postvägen)

Då tyckte jag att måttet var rågat och ringer tillbaka till killen och förklarar för honom att han får lägga av. Dock denna gång från företagets telefon där jag har inspelningsmöjligheter.

Han lät ungefär lika trevlig här som i det första samtalet. Men med den skillnaden att även jag hade hunnit vakna och härsknat till över det djävla sätt han betedde sig på.

Det är ju trevligt med någon som dig som alltid på ett nyanserat sätt, Och har så konstruktiva och okritiserande i alla dina inlägg.Untitled-1.gif

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad handlar det om egentligen? Mest verkar det handla om att kritisera den sidan som man inte tycker om och tränga undan alla fel som ens egen sida orsakar. Om man tittar krasst på det har yttrandefriheten gå utför de senaste tio åren. Demokraterna hade sin chans att styra upp skutan men tog den inte utan visade samma bristande intresse som sina föregångare. Främst är det stödgrupperna som har så väldigt svårt att acceptera avvikande åsikter och så får man sådana här idi*tiska konsekvenser. Tyvärr verkar det finnas ett lågt intresse för yttrandefrihet överhuvudtaget. Själv ska man få gapa vad man vill, men inte de andra.

Själv var jag förvånad över att man lät UDD hållas så länge med sitt PTV som man gjorde under Abhisits första år.

Trodde faktiskt att man skulle agera långt tidigare och tyckte att PTV, och säkerligen ett antal radiostationer (även om jag inte lyssnat själv). klart gick över gränsen för vad yttrandefriheten tillåter i de flesta länder.

När helvetet sedan brakade loss så undrar jag å andra sidan om man kanske inte överdrev censuren av UDDs informationskanaler men har ju inte inblick för att uttala mig om det. Kritiken mot Abhisit och regeringen var ju rätt frän i bl.a Thai Rath så vet egentligen inte exakt hur mycket den de facto begränsats i bredare medier.

Det man känner till, och som internationella organ kritiserat, är ju internetcensuren, LM-lagarnas inverkan, UDDs jakt på journalister under oroligheterna och att pressfolk dog under upploppen. Även om dessa får anses vara tillräckligt starka skäl för att ge kritik så är jag däremot inte säker på att regeringen direkt var inne och försökte filtrera nyhetsflöden i allmänna medier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag antar att du själv skulle vara som en filbunke om någon ringde upp dig mitt i natten och hotade dig?

skickar sms där han klart visar att han vet var min brevlåda bo.

Det började med att han var hotfull redan på dagen innan. Han fortsätter med att han ringde mig på mobiltelefonen kl 3 på natten och presenterade sig och sa att "Nu har jakten börjat" i ganska otrevlig ton för att försöka skrämma mig.

Jag skickar på luren och försöker somna om.

Några minuter senare dimper det ner ett sms från nämda person. Som skriver (Sov gott på postvägen)

Då tyckte jag att måttet var rågat och ringer tillbaka till killen och förklarar för honom att han får lägga av. Dock denna gång från företagets telefon där jag har inspelningsmöjligheter.

Det har jag inte skrivit, bara att det nog varit bättre om ditt tonläge varit lägre.

Han lät ungefär lika trevlig här som i det första samtalet. Men med den skillnaden att även jag hade hunnit vakna och härsknat till över det djävla sätt han betedde sig på.

Det är ju trevligt med någon som dig som alltid på ett nyanserat sätt, Och har så konstruktiva och okritiserande i alla dina inlägg.Untitled-1.gif

Mvh Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag antar att du själv skulle vara som en filbunke om någon ringde upp dig mitt i natten och hotade dig? skickar sms där han klart visar att han vet var min brevlåda bo. Det började med att han var hotfull redan på dagen innan. Han fortsätter med att han ringde mig på mobiltelefonen kl 3 på natten och presenterade sig och sa att "Nu har jakten börjat" i ganska otrevlig ton för att försöka skrämma mig. Jag skickar på luren och försöker somna om. Några minuter senare dimper det ner ett sms från nämda person. Som skriver (Sov gott på postvägen) Då tyckte jag att måttet var rågat och ringer tillbaka till killen och förklarar för honom att han får lägga av. Dock denna gång från företagets telefon där jag har inspelningsmöjligheter. Han lät ungefär lika trevlig här som i det första samtalet. Men med den skillnaden att även jag hade hunnit vakna och härsknat till över det djävla sätt han betedde sig på. Det är ju trevligt med någon som dig som alltid på ett nyanserat sätt, Och har så konstruktiva och okritiserande i alla dina inlägg.Untitled-1.gif Mvh Janne

Ignorera tomten. Han försöker bara flama.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ignorera tomten. Han försöker bara flama.

Och för den oinvigde...flama?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

http://kb.iu.edu/data/afha.html

What is a flame?

In Internet parlance, a flame is a posting to a newsgroup, mailing list, or similar forum that attacks another person or group of people, usually in response to an earlier posting.

People post flames for a variety of reasons. Sometimes discussions of emotional issues in newsgroups degenerate into angry name-calling. Sometimes new users posting to a newsgroup are flamed for not being familiar with the content of the discussion or not showing proper netiquette (Internet manners). And sometimes people flame one another because they are aggressive, rude, or short-tempered.

Because flames often involve personal insults, they can destroy the possibility of further constructive discussion. They can also waste network resources and frustrate people who are trying to carry on substantive discussions. Responses to flames may also take other unpleasant forms, such as email harassment or complaints to system administrators. Ask yourself the following questions before posting a flame:

  • Will you later regret posting this?

  • Are you sure you haven't misinterpreted what the previous poster wrote?

  • Was the person you are responding to trying to get attention or provoke angry responses from others? (This is usually called "trolling".)

  • Would you be insulted if someone responded to one of your own posts in this way?

  • Is this a personal matter in which other readers will have little or no interest?

  • Should you resolve the issue by personal email instead of posting?

Please try to deal with flames constructively, and in general avoid flaming others. You will help make the Internet a much more enjoyable forum for discussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

NB,

Jag var inte ute efter att exakt värdera hur de olika grupperna repekterar yttrandefriheten men personligen hade jag större förväntningar på Demokraterna vilket antagligen gör att jag är mer besviken på just dem. Att de mer aggressiva thaksinanhängarna sysslar med hot mot journalister eller allt annat de inte tycker om ingår i deras dagordning, vilket givetvis inte gör det bättre men jag har liksom inga förhoppningar på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

NB,

Jag var inte ute efter att exakt värdera hur de olika grupperna repekterar yttrandefriheten men personligen hade jag större förväntningar på Demokraterna vilket antagligen gör att jag är mer besviken på just dem. Att de mer aggressiva thaksinanhängarna sysslar med hot mot journalister eller allt annat de inte tycker om ingår i deras dagordning, vilket givetvis inte gör det bättre men jag har liksom inga förhoppningar på dem.

Hej

Jag håller med dig i denna fråga eftersom jag själv inte heller kan se någon skillnad på hur dessa grupper har agerat när det gäller att respektera varandras rätt till yttandefrihet, och just ur den synvinkeln såg jag den fredliga protesten utanför och överlämnandet av ett brev till ledningen som ett framsteg, det "normala" för både PAD och UDD har ju tidigare varit att attackera med våld.

Sedan tycker jag ng att både PT och Demokraterna gemensamt skulle försöka få både PAD och UDD att sluta med dom värsta avarterna av politisk smutskastning och häckel i sina TV, radio kanaler och web sidor, det är något som båda sidor sysslar med i stor omfattning och det förvärrar bara läget och trappar upp motsättningarna politiskt i landet.

Men man ska absolut inte göra som demokraterna gjorde när dom hade makten och bara stängde ned och trakaserade röda stationer och sidor, man måste behandla båda sidors osmakliga och osakliga medier likadant, och få dom att bli lite mer rumsrena och fria ifrån hat och lögner på något sätt, kanske genom att ställa ansvariga utgivare till svars för förtal o.s.v, och om lagändringar behövs så vore det bra om både opposition och regering kunde enas om ett gemensamt förslag för landets bästa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig i denna fråga eftersom jag själv inte heller kan se någon skillnad på hur dessa grupper har agerat när det gäller att respektera varandras rätt till yttandefrihet, och just ur den synvinkeln såg jag den fredliga protesten utanför och överlämnandet av ett brev till ledningen som ett framsteg, det "normala" för både PAD och UDD har ju tidigare varit att attackera med våld.

Sedan tycker jag ng att både PT och Demokraterna gemensamt skulle försöka få både PAD och UDD att sluta med dom värsta avarterna av politisk smutskastning och häckel i sina TV, radio kanaler och web sidor, det är något som båda sidor sysslar med i stor omfattning och det förvärrar bara läget och trappar upp motsättningarna politiskt i landet.

Men man ska absolut inte göra som demokraterna gjorde när dom hade makten och bara stängde ned och trakaserade röda stationer och sidor, man måste behandla båda sidors osmakliga och osakliga medier likadant, och få dom att bli lite mer rumsrena och fria ifrån hat och lögner på något sätt, kanske genom att ställa ansvariga utgivare till svars för förtal o.s.v, och om lagändringar behövs så vore det bra om både opposition och regering kunde enas om ett gemensamt förslag för landets bästa.

Mvh Isan Lover

Varför tyckte du inte så när både regeringar och oberoende klagade på de rödas kanaler för att uppvigla till brott, hetsa demonstranter etc etc under förra regeringen ?

Då var det brott mot demokrati och yttrandefrihet att på något sätt begränsa dessa media-kanaler ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför tyckte du inte så när både regeringar och oberoende klagade på de rödas kanaler för att uppvigla till brott, hetsa demonstranter etc etc under förra regeringen ?

Då var det brott mot demokrati och yttrandefrihet att på något sätt begränsa dessa media-kanaler ?

Hej

Om man som demokraterna väljer att nästan bara stänga ned och censurera röda TV, Radiokanaler och web sidor så handlar det om att begränsa yttrandefriheten för egna politiska syften och gynna sin egen falang och då är man illa ute både demokratiskt och lagligt sett.

Därför förordar jag att både demokraterna och PT enas om en acceptabel nivå och sätter gränser som gäller alla oavsett färg genom lagändringar eller ändrad tillämpning av befintliga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om man som demokraterna väljer att nästan bara stänga ned och censurera röda TV, Radiokanaler och web sidor så handlar det om att begränsa yttrandefriheten för egna politiska syften och gynna sin egen falang och då är man illa ute både demokratiskt och lagligt sett.

Därför förordar jag att både demokraterna och PT enas om en acceptabel nivå och sätter gränser som gäller alla oavsett färg genom lagändringar eller ändrad tillämpning av befintliga.

Mvh Isan Lover

Nu var det ju knappast bara sittande regering som reagerade på de rödas uppvigling och hot som ledde till massor av lagbrott. Eller anser du att internationella organisationer, press etc hejade på Abhisit allihop och hade politiska syften ?

Anser du det OK att använda media till brottsuppvigling för de röda mot Demokraterna men tvärt om när det gäller en sittande röd regering som får kritik från opolitisk press ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu var det ju knappast bara sittande regering som reagerade på de rödas uppvigling och hot som ledde till massor av lagbrott. Eller anser du att internationella organisationer, press etc hejade på Abhisit allihop och hade politiska syften ?

Anser du det OK att använda media till brottsuppvigling för de röda mot Demokraterna men tvärt om när det gäller en sittande röd regering som får kritik från opolitisk press ?

Hej

Nu har jag ju inte samma bild av dig som påstår att Internationella organisationer som Amnesty, HRW och pressfrihets organisationer hejade på eller höll med Abhisit, utan i min värld var dom alla kritiska och fördömmande av hans ökade censur och nedstängning av oppositionella TV, Radio kanaler och Web sidor som tog Thailand till en ny och högre nivå än sin föregångare som också kritiserades för samma sak.

Om du hade läst vad jag skrev så hade denna fråga varit helt onödig, självklart vill jag att båda sidors media ska behandlas lika och dessutom att Demokraterna och PT ska komma överens om en rimlig nivå för dom, för att undvika rena lögner och uppmaningar till brott förekommer, och lagstifta mot övertramp och straffa dom som bryter mot detta t.ex via ett ugivaransvar.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nu har jag ju inte samma bild av dig som påstår att Internationella organisationer som Amnesty, HRW och pressfrihets organisationer hejade på eller höll med Abhisit, utan i min värld var dom alla kritiska och fördömmande av hans ökade censur och nedstängning av oppositionella TV, Radio kanaler och Web sidor som tog Thailand till en ny och högre nivå än sin föregångare som också kritiserades för samma sak. Om du hade läst vad jag skrev så hade denna fråga varit helt onödig, självklart vill jag att båda sidors media ska behandlas lika och dessutom att Demokraterna och PT ska komma överens om en rimlig nivå för dom, för att undvika rena lögner och uppmaningar till brott förekommer, och lagstifta mot övertramp och straffa dom som bryter mot detta t.ex via ett ugivaransvar. Mvh isan Lover

Det var ju när förra regeringen ingrep mot den typen av brott som du skrek som en stucken gris om "maktmissbruk" etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det var ju när förra regeringen ingrep mot den typen av brott som du skrek som en stucken gris om "maktmissbruk" etc etc

Hej

Än en gång hade du läst mitt svar hade denna fråga inte heller behövts, en regering kan inte tillåta gula medier och stänga ned röda om innehållet är likvärdigt och snarlikt, då agerar man orättvist och blir med rätta misstänkt för att vara partisk, om man ska vara trovärdig måste samma normer gälla både för extrema uttalanden, rent förtal och lögner i både röda och gula medier, och så var inte fallet.

Och jag tycker inte att varken "röda" eller "gula" regeringar har klarat att hantera detta på ett bra sätt och därför vill jag gärna se att dom två stora partierna i Thailand PT och Demokraterna tar upp en diskussion om detta och bestämmer sig för en gemensam policy, och kommer med förslag om lagändringar eller ändrad tillämpning av lagar, för den situation som nu råder är inte bra och bidrar till ökade eller åtminstone bibehållna politiska spännningar i landet.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Än en gång hade du läst mitt svar hade denna fråga inte heller behövts, en regering kan inte tillåta gula medier och stänga ned röda om innehållet är likvärdigt och snarlikt, då agerar man orättvist och blir med rätta misstänkt för att vara partisk, om man ska vara trovärdig måste samma normer gälla både för extrema uttalanden, rent förtal och lögner i både röda och gula medier, och så var inte fallet.

Och jag tycker inte att varken "röda" eller "gula" regeringar har klarat att hantera detta på ett bra sätt och därför vill jag gärna se att dom två stora partierna i Thailand PT och Demokraterna tar upp en diskussion om detta och bestämmer sig för en gemensam policy, och kommer med förslag om lagändringar eller ändrad tillämpning av lagar, för den situation som nu råder är inte bra och bidrar till ökade eller åtminstone bibehållna politiska spännningar i landet.

Mvh Isan lover

Innebär det att du anser det var fel att hota en journalist som ställer frågor till en PM samt dessutom de röda aktivisterna som hotar de som gjort en polisanmälan om olaga hot ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Innebär det att du anser det var fel att hota en journalist som ställer frågor till en PM samt dessutom de röda aktivisterna som hotar de som gjort en polisanmälan om olaga hot ?

Hej

För mig är det naturligtvis självklart fel att hota folk och det gäller givetvis även journalister oavsett vem dom frågar och skriver om.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För mig är det naturligtvis självklart fel att hota folk och det gäller givetvis även journalister oavsett vem dom frågar och skriver om.

Mvh Isan Lover

Men du anser ändå att deras demonstration för att få polisanmälan om olaga hot mot journalisten återtagen som "ett steg i demokratiskt riktning" ??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...