Jump to content
IGNORERAD

Försäkring långresa


Zafirah

Recommended Posts

Hejsan! Är ny här på forumet (i allafall som medlem) och har sökt lite men hittar inte riktigt det jag söker. Ska åka till Thailand nu det 13 september och stanna till 31 maj. Då jag precis kommit hem från en långresa på 8 månader är den här resan mer att bo i Thailand tillsammans med mina thaivänner och thaipojkvän inte åka iväg på massa äventyr.. så det känns som den största risken är att råka ut för något är vid en moppeolycka.

Då är frågan.. om JAG kör moppen och kraschar så gäller inte försäkringen alls eftersom jag i Sverige bara har vanligt körkort och inte motorcykelkörkort? Men om jag åker bakom en thailändare gäller min försäkring då? Och om jag skulle krascha eller vad som helst.. tex bryta ett ben vad skulle det kosta utan försäkring i Thailand? Man har ju hört om mardrömmsbelopp på hur mycket som helst..

Tacksam för svar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju helt på vad du har för försäkring, för en försäkring är ett måste.

Skulle du som du säger bryta ett ben så kommer du att vara lycklig över att du lagt ut 3-4000 sek på en bra försäkring.

Vad det gäller att krascha med motorcykel så brukar försäkringsbolaget betala oavsett om du har körkort eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställde frågan till länsförsäkringar hur de ställde sig till om man skadade sig genom att köra MC utan körkort. Svaret jag fick var de inte hade någon betydelse. Jag ställde också frågan till Moderna eller Vesta som de hette tidigare där fick jag svaret att försäkringen inte gällde. När jag sedan frågade vilken paragraf i försäkringsvillkoren de i så fall stödde sig på fick jag inget svar.

Ska du vara där så där länge tycker jag absolut du skall ta Thailändskt MC-kort. Det är inte speciellt svårt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det bara och be dr säga till bolaget att du cyklat om kul istället för kört aprak på MC. De ligger ju i deras intresse oxå att de betalar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan Du också teckna en olycksfallsförsäkring i Thailand där även MC olyckor (icke förare) ingår, kostar c:a 2000 bath för ett år och säljs av såväl försäkringsbolag/agenter som banker av vilka de allra flesta även är försäkringsbolag.

Det där med förare på MC är en klurig historia, efter en olycka är det inte alls säkert den som körde var förare!!! (Försäkringsskojeri)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör ta körkort för motorcykel i Thailand, enkelt gjort.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du i Thailand så måste du ha internationellt körkort. Sitter du bak på en moppe så gjäller din försäkring.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Att ge sej iväg utan rese försäkring är inte speciellt smart...

Sen skulle jag precis som SatanG rekommendera dej att ta ett Thai kk med detta så gäller alla försäkringar för fordon även när du kör, annars så kan försäkrings bolaget vägra att betala även om du inte varit vållande.

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du i Thailand så måste du ha internationellt körkort. Sitter du bak på en moppe så gjäller din försäkring.

Mbh

tasa

Hmm Hon hade ju inget svenskt MC-kort så vad hjälper det med ett Internationellt?

Sedan måste man inte ha Internationellt. Det räcker bra med Thaikörkort i Thailand. Det är betydligt lättare att fixa än ett Svenskt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det är inte alltid så enkelt att få thai kk utan ett års visum, beror på var man söker och vilka kontakter man har.

Men internationellt godtas av alla svenska fb om det gjäller rätt klass.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm Hon hade ju inget svenskt MC-kort så vad hjälper det med ett Internationellt?

Sedan måste man inte ha Internationellt. Det räcker bra med Thaikörkort i Thailand. Det är betydligt lättare att fixa än ett Svenskt.

Ja, men vem har ett thai körkort när dom kommer till Thailand, ok oss långliggare men vem annars.

Mbh

tasa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men vem har ett thai körkort när dom kommer till Thailand, ok oss långliggare men vem annars.

Mbh

tasa

Hej,

Eftersom hon har thai pojkvän så är det inga problem att åka till immigration och fixa papper sen till kk office och ta ett Thai kk!

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men vem har ett thai körkort när dom kommer till Thailand, ok oss långliggare men vem annars.

Mbh

tasa

Nä hon kan ju inte ha det när hon kommer till Thailand eftersom man måste ta det på plats.

Jag har Thaikörkort och stannar i regel 7-8 veckor på vintern i Thailand så jag räknas väl knappast som långliggare. TS ska ju stanna i över 8 månader så då kan det väl vara värt att ta thaikort.

Vad föreslår du i stället då?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver inte vara ett ett-års visum, men ett Non Immigrant visum bör det vara.

(Notera "bör", kan även gå med andra visum).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, mycket hjälpsamt! Det där med Thaiförsäkring lät bra, ska kolla upp det mer. Tack Surin P3!

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna bifogade Lemoni idag från Pattaya

post-3485-0-57057500-1314204698.jpg

Uppkörning är ingen stor grej

detta filmade jag i Kumphawampi

post-3485-0-57057500-1314204698.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...