Jump to content
IGNORERAD

Varför är Issan så fattigt?


leifen

Recommended Posts

När man läser i många trådar beskrivs nord och nordöstra Thailand som oerhört fattigt, och dess innevånare lever myckelt enkelt och klarar sig knappt för dagen.

Nu är jag nyfiken till varför det är på det viset och hur det uppstått, och hur det fortsätter vara så.

Kan det vara att jordbruket ger färre och mindre skördar, och på så sätt inte ger något överskott i rena pengar?

Är regionerna utan arbetstillfällen som fabriker mm., och alla är jordbrukare?

Att det dricks sprit ofta vittnas det om här på MPR, har det någon betydelse att dagslönen försvinner på några timmar?

Seder med kostsamma begravningar och brölloppsfester i 3 dar, har det någon påverkan på att det alltid är tomt i kassan.

Finns en annan livsstil i Issan än övriga landet?

Dålig eller ringa utbildning påverkar väl också?

Allt kan ju inte vara landets regeringars fel, utan det måste finnas regionala förklaringar också, eller är alla regioner lika fattiga?

undrar Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • zwa

    9

  • Baa

    6

  • Nerike

    5

  • tompengpung

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Det finns nog ganska många skäl till att det är som det är i Isaan, men det är ganska mycket som spelar in, själv är jag på jobbet och kan inte ta mig den tid som behövs för detta ämne, men jag väntar med spänning på andras förklaring och lovar återkomma med min vid ett senare tillfälle.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Issan är ett stort område med en mångfacetterad befolkning, dock är frågan om varför ganska komplex även sett ur en historisk vinkling vilket jag inte kan eller törs ge mig in på.

Vad man dock kan se ganska enkelt är en övergång mot medelklassamhälle i många lite större orter, det finns enkla sätt att dra sådana slutsatser, ett är bilparken, man ser allmer sällan riktiga vrak även om dom finns, det är ruljans så det knakar i köpcenta som slås upp i en icke tidigare kännd hastighet e.t.c.

Jo, Issanska landsbygden är fortfarande fattig i modern uppfattning då de stora jordbruksområdena inte kollektiviserats, då menar jag inte ägandemässigt utan bruksmässigt. Jorbruksmaskinernas intrång är både på gott o ont, daglönarna tappar inkomst men skördetiden minimeras e.t.c.

Det finns massor med förklaringar till den fortfarande stora fattigdomen men det finns nog de som är mer lämpade att svara på detta än jag som bor i den ekonomiskt blomstrande staden Udon.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten ljusglimt kan jag komma med.

En handfull ungdomar från min frus lilla risodlarby mellan Buri Ram och Nang Rong har i år börjat studera på det statliga universitetet i Buri Ram.

Kostnad totalt 500 Baht/vecka och elev.

Jag vet inte hur kvaliteten på undervisningen är, men måste ändå anses vara ett steg i rätt riktning.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hemby banhuana plus grannbyn som båda ligger strax söder om Thailands äldsta stad Chayjaphum, är definitift inte några fattiga samhällen, visserligen typiska issan byar med stolphus men som sedan c:a fyra år sedan blomstrar och växer så det knakar. Det rullar nya eller lätt begagnade bilar både i stan och här i byarna, folk bygger om sina hus och på fredag och lördagarna är det knöka fullt på parkeringen utanför både maxi och big-C söder om stan såväl som tesco inne i stan och man går inte bara och fönstershoppar utan bilarna är välstuvade inför hemfärden. Visst har vi ett byfyllo, men en snäll och arbetsduktig gammal tokstolle och visst händer det att gubbarna ,mej inräknat, samlas utanför ena butiken om fredags eftermiddagen och klämmer en eller två öl för att fira veckoslutet, men att det skulle vara fattigt och efterblivit, nej inte nu mer, den trenden bröts för 4 / 5 år sedan.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

I min by nära Surin finns det 3 gamla bilar, en köpt i BKK för 28.000B. De andra är något bättre, hela byn är fattig eftersom det inte finns några arbetstillfällen i närområdet, De senaste åren har också skördetröskor börjat ta över arbetet med risskörden, och det innebär att lokalbefolkningen inte får någon inkomst av c:a 125B/dag under risskörden. Det senaste jag hörde från byn (i lördags) var att eftersom premiärminister Yuingluck bestämt att lönerna ska upp till 300B/dag så har priserna stigit kraftigt, t.ex matvaror, detta har påverkat alla priser på marknader och restauranger t.ex 1kg fläskkött från 140B som gått upp till 200B. De som bor i min by är upprörda av prishöjningarna eftersom de inte har några inkomster och inte får ta del av lönehöjningen som premiärministern beslutat om, slutsatsen blir att Issanbefolkningen blir ännu mer fattig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Om man ska ge ett kort svar på Isaans "fattigdom" så är det väl ifrån början klimatet, tillgång på vatten och jordmån som ligger bakom, det är ganska torrt stora delar av året och andra är det mer eller mindre översvämmning, jorden är näringsfattig och ibland salthaltig och ger förhållandevis små skördar och till skillnad mot vissa andra platser får man bara en risskörd per år.

Isaan har inte tillhört Thailand och har som många andra annekterade områden inte behandlats på samma sätt som områdena runt Bangkok, man har inte satsat speciellt mycket här varken på infrastruktur, utbildning eller industrialisering, man har lite lämnats åt sitt öde, det är därför området är lite som att resa i en tidsmaskin, här finns fortfarande mycket av den ursprungliga livsstil och traditioner som förr gällde i stora delar av landet kvar även om utvecklingen går fort även här nu.

Man har nog också lidit lite av att det mer utbildade folket i och runt Bangkok ser ned på Isaans innevånare och tycker att dom är dumma och outvecklade och har sig själva att skylla för sin situation, detta i kombination med uteblivna satsningar i området ger innevånarna ett slags mindervärdeskomplex och upplevt utanförskap, och det tror jag är en anledning till deras starka sammanhållning mot gemensamma "yttre fiender".

Återkommer med mer i ämnet när jag får tid över.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där, ett bra och balanserat inlägg från IL utan politiska floskler, klart värt ett karma.

Isaan har aldrig prioriterats av makthavarna och många thailändare i Bkk och centrala delarna anser att Isaaniter är dumma och lata, så är det faktiskt. Ytterligare anledningar till deras relativa fattigdom är att Isaan ligger långt från kusten och precis som i väst så anläggs inga fabriker långt från kusten ifall inte regeringar ger incitament.

En annan anledning är att patroniseringskulturen, som är stark i övriga Thailand, verkar nästan kvävande i Isaan och det gör nog många håglösa vilket i sin tur gör att de ständigt blir utnyttjade av alla med lite makt.

Dock ska man komma ihåg att kommer man tillräckligt långt från de stora genomfartslederna i Centrala eller Södra Thailand så är det lika fattigt som i Isaan och vissa större städer i Isaan tillhör Thailands rikaste så man ska nog inte heller överdriva skillnaderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Man ska heller inte glömma bort det sociala arvet. Man kan även fråga sig varför Rinkeby är så fattigt? Det är fortfarande så att få människor byter klass i samhället. Det beror dels på studietraditioner eller brist på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där, ett bra och balanserat inlägg från IL utan politiska floskler, klart värt ett karma.

Isaan har aldrig prioriterats av makthavarna och många thailändare i Bkk och centrala delarna anser att Isaaniter är dumma och lata, så är det faktiskt. Ytterligare anledningar till deras relativa fattigdom är att Isaan ligger långt från kusten och precis som i väst så anläggs inga fabriker långt från kusten ifall inte regeringar ger incitament.

En annan anledning är att patroniseringskulturen, som är stark i övriga Thailand, verkar nästan kvävande i Isaan och det gör nog många håglösa vilket i sin tur gör att de ständigt blir utnyttjade av alla med lite makt.

Dock ska man komma ihåg att kommer man tillräckligt långt från de stora genomfartslederna i Centrala eller Södra Thailand så är det lika fattigt som i Isaan och vissa större städer i Isaan tillhör Thailands rikaste så man ska nog inte heller överdriva skillnaderna.

Helt riktigt, KhonKhaen, Khorat och Udon är 3 städer på snabb frammarsh, Infrastrukturen blomstrar, det byggs sportanläggningar, zoo, skolor och inte minst köpcentran och allt detta måste ju ha en något så när säker marknadsanalys för att igångsättas.

Men man behöver inte komma många kilometer utanför riksvägsnätet för att hamna 50-75 år tillbaka i tiden, det är många faktorer som spelar in, en som känns lite spektakulär är nog att kalla dessa människor för lata.

Trots det så vill jag nog påstå att så kan vara fallet då familjens ungdomar, precis som t.ex. i Sverige, söker sig till storstäderna och där många har lyckan att finna ett hyggligt betalt arbete och som sedvänjan bjuder skickar hen en sudd med kulor till familjen och så är karusellen igån, får man manna sänd från himmelen så känns 10 timmars slit på risfältet jävligt onödigt för futtiga 150 bath när man kan sitta hemma och kolla såpa på den nyinköpta TV:n.

Nu generaliserar jag en hel del, men detta scenario är inte ovanligt, och framför allt ganska förståeligt, vem vill slita ont om man inte är tvungen, att det sedan fabuleras något alldeles förfärligt om vems telningar som drar in mest kulor är ju en typisk bymentalitet och då måste man ju leva upp till dessa påståenden och inhandla varor som fyller upp detta och så är karusellen igång...Skicka mer pengar...köpa/låna till bil/MC eller traktor e.t.c.

Än en gång har moderna tider slagit till i en alltför snabb takt där okunskap och nyrikedom fått fotfäste.

Usch va deprimerande läsning det blev, men detta är några av de sidor man ser om man lever här mitt i Issan.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min åsikt är nog att faranger tenderar att överdriva skillnaden mellan Isaan och andra regioner av Thailand. Har själv rest flitigt över hela landet och skulle någon transportera mig med ögonbindel till valfri stad i landet och på plats ta bort bindeln och låta mig gissa var jag är så skulle jag inte kunna avgöra om jag befinner mig i Isaan eller någon annanstans.

Faktum är att provinsstäderna i Isaan är större än merparten provinsstäder i övriga landet och det är väl egentligen största skillnaden. Förutom skillnaden i storlek är det inte mycket annat som skiljer. Finns ett Big C, ett Tesco Lotus, ett Makro, ett par stora byggvaruhus, ett par stora köpcentrum (plaza), Dunkin donut, KFC, Pizza Company, 2-3 finare hotell, en nöjesgata, 2-3 diskon, en public park (soan sa tarana), ett universitet osv osv i varenda stad över hela landet, Isaan är definitivt inget undantag. Snarare så är det nog så att det finns ett större utbud i Isaanska städer än i de flesta provinstäder utanför Isaan pga deras större storlek. Folkmängden är nämligen större och tätare i Isaan än i övriga landet, över en tredjedel av Thailands totala befolkning är Isaaniter.

Men i övrigt verkar det inte spela någon roll om provinsstaden ligger i söder, norr, ost, eller nordost det är same same utseendemässigt. Och vad gäller just stadsbefolkningen i Isaan så tror jag nog inte att det är någon större skillnad mot stadsbefolkningen i andra provinser över hela landet, de lever nog i stort sett samma typ av liv.

Vad gäller landsbygden då så är det ju så att Isaanplatån har ett för jordbruk hårdare klimat än de flesta andra platser i landet med långa torrperiod vintertid. I andra regioner kan man dels odla fler, mer vinstrika grödor, samt få fler skördar per år vilket har gjort att medelinkomsten bland landsbygdsefolkningen är högre i andra delar av landet där man också är färre att dela på den tillgängliga jordbruksytan.

Men inte fan är det någon större skillnad på en by i Isaan och en i norra eller södra Thailand, folk som bor i ruckel finns det gott om i byarna över hela landet. Statistiskt går det att påvisa en skillnad i rikedom men för ett besökande farangöga är skillnaden minimal om ens någon.

Thailands tillverkningsindustrier är ju också mer eller mindre koncentrerade i centrala Thailand och gör den regionen rikast medan turismen ger delar av södra Thailand stora pengar. Men en fattig bonde är i stort sett en fattig bonde var i landet han än bor. Ingen större skillnad mellan Isaan och andra regioner där inte.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Min åsikt är nog att faranger tenderar att överdriva skillnaden mellan Isaan och andra regioner av Thailand.

Den största skillnaden torde väl vara antalet Faranger som öser in pengar i regionen. :wink:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största skillnaden torde väl vara antalet Faranger som öser in pengar i regionen. :wink:

Med andra ord så är regionen rik, med dessa "nya" pengar. :ironi:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

När man läser i många trådar beskrivs nord och nordöstra Thailand som oerhört fattigt, och dess innevånare lever myckelt enkelt och klarar sig knappt för dagen.

Nu är jag nyfiken till varför det är på det viset och hur det uppstått, och hur det fortsätter vara så.

Kan det vara att jordbruket ger färre och mindre skördar, och på så sätt inte ger något överskott i rena pengar?

Är regionerna utan arbetstillfällen som fabriker mm., och alla är jordbrukare?

Att det dricks sprit ofta vittnas det om här på MPR, har det någon betydelse att dagslönen försvinner på några timmar?

Seder med kostsamma begravningar och brölloppsfester i 3 dar, har det någon påverkan på att det alltid är tomt i kassan.

Finns en annan livsstil i Issan än övriga landet?

Dålig eller ringa utbildning påverkar väl också?

Allt kan ju inte vara landets regeringars fel, utan det måste finnas regionala förklaringar också, eller är alla regioner lika fattiga?

undrar Leif

Detta är väl inget unikt för Thailand. I de flesta länder satsas inte lika mycket i periferien som där de som bestämmer sitter. Det finns väl undantag om det finns t.ex naturrikedomar. Urbannisering innebär ju att de större städerna drar till sig resurser både i form av arbetskraft och pengar.

Edit:

Tilläggas kan väl också att Isaan säkert blivit mera drabbat av detta eftersom kulturen där skiljer sig en del från landet i övrigt. Till viss del även Norra Thailand. Södra vet jag egentligen inte vad man ska säga om, men kulturen skiljer sig ju mycket där också.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är väl inget unikt för Thailand. I de flesta länder satsas inte lika mycket i periferien som där de som bestämmer sitter. Det finns väl undantag om det finns t.ex naturrikedomar. Urbannisering innebär ju att de större städerna drar till sig resurser både i form av arbetskraft och pengar.

Som jag förstår det så finns flera av de största städerna i Isaan (förutom BKK då givetvis).

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår det så finns flera av de största städerna i Isaan (förutom BKK då givetvis).

Även ChiengMai, vilken åtminstonne tidigare var Thailands andra stad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även ChiengMai, vilken åtminstonne tidigare var Thailands andra stad.

Exakt, så faller inte ditt argument då?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, så faller inte ditt argument då?

Norra Thailand har ju mycket fattigdom, men navet (ChiengMai) växer lavinartat (tror jag). Har ej tittat på statistik utan bara sett med egna ögon hur CM vuxit.

Historiskt sett var ju CM ett rikt rike innan det gick in i Siam. Så kanske att det har urarmats sedan makten flyttades från CM. Men det hade det bättre historiskt än Isaan.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svammel men kanske en och annan sanning också nu:

Av nån anledning så tycks "braintrusten" samlas i en del av ett land. Ex.vis, i Italien, Frankrike, Spanien, etc. så är det i de norra delarna, i Skandinavien så är det uppenbarligen i de södra delarna. I många länder så samlas de i kustnära städer, såsom i USA, Brasilien, Japan, England, Malaysia, Australien, mm och så även i Thailand.

Det är ju "allmänt känt" att folket i Isaan är lata och obildade (obegåvade sade jag inte!) och det anser jag beror på (främst) gamla traditioner och till viss del styret av landet. Jag har träffat (lokalt) folk från södern som anser att Isaan-brudar inte är nåt att ha (visst skjut mig som messenger boy, men det var vad jag hörde, från flera dessutom) ens bland thai-killar.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svammel men kanske en och annan sanning också nu:

Jag har träffat (lokalt) folk från södern som anser att Isaan-brudar inte är nåt att ha (visst skjut mig som messenger boy, men det var vad jag hörde, från flera dessutom) ens bland thai-killar.

Alltså mer Lao och Khmer-blod där uppe än vi någonsin kan ana? :) Men ändå, en tredjedel av landets kvinnor är alltså inget att ha säger någon. Fast förökar sig gör de ju, inte är vi faranger så virila att vi ynglar av oss i den takten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså mer Lao och Khmer-blod där uppe än vi någonsin kan ana? :) Men ändå, en tredjedel av landets kvinnor är alltså inget att ha säger någon. Fast förökar sig gör de ju, inte är vi faranger så virila att vi ynglar av oss i den takten?

Förstår inte ditt inlägg men känner att en förtydling är nödvändig. Med söder så menar jag SÖDER, inte söder om Korat.

Eller vad menar du?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

cut

Isaan har aldrig prioriterats av makthavarna och många thailändare i Bkk och centrala delarna anser att Isaaniter är dumma och lata, så är det faktiskt.

cut

Då det verkar som flera skribeneter missförstod ovanstående mening så vill jag förtydliga, då jag kan hålla med om att det var otydligt skrivet, att jag alltså inte anser att Isaaniter är dumma och lata utan att många thailändare i Bkk och centrala delarna anser det och att det är en av anledningarna till att Isaaniter ofta diskrimineras på exempelvis arbetsmarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Min åsikt är nog att faranger tenderar att överdriva skillnaden mellan Isaan och andra regioner av Thailand. Har själv rest flitigt över hela landet och skulle någon transportera mig med ögonbindel till valfri stad i landet och på plats ta bort bindeln och låta mig gissa var jag är så skulle jag inte kunna avgöra om jag befinner mig i Isaan eller någon annanstans. Faktum är att provinsstäderna i Isaan är större än merparten provinsstäder i övriga landet och det är väl egentligen största skillnaden. Förutom skillnaden i storlek är det inte mycket annat som skiljer. Finns ett Big C, ett Tesco Lotus, ett Makro, ett par stora byggvaruhus, ett par stora köpcentrum (plaza), Dunkin donut, KFC, Pizza Company, 2-3 finare hotell, en nöjesgata, 2-3 diskon, en public park (soan sa tarana), ett universitet osv osv i varenda stad över hela landet, Isaan är definitivt inget undantag. Snarare så är det nog så att det finns ett större utbud i Isaanska städer än i de flesta provinstäder utanför Isaan pga deras större storlek. Folkmängden är nämligen större och tätare i Isaan än i övriga landet, över en tredjedel av Thailands totala befolkning är Isaaniter. Men i övrigt verkar det inte spela någon roll om provinsstaden ligger i söder, norr, ost, eller nordost det är same same utseendemässigt. Och vad gäller just stadsbefolkningen i Isaan så tror jag nog inte att det är någon större skillnad mot stadsbefolkningen i andra provinser över hela landet, de lever nog i stort sett samma typ av liv. Vad gäller landsbygden då så är det ju så att Isaanplatån har ett för jordbruk hårdare klimat än de flesta andra platser i landet med långa torrperiod vintertid. I andra regioner kan man dels odla fler, mer vinstrika grödor, samt få fler skördar per år vilket har gjort att medelinkomsten bland landsbygdsefolkningen är högre i andra delar av landet där man också är färre att dela på den tillgängliga jordbruksytan. Men inte fan är det någon större skillnad på en by i Isaan och en i norra eller södra Thailand, folk som bor i ruckel finns det gott om i byarna över hela landet. Statistiskt går det att påvisa en skillnad i rikedom men för ett besökande farangöga är skillnaden minimal om ens någon. Thailands tillverkningsindustrier är ju också mer eller mindre koncentrerade i centrala Thailand och gör den regionen rikast medan turismen ger delar av södra Thailand stora pengar. Men en fattig bonde är i stort sett en fattig bonde var i landet han än bor. Ingen större skillnad mellan Isaan och andra regioner där inte.

Hej

Instämmer i stort med ditt inlägg och vill tillägga att kanske anledningen till att Isaan uppfattas som fattigast beror på att området som du påpekar är både stort och folktätt vilket medför att det helt logiskt finns mer "fattiga" där än på någon annan plats, och medel inkomsterna är ju lägst i landet.

Men visst finns det folk i dom andra landsdelarna som lever på samma nivå som dom fattiga i Isaan, men inte någon landsdel har lika många som Isaan, så det är nog ett rättvist omdömme om Isaan att det är den fattigaste och minst utvecklade landsdelen.

Men det är nog samtidigt den landsdel som har den snabbaste utvecklingen i landet och kanske är det den mest expansiva just nu, och det faktum att denna landsdel har behållit mycket av dom gamla traditionerna och sin avstressade livsstil tillsammans med starka familj och släktband gör den extra interesant och trevlig att vistas i, jag vet ingen annan plats som jag känner mig mer hemma och trygg på än en by i Isaan, den sociala kontroll man har på varandra, den kärleksfulla uppfostran som man visar sina barn, och på det naturliga och sociala sätt som alla generationer umgås och samexisterar på där är underbart, och jag hoppas att dom klarar av den snabba utvecklingen men ändå behåller detta, för nackdelen med utveckling är ju normalt stress och upplösning av gamla traditioner, familj och släkt gemenskap p.g.a tidsbrist och egoism.

Men hitills tycker jag att Isaan har klarat den snabba utvecklingen och resan in i det moderna samhället förvånansvärt bra, och det verkar som om man försöker behålla sina starka familjeband och traditioner, samtidigt som man låter barnen studera vidare på universitet om man har råd och skaffar sig allt fler statusprylar och höjer sin levnadsstandard, så utvecklingen ser mycket positiv ut för Isaan enligt mig, med allt fler högre utbildade och växande städer, infrastruktursatsningar och inte minst tack vare gummiträden och att fler och fler kan få två risskördar och odla andra grödor som också har haft en positiv prisutveckling tack vare höjda världsmarknadspriser.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Vår by måste vara jättefattig för där finns varken gummiträd eller två risskördar per år.

Du har det bra du IL...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...