Jump to content
IGNORERAD

Varför är Issan så fattigt?


leifen

Recommended Posts

Nu startade jag inte tråden för att få teorier, om varför faranger dras till de vackra Issan damerna.

Det får bli en ny tråd i så fall.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • zwa

    9

  • Baa

    6

  • Nerike

    5

  • tompengpung

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Jag är inte så säker på detta eftersom jag inte tror att västerlänningar generellt delar Asiaternas "Japanska" ideal, men jag kan ha fel, det vore roligt att höra andras syn på den saken.

Men helt klart är chansen stor att träffa en tjej ifrån Isaan eftersom dom utgör en stor del av befolkningen och p.g.a att dom ofta tar jobb runt om i landet inom resturang, bar, hotell och turistnäring, men jag tror i.of.s inte att det skulle vara speciellt mycket svårare att träffa en "likblek" smal tjej med modelook än en mer eller mindre osminkad tjej med ett mer traditionellt utseende ifrån Isaan, så jag misstänker att vi upplever tjejer med Lao och Khmer utseende som attraktiva och dras till dom på ett helt naturligt sätt.

Vad det gäller personlighet, humor och intelligens så är det något som jag förutsätter att alla har i varierande grad oberoende av färg på huden, näsans form och storlek.

Mvh Isan Lover

Hej!

Jag erkänner att jag attraheras av lite muskulösa tjejer och ju mörkare hy desto bättre. Stämmer också bra in på signalementet på min fru. Solbränna har alltid attraherat mig, men musklerna har jag aldrig tänkt på förrut, men det stämmer. Hon vill gärna operera näsan och har tjatat om detta vilket jag är helt emot. Jag förstår helt enkelt inte varför. Fast jag fått förklaringen att farangnäsa ska efterliknas..

Min fru kommer från Chiaya phum, men det är inte Issan enligt henne (hennes geografiska kunskaper är dock väldigt begränsade) Jag tycker att det är Isaan. Hon kan inte prata lao.

Har inte tidigare reflekterat så mycket över detta, men det kanske är ett sätt för henne att försöka höja sin status.

MVH Fredrik

MVH Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej!

Jag erkänner att jag attraheras av lite muskulösa tjejer och ju mörkare hy desto bättre. Stämmer också bra in på signalementet på min fru. Solbränna har alltid attraherat mig, men musklerna har jag aldrig tänkt på förrut, men det stämmer. Hon vill gärna operera näsan och har tjatat om detta vilket jag är helt emot. Jag förstår helt enkelt inte varför. Fast jag fått förklaringen att farangnäsa ska efterliknas..

Min fru kommer från Chiaya phum, men det är inte Issan enligt henne (hennes geografiska kunskaper är dock väldigt begränsade) Jag tycker att det är Isaan. Hon kan inte prata lao.

Har inte tidigare reflekterat så mycket över detta, men det kanske är ett sätt för henne att försöka höja sin status.

MVH Fredrik

MVH Fredrik

Hej

Roligt att du kände igen dig, min fru har också pratat om att operera näsan precis som många andra tjejer ifrån Isaan, men jag tycker precis som du att hon duger bra som hon är, själv tycker jag att det ser lite onaturligt ut när tjejerna är trådsmala (på gränsen till undernärda) och likbleka i hyn i brist på solbränna och kanske dessutom påbättrat med vitt smink och sina opererade näsor.

En lite brunbränd tjej som har en muskulatur som klarar av ett fysiskt krävande arbete på landsbygden i den värmen har en kropp som förmodligen många västerländska tjejer skulle vara beredda att betala stora pengar för, och som skulle kräva många års hårt arbete i gym och en hård diet, eller att hon skulle vara elitidrottare.

Så våra Thailändska tjejer varav många kommer ifrån landsbygden står sig mycket väl i konkurensen på många sätt och absolut inte bara utseendemässigt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Roligt att du kände igen dig, min fru har också pratat om att operera näsan precis som många andra tjejer ifrån Isaan, men jag tycker precis som du att hon duger bra som hon är, själv tycker jag att det ser lite onaturligt ut när tjejerna är trådsmala (på gränsen till undernärda) och likbleka i hyn i brist på solbränna och kanske dessutom påbättrat med vitt smink och sina opererade näsor.

En lite brunbränd tjej som har en muskulatur som klarar av ett fysiskt krävande arbete på landsbygden i den värmen har en kropp som förmodligen många västerländska tjejer skulle vara beredda att betala stora pengar för, och som skulle kräva många års hårt arbete i gym och en hård diet, eller att hon skulle vara elitidrottare.

Så våra Thailändska tjejer varav många kommer ifrån landsbygden står sig mycket väl i konkurensen på många sätt och absolut inte bara utseendemässigt.

Mvh Isan Lover

För en gångsskull är jag beredd att hålla med dej, att asiatiska kvinnor generellt är vackra och välväxta om en små och nätta och med vacker bronsfärgad hud. Förmodligen en av de olika orsakerna att många, långt ifrån alla, europeiska semitrailers, har sådan avund mot dessa kvinnor, att sedan det asiatiska idealet har blivit likbleka, trådsmala och till hackspett liknande om opererade näsor kan man bara beklaga, lika så att de som inte har råd, eller har tillräckligt förstånd att låta, bli blir av vissa betraktade som andraklass medborgare

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst är det så att Isaan tjejer i regel är lite mörkare, men för den skull är dom inga soldyrkare som många svenskar är som ligger och solar.

Här har ni 3 tjejer från Kaset wisai tjejen hemby hon är i mitten dom andra är kusiner.post-3090-0-86055700-1313653710.jpg

Men trenden att vara trådsmal och blek det har kommit till Isaan också, fast det är mest dom yngre som hakar på den trenden.

Här ser ni tjejen med ett kusinbarn hon är 21 år ja hon är upptagen och mamma.

post-3090-0-77373300-1313654005.jpg

post-3090-0-45336500-1313654047.jpg

Att Isaan tjejer inte skulle ha humor det är fel, dom är som alla andra här ser ni tjejens kompis i korat en morgon på den lokala marknaden i regn men inga sura miner där inte.

Och Obs. helt osminkad.

post-3090-0-16852100-1313654225.jpg

Här har ni samma tjej fast på kvällen. lite mer sminkad hon är 30 år också och följer den trådsmala trenden.

post-3090-0-19155800-1313654432.jpg

Mvh

Nerike

post-3090-0-86055700-1313653710.jpg

post-3090-0-77373300-1313654005.jpg

post-3090-0-45336500-1313654047.jpg

post-3090-0-16852100-1313654225.jpg

post-3090-0-19155800-1313654432.jpg

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Roligt att du kände igen dig, min fru har också pratat om att operera näsan precis som många andra tjejer ifrån Isaan, men jag tycker precis som du att hon duger bra som hon är, själv tycker jag att det ser lite onaturligt ut när tjejerna är trådsmala (på gränsen till undernärda) och likbleka i hyn i brist på solbränna och kanske dessutom påbättrat med vitt smink och sina opererade näsor.

En lite brunbränd tjej som har en muskulatur som klarar av ett fysiskt krävande arbete på landsbygden i den värmen har en kropp som förmodligen många västerländska tjejer skulle vara beredda att betala stora pengar för, och som skulle kräva många års hårt arbete i gym och en hård diet, eller att hon skulle vara elitidrottare.

Så våra Thailändska tjejer varav många kommer ifrån landsbygden står sig mycket väl i konkurensen på många sätt och absolut inte bara utseendemässigt.

Mvh Isan Lover

Mycket tjat om likbleka och trådsmala,

alla kan ju inte föredra kortbenta som är en tvärhand hög!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kan man inte bli blek så finns ju alltid det kära vita pudret dom så gärna använder.post-3090-0-32929700-1313656572.jpg

Mvh

Nerike

post-3090-0-32929700-1313656572.jpg

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det som du säger, och det har vi även i sverige men inte pratar en skånning eller en lapp ren svenska bara för att dom läst det i skolan.

Och det finns inget land som har så många fördommar som just Tailand om olika folkslag då framför allt om just folk från Isaan.

Jag skrev bara vad min tjej säger och jag tror nog hon vet mer om just språket (hon är 30 år) och vad folk säger om det, därav vill hon lära sig thai igen hon har brytning på laos-isaan som många från Isaan har och det hör folk från tex. BKK.

Och hon vill gå i Skolan i Nonthaburi i ett år kostar inte så mycket, skall försöka se till att hon kommer in till skolstarten i Nov-dec kommer inte ihåg exakt datum men omkring där börjar terminen om jag har föstått henne rätt.

Mvh

Nerike

Hej,

Vad är "ren" svenska för dej?

För mej är det alla de olika dialekterna som finns i hela landet, även dialekterna i den ockuperade södern!

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu startade jag inte tråden för att få teorier, om varför faranger dras till de vackra Issan damerna.

Det får bli en ny tråd i så fall.

Leif

Uppenbarligen en nykomling på forumet då OT snarare är regel än undantag.

Men för att knyta ihop säcken så kan vi ända gå vidare med den frågan.

Idealet om att vara vit och spinkig har faktiskt väldigt mycket med ekonomin att göra. Traditionellt har det ju bara varit stadsborna som kunnat unna sig lyxen att följa japanska ideal.

Brun och "med kropp" är ju ett tecken på att man eventuellt arbetar utomhus vilket såklart är lägre status.

Men civilisationen har ju även kommit till Isaan så där finns ju också numera gott om arbetstillfällen där man både kan undvika sol och kroppsarbete,

Kontorsarbete även om du är en simpel sekretetare är fortfarande ett exotiskt drömjobb för de tjejer som föds till att odla ris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen en nykomling på forumet då OT snarare är regel än undantag.

Men för att knyta ihop säcken så kan vi ända gå vidare med den frågan.

Idealet om att vara vit och spinkig har faktiskt väldigt mycket med ekonomin att göra. Traditionellt har det ju bara varit stadsborna som kunnat unna sig lyxen att följa japanska ideal.

Brun och "med kropp" är ju ett tecken på att man eventuellt arbetar utomhus vilket såklart är lägre status.

Men civilisationen har ju även kommit till Isaan så där finns ju också numera gott om arbetstillfällen där man både kan undvika sol och kroppsarbete,

Kontorsarbete även om du är en simpel sekretetare är fortfarande ett exotiskt drömjobb för de tjejer som föds till att odla ris.

Inte bara kontorsarbete, det är jättepoppis att jobba som butiksbiträde (inte bara i lampaffären) då man slipper den förhatliga solbrännan, även om det är ett utomhusmarknadsjobb, för detta sker ju mestadels på kvällstid, och då är ju lampaffären öppen också så man kan kolla in om det kommit några nya glödlamor!

Elexperten Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är inte så säker på detta eftersom jag inte tror att västerlänningar generellt delar Asiaternas "Japanska" ideal, men jag kan ha fel, det vore roligt att höra andras syn på den saken.

Men helt klart är chansen stor att träffa en tjej ifrån Isaan eftersom dom utgör en stor del av befolkningen och p.g.a att dom ofta tar jobb runt om i landet inom resturang, bar, hotell och turistnäring, men jag tror i.of.s inte att det skulle vara speciellt mycket svårare att träffa en "likblek" smal tjej med modelook än en mer eller mindre osminkad tjej med ett mer traditionellt utseende ifrån Isaan, så jag misstänker att vi upplever tjejer med Lao och Khmer utseende som attraktiva och dras till dom på ett helt naturligt sätt.

Vad det gäller personlighet, humor och intelligens så är det något som jag förutsätter att alla har i varierande grad oberoende av färg på huden, näsans form och storlek.

Mvh Isan Lover

Hej,

Jag som har mycket mer begränsad erfarenhet av Thailand än dej måste fråga; är det mycket stor skillnad på folket från de olika delarna av Thailand?

Tidigare när jag var tillsammans med en tjej från Thailand så fick jag veta att "den där servitrisen hon var minsann från Burma"!

Jag tyckte hon såg ut som alla andra Thai, vilket jag fick fan för!

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara kontorsarbete, det är jättepoppis att jobba som butiksbiträde (inte bara i lampaffären) då man slipper den förhatliga solbrännan, även om det är ett utomhusmarknadsjobb, för detta sker ju mestadels på kvällstid, och då är ju lampaffären öppen också så man kan kolla in om det kommit några nya glödlamor!

Elexperten Baa

Men sen är det väl så att de flesta jobb som gör att man får stå inomhus hela dagarna antingen kräver en Universitetsutbildning eller att en släkting äger företaget. (Ok, bybutiken och marknadsstånden undantag såklart). så där kommer ju den ekonomiska aspekten in igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag som har mycket mer begränsad erfarenhet av Thailand än dej måste fråga; är det mycket stor skillnad på folket från de olika delarna av Thailand?

Tidigare när jag var tillsammans med en tjej från Thailand så fick jag veta att "den där servitrisen hon var minsann från Burma"!

Jag tyckte hon såg ut som alla andra Thai, vilket jag fick fan för!

TPP

Aldrig tänkt på att du kanske behöver eller hade glömt putsa glasögonen? =)

Men seriöst så är det viktigt för otroligt många Thailändare att visa att de inte är de lägst stående i regionen.

Fattiga bönder har väl en ganska snarlik situation även om de kommer från Thailand, Laos, Burma eller Kambodja. De odlar samma grödor och har ungefär samma problem.

Ändå är det ofta väldigt viktigt att distansera sig från de andra nationaliteterna som lite mindre värda. Det behövs visserligen för att försvara att de i många fall behandlas som skit och får lägre löner än Thailändare med samma icke existerande kompetens för mer än jordbruksarbete. Men nu gick jag väl OT igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sen är det väl så att de flesta jobb som gör att man får stå inomhus hela dagarna antingen kräver en Universitetsutbildning eller att en släkting äger företaget. (Ok, bybutiken och marknadsstånden undantag såklart). så där kommer ju den ekonomiska aspekten in igen.

Nja, enkla jobb typ shoppar som sko o väskaffär, krimskrams e.t.c. kräver inga mutor eller universitetsexamen att komma in i, en kompis till en kompis och kunna hantera en miniräknare räcker oftast. Huvudräkning ligger inte för en Thai.

Sen är det som vanligt, det gäller att klämma ner de stackars anställda så dom inte kommer och tror att dom är nåt!

Exempelvis, butiksanställd sko o väskaffär, lön 200 om dagen, men med Thailogik så är det aldrig mer än 30 dagar i en månad så dag 31 där dessa infinner sig jobbar man gratis. Sedan gäller 7 dagarsvecka. Skulle den anställda ha fräckheten att vilja ta ledigt en dag drar man helt sonika 500 bath för detta och skulle det otänkbara inträffa att latmasken vill ha 3 dagr så drar man alltså 1500 från en 6000 bath månadslön. Det är en förklaring till varför snörvlande o febriga blekfisar sitter och gömmer sig i butiken, dom har helt enkelt inte råd att vara borta från jobbet.

Lite OT men samtidigt en förklaring till inkomstsegregeringen i landet LOS.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, enkla jobb typ shoppar som sko o väskaffär, krimskrams e.t.c. kräver inga mutor eller universitetsexamen att komma in i, en kompis till en kompis och kunna hantera en miniräknare räcker oftast. Huvudräkning ligger inte för en Thai.

Sen är det som vanligt, det gäller att klämma ner de stackars anställda så dom inte kommer och tror att dom är nåt!

Exempelvis, butiksanställd sko o väskaffär, lön 200 om dagen, men med Thailogik så är det aldrig mer än 30 dagar i en månad så dag 31 där dessa infinner sig jobbar man gratis. Sedan gäller 7 dagarsvecka. Skulle den anställda ha fräckheten att vilja ta ledigt en dag drar man helt sonika 500 bath för detta och skulle det otänkbara inträffa att latmasken vill ha 3 dagr så drar man alltså 1500 från en 6000 bath månadslön. Det är en förklaring till varför snörvlande o febriga blekfisar sitter och gömmer sig i butiken, dom har helt enkelt inte råd att vara borta från jobbet.

Lite OT men samtidigt en förklaring till inkomstsegregeringen i landet LOS.

Ja när du säger det så har man ju hört talas om det.

Vill påstå att man i Thailand ser mer av något som påminner om det Indiska kastsystemet än vad det gör om våra västerländska Marx-inspirerade "klasser" (eller de va väl Hegel).

Du kommer liksom inte mycket längre än sådär om du inte är en exceptionell talang av något slag (eller får råd med en näsoperation).

Då är det ialalfall för mig mera solklart varför så många unga tjejer väljer att t.ex. prostituera sig, eftersom alla andra vägar uppåt är stängda och barrikerade.

Men man kan ju se det positiva att samhället håller på att förändras till det bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej,

Jag som har mycket mer begränsad erfarenhet av Thailand än dej måste fråga; är det mycket stor skillnad på folket från de olika delarna av Thailand?

Tidigare när jag var tillsammans med en tjej från Thailand så fick jag veta att "den där servitrisen hon var minsann från Burma"!

Jag tyckte hon såg ut som alla andra Thai, vilket jag fick fan för!

TPP

Hej

Det är inte jättestora skillnader men det finns karaktärsdrag som är vanligare i vissa delar av landet, i söder är det vanligare med krulligt hår och brun hy, i nordost är det vanligare att man har markerade höga kindben och ofta lite platt näsa o.s.v

Och själv tycker jag att det ganska ofta brukar gå att se var en person kommer ifrån genom utssendet, klädsel och speciella attribut, och det gör att man kan avgöra region eller land som Filippinerna, Laos eller Indonesien.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är inte jättestora skillnader men det finns karaktärsdrag som är vanligare i vissa delar av landet, i söder är det vanligare med krulligt hår och brun hy, i nordost är det vanligare att man har markerade höga kindben och ofta lite platt näsa o.s.v

Och själv tycker jag att det ganska ofta brukar gå att se var en person kommer ifrån genom utssendet, klädsel och speciella attribut, och det gör att man kan avgöra region eller land som Filippinerna, Laos eller Indonesien.

Mvh Isan Lover

Hej,

Tack för den förklaringen!

Nu kan jag inte minnas mej ha sett någon större mängd krulliga i Thailand däremot en del med lockigt hår.

Min ex brukade påpeka att de som saknade näsrot var från Issan.

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar är att det föds väldigt många i Isaan om det nu skulle vara så att Thaikillar inte gillar Isaantjejer. Det du eventuellt kallade svammel antar jag (dont shoot the messenger).

Poängterade inte det dumma i att du refererar till "Svammel" utan det var bara några rader om påståendets orimlighet. Dvs att Thailändska män generellt inte gillar Isaan-tjejer.

Eller att isaan-tjejer inte gillar thailändska män för att dom bara super och röker och går på horhus med sina kompisar har fina bilar mm. medans det är kvinnan som jobbar (menar gifta par) ?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Roligt att du kände igen dig, min fru har också pratat om att operera näsan precis som många andra tjejer ifrån Isaan, men jag tycker precis som du att hon duger bra som hon är, själv tycker jag att det ser lite onaturligt ut när tjejerna är trådsmala (på gränsen till undernärda) och likbleka i hyn i brist på solbränna och kanske dessutom påbättrat med vitt smink och sina opererade näsor.

En lite brunbränd tjej som har en muskulatur som klarar av ett fysiskt krävande arbete på landsbygden i den värmen har en kropp som förmodligen många västerländska tjejer skulle vara beredda att betala stora pengar för, och som skulle kräva många års hårt arbete i gym och en hård diet, eller att hon skulle vara elitidrottare.

Så våra Thailändska tjejer varav många kommer ifrån landsbygden står sig mycket väl i konkurensen på många sätt och absolut inte bara utseendemässigt.

Mvh Isan Lover

Min fru gillar inte heller sin intryckta näsa men det gör jag.

Det det med hyn ljus eller mörk har ju med klassskilnader i LOS

ju mörkare du är desto mer jobb ute jobb du har inte på kontor.

Vilket är tvärtemot här i sverige

Mvh pho

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst uppgiften att endast 40% av thailändarna egentligen har thai som modersmål. Så många andra språk finns det i landet, men självklart får alla lära sig det i skolan eftersom all undervisning sker på riksthai (dvs centralthai). Men har man inte så många år i skolan och levt med en annan dialekt/språk under en hel livstid så kan det säkert vara svårt.

Det gäller dock såväl i söder som i norr, enbart i de centrala provinserna talar man "ren" thai.

Var väl samma sak när vi gick i skolan?

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen en nykomling på forumet då OT snarare är regel än undantag.

Men för att knyta ihop säcken så kan vi ända gå vidare med den frågan.

Idealet om att vara vit och spinkig har faktiskt väldigt mycket med ekonomin att göra. Traditionellt har det ju bara varit stadsborna som kunnat unna sig lyxen att följa japanska ideal.

Brun och "med kropp" är ju ett tecken på att man eventuellt arbetar utomhus vilket såklart är lägre status.

Men civilisationen har ju även kommit till Isaan så där finns ju också numera gott om arbetstillfällen där man både kan undvika sol och kroppsarbete,

Kontorsarbete även om du är en simpel sekretetare är fortfarande ett exotiskt drömjobb för de tjejer som föds till att odla ris.

Va ska vi som inte vill bli brun göra då?

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattig är och blir den som har utgifter större än inkomsterna.

En enkel matematik..

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicke Lilltroll

Fattig är och blir den som har utgifter större än inkomsterna.

En enkel matematik..

Leif

å då vet vi nu varför Isaan är fattigt, tack för förklaringen ???

mossa mossa på er alla människobarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...