Jump to content
IGNORERAD

Megaphone


kenke

Recommended Posts

Hej! Vill gärna behålla mitt nuvarande telenummer jag såg på megaphone att man kunde portera sitt nummer har någon här på forum erfarenheter om detta bolag?Jag skall bo på ett ställe i Thailand som har fast internet på rummet måste man ha på datorn hela tiden eller kan man koppla in en lur?MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Har du fast internet på rummet så fungerar det att bara ansluta dosan till detta. Och sedan en telefon/decttelefon till dosan.

Detta gäller om du införskaffar deras 69:- minimiavgift per månad.

Införskaffar du deras sip abonnemang (19:- månaden) får du fixa en egen box. (ca 1800 thb) Men den skall ju sedan programmeras.

Men deras 69:- variant använder ju inte sip så fördelen med det är att man inte får problem om någon annan har IP telefoni på samma boende (SIP används ju till 99%). En standard budget router klarar nämligen bara ett SIP åt gången.

Sedan har jag erfarenheten att den Vood 322 med protokoll MGCP (som man får med 69:- abonnemanget) är mer driftsäkert med sämre linor.

OK nu blev jag lite teknisk. Hoppas du förstår.

Kan ju säga att jag kört Megaphone i 6 år här hemma. Och nu tar jag med dosan och telefonen och så har jag samma nummer i Thailand.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! här får man läsa på, men verkar det vara ett fungerande bolag? Jag kommer att spendera 6 mån i Thailand och 6 mån i sverige. Om man nu också skaffar sig ett mobilt bredband både i Thailand(om man flyttar) och sverige(kommer att ha det) kommer det att funka utan problem ?MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Erfarenheten bakom mobila bredband är dock inte det bästa. Har en person som har mobilt bredband från Tre, Och sedan en Vood 322. Och det fungerar skit. Förvisso fungerar Tre's mobila bredband skit ganska ofta.

Och i Thailand finns det ju knappt 3G att tala om.

Sedan för att använda med mobilt bredband måste man ju ha en router som stödjer 3G. Ex denna http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/3g_4g_router/dovado-4gr-eu/138452.5259/

Denna person åker i nästa månad ner till Thailand (där han har ADSL). Men när han kommer hem är hans bindningstid över för Tre abonnemanget. Och dessutom bör då 4G fungera där han bor i Sverige. Så vi hoppas det fungerar bättre då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fast internet på rummet så fungerar det att bara ansluta dosan till detta. Och sedan en telefon/decttelefon till dosan.

Detta gäller om du införskaffar deras 69:- minimiavgift per månad.

Införskaffar du deras sip abonnemang (19:- månaden) får du fixa en egen box. (ca 1800 thb) Men den skall ju sedan programmeras.

Men deras 69:- variant använder ju inte sip så fördelen med det är att man inte får problem om någon annan har IP telefoni på samma boende (SIP används ju till 99%). En standard budget router klarar nämligen bara ett SIP åt gången.

Sedan har jag erfarenheten att den Vood 322 med protokoll MGCP (som man får med 69:- abonnemanget) är mer driftsäkert med sämre linor.

OK nu blev jag lite teknisk. Hoppas du förstår.

Kan ju säga att jag kört Megaphone i 6 år här hemma. Och nu tar jag med dosan och telefonen och så har jag samma nummer i Thailand.

hf

Märker du någon kvalitets skillnad(eftersläpning,eko,surr etc) när du är i Thailand?Har du någon kolla vad som krävs(uppkoppling) för godkänd återgivning MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Där jag skall bo säger att uppkopplingen är 1-2 Mbps kommer tele och stream funka här om det dom utlovar stämmer?

is proud to reach acceptable speeds as we share two of Thailand’s fastest providers and use the newest technology, which automatically switches between the fastest of the two. For Thailand our reached is speed quite good and some of our costumers tell us, we’ve got the fastest Internet-Shop in Pattaya. But anyway - don’t expect the speeds you likely have got in your home country. MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Märker du någon kvalitets skillnad(eftersläpning,eko,surr etc) när du är i Thailand?Har du någon kolla vad som krävs(uppkoppling) för godkänd återgivning MVH

Kanske något. Men bättre än att ringa från mobil.

Dom säger ju 0,1Mbps för att skicka. Men jag brukar nog säga 0,5Mbps för att det skall vara OK.

Jag har ju 8/1 Mbps från 3BB.

Sedan detta med Tre i Sverige. Har märkt hos en del "kunder" att det blivit sämre på senare år. Är väl så att alla Smartphones och surfplattor har börjat lasta ner systemen. Och dom hinner inte med i utbyggnad.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Där jag skall bo säger att uppkopplingen är 1-2 Mbps kommer tele och stream funka här om det dom utlovar stämmer?

is proud to reach acceptable speeds as we share two of Thailand’s fastest providers and use the newest technology, which automatically switches between the fastest of the two. For Thailand our reached is speed quite good and some of our costumers tell us, we’ve got the fastest Internet-Shop in Pattaya. But anyway - don’t expect the speeds you likely have got in your home country. MVH

Just vad gäller stream typ TV4play osv så kommer du att märka att det fungerar bäst på morgonen i Thailand. Då är linorna mellan Asien och Europa minst belastade då alla sover i Europa. Det är nämligen där flaskhalsarna sitter. Inte i Thainäten.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat upp megaphone nu tyvärr kommer det inte att funka med mobiltbredband när jag kommer hem synd

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat upp megaphone nu tyvärr kommer det inte att funka med mobiltbredband när jag kommer hem synd

Hej,

Varför kommer det inte att funka menar du?

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Varför kommer det inte att funka menar du?

TPP

Det funkar bara om man har fast uppkoppling

Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenheten bakom mobila bredband är dock inte det bästa. Har en person som har mobilt bredband från Tre, Och sedan en Vood 322. Och det fungerar skit. Förvisso fungerar Tre's mobila bredband skit ganska ofta.

Och i Thailand finns det ju knappt 3G att tala om.

Sedan för att använda med mobilt bredband måste man ju ha en router som stödjer 3G. Ex denna http://www.netonnet.eu/138452.5259/

Denna person åker i nästa månad ner till Thailand (där han har ADSL). Men när han kommer hem är hans bindningstid över för Tre abonnemanget. Och dessutom bör då 4G fungera där han bor i Sverige. Så vi hoppas det fungerar bättre då.

Ett ännu enklare exempel om man vill göra det enkelt för sig. Om man har mobilt bredband i Thailand. så kan man skaffa sig en android lur. Min HTC Decire HD har inbyggd Wi-Fi Hotspott så att datorn kan köra trådlöst mot telefonen.

Sen laddar man hem en SIP app som t.e.x fring. Då kan man använda mobila bredbandet nästan överallt.

Borde funka för megaphone? Har själv WX3 och det funkar klockrent.

Har i alla fall lyckats parat någorlunda bra med edge och fring

Har man ADSL är det ju bara att koppla in en sipbox mot routern så har man vanlig svensk telefoni i Thailand, som jag förstår att du har?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Ett ännu enklare exempel om man vill göra det enkelt för sig. Om man har mobilt bredband i Thailand. så kan man skaffa sig en android lur. Min HTC Decire HD har inbyggd Wi-Fi Hotspott så att datorn kan köra trådlöst mot telefonen.

Sen laddar man hem en SIP app som t.e.x fring. Då kan man använda mobila bredbandet nästan överallt.

Borde funka för megaphone? Har själv WX3 och det funkar klockrent.

Har i alla fall lyckats parat någorlunda bra med edge och fring

Har man ADSL är det ju bara att koppla in en sipbox mot routern så har man vanlig svensk telefoni i Thailand, som jag förstår att du har?

Mvh Janne

Problemet är ju att man inte så lätt hittar 3G mobila nätverk som mobilen kan koppla mot utan det blir 2G,5 (Edge) med mediokert resultat vad gäller SIP. Och sedan blir ju nallens batteritid inte det bästa om man skall ha det fungerande för inkommande samtal. (med ex Stun eller natkeepalive påslagen)

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Är det någom som har provat megaphone i Thailand? Hur är kvaliteten på samtalen?

Har testat en hel del med dom 8Mb 3bb ADSL som vi har i Hua Hin. Och så länge bredbandet fungerar så är telefonin också bra. Helt klart bättre än att ringa Sverige från en mobil med Thai sim kort.

Sedan som jag skrev tidigare. Megaphones 69:- abonnemang som använder MGCP protokollet är helt klart bättre en ett SIP abonnemang. Särskilt då med inkommande samtal som går fram bättre.

Sip har ju en benägenhet att tappa kontakten när det kommer dubbla sipenheter innanför routern. Ex om man har sip telefoni hemma. Och så kommer polarn på besök och kopplar upp sin nalle (som kör sip) på min WiFi. Då får routern spader.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju att man inte så lätt hittar 3G mobila nätverk som mobilen kan koppla mot utan det blir 2G,5 (Edge) med mediokert resultat vad gäller SIP. Och sedan blir ju nallens batteritid inte det bästa om man skall ha det fungerande för inkommande samtal. (med ex Stun eller natkeepalive påslagen)

hf

Det är riktigt som du skriver. Men om man ej har ADSL så är detta det bästa alternativet + att man kan använda telefonen som trådlös router.

Dock har jag grejat att snacka SIP någorlunda bra på edge.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...