Jump to content
IGNORERAD

Varför är Issan så fattigt?


leifen

Recommended Posts

Vår by måste vara jättefattig för där finns varken gummiträd eller två risskördar per år.

Du har det bra du IL...

Det är synd om Dig! ^_^

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • zwa

    9

  • Baa

    6

  • Nerike

    5

  • tompengpung

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Sveriges inland är inte heller så rikt.

Tycker att det ser riktigt bedrövligt ut på vissa ställen. Inte ett enda shoppingcenter, risiga hus, taskiga bilar m.m.

Men det är klart, vi har inte odlat varken ris eller gummiträd på, låt oss säga 12000år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vår by måste vara jättefattig för där finns varken gummiträd eller två risskördar per år.

Du har det bra du IL...

Hej

Ja det är nästan overkligt vilken utveckling gummiträden har lett till, håller gummi priserna i sig så kommer området att förvandlas totalt, det är därför vi har fått en återflyttning av bybor ifrån Korat och Bangkok, men det är allt fler människor ifrån Bangkok och andra platser utanför Isaan som vill vara med i gummi boomen och som också köper upp mark och gummi farmer.

Vad det gäller att odla ris två gånger så är det fler och fler för varje år som gör detta, men det är svårt att övertyga dom om fördelen med detta, dom är ju vana att odla en gång och göra andra saker resten av året, bygga, ta jobb som daglönare på sockerrörsfält, odla andra grödor, åka bort och jobba på annan ort, o.s.v, "frugans pappa säger att han inte vill odla två gånger för att fåglarna kommer att äta upp riset", men grannar till oss odlar redan två gånger, men det ska tilläggas att det bara är vissa platser som deta är möjligt på, man måste ju ha tillgång på vatten, men det är fullt möjligt på många fler platser i vårt område, och det blir som sagt fler och fler för varje år, så det lär väl ta lite tid innan man gör det på alla dom platser som det är möjligt på.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är nästan overkligt vilken utveckling gummiträden har lett till, håller gummi priserna i sig så kommer området att förvandlas totalt, det är därför vi har fått en återflyttning av bybor ifrån Korat och Bangkok, men det är allt fler människor ifrån Bangkok och andra platser utanför Isaan som vill vara med i gummi boomen och som också köper upp mark och gummi farmer.

Vad det gäller att odla ris två gånger så är det fler och fler för varje år som gör detta, men det är svårt att övertyga dom om fördelen med detta, dom är ju vana att odla en gång och göra andra saker resten av året, bygga, ta jobb som daglönare på sockerrörsfält, odla andra grödor, åka bort och jobba på annan ort, o.s.v, "frugans pappa säger att han inte vill odla två gånger för att fåglarna kommer att äta upp riset", men grannar till oss odlar redan två gånger, men det ska tilläggas att det bara är vissa platser som deta är möjligt på, man måste ju ha tillgång på vatten, men det är fullt möjligt på många fler platser i vårt område, och det blir som sagt fler och fler för varje år, så det lär väl ta lite tid innan man gör det på alla dom platser som det är möjligt på.

Mvh Isan Lover

Som jag ser det är det många gånger ingen fördel att odla ris två gånger per år på de flesta ställena.

Jag ska förklara varför...

Marken har ingen tid att återhämta sig ifrån skörden som precis var. Ett ris som tar ca 90 dagar att växa tillräckligt för att skördas används alltså vid första sådden.

Den andra sådden är oftast ett annat slags ris som tar 70 dagar att bli tillräckligt mogen för skörd. Detta gör att riset inte har samma kvalitet och då fås heller inte samma pris vid försäljning.

Problemet blir då att mängden gödsel som måste användas vid andra sådden är högre än vid första och i samband med att du får mindre för riset vid försäljning gör att det oftast inte är ekonomiskt försvarbart att odla en extra gång.

Plus att ingen egentligen vet hur det påverkar marken på lång sikt.

Att utarma en markplätt helt och hållet är något som inte går att reparera på kort tid.

Så på många ställen kommer två skördar att ha en negativ effekt på riseriet på lite längre sikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan lär aldrig kunna ta någon större del av de viktiga turistintäkterna och det ligger lite för långt från hamnarna ur industriell synvinkel. Det tillsammans med ett, jämfört med övriga landet ofördelaktigt jordbruksklimat samt brist på naturtillgångar kommer nog alltid göra regionen till landets fattigaste rent statistiskt.

Men bara för att några tjänar bra inom industri eller turim i andra delar av landet så innebär det ju inte att bönderna i de landsändarna har någon högre standard. De lever ungefär samma liv som bönderna i Isaan med den skillnaden att de kanske har andra grödor på sin mark.

Felet många faranger gör är att jämföra den lilla by i Isaan de besökt med en stad de besökt i en annan region och sedan utgår de i sin jämförelse från den skillnaden. vilken så klart är enorm.

Men om man ska jämföra rättvist så ska man naturligtvis jämföra by med by och stad med stad och inte bara det, man ska jämföra jämförbara byar/städer. Och gör man det så är skillnaden i princip bortblåst.

Jämför t ex utbudet i rika Phuket town vs "fattiga" Isaanska Korat.. Korat har egentligen mer och flashigare av allt och är mycket större.

Isaan största "naturresurs" verkar i dagsläget vara billig arbetskraft och den exporteras över hela landet. Det är nog ingen slump att alla taxichaufförer man åker med i Bangkok är från Isaan, alla servitriser och receptionister man talar med på turistorten, försäljarna på stranden, industriarbetarna osv osv. Folk från Isaan hittar man väldigt gott om över hela landet och förmodligen också utomlands på t ex byggarbetsplatserna i Taiwan eller i Sveriges bärskogar.

Philippinerna är ju känt för att exportera sin arbetskraft över hela världen, Isaan är nog lite Thailands inhemska svar på det. Det är aldrig långt till en somtamförsäljerska var man än befinner sig i landet. och hon är från Isaan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som jag ser det är det många gånger ingen fördel att odla ris två gånger per år på de flesta ställena.

Jag ska förklara varför...

Marken har ingen tid att återhämta sig ifrån skörden som precis var. Ett ris som tar ca 90 dagar att växa tillräckligt för att skördas används alltså vid första sådden.

Den andra sådden är oftast ett annat slags ris som tar 70 dagar att bli tillräckligt mogen för skörd. Detta gör att riset inte har samma kvalitet och då fås heller inte samma pris vid försäljning.

Problemet blir då att mängden gödsel som måste användas vid andra sådden är högre än vid första och i samband med att du får mindre för riset vid försäljning gör att det oftast inte är ekonomiskt försvarbart att odla en extra gång.

Plus att ingen egentligen vet hur det påverkar marken på lång sikt.

Att utarma en markplätt helt och hållet är något som inte går att reparera på kort tid.

Så på många ställen kommer två skördar att ha en negativ effekt på riseriet på lite längre sikt.

Hej

Att det kan finnas lite problem med att odla ris rvå gånger kan vara sant, men om man ser till områdena närmast Mekong floden så har man ju gjort detta i tusentals år utan synliga skador, men behovet av konstgödning och besprutning ökar förmodligen.

Och jag tycker absolut inte att man ska försöka odla på torra platser som egentligen är direkt olämpliga för två skördar genom stora satsningar på konstbevattning, konstgödsel och besprutning som är kostsamma, men i dom lite lägre belägna områdena som sänkor och liknande, eller i närheten av vattendrag eller sjöar där det finns vatten året runt fungerar det bra.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att det kan finnas lite problem med att odla ris rvå gånger kan vara sant, men om man ser till områdena närmast Mekong floden så har man ju gjort detta i tusentals år utan synliga skador, men behovet av konstgödning och besprutning ökar förmodligen.

Och jag tycker absolut inte att man ska försöka odla på torra platser som egentligen är direkt olämpliga för två skördar genom stora satsningar på konstbevattning, konstgödsel och besprutning som är kostsamma, men i dom lite lägre belägna områdena som sänkor och liknande, eller i närheten av vattendrag eller sjöar där det finns vatten året runt fungerar det bra.

Mvh isan Lover

Precis så är det. Går det, så går det.

Och det är väl så alla tänker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Även ChiengMai, vilken åtminstonne tidigare var Thailands andra stad.

Hej,

Vet du vilken som är Thailands andra stad istället?

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej, Vet du vilken som är Thailands andra stad istället? TPP

Skulle kunna vara Korat. Men allt är väl beroende på hur man räknar. I provinsen är det ca 2,5 miljoner människor.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

BKK, ChiangMai, Korat, Udonthani..the big 4.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte ditt inlägg men känner att en förtydling är nödvändig. Med söder så menar jag SÖDER, inte söder om Korat.

Eller vad menar du?

Det jag menar är att det föds väldigt många i Isaan om det nu skulle vara så att Thaikillar inte gillar Isaantjejer. Det du eventuellt kallade svammel antar jag (dont shoot the messenger).

Poängterade inte det dumma i att du refererar till "Svammel" utan det var bara några rader om påståendets orimlighet. Dvs att Thailändska män generellt inte gillar Isaan-tjejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicke Lilltroll

Isaan har aldrig prioriterats av makthavarna

Thaksin?

Ändrades av Nicke Lilltroll

mossa mossa på er alla människobarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin?

Det var väl mest smulorna som föll ner från bordet. Dock mer än vad tidigare regimer gett och vissa av reformerna har satt fart på utvecklingen i regionen vilket man inte kan blunda för.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan instämma i mycket det som några skriver, men ni får inte glömma en sak och det är språket.

Min tjej vill gå i skolan för att lära sig thai som hon säger, då hon pratar laos-isaan dialekt som gör att hon har lite svårare att få jobb i tex Bkk.

Ett jobb i en fabrik är inga problem men hon vill jobba inom hotel, så därav vill hon börja skolan igen för att lära sig thai samt få betyg på att hon kan engelska.

Som hon säger jag är en laos-isaan tjej, och språket skiljer det vet jag då några av mina kompisar har tjejer från BKK (infödda Bkk-bor) och dom säger detsamma om att det skiljer en hel del i språket från Isaan och ren Thaispråk.

Och det är som i alla andra kulturer då språket skiljer så blir dom kallade för att möjligt, därav så finns det många rykten om just Isaan bor men trenden har vänt i alla fall i dom större provinsstäderna.

Men på landet så har det stått stilla, men har även där sett en hel del ändringar i tjejens by så har dom inga grusvägar längre utan betongvägar kan bero på att det har kommit en stor risfabrik till Byn där dom flesta jobbar och dom unga inte behöver dra in till staden för att fixa jobb.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

kan instämma i mycket det som några skriver, men ni får inte glömma en sak och det är språket.

Min tjej vill gå i skolan för att lära sig thai som hon säger, då hon pratar laos-isaan dialekt som gör att hon har lite svårare att få jobb i tex Bkk.

Ett jobb i en fabrik är inga problem men hon vill jobba inom hotel, så därav vill hon börja skolan igen för att lära sig thai samt få betyg på att hon kan engelska.

Som hon säger jag är en laos-isaan tjej, och språket skiljer det vet jag då några av mina kompisar har tjejer från BKK (infödda Bkk-bor) och dom säger detsamma om att det skiljer en hel del i språket från Isaan och ren Thaispråk.

Och det är som i alla andra kulturer då språket skiljer så blir dom kallade för att möjligt, därav så finns det många rykten om just Isaan bor men trenden har vänt i alla fall i dom större provinsstäderna.

Men på landet så har det stått stilla, men har även där sett en hel del ändringar i tjejens by så har dom inga grusvägar längre utan betongvägar kan bero på att det har kommit en stor risfabrik till Byn där dom flesta jobbar och dom unga inte behöver dra in till staden för att fixa jobb.

Mvh

Nerike

Trodde Thailändskan var obligatorisk i grundskolan i hela landet? Eller är det invandrande från Laos?

Frugans bror är ju t.ex. gift med en Khmerbrud som heller inte kan prata Thai och skulle nog omöjligtvis få något vettigt jobb i Thailand.

Normalt pratar ju alla där antingen Khmer eller Lao (Isaan)-dialekt men har de gått 6 årig Thailändsk grundskola så kan de iallafall skriva/läsa/prata på Thai.

Det är ju ett av de få ämnena lärarna har full kontroll över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har enbart ytliga erfarenheter av att visstas i Isaan där jag varit i de flesta större städer men blev förvånad över hur många moderna byggnader det fanns. I "min" lilla provins Ranong, som en gång var bland de rikaste ( eller minst fattiga om man vill) i Thailand, har de knappast byggts något nytt på många år.

bara en reflektion sådär

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Vet du vilken som är Thailands andra stad istället?

TPP

BKK, ChiangMai, Korat, Udonthani..the big 4.

Jaha det beror på hur man räknar Korat är inte näst största men Isaans klart största och i topp bland dom största i Thailand

Och frågan på vad thailands näst största stad heter så kan jag bara säga att det är Nonthaburi om man räknar staden Och näst största provinsen också då det bor 3.7 miljoner där och I korat ca 2.5 miljoner så det gör att Korat är den tredje största staden i Thailand även om man bara räknar hur många som bor i staden

Mvh

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde Thailändskan var obligatorisk i grundskolan i hela landet? Eller är det invandrande från Laos?

Frugans bror är ju t.ex. gift med en Khmerbrud som heller inte kan prata Thai och skulle nog omöjligtvis få något vettigt jobb i Thailand.

Normalt pratar ju alla där antingen Khmer eller Lao (Isaan)-dialekt men har de gått 6 årig Thailändsk grundskola så kan de iallafall skriva/läsa/prata på Thai.

Det är ju ett av de få ämnena lärarna har full kontroll över.

Självklart är det som du säger, och det har vi även i sverige men inte pratar en skånning eller en lapp ren svenska bara för att dom läst det i skolan.

Och det finns inget land som har så många fördommar som just Tailand om olika folkslag då framför allt om just folk från Isaan.

Jag skrev bara vad min tjej säger och jag tror nog hon vet mer om just språket (hon är 30 år) och vad folk säger om det, därav vill hon lära sig thai igen hon har brytning på laos-isaan som många från Isaan har och det hör folk från tex. BKK.

Och hon vill gå i Skolan i Nonthaburi i ett år kostar inte så mycket, skall försöka se till att hon kommer in till skolstarten i Nov-dec kommer inte ihåg exakt datum men omkring där börjar terminen om jag har föstått henne rätt.

Mvh

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det som du säger, och det har vi även i sverige men inte pratar en skånning eller en lapp ren svenska bara för att dom läst det i skolan.

Och det finns inget land som har så många fördommar som just Tailand om olika folkslag då framför allt om just folk från Isaan.

Jag skrev bara vad min tjej säger och jag tror nog hon vet mer om just språket (hon är 30 år) och vad folk säger om det, därav vill hon lära sig thai igen hon har brytning på laos-isaan som många från Isaan har och det hör folk från tex. BKK.

Och hon vill gå i Skolan i Nonthaburi i ett år kostar inte så mycket, skall försöka se till att hon kommer in till skolstarten i Nov-dec kommer inte ihåg exakt datum men omkring där börjar terminen om jag har föstått henne rätt.

Mvh

Nerike

Ska inte säga emot dig. Har hon knappt behövt använda "Thai" på 30 år så är väl risken stor att det faller i glömska.

Dessutom vet jag inte hur hon prioriterade skolan som ung tonåring eller hur familjesituationen var etc.

Men för att dra in det som ett argument för att Isaan är fattigt så kanske jag hellre skulle se din fru som ett undantag (miljoner efter miljoner födda Isaanbor befolkar ju och arbetar numera i så gott som hela Thailand) eller så vill hon kanske ha ett yrke med en lön hon kan leva på. Sen beror det ju också på hur bra skolan fungerade då för 20 år sedan i byn. Räcker ju med att läraren var mer intresserad av sprit än eleverna så har några redan fallit ur. Då är snarare argumentet att det är negativt att man talar ett annat språk än vad resten av landet gör. (Inte för att lägga ord i din mun).

Jag har själv inte upplevt Isaan-förakt själv men skall man upp i Bangkoks medelklass/övre medelklass (IL skulle nog kalla det överklass som det också är från en bondjäntas perspektiv) så kan jag bara gissa att det är där man finner det.

Vi har ju dock medlemmar som är mer bevandrade där som kanske kan ge en annan synvinkel på saken.

Ändrades av zwa
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ska inte säga emot dig. Har hon knappt behövt använda "Thai" på 30 år så är väl risken stor att det faller i glömska.

Dessutom vet jag inte hur hon prioriterade skolan som ung tonåring eller hur familjesituationen var etc.

Men för att dra in det som ett argument för att Isaan är fattigt så kanske jag hellre skulle se din fru som ett undantag (miljoner efter miljoner födda Isaanbor befolkar ju och arbetar numera i så gott som hela Thailand) eller så vill hon kanske ha ett yrke med en lön hon kan leva på. Sen beror det ju också på hur bra skolan fungerade då för 20 år sedan i byn. Räcker ju med att läraren var mer intresserad av sprit än eleverna så har några redan fallit ur. Då är snarare argumentet att det är negativt att man talar ett annat språk än vad resten av landet gör. (Inte för att lägga ord i din mun).

Jag har själv inte upplevt Isaan-förakt själv men skall man upp i Bangkoks medelklass/övre medelklass (IL skulle nog kalla det överklass som det också är från en bondjäntas perspektiv) så kan jag bara gissa att det är där man finner det.

Vi har ju dock medlemmar som är mer bevandrade där som kanske kan ge en annan synvinkel på saken.

Hej

Att talaThailändska klarar nog dom flesta nu för tiden, men förr var det mycket vanligt att man inte alls förstod Thailändska, här har säkert skolan gjort det mesta av jobbet men jag tror även att TV har påverkat, men många känner sig inte helt naturliga med det och dom byter till sitt eget språk så fort dom får chansen och det tycker jag är helt naturligt, och det finns nog inget som väcker mer uppmärksamhet och glädje hos Isaanborna än att utlänningar lär sig lite fraser och försöker tala deras språk.

Om man generaliserar så ses helt riktigt ned på Isaan tjejer i Thailand, nästan alla killar man talar med har dom likbleka och smala tjejer, som nästan saknar både muskulatur och former med operedade näsor som finns i olika modemagasin, musik och filmens värld som ideal, det påminner om det Japanska ideal som verkar vara populärt i hela sydostasien.

Och dom finner det nästan komiskt att vi västerlänningar dras till dom oftast hårt arbetande och inte sällan solbrända tjejerna ifrån Isaan som kan vara både lite muskulösa (p.g.a kroppsarbete) och plattnästa, men för egen del är det inte det minsta tvekan om vilken typ av tjejer som är naturligt sötast och som ser sundast ut, lägger man därtill att dom oftast inte är bortskämda och är vana med att klara av ett hushåll, och ta ansvar för en familj så är saken klar för min del.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att talaThailändska klarar nog dom flesta nu för tiden, men förr var det mycket vanligt att man inte alls förstod Thailändska, här har säkert skolan gjort det mesta av jobbet men jag tror även att TV har påverkat, men många känner sig inte helt naturliga med det och dom byter till sitt eget språk så fort dom får chansen och det tycker jag är helt naturligt, och det finns nog inget som väcker mer uppmärksamhet och glädje hos Isaanborna än att utlänningar lär sig lite fraser och försöker tala deras språk.

Om man generaliserar så ses helt riktigt ned på Isaan tjejer i Thailand, nästan alla killar man talar med har dom likbleka och smala tjejer, som nästan saknar både muskulatur och former med operedade näsor som finns i olika modemagasin, musik och filmens värld, det påminner om det Japanska ideal som verkar vara populärt i hela sydostasien.

Och dom finner det nästan komiskt att vi västerlänningar dras till dom oftast hårt arbetande och inte sällan solbrända tjejerna ifrån Isaan som kan vara både lite muskulösa (p.g.a kroppsarbete) och plattnästa, men för egen del är det inte det minsta tvekan om vilken typ av tjejer som är naturligt sötast och som ser sundast ut, lägger man därtill att dom oftast inte är bortskämda och är vana med att klara av ett hushåll, och ta ansvar för en familj så är saken klar för min del.

Mvh isan lover

Du kan inte misstänka att det är utbudet som avgör vad som västerläningen dras till, och av vad jag har förståt så är där ett överskott på just issan tjejer där farranger vistas. Själv så inkluderar jag personlighet,humor och intelligens som viktiga karaktärsdrag hos en blivande flickvän/fru och mig veterligen så är det inget isaan tjejer/kvinnor har monopol på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst uppgiften att endast 40% av thailändarna egentligen har thai som modersmål. Så många andra språk finns det i landet, men självklart får alla lära sig det i skolan eftersom all undervisning sker på riksthai (dvs centralthai). Men har man inte så många år i skolan och levt med en annan dialekt/språk under en hel livstid så kan det säkert vara svårt.

Det gäller dock såväl i söder som i norr, enbart i de centrala provinserna talar man "ren" thai.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du kan inte misstänka att det är utbudet som avgör vad som västerläningen dras till, och av vad jag har förståt så är där ett överskott på just issan tjejer där farranger vistas. Själv så inkluderar jag personlighet,humor och intelligens som viktiga karaktärsdrag hos en blivande flickvän/fru och mig veterligen så är det inget isaan tjejer/kvinnor har monopol på.

Hej

Jag är inte så säker på detta eftersom jag inte tror att västerlänningar generellt delar Asiaternas "Japanska" ideal, men jag kan ha fel, det vore roligt att höra andras syn på den saken.

Men helt klart är chansen stor att träffa en tjej ifrån Isaan eftersom dom utgör en stor del av befolkningen och p.g.a att dom ofta tar jobb runt om i landet inom resturang, bar, hotell och turistnäring, men jag tror i.of.s inte att det skulle vara speciellt mycket svårare att träffa en "likblek" smal tjej med modelook än en mer eller mindre osminkad tjej med ett mer traditionellt utseende ifrån Isaan, så jag misstänker att vi upplever tjejer med Lao och Khmer utseende som attraktiva och dras till dom på ett helt naturligt sätt.

Vad det gäller personlighet, humor och intelligens så är det något som jag förutsätter att alla har i varierande grad oberoende av färg på huden, näsans form och storlek.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...