Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker du om den Thailändska Kungen?


Joints

Vad tycker du om den Thailändska Kungen?  

91 röster

  1. 1. Vad tycker du om den Thailändska Kungen?

    • Han är världens bästa Monark men bara thailändare kan förstå hur fantastiskt bra han är.
      10
    • Han är bra för Thailand men dyrkan är kanske något överdriven.
      57
    • Han är en bromskloss för utveckling och borde inte ha någon makt alls.
      20
    • Inför Republik nu!
      7


Recommended Posts

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    5

  • Magrood

    3

  • Sangwal

    3

  • svarten

    2

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Majoriteten av thailändarna har inte en utbildning högre än högstadiet. Det är inte en slump att utbildningsnivån och intelligens samt tro på en eller flera gud/gudar, ängel/änglar etc etc är starkt knutna till varandra. Det är oerhört lätt att påverka barn vad de skall tycka och tänka om en sak. Så som kungen Bhumiphol. Undrar även, förtjänar man inte sin respekt? Om en thailändare älskar sin kung så är det högst troligt att han/hon gör det av helt andra orsaker än av frivillig kärlek. Tror ni verkligen att barnen i Hitler Jugend verkligen älskade Hitler eller att det var snarare en ytterst grym hjärntvättning sedan barnen föddes?

Magrood, tycker du inte att det är konstigt att största äran du har upplevt i ditt liv var när Sirindhorn gav dig examensbevis? Har du tänkt på VARFÖR du tänker just så? Sedan att du tycker att thailändare behöver "själslig tröst" vid diverse problem i livet visar bara hur religion, all religion överhuvudtaget förpestar en människa med absurditeter.

I Sverige verkar de flest ungdomar idag vilja bli "kändisar" och det verkar som den högsta äran för de flesta är att komma in på till exempel Pepes Bodega i Båstad under tennisveckan och låta Fredrik Ljungbergs bror spruta champagne över dem. Säger en del om utbildning och inelligens.

Vi i Sverige är inte speciellt religiösa och vi hånar öppet vårt kungahus, Socialdemokraterna har ju till exempel att inför republik i sitt program men de har inte vågat/velat genomföra det då det skulle vara politiskt självmord. Vi har ersatt religiösa, kungliga och kulturella förebilder med nollor som gjort sig kända på att göka eller apa sig i TV. Frågan är vilket som egentligen är bäst att se upp till...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Teyo,

Jag tycker också det är lite tragiskt att en del människor så fullt ut verkar godta det man uppfattar som "guds vilja", oavsett religion.

Än värre att man känner sig tvingad att uppföra sig på ett visst sätt endast pga rädsla för att bli straffad. Till exempel hamna i helvetet. Jag kan behandla mina medmänniskor på ett hyfsat sätt, för att jag tycker det gagnar både mig och dom. Inte för att jag är rädd att hamna i helvetet.

Jag har inget mot religiösa människor, förutsatt att dom kan lägga bort missionerandet, dvs fruktlösa försök att omvända mig till den "rätta tron". Det finns mycket tänkvärt i bibeln och andra religiösa skrifter, men jag kommer nog aldrig att bekänna mig till en religion.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sangwai!!

Att så många gubbar här på forumet diggar kung gummibollen är väl inget märkligt

fenomen. På samma sätt som frugorna ibland tar över plånboken och styr ekonomin,

på samma sätt tar de ibland ochså över tänkande och åsikter.

Det är säkert ochså en bidragande orsak till att många gubbar plötsligt förvandlas

till att älska allt Thailändskt och förakta allt svenskt, inte minst svenska kvinnor.

Ack ja, den kärleken.

BTT

Hej BTT!

Du verkar var BiTTer (HC:s underbar ord för dig!) på det mesta i både Sverige och Thailand. Enligt din ovanstående teori har du väl en hasip hasip sambo som ständigt hjärntvättar dig att se ner på båda länderna (med 99% sannolikhet alltså)!  :D   :D

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Svarten!

Nej jag har ingen hasip hasip sambo, däremot så har även jag varit i fällan. Att vara

nedkärad i en thaitjej och glorifiera allt thailändskt och förakta allt svenskt. Så visst

vet jag att fenomenet förekommer. Kärlek förändrar inte bara livet i den man älskars

närhet utan allt omkring henne sätts i ett ljusare och glorifierande skimmer.

Ett ganska vanligt förekommande psykologiskt fenomen.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Magrood, jag vill bara klargöra. Meningen med mitt förra inlägg var inte att förolämpa dig eller thailändare med vad jag skrev om intelligens etc. När jag ser religiösa personer, oavsett vad de tror på, bortförklara eller på annat sätt inte hantera sina problem/tankar med att säga "det är guds vilja" eller dylikt så är det i mina "ögon" tragiskt. Om man nu... "ber" till sig själv för att man själv skall må bättre så är det ok för mig. Men när man ber till en övernaturlig "sak" för att hon/han/det skall hjälpa till med vad som nu råkar vara problemet just för tillfället så tror jag att det är skadligt för den personen.

Tackar för klarheten!

---

---

För mig är det okey om de ber till sig själva eller ber till gud eller annat. Bara de mår bra av det.

Jag lägger mig inte i och värderar dem som sämre och dummare.

---

Alla har inte samma förmåga att nå samma insikt och klara sig lika bra.

---

Jag tycker också att det är tragiskt att en del förlitar sig helt och hållet på gud eller en buddaamulett.

Tur att ingen i vår familj är sån i alla fall.

Själslig tröst i lagom dos är bäst - precis som allt annat att lagom är bäst.

---

Jag har en svensk bror som var utbytteselev i Thailand samma år som jag var utbytteselev i Sverige.

Han pratade om att det var intressant sätt för th-are att gå vidare med livet och inte älta om det som hänt.

"Det var nog min gamla karma som ledde till det" sa man - sen lever man vidare och försöker förbättra sin karma.

---

Det är intressant...

Han är fascinerad av thai-tänket.

Och jag är fascinerad av svenk-tänket och vi har många djupa samtal om det mesta som rör Thailand och Sverige.

---

Ha det så gott!

Magrood

PS Jag orkar inte och har inte tid att diskutera Islam just nu...

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag anser att kungamakten har gjort sitt. Det är bara att kolla på alla de militärkupper och turbulens som har varit under hans regenttid och då har han oftast stött dessa eller inte sagt något alls (som under senaste tiden). När kung Rama IX somnar in bör monarkin också somna in. Det står ju redan skrivet att det inte skall bli någon Rama X...

Även ifall de flesta dyrkar kungen är det inte många thailändare som ens gillar eller är neutrala till kronprinsen. De flest går nog och hoppas att han skall dör i AIDS snarast möjligt.

Jag kanske tar i lite men jag tror inte att vi hade fått se senaste oroligheterna i Thailand om Thailand hade varit en republik och därför tar jag i lite extra med tanke på vad som har hänte de senaste dagarna.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...