Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker du om den Thailändska Kungen?


Joints

Vad tycker du om den Thailändska Kungen?  

91 röster

  1. 1. Vad tycker du om den Thailändska Kungen?

    • Han är världens bästa Monark men bara thailändare kan förstå hur fantastiskt bra han är.
      10
    • Han är bra för Thailand men dyrkan är kanske något överdriven.
      57
    • Han är en bromskloss för utveckling och borde inte ha någon makt alls.
      20
    • Inför Republik nu!
      7


Recommended Posts

Som alla har märkt är Thailands Kung populär. Han är också mäktig och är kanske den mest inflytelserika personen i Thailand. Vissa menar att han är den enda enande kraften i Thailand och utan honom blir det kalabalik. Andra menar att han är ett levande bevis på vad som är fel med Thailand och en produkt av propaganda som liknar Nord-Korea.

Som vanligt när det gäller Thailand så spelar det ju ingen roll vad vi tycker men det skulle vara roligt att höra vad medlemmarna har för åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    5

  • Magrood

    3

  • Sangwal

    3

  • svarten

    2

Mest aktiva i denna tråd

broder tuk tuk

Karln pissar, kräker och skiter precis som alla andra vanliga människor.

Gillar väl inte riktigt kryperiet inför honom och den närmast kultlika status han

innehar.

Däremot så verkar han ju vara en god konung.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta blir latt en ganska infekterad diskussion och ibland ar det roligt att se hur mkt svenskar kan ga i taket nar ngn kritiserar den thailandska kungen.

Jag vill pasta att man far jobba ratt hart for att fa en balanserad bild av kungen eftersom tillgangen pa balanserad/objektiv information ar sa dalig. Man kan ju knappast forvanta sig nagot annat an att thailandare upphojer honom till halvgud eftersom det ar den bild som inprantats sedan fodsel. Det ar helt galet att all form av minsta antydan till kritik ar forbjuden enligt lag. Ofta hor man bade thailandare och svenskar hanvisa till allt gott han gjort for folket men nar man eftersoker detaljer sa blir det ganska skakigt och svaren uteblir.

Min personligen och nagot blyga uppfattning ar att den roll kungen har i Thailand idag faktiskt kraftig hammar utvecklingen och att den hoga vordad manga kanner infor honom ar nagot ofortjant.

Sen ar det enligt min uppfattning ocksa en myt att alla thailandare alskar kungafamiljen. Men att hans portratt skandas osv i vissa delar av landet ar knappast nagot man far lasa om i tidningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Detta blir latt en ganska infekterad diskussion och ibland ar det roligt att se hur mkt svenskar kan ga i taket nar ngn kritiserar den thailandska kungen.

Jag vill pasta att man far jobba ratt hart for att fa en balanserad bild av kungen eftersom tillgangen pa balanserad/objektiv information ar sa dalig. Man kan ju knappast forvanta sig nagot annat an att thailandare upphojer honom till halvgud eftersom det ar den bild som inprantats sedan fodsel. Det ar helt galet att all form av minsta antydan till kritik ar forbjuden enligt lag. Ofta hor man bade thailandare och svenskar hanvisa till allt gott han gjort for folket men nar man eftersoker detaljer sa blir det ganska skakigt och svaren uteblir.

Min personligen och nagot blyga uppfattning ar att den roll kungen har i Thailand idag faktiskt kraftig hammar utvecklingen och att den hoga vordad manga kanner infor honom ar nagot ofortjant.

Sen ar det enligt min uppfattning ocksa en myt att alla thailandare alskar kungafamiljen. Men att hans portratt skandas osv i vissa delar av landet ar knappast nagot man far lasa om i tidningen.

Varför börjar inte du att nyansera bilden av Kungen? Om du nu har så mycket kunskap och information varför delar du inte med dig? Var nu inte blyg. berätta t.ex. på vilket sätt kungen skulle hämma utvecklingen?

Du påstå att hans populäritet är en myt.hehe... men hallå,  och du stöder argumentet med att hans porträtt skändas i vissa delar av landet. Skulle vara intessant om du redovisade på hur du grundar detta påstående? Du skriver själva att det inte går att läsa om i tidningar, men trots detta så hävdar du att det är en myt att "alla" älskar kungen.  Hur många procent av befolkningen tror du är emot kungen?

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai:Jag tycker att vi svenskar som besöker/vistas i LOS ska respektera den syn som

         thailändarna har på sin kung. Dom dyrkar och högaktar honom för den han är, och

         det tycker jag att vi ska acceptera och inte försöka att förändra.

         Vi/många svenskar klandrar ofta de som invandrar till Sverige att de "ska ta seden

         dit de kommer". Då är det inte fel att vi själva gör samma sak när vi besöker/gästar

         Land Of Smile. Vi kan inte flytta över vår syn på vår egen kung till ett annat land.

         Vi kanske ska vara lite mer ödmjuka än vad vi är, när vi besöker ett annat land och

         inte tro att vi kan ändra på allting.  :great:

        "Ta seden dit vi kommer!", var det.  :wai:

         

         

     

   

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

:wai:Jag tycker att vi svenskar som besöker/vistas i LOS ska respektera den syn som

         thailändarna har på sin kung. Dom dyrkar och högaktar honom för den han är, och

         det tycker jag att vi ska acceptera och inte försöka att förändra.

         Vi/många svenskar klandrar ofta de som invandrar till Sverige att de "ska ta seden

         dit de kommer". Då är det inte fel att vi själva gör samma sak när vi besöker/gästar

         Land Of Smile. Vi kan inte flytta över vår syn på vår egen kung till ett annat land.

         Vi kanske ska vara lite mer ödmjuka än vad vi är, när vi besöker ett annat land och

         inte tro att vi kan ändra på allting.  :great:

        "Ta seden dit vi kommer!", var det.  :wai:

       

     

   

Exakt, varför skall vi lära thaiarna vad och hur dom skall tycka och tänka.  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför börjar inte du att nyansera bilden av Kungen? Om du nu har så mycket kunskap och information varför delar du inte med dig? Var nu inte blyg. berätta t.ex. på vilket sätt kungen skulle hämma utvecklingen?

Du påstå att hans populäritet är en myt.hehe... men hallå,  och du stöder argumentet med att hans porträtt skändas i vissa delar av landet. Skulle vara intessant om du redovisade på hur du grundar detta påstående? Du skriver själva att det inte går att läsa om i tidningar, men trots detta så hävdar du att det är en myt att "alla" älskar kungen.  Hur många procent av befolkningen tror du är emot kungen?

Jag vet inte riktigt vart felet ligger men du bor lasa om och lasa ratt. Jag sager inte att hans popularitet ar en myt -men daremot att han skulle vara alskad av alla ar det. Det rader ju knappast nagon tvivel om att en klar majoritet av thailandarna hogaktar sin kung. Du skriver att jag skall nyansera, men samtidigt missar du den tydliga skillnaden i resonemang.

Den del av landet jag syftade pa var sodra provinserna som jag besokt otaliga ganger genom arbetet. Exemplet med bilderna som skandats ar manga medvetna om och bland annat beskrevs det i en rapport fran utbildningsministeriet om hur larare pa ett flertal skolor i Yala och Pattani maste komma extra tidigt till skolan for att ta hand om kungabilder som malats over, urinerats pa, slitits sonder etc. Vidare finns det ocksa rapporter om hur drottningens residens dar nere blivit beskjutet vid en mangd tillfallen osv. Visst ar detta sakerligen nara knutet till konflikten dar kungahuset star som representant for det som uuplevs som ett fortryck fran "den thailandska centralmakten.

Att jag tror det hammar utvecklingen har egentligen inget med hans eventuella egenskaper att gora utan handlar om en generell syn pa monarki kontra demokratisk utveckling. Jag anser for ovrigt aven att Sverige borde overga till republik.

Jag vill absolut inte kasta skit pa kungen, just av respekt for de starka kanslor sa manga har infor honom. Det jag eftersoker ar en tydlig forklaring till vad som gor honom sa underbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Jag vet inte riktigt vart felet ligger men du bor lasa om och lasa ratt. Jag sager inte att hans popularitet ar en myt -men daremot att han skulle vara alskad av alla ar det. Det rader ju knappast nagon tvivel om att en klar majoritet av thailandarna hogaktar sin kung. Du skriver att jag skall nyansera, men samtidigt missar du den tydliga skillnaden i resonemang.

Den del av landet jag syftade pa var sodra provinserna som jag besokt otaliga ganger genom arbetet. Exemplet med bilderna som skandats ar manga medvetna om och bland annat beskrevs det i en rapport fran utbildningsministeriet om hur larare pa ett flertal skolor i Yala och Pattani maste komma extra tidigt till skolan for att ta hand om kungabilder som malats over, urinerats pa, slitits sonder etc. Vidare finns det ocksa rapporter om hur drottningens residens dar nere blivit beskjutet vid en mangd tillfallen osv. Visst ar detta sakerligen nara knutet till konflikten dar kungahuset star som representant for det som uuplevs som ett fortryck fran "den thailandska centralmakten.

Att jag tror det hammar utvecklingen har egentligen inget med hans eventuella egenskaper att gora utan handlar om en generell syn pa monarki kontra demokratisk utveckling. Jag anser for ovrigt aven att Sverige borde overga till republik.

Jag vill absolut inte kasta skit pa kungen, just av respekt for de starka kanslor sa manga har infor honom. Det jag eftersoker ar en tydlig forklaring till vad som gor honom sa underbar.

Självklart har man "andra ikoner" i södra Thailand än kungen! I varjefall i de provinser som du nämner. Jag tror man kan lägga till Narathiwat och Songkhla, till den gruppen av provinser som har anhängare som inte gillar kungen. Anledning till missnöjet finns det säkert delade uppfattningar om.  Frågan är om det finns något i Thailand som dessa ställer sig bakom?

För övrigt så är det väl inte bara i Thailand som "den här typen" av konflikter finns. Detta kan man också fundera över varför det är så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt varför vissa hetsar upp sig när det gäller en kung i ett annant land.

För vi respekterar inte ens våran egen kung, utan hånar honom..

Sen ska man inte prata illa om den thailänska kungen heller..

Men jag kan inte förstå varför så många på detta forum avgudar den thailänske kungen och ser nästan ner på det svenska samhället..

Min egna syn på Bhumibol är att han är den kung som har suttit vid tronen längst..

Om han gör ett bra eller dåligt arbete?? Vad vet jag.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste börja med att hålla med Lars att man måste ta seden dit man kommer precis som vi vill att gäster och invandrare i vårat land ska göra.

För övrigt så ser jag ingen som helst anledning att vi ska övergå till Republik i Sverige, varför betala en massa pengar till en vald President (som ena hälften av folket inte vill ha) istället för ett kungahus som har större respekt utanför våra gränser och gör väldigt mycket i representation för Sverige.

Eftersom utomlands nästan oavsett vilket land man kommer till så är det väldigt mycket mer intressant för dom att få besök av en kung, drottning, prinsessa, än en president som klingar så bra med sådana som Bush, Medvedev, Hussein med flera.

Självklart om man tittar historisk så är inte Kungarna några helgon heller. Men oftast så försöker dom göra gott "för sitt folk" som Bhumibol, självklart är det inte bra med helgon dyrkan av en person heller, men med tanke på hur Thailändarna reagerar på det dom anser är orättvisor som dom nu gör, då har antagligen Bhumibol gjort ett bra jobb med tanke på att han har suttit som kung "några" år nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Förstår inte riktigt varför vissa hetsar upp sig när det gäller en kung i ett annant land.

För vi respekterar inte ens våran egen kung, utan hånar honom..

Sen ska man inte prata illa om den thailänska kungen heller..

Men jag kan inte förstå varför så många på detta forum avgudar den thailänske kungen och ser nästan ner på det svenska samhället..

Min egna syn på Bhumibol är att han är den kung som har suttit vid tronen längst..

Om han gör ett bra eller dåligt arbete?? Vad vet jag.

Rock on!

Kungen av Thailand är förmodligen viktigare för Thailand än den svenska Kungen är för Sverige. Om det nu är så att dom flesta i Thailand med undantag för vissa grupper i södra Thailand, gillar kungen, så kan man väl acceptera detta, utan att förlöjliga Thailands befolkning. Att påstå att han skulle "hämma" utveckling i Thailand kan man väl få kommentera? Att det sedan är via lag förbjudet att kritisera honom kan självklart ha diverse synpunkter om.

Om man har så pass högt till taket att man inte bara ensidigt försöker hissa vårt eget samhällssystem som oöverträffbart, så tycker jag man visar prov på lite ödmjukhet inför alla möjliga jämförelser mellan våra länder. Hur var det nu med det där ordspråket...det är inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kungen av Thailand är förmodligen viktigare för Thailand än den svenska Kungen är för Sverige. Om det nu är så att dom flesta i Thailand med undantag för vissa grupper i södra Thailand, gillar kungen, så kan man väl acceptera detta, utan att förlöjliga Thailands befolkning. Att påstå att han skulle "hämma" utveckling i Thailand kan man väl få kommentera? Att det sedan är via lag förbjudet att kritisera honom kan självklart ha diverse synpunkter om.

Om man har så pass högt till taket att man inte bara ensidigt försöker hissa vårt eget samhällssystem som oöverträffbart, så tycker jag man visar prov på lite ödmjukhet inför alla möjliga jämförelser mellan våra länder. Hur var det nu med det där ordspråket...det är inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst.

Jag försöker varken hissa vårat egna sammhälle eller fördöma det, så som många verkar göra..

Sverige är väl inte det ultimata samhället att bo i, men jag skulle heller aldrig byta det mot något annat land..

Många skulle göra allt i sin makt för att flytta till Thailand, för att det så fantastiskt.

Men det är bara så underbart så länge man har pengar..

Utan pengar i Thailand så är du inte värd ett skit, men i Sverige har vi dock ett samhälle som tar hand om oss(någolunda i allafall).

Sen går det inte att jämnföra våra länder, det förstår väl jag också..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Jag försöker varken hissa vårat egna sammhälle eller fördöma det, så som många verkar göra..

Sverige är väl inte det ultimata samhället att bo i, men jag skulle heller aldrig byta det mot något annat land..

Många skulle göra allt i sin makt för att flytta till Thailand, för att det så fantastiskt.

Men det är bara så underbart så länge man har pengar..

Utan pengar i Thailand så är du inte värd ett skit, men i Sverige har vi dock ett samhälle som tar hand om oss(någolunda i allafall).

Sen går det inte att jämnföra våra länder, det förstår väl jag också..

Rock on!

Jag skall inte sticka under stolen att jag dissar vissa system som jag tycker gått för långt i Sverige.  Men för övrigt håller jag naturligtvis med om det du skriver. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker väldigt mycket om vår kung.

Jag tycker om den svenska kungafamiljen också.

Viktoria verkar arbeta bra.

Madde är snygg, men ibland har hon för sexiga kläder i på fel sammanhang. Annars tycker jag hon klär sig snyggt.

Princessan Sirindhorn är min absolut favorit bland kungabarnen. Hon är så enkel och folknära. Det var livets strörsta ära att få ta emot examen från hennes hand.

---

Jag vill som en thai som har bott utomland och sett era värderingar påpeka att ... kungen är inte älskad bara på grund av sin ställning. För att förstå detta behöver man jämföra dyrkan till kungen och dyrkan till andra i kungafamiljen. Alla blir inte lika älskade och dyrkade na ka.

Sen tror jag att vi människor behöver själslig ledare - även om vi inte vill erkänna det.

Förr var det religion och gudar som vi hämtade tröst hos.

Nu har de flesta svenskarna kommit så långt att ni tycker att ni inte behöver någon själslig tröst verken av gud, religion eller en person med upphöjd position.

Vi i Thailand behöver fortfarande själslig tröst både i form av religion, ritualer och en halvgud-person att dyrka, tror jag. Det är bara min egen teori.

---

Vad som är bäst vet jag inte.

Men en gång slog tanken mig...

De som mister sina anhöriga söker tröst i sin tron. Buddister går till tempel, kristna går till kyrkan.

Hur gör ateister? Var söker de tröst vid livskriser?

Jag blev faktiskt lite orolig för min man - var ska han hitta tröst om jag råkar dö innan honom?

Jag frågade honom och hans svar var "psykolog, kanske".

---

Mvh

Magrood

-mysig fredag-

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood!

Du är fantastisk och du har ingen aning om vad ditt inlägg betyder för mig just nu, berättar senare.

Hoppas du och Svarten mår bra!

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Sangwai!!

Att så många gubbar här på forumet diggar kung gummibollen är väl inget märkligt

fenomen. På samma sätt som frugorna ibland tar över plånboken och styr ekonomin,

på samma sätt tar de ibland ochså över tänkande och åsikter.

Det är säkert ochså en bidragande orsak till att många gubbar plötsligt förvandlas

till att älska allt Thailändskt och förakta allt svenskt, inte minst svenska kvinnor.

Ack ja, den kärleken.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sangwai!!

Att så många gubbar här på forumet diggar kung gummibollen är väl inget märkligt

fenomen. På samma sätt som frugorna ibland tar över plånboken och styr ekonomin,

på samma sätt tar de ibland ochså över tänkande och åsikter.

Det är säkert ochså en bidragande orsak till att många gubbar plötsligt förvandlas

till att älska allt Thailändskt och förakta allt svenskt, inte minst svenska kvinnor.

Ack ja, den kärleken.

BTT

Och vilka personer tänker du på?  Jag kommer inte på någon som styrs av sin fru. Inte mer än det vanliga "ge" och "ta" som är vanligt för nästan mänsklig interaktion. Vem hatar allt svenskt? Det är visserligen många som ger logiska förklaringar till fenomen i Thailand som vissa tycks är konstiga. Men detta betyder att man har befallits att älska allt thailändskt. Det är inget fel med svenska kvinnor tycker jag. Utom att jag är djävulskt upptaget!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood,

Tack for en mkt klar beskrivning som iaf ger mig en lite battre forstaelse.

Det som ibland gjort mig forvirrad ar att det ar sa sjalvklart att alska kungen att man nastan inte kommer ihag/kan forklara varfor. Din uppfattning ger lite klarhet till en forvirrad utlanning som mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Svarten!

Jag har tillbringat åtskilliga nätter i Pattaya i diskussioner med bla skandinaviska

män som alla haft ett nästan häpnadsväckande förakt för i stort sett allt i sina

hemländer. Kvinnorna främst, men även folket i allmänhet,klimatet, maten, politiken,

you name it.

Jag är inte så säker på att de haft samma åsikter om ifall de inte träffat och

förälskat sig i en thaitjej.

Kärlek kan förända hela livet. Inte minst sättet att tänka.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sangwai!!

Att så många gubbar här på forumet diggar kung gummibollen är väl inget märkligt

fenomen. På samma sätt som frugorna ibland tar över plånboken och styr ekonomin,

på samma sätt tar de ibland ochså över tänkande och åsikter.

Det är säkert ochså en bidragande orsak till att många gubbar plötsligt förvandlas

till att älska allt Thailändskt och förakta allt svenskt, inte minst svenska kvinnor.

Ack ja, den kärleken.

BTT

Kung bitter på gubbar som lyckats med thaitjejer har uttalat sig. :)

Själv kan jag väl säga att jag älskar såväl Sverige som Thailand, svenskor likväl som thailändskor. Varför ska man hata och vara bitter, det mår man mest bara dåligt av själv.

Thailändska kungen ställning hos det thailändska folket respekterar jag fullt ut, men från det till att jag själv skulle dyrka honom, näää!

Tackar också Magrood som än en gång ger en förklaring som väl ingen av oss svenskar ens reflekterat över tidigare. Du är en guldgruva för det här forumet och det får du givetvis ett plus av mig för.  :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kung bitter på gubbar som lyckats med thaitjejer har uttalat sig. :)

Själv kan jag väl säga att jag älskar såväl Sverige som Thailand, svenskor likväl som thailändskor. Varför ska man hata och vara bitter, det mår man mest bara dåligt av själv.

Thailändska kungen ställning hos det thailändska folket respekterar jag fullt ut, men från det till att jag själv skulle dyrka honom, näää!

Tackar också Magrood som än en gång ger en förklaring som väl ingen av oss svenskar ens reflekterat över tidigare. Du är en guldgruva för det här forumet och det får du givetvis ett plus av mig för.  :great:

Kim..

Det var dit jag ville komma.Jag älskar honom inte, men jag respekterar honom och att respekterar alla thai som älskar och ser upp till honom..

Men tycker bara att det är lite underligt att vissa svenskar respekterar honom, mer än vår egen kung..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lostinludvika

Hejsan

Jag tycker som flera föregående skribenter. Varför ska vi som utlänningar lägga oss i  Thailands hålllning till kungen. Vill folket respektera honom får de väl göra det.

Vi hörs!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att människor får tröst är väl aldrig fel?

Oavsett om tröstkällan nu är sann eller falsk så är ibland en illusion inte enbart av

ondo. Om människor blir lyckliga av att leva i en lögn så låt dem de va det.

Varför ska man krossa illusioner pga något bisarrt sanningsbehov?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Majoriteten av thailändarna har inte en utbildning högre än högstadiet. Det är inte en slump att utbildningsnivån och intelligens samt tro på en eller flera gud/gudar, ängel/änglar etc etc är starkt knutna till varandra. Det är oerhört lätt att påverka barn vad de skall tycka och tänka om en sak. Så som kungen Bhumiphol. Undrar även, förtjänar man inte sin respekt? Om en thailändare älskar sin kung så är det högst troligt att han/hon gör det av helt andra orsaker än av frivillig kärlek. Tror ni verkligen att barnen i Hitler Jugend verkligen älskade Hitler eller att det var snarare en ytterst grym hjärntvättning sedan barnen föddes?

Magrood, tycker du inte att det är konstigt att största äran du har upplevt i ditt liv var när Sirindhorn gav dig examensbevis? Har du tänkt på VARFÖR du tänker just så? Sedan att du tycker att thailändare behöver "själslig tröst" vid diverse problem i livet visar bara hur religion, all religion överhuvudtaget förpestar en människa med absurditeter.

Jag tvivlar inte på att utbildningnivå hänger ihop med tron utan vetenskapligt bevis.

Jag har funderat mycket på "thaihet" och "svenskhet" ...

Jag har tänkt i de banorna om hjärntvättning. Vissa saker kan jag konstatera att det handlar om hjärntvättning.

Vissa av dem sakerna gör jag något åt både med mig själv och andra som får "dålig inverkan" av det.

Vissa av dem har jag inte gjort något åt.

Vissa av dem låter jag vara. Är folk lyckliga med sin tro och deras liv inte går under låter jag det vara.

Jag behöver inte visa att de är dummare än mig som fortfarande tror på saker som jag inte tror på.

Ibland räcker det att bara förstå vad det handlar om och acceptera det.

---

Som sagt så kan man förstå att kungen förtjänar respekt och populäritet om man jämför honom med andra i kungliga familjen.

---

Att jag är mest stolt över att få ta emot examen från princessan är kanske ett resultat av hjärntvättning. Vem vet...

Men jag är lycklig med det.

Det har inte förstört mitt liv.

Det har inte gjort mig till en sämre person.

Det har inte gjort mig mindre lycklig.

Så jag kommer att fortsätta att vara stolt oavsett vad som orsarkade mitt sätt att tänka.

---

Jag har en gång trott att jag blivit ateist, ett tag i alla fall.

Men när jag förlorade mina kära anhöriga förstod jag vikten av att ha en själslig tröst.

När jag själv nästan gått in i väggen och hittat vägen tillbaks...

Alla år i Sverige - med konstiga själsliga sjukdomar som svenskar har...

Att se meditation som en av svenskarnas sätt att bota sina själsliga problem.

Ja --- då tänker jag "Från toppen tillbaks till botten" ...

Toppen är kanske inte så fin som man tror...

Ibland mår man bättre av det enkla - botten.

Ibland behöver man inte förstå allt och ha vetenskapliga bevis på allt.

---

Jag är glad att få uppleva både det mer primitiva och det mer utvecklade... och kan välja något emellan och är stolt att ha båda delarna.

---

Jag kommer att skriva ett stort test i mitten av nästa vecka.

Även om jag vet att jag förberett mig i ett helt år för det här så räcker inte det.

Jag känner att jag behöver själslig tröst - mentalt stöd.

Jag kommer att be både till det vi buddister tror på och till min far.

Det kanske låter konstigt för er svenskar som alltid klarar er själva utan mentalt stöd.

Men så är det för oss thailändare i alla fall.

---

Sen om jag inte lyckas trots mina egna insatser och bön - ja, då har jag gjort mitt bästa i alla fall.

---

Natti natti

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...