Jump to content
IGNORERAD

Kulturkrock!!!


sapparot

Recommended Posts

  :yipi: Jag är ny här och har en fråga om kulturkrock   :gasp: ...Vad är det som ni och era fru har ständigt krockat med? Jag skulle vilja veta om någon kan offra lite tid för mig, är ni snäll. Tack så mycket.  ;)

:na:   :na: En fråga till hur löser ni detta problem?  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UT006

    6

  • Baa

    6

  • Magrood

    4

  • Farang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inga större kulturkrockar faktiskt. Det som varit mest frusterande är språkförbistringen, även om frugan pratade någorlunda skaplig engelska. Numera pratar vi bara svenska och hon förstår det mesta av vardagliga saker, men det är ju inte så lätt att föra några djupare diskussioner eller förklara komplicerade saker som kanske även en del svenskar skulle ha svårt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda har väl varit deras undertoner som man missat ofta gånger. Till exempel om man kör med motobiken med donnan bakpå och så passerar men nått, och hon säger nått i stil med look what funny house. Så har man svarat yes looks funny och kört vidare. Men tala för jösse namn om då ifall du vill gå in och titta :52:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

:party: Hej!

Visst finns det många kulturkrockar/avvikelser!

Bara ett exempel är klockan, för i början var det mycket "thai-time"!  :lol:

Vi svenskar (de flesta) är ju så noga med tiden, och att komma försent 30 min var

inget ovanligt för min sambo i början.

Nu har det blivit bättre.  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tiden som Lars skrev är det första man tänker på.

Sedan är det nog att vi lever familjevis och inte med släkten.

Behandlingen och synen på gammla som oftast får leva ensamma och olyckliga. Och inte är i centrum i familjen.

Att falangerna inte pratar med varandra (i bussar, köer, o.s.v) Thai tar alla chanser att prata med varandra.

Att barnen är så ouppfostrade och bortskämda här i Sverige. Busar i skolan och hjälper inte till hemma.

Att thaimat är så dyr här. T.ex pappaya.

Att jobbet är så viktigt för svenskar och att vi jobbar så mycket.

Hur mycket papper och regler det finns här jämfört med Thailand.

Hur mycket skatt vi betalar och varför.

Sånt här frågar sig min fru ibland och tycker att det är konstigt.

Detta är bara lite, det finns säkert mycket mer.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,   Jag anser väl att det mesta tjafs och tjurigheter som uppkommer beror på missförstånd i språket

       och när tanten blir tjurig är det bara att tiga ihjäl att,  diskutera problemet var svårt,  var så för mig,

       efter ett tag lär man sig att tänka till innan man öppnar truten

                       MVH Stefan

       

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Enda har väl varit deras undertoner som man missat ofta gånger. Till exempel om man kör med motobiken med donnan bakpå och så passerar men nått, och hon säger nått i stil med look what funny house. Så har man svarat yes looks funny och kört vidare. Men tala för jösse namn om då ifall du vill gå in och titta :52:

He he he he

Sånt gäller nog tjejer i hela världen om man ska tro på boken Män är från mars och kvinnor är från venus.   :mdr:

---

Sen så blir vi thai tjejer ganska sura om vi får en fråga i stil med "äter du igen?"

Eller är det bara jag som tar illa upp.   :lol:

Ibland har man tendens att dra med sig alla andra thai för att skydda sitt eget dåliga beteende.   :he:

---

Att man inte kan hjälpa äldre så som man skulle kunna göra i Thailand, för vissa äldre känner sig lite rädda om man har någon baktanke eller att de vill klara sig själv.

---

Att svenskar är ute och går utan att ha något ärende.

---

Att man lämnar de döda ensam i kylrummet efter döden.

---

Att man inte bara kan umgås utan stora förberedningar.

---

Att man inte bara kan dyka upp hos någon utan att boka tid innan.

---

Att man inte kan besöka vilket sjukhus som helst om de inte är akut fall.

---

Att det är läraren som börjar hälsa på klassen och inte tvärtom.

---

Att det inte finns nattmarknad där man kan gå och äta sig mätt på några tior.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är en klok kvinna Magrood!

Varför inte ge ut liten bok, "Handbok för Dig som trattat på ändan för en Svensk".

Skulle tro på en bestseller med tanke på hur "många" Thaidamer det importeras hit varje år. :lol:

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för erat svar... :wai: Jag är själv en thailändska kvinna och var nyfiken hur ni tänker på detta men jag vet nu. Alla svar är mycket intressanta och speciellt Magrood   :yes: Det stämmer riktigt bra. :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Tack så mycket för erat svar... :wai: Jag är själv en thailändska kvinna och var nyfiken hur ni tänker på detta men jag vet nu. Alla svar är mycket intressanta och speciellt Magrood     :yes: Det stämmer riktigt bra. :lol:

Kul att ytterligare en tjej hittat hit och skriver lite...  :great:

Personligen är de första sakerna jag med tänker på detta med tiden...

Klockan är uppfunnen för att fylla en funktion...  :crazy:

Planera är en annan sak som inte verkar så lätt för Thai att få ihopa...  ;)

Tyvärr lever vi i Sverige ett mer pressat liv än folk gör i Thailand... på gott och ont...

Men detta gör att allt måste planeras för att fungera på ett vettigt sätt.

Välkommen och lycka till här på MPR !!  :wai:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Sapparot

Välkommen hit ka.

Jättekul med fler tjejer här.  :29:

Quote

Du är en klok kvinna Magrood!

Varför inte ge ut liten bok, "Handbok för Dig som trattat på ändan för en Svensk".

Skulle tro på en bestseller med tanke på hur "många" Thaidamer det importeras hit varje år. :lol:

MVH

Baa

Tack för komplimangen!

Men vad betyder "trattat på ändan för en svensk?"

Tack för förslaget också ka. Blev uppringt av en god vän som föreslog något liknande.

Nu för tiden kallar jag mig själv för Madam 100 projekt.  :he:

Just nu har jag två tre projekt som ska vara klart först ka.

---

Om vi anses som importvaror måste vi nog vara av högsta klassen...

Att någon kund vill gå igenom så mycket besvär, kostnaden samt väntan och vi är föresten dyra i drift också... :morgon:

---

Quote

Klockan är uppfunnen för att fylla en funktion...  :crazy:

He he.. jag trodde att det var en en prydnadssak.

Skämt å sido.

Vi är verkligen dåliga på att hålla tid. Thai tid brukar vi kalla det...  :he:

---

---

Kom på ett par saker till.

Att man lägger mackor direkt på bordet både hemma och i skolan eller på fritids.

Det känns som om det är samma sak som att slicka i disktrasan som man använt för att tolka bordet med - fast i torkad form.

Sen på fritids vet man inte hur många barn det var som kletat både snor, saliv och allt annat på bordet innan man serverar mellanmålet.

Det är kanske för att svenskar är så vana vid att allt är så rent.

Vi är vana vid smuts här och där - så det man ska äta försöker man lägga på ett fat.

Det bara kändes konstigt i början - en vanesak kanske.

Sen kom jag på att "det är bra att få i sig lite skit så immumförsvaret kan träna lite"...  :mdr:

Annars brukar jag se resa till Isaan som träning för immumförsvaret.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi anses som importvaror måste vi nog vara av högsta klassen...

Att någon kund vill gå igenom så mycket besvär, kostnaden samt väntan och vi är föresten dyra i drift också...

:D:D:D   Den var riktigt fin.

MVH stugan5

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Quote

Sapparot

...Men vad betyder "trattat på ändan för en svensk?"

"dratta" är nog riktigare? Men även det är väl slang. Bästa synonymen är nog "trilla"

Norstedts stora svenska ordbok

dratt|a verb -ade -at

• ramla p.g.a. slarv el. fumlighet 〈vard.〉 hon -ade i sjön

□ ibl. äv. spilla, tappa

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

"dratta" är nog riktigare? Men även det är väl slang. Bästa synonymen är nog "trilla"

Norstedts stora svenska ordbok

dratt|a verb -ade -at

• ramla p.g.a. slarv el. fumlighet 〈vard.〉 hon -ade i sjön

□ ibl. äv. spilla, tappa

Tackar...

Vad betyder hela uttrycket?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

He he he he

Sånt gäller nog tjejer i hela världen om man ska tro på boken Män är från mars och kvinnor är från venus.   :mdr:

Män är från mars och kvinnor är från vettet... :crazy:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Quote

Vad betyder hela uttrycket?

Mvh

Magrood

Tycker nästan lite synd om dig som lär dig/analyserar svenska språket utifrån MPR. :D Detta är antagligen ett av de språkligt sämsta ställena i Sverige. Felstavningar, särskrivningar, personliga pronomen med stor bokstav, meningar utan punkt och stor bokstav m m, m m är legio.  :drunk:

Det han antagligen ville skriva i sammanhanget var "trilla dit", vilket betyder ungefär "falla för".

:wai:

Ps, Jag är medveten om att forumet nu kommer att nagelfara allt jag skiver i hopp om att hitta något språkligt att anmärka på. Vilket de naturligtvis också kommer att finna. DS :party:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Tycker nästan lite synd om dig som lär dig/analyserar svenska språket utifrån MPR. :D Detta är antagligen ett av de språkligt sämsta ställena i Sverige. Felstavningar, särskrivningar, personliga pronomen med stor bokstav, meningar utan punkt och stor bokstav m m, m m är legio.  :drunk:

Det han antagligen ville skriva i sammanhanget var "trilla dit", vilket betyder ungefär "falla för".

:wai:

Ps, Jag är medveten om att forumet nu kommer att nagelfara allt jag skiver i hopp om att hitta något språkligt att anmärka på. Vilket de naturligtvis också kommer att finna. DS :party:

Det är inget synd om mig.

Jag kan välja att läsa facklitteratur.

Men den typen av språket som används på MPR är ju i sin egen klass.

Många uttryck här kan man inte hitta någon annans stans - inte så lätt och spontant i alla fall.  :lol:

Lite charmigt!

Felstavningar, särskrivningar, personliga pronomen med stor bokstav, meningar utan punkt och stor bokstav m m, m m är legio.

De sakerna som jag redan kan som ihopskrivning t.ex. att det heter svarthårig tjej och inte svart hårig tjej - ser jag som en utmaning att kunna hitta fel och veta att det är fel och varför det är fel.

Så det är inte alls synd om mig.  :neutral:

Men annars så tycker jag att ni kan ge mycket bra svar på skillnaden mellan olika ord.

Snabbt och nyanserat samt från olika perspektiv.  :wai:

Sånt står inte så tydligt i ordböcker...

Ha en fortsatt trevlig helg!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är inte synd om mig.

Jag kan välja att läsa skönlitteratur.

Men den typen av språk som används på MPR är ju i sin egen klass.

Många uttryck här kan man inte hitta någon annanstans - inte så lätt och spontant i alla fall.  :lol:

Lite charmigt!

lol Ja, det är nog en god idé, att se det som en språklig utmaning.  :mdr:

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe UT006,

"Ps, Jag är medveten om att forumet nu kommer att nagelfara allt jag skiver i hopp om att hitta något språkligt att anmärka på. Vilket de naturligtvis också kommer att finna. DS"

Ja, om du nu ber om det!

"utan punkt och stor bokstav m m, m m är legio"

Jag antar du med "m m" syftar på "med mera". Det är dock ingen vedertagen förkortning. Dessutom ser jag ingen orsak till att upprepa denna förkortning.

Ser heller ingen anledning till att man inte skulle kunna förbättra sin svenska genom att läsa och skriva på detta forum. För all del kanske inte bästa stället, men jag tycker att vi har ett antal duktiga skribenter här.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag antar du med "m m" syftar på "med mera". Det är dock ingen vedertagen förkortning. Dessutom ser jag ingen orsak till att upprepa denna förkortning.

Ser heller ingen anledning till att man inte skulle kunna förbättra sin svenska genom att läsa och skriva på detta forum. För all del kanske inte bästa stället, men jag tycker att vi har ett antal duktiga skribenter här.

Absolut, håller med om att det finns många här som skriver mycket bra. "Problemet" är att desto fler inte gör det. Man blir som man umgås och för en utlänning kan det nog upplevas som rätt förvirrande emellanåt. Finns verkligen ord som "våran" och "vårat"?  :-)

Ang. "Med mera"

Enligt SAOL, 10 upplagan (alla förkortningar kan också skrivas utan punkt):

m. m.   med mera

mm      millimeter

Så det är nog en vedertagen förkortning, däremot kanske förstärkningen genom upprepningen var onödig.

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

He he he he

Sånt gäller nog tjejer i hela världen om man ska tro på boken Män är från mars och kvinnor är från venus.   :mdr:

---

Sen så blir vi thai tjejer ganska sura om vi får en fråga i stil med "äter du igen?"

Eller är det bara jag som tar illa upp.   :lol:

Ibland har man tendens att dra med sig alla andra thai för att skydda sitt eget dåliga beteende.   :he:

---

Att man inte kan hjälpa äldre så som man skulle kunna göra i Thailand, för vissa äldre känner sig lite rädda om man har någon baktanke eller att de vill klara sig själv.

---

Att svenskar är ute och går utan att ha något ärende.

---

Att man lämnar de döda ensam i kylrummet efter döden.

---

Att man inte bara kan umgås utan stora förberedningar.

---

Att man inte bara kan dyka upp hos någon utan att boka tid innan.

---

Att man inte kan besöka vilket sjukhus som helst om de inte är akut fall.

---

Att det är läraren som börjar hälsa på klassen och inte tvärtom.

---

Att det inte finns nattmarknad där man kan gå och äta sig mätt på några tior.

---

Mvh

Magrood

Heh kan du skriva detta på Thai så kanske det lyser upp en lampa hos tjejen min.

Lite bakis efter mitt 50 års kalas och sådant har de inte heller i Thailand. :party1:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj

Se där, ett språkbruk i skrift direkt, men varför rådbråka sin lilla hjärna över sådana bagateller?

Sen (sedan) tycker jag att man gott kan använda talspråk med div. dialektala utsvävningar i en forumdialog, det är väl i alla fall meningen med vad man vill förmedala inte utstuderad svensk gramatisk fullödighet som är huvudsyftet.

Baa som inte orkar kolla rättstavning och annat dravel.

PS Magrood, du fick svar av UT, syftningen trattat på ändan= falla/fallit förDS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...