Jump to content
IGNORERAD

Ensam vårdnad om barnen....hur gör man?


linkan

Recommended Posts

Min fru har två barn (4 år) tillsammans med ex maken. Han har enskild vårdnad av dom p g a skattetekniska skäl. I praktiken bor dom hos mamman.

Nu vill frun ha vårdnaden om barnen för att söka UT. Pappan har inga invändningar om detta.

Nu har frun besökt både sitt egna Amphur och exmakens Amphur i Bangkok och inte lyckas få rätt papper utskrivet från kontoret. Är det någon som vet vad det heter ex "por kor 14" ? Jag tror inte vi är dom första som vill göra denna ändring.

På fruns Amphur sade personalen att hon måste vända sig till domstol. Jag tror inte att det behövs om föräldrarna är överens. Det säger Thaikonsult också.

Vid senaste besöket skrev de ett dokument att pappan tillåter barnen att resa till Sverige...det blev fel.

Hon vill ha 100% vårdnad och pappan går med på det. Hur svårt kan det vara?

Är det någon forummedlem som kan tala om hur vi ska gå tillväga?

Linkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Enklast vore det väl att först prova med att Pappan och Mamman gemensamt går till den Ampour där barnen är skrivna

och där be myndigheten att utfärda ett "Nang Su rapp long" (skriftlig garanti/godkännande)

där pappan går med på att lämna över vårdnaden till modern?

Det nuvarande dokumentet ni har säger ju bara att pappan tillåter barnen att resa till Sverige.

Är mamman och pappan inte skrivna på samma Ampour så måste hon nog sedan skriva in barnen i de

huspapper som hon själv är mantalsskriven på. Därefter kan hon nog söka UT för ungarna.

Till domstol brukar man ju bara gå om det är frågan om en "tvist" i ett ärende.

Helt bombsäker är jag dock inte, för regelverket kan nog tolkas lite hur som helst

då myndighetspersonen inte själv har 100% koll på hur och vad man kan göra i ett sådant ärende.

Har ni ingen advokat som kan gå era ärenden - de brukar ju kunna lirka upp trilskande myndigheter.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Så här gjorde min fru med deras gemensamma dotter.: Dottern hade ju faderns efternamn så min fru ville ha ensam vårdnad samt låta dottern ha familjens efternamn. Frugan tog kontakt med sitt ex. bad honom helt enkelt skriva ett intyg,där han sa ok till att

dotter får familjenamnet samt att han frånsäger sej vårdnaden av dotter. Brevet kom med post. Frugan ger sej av till Ampeuer,tar ca 1 timme.(har med sej den viktiga familjeboken) Kom ut med ett stort leende. Allt klappat och klart. Ensam vårdnad,familjens efternamn. Alla glada!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...