Jump to content
IGNORERAD

Anmäla barns födelse till Thailand


Malin Vestersten

Recommended Posts

Malin Vestersten

Jag och min thailändske sambo, som är här i Sverige på UT, fick en liten son för 4 månader sedan. Nu vill vi anmäla hans födelse till Thailand, för att ordna med thailändskt medborgarskap åt honom. Vi kollade på thailändska ambassadens hemsida efter vilka dokument som skulle fyllas i och skickas till dem, vi ringde även till dem för att få klarhet i hur vi skulle fylla i dokumenten, eftersom de förutsätter att modern kommer ifrån Thailand och i vårt förhållande är det tvärtom. Sedan skickade vi in alltihop för ca en månad sedan. I fredags ringde de till min sambo från ambassaden och sa att vi blev tvungna att skicka dit en kopia på husboken på thai (vi skickade med en kopia på engelska, eftersom vi inte hade någon på thai att tillgå, och hoppades på att det skulle fungera). Så det får vi fixa såklart, inga problem med det. Men nu påstod också mannen som ringde att vi inte kan fixa thailändskt medborgaraskap åt vår son, eftersom jag och min sambo inte är gifta, stämmer detta verkligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till sonen!

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga, men du får säkert ett svar inom kort!

Kan bara tipsa om att ni kan kontakta konsulatet i Göteborg också, de brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och min thailändske sambo, som är här i Sverige på UT, fick en liten son för 4 månader sedan. Nu vill vi anmäla hans födelse till Thailand, för att ordna med thailändskt medborgarskap åt honom. Vi kollade på thailändska ambassadens hemsida efter vilka dokument som skulle fyllas i och skickas till dem, vi ringde även till dem för att få klarhet i hur vi skulle fylla i dokumenten, eftersom de förutsätter att modern kommer ifrån Thailand och i vårt förhållande är det tvärtom. Sedan skickade vi in alltihop för ca en månad sedan. I fredags ringde de till min sambo från ambassaden och sa att vi blev tvungna att skicka dit en kopia på husboken på thai (vi skickade med en kopia på engelska, eftersom vi inte hade någon på thai att tillgå, och hoppades på att det skulle fungera). Så det får vi fixa såklart, inga problem med det. Men nu påstod också mannen som ringde att vi inte kan fixa thailändskt medborgaraskap åt vår son, eftersom jag och min sambo inte är gifta, stämmer detta verkligen?

Hej malin!

Jag och min fru(som är thai) ordnade med medborgarskap för barnen i maj och det var inga problem då barnen automatiskt kan bli medborgare om mamma är Thai.

Men informationen vi fick var att om fadern kommer från Thailand så var det inte självklart att barnet kunde bli Thailändsk medborgare pga att barnet inte har lika stark anknytning?

Vilket låter lustigt i mina öron, jag hoppas att allt ordnar sig för er.

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Malin Vestersten

Hej malin!

Jag och min fru(som är thai) ordnade med medborgarskap för barnen i maj och det var inga problem då barnen automatiskt kan bli medborgare om mamma är Thai.

Men informationen vi fick var att om fadern kommer från Thailand så var det inte självklart att barnet kunde bli Thailändsk medborgare pga att barnet inte har lika stark anknytning?

Vilket låter lustigt i mina öron, jag hoppas att allt ordnar sig för er.

:wai:

Tack för ditt svar. Det låter ju verkligen jättekonstigt. Varför skulle anknytningen inte vara lika stark bara för att fadern kommer därifrån? Men det skulle väl inte förvåna mig, Thailand har ju inte samma syn på saker som vi kanske har här i Sverige.

För min skull är det väl inte jätteviktigt att sonen får thailändskt medborgarskap, men det är ju desto viktigare för min sambo, så jag hoppa verkligen att det ordnar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar. Det låter ju verkligen jättekonstigt. Varför skulle anknytningen inte vara lika stark bara för att fadern kommer därifrån? Men det skulle väl inte förvåna mig, Thailand har ju inte samma syn på saker som vi kanske har här i Sverige.

För min skull är det väl inte jätteviktigt att sonen får thailändskt medborgarskap, men det är ju desto viktigare för min sambo, så jag hoppa verkligen att det ordnar sig.

Det är samma sak i Sverige så här står det att läsa på skatteverkets hemsida:

När ett nyfött barn registreras i folkbokföringen gör Skatteverket en bedömning av barnets medborgarskap. Barnet förvärvar svenskt medborgarskap i följande fall:

  • Modern är svensk medborgare.

  • Fadern är svensk medborgare och barnet föds i Sverige. Det svenska medborgarskapet registreras i detta fall när faderskapsbekräftelse kommit in till Skatteverket.

  • Fadern är svensk medborgare och gift med barnets mor.

  • Fadern är avliden men vid sin död var svensk medborgare och barnet föds i Sverige.

  • Fader är avliden men var vid sin död svensk medborgare och gift med barnets mor.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Malin Vestersten

Det är samma sak i Sverige så här står det att läsa på skatteverkets hemsida:

När ett nyfött barn registreras i folkbokföringen gör Skatteverket en bedömning av barnets medborgarskap. Barnet förvärvar svenskt medborgarskap i följande fall:

  • Modern är svensk medborgare.

  • Fadern är svensk medborgare och barnet föds i Sverige. Det svenska medborgarskapet registreras i detta fall när faderskapsbekräftelse kommit in till Skatteverket.

  • Fadern är svensk medborgare och gift med barnets mor.

  • Fadern är avliden men vid sin död var svensk medborgare och barnet föds i Sverige.

  • Fader är avliden men var vid sin död svensk medborgare och gift med barnets mor.

Ja, så var det visst. Men ändå konstigt. Förstår inte riktigt varför. Om man har faderskapsbekräftelsen så borde det ju räcka. Dessutom kan vi inte hitta någon information om det på ambassadens hemsida, plus att de isf kunde ha informerat oss om det när vi har pratat med dem i telefonen. Då hade vi ju inte behövt lägga ner all den tiden på att fixa fram alla papper. Men det kommer väl antagligen att lösa sig ändå, eftersom vi ändå planerar att gifta oss förr eller senare. Men lite dumt som sagt att behöva göra om allt pappersarbete då igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om mamman är thai är det inga problem alls.

Dock blir det en väldans massa papper om det är fadern som är thai.

Vi fick själv en son för 14 månader sedan och eftersom mamma är thai så fick sonen med bli thai.

Sedan va det bara att traska iväg till ambasaden i Bkk och ansöka om svenskt medborgarskap.

Thailand vill inte att man har dubbla medborgarskap så ni kan få problem med detta.

Önskar er lycka till och grattis till sonen.

Mr Phimai med familj

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Malin Vestersten

Om mamman är thai är det inga problem alls.

Dock blir det en väldans massa papper om det är fadern som är thai.

Vi fick själv en son för 14 månader sedan och eftersom mamma är thai så fick sonen med bli thai.

Sedan va det bara att traska iväg till ambasaden i Bkk och ansöka om svenskt medborgarskap.

Thailand vill inte att man har dubbla medborgarskap så ni kan få problem med detta.

Önskar er lycka till och grattis till sonen.

Mr Phimai med familj

Tack så mycket =) Har förstått det nu att det uppenbarligen inte är så lätt som vi hade hoppats. Men jag förstår fortfarande inte varför de inte kunde sagt något om det innan när vi ringde dem. Men men, sånt är livet. Bara att vänta och se. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket =) Har förstått det nu att det uppenbarligen inte är så lätt som vi hade hoppats. Men jag förstår fortfarande inte varför de inte kunde sagt något om det innan när vi ringde dem. Men men, sånt är livet. Bara att vänta och se. =)

Skippa Ambassaden och fråga på konsulatet i Göteborg, ungefär 100% lättare att ha att göra med! Lycka till!

Mvh

AMJA

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Malin Vestersten

Skippa Ambassaden och fråga på konsulatet i Göteborg, ungefär 100% lättare att ha att göra med! Lycka till!

Mvh

AMJA

Ja, har förstått att de ska vara lite lättare att ha att göra med. Personerna som arbetar på ambassaden är inte de trevligaste, iaf inte de som vi har pratat med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, har förstått att de ska vara lite lättare att ha att göra med. Personerna som arbetar på ambassaden är inte de trevligaste, iaf inte de som vi har pratat med.

Om det skulle finnas någon trevlig personal på Ambassaden, så hålls det hemligt!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog att det är lite för starkt uttryckt att säga att det går "automatiskt" eller "utan problem" att skaffa thailändskt medborgarskap om mamman är thaimedborgare. Jo möjligtvis om barnet föds i Thailand, men inte om det föds i Sverige.

Är en besvärligt nyckfull och byråkratisk process att genomföra även om mamman är thai. Vi har fixat det till båda våra barn och det krävdes en hel del innan det var klart båda ggr.

Om det skiljer när pappan är thai vet jag inte men håller det inte för otroligt. Det enda jag vet är att thailändska myndighetspersoner är ganska nyckfulla och man kan aldrig i förväg läsa in sig helt på vad som faktiskt kommer att krävas. Kanske på ambassaden möjligen men inte på plats i Thailand där vi genomförde våra registreringar av barnens thaimedborgarskap. Det är alltid något extra papper som krävs.

Så rådet tilll Malin är väl bara att fråga berörda myndighetspersoner och göra som de säger. Klart ert barn ska ha dubbla medborgarskap när det har den möjligheten. Grattis till barnet och förhållandet. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att läsa här vad som gäller: http://www.thaiembassy.se/documents/birthregis10.pdf

men tro inte att det går per automatik när det är thailändska myndigheter inblandade.

Kan hålla med tidigare talare att thaikonsulatet i Göteborg är mer serviceinriktat än själva ambassaden.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej.

En stilla undran.

Min fru har kvar sitt efternamn men vi bestämde att vårat barnet skall ha mitt, blir det något problem med medborgarskapet då?

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar. Det låter ju verkligen jättekonstigt. Varför skulle anknytningen inte vara lika stark bara för att fadern kommer därifrån? Men det skulle väl inte förvåna mig, Thailand har ju inte samma syn på saker som vi kanske har här i Sverige.

För min skull är det väl inte jätteviktigt att sonen får thailändskt medborgarskap, men det är ju desto viktigare för min sambo, så jag hoppa verkligen att det ordnar sig.

Först vill jag skicka lite lyckönskningar och hoppas ni får ett långt och lyckligt liv tillsammans.

Sedan ang thai medborgarskap.

Tro mig ... du kommer at märka skillnaden i framtiden då du slipper allt vad visum och annat varje gång du/ni skall åka oavsett om det är till Thai eller Sve.

Det är bara du själv som kommer behöva visum.

Jag såg själv till att mitt barn fick dubbelt vid födseln.

Thai vill helst inte att man har dubbla men det är bara att stå på er.

Mvh Mr Phimai med familj

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...