Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Gränskonflikten med Kambodja går framåt


MPR Nyheter

Recommended Posts

Den kalla relationen mellan Thailand och Kambodja visar tecken på att börja att tina efter

att länderna gått med på att föra samtal där man ska diskutera tillbakadragandet av sina trupper

runt templet Preah Vihear.

Båda sidor kommer att delta vid en Gränsregionskommitté den 23-24 augusti i provinsen

Nakhon Ratchasima.

Deltager vid mötet inkluderar bland annat representanter från de båda ländernas arméer, vars

diplomatiska förhållande har förbättrats mycket sedan Phuea Thai vann valet.

Kanske på grund av att Yingluck Shinawatras bror, Thaksin Shinawatra, spenderade en kort tid

som ekonomisk rådgivare åt Kambodja.

Kambodjas premiärminister Hun Sen säger att han tror på en ny era av samarbete mellan länderna

nu när Thailand leds av Phuea Thai.

Källa: http://www.bangkokpo...talks-on-troops

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Trevlig läsning det här, och kanske blir det trots allt fred nu med en ny regering.

Själv hoppas jag att detta löses ganska snabbt och att allt återgår till det normala dessa grannländer emellan, det vore en fin merit för Yingluck och den nya regeringen att fixa detta som Apishit och hans regering misslyckades så totalt med, och det skulle bli en vink till landets väljare om att det faktiskt har betydelse att man röstar i valen och att skillnaden i politiken blir stor beroende på vem man röstar på.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Som vi diskuterat i en annan tråd; klart det är lättare för dessa två skurkar, diktatorer och despoter att komma överens än en demokratisk regering som inte förhandlar hur som helst med denne diktator.

Kanske får Thaksin bygga ut sitt nät som han äger tillsammans med Hun Sen i Kambodja så dom kan tjäna mer pengar.

Kom ut ur ditt rosa skimmer.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vi diskuterat i en annan tråd; klart det är lättare för dessa två skurkar, diktatorer och despoter att komma överens än en demokratisk regering som inte förhandlar hur som helst med denne diktator.

Kanske får Thaksin bygga ut sitt nät som han äger tillsammans med Hun Sen i Kambodja så dom kan tjäna mer pengar.

Kom ut ur ditt rosa skimmer.

Ja det var väl många Isaan bor som tappade tron på honom den dagen han i TV för ett gäng månader sedan satt tillsammans med Hun Sen och spottade på Thailand.

Min fru t.ex som tidigare var klart för Thaksin tyckte helt plötsligt efter detta, att han var en svikare till Thailand!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja det var väl många Isaan bor som tappade tron på honom den dagen han i TV för ett gäng månader sedan satt tillsammans med Hun Sen och spottade på Thailand.

Min fru t.ex som tidigare var klart för Thaksin tyckte helt plötsligt efter detta, att han var en svikare till Thailand!

Mvh Janne

Hej

Det var inte så att han "spottade" på kuppmakarna och landets odemokratiska krafter och inte Thailand, och själv tycker jag att man ska avsluta alla krig så fort som möjligt, det blir nog en lättnad för alla utom dom galningarna som startade det, dom tycker nog att det är tråkigt att det ta slut.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var inte så att han "spottade" på kuppmakarna och landets odemokratiska krafter och inte Thailand, och själv tycker jag att man ska avsluta alla krig så fort som möjligt, det blir nog en lättnad för alla utom dom galningarna som startade det, dom tycker nog att det är tråkigt att det ta slut.

Mvh Isan Lover

Det kanske inte va så!

I den pågående gränskonflikten så visade han stöd till kambodja.

Det uppfattades som mycket negativt av många då vi alla vet hur nationalistiska Thaländare är.

Naturligtvis gör han ju så för att främja sitt egneintresse bibehålla dom tidigare kontakter och affärer han har med Hun Sen på en bra nivå.

I övrigt väntar vi fortfarande på en länk exempel på svenska statstjänstemän som blivit politiskt avsatta i samband med svenskt val,

från dig i tråden "Yingluck: Polischefen kommer inte bytas ut" ? 2 1/2 dag nu.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vi diskuterat i en annan tråd; klart det är lättare för dessa två skurkar, diktatorer och despoter att komma överens än en demokratisk regering som inte förhandlar hur som helst med denne diktator.

Kanske får Thaksin bygga ut sitt nät som han äger tillsammans med Hun Sen i Kambodja så dom kan tjäna mer pengar.

Kom ut ur ditt rosa skimmer.

Vad är det man säger. lika barn leka bäst? Då är Thaksin och Hun Sen som skapta för varandra.

Återstår dock att se hur han tänker lösa uppgiften att förklara för medel-somchai att Thailand gett upp territorium till Kambodja utan att det låter som att man har gjort det om det nu blir så.

Han gjorde ju inte många ansatser till det under 6 år som TRT hövding och Big Kahuna utan han startade snarare väpnade konflikter med Kambodja.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad är det man säger. lika barn leka bäst? Då är Thaksin och Hun Sen som skapta för varandra.

Återstår dock att se hur han tänker lösa uppgiften att förklara för medel-somchai att Thailand gett upp territorium till Kambodja utan att det låter som att man har gjort det om det nu blir så.

Han gjorde ju inte många ansatser till det under 6 år som TRT hövding och Big Kahuna utan han startade snarare väpnade konflikter med Kambodja.

Hej

Dom där futtiga kvadrat km det rör sig om upprör nog inte många medel- somchai som bryr sig om, det verkar vara något som Bangkok eliten och generalerna är mest bekymmrade över tillsammans med gaphalsarna i PAD, så blir det några protester mot en fredlig upplösning av konflikten så kommer det nog ifrån dessa rojalistiska och nationalistiska grupper.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Dom där futtiga kvadrat km det rör sig om upprör nog inte många medel- somchai som bryr sig om, det verkar vara något som Bangkok eliten och generalerna är mest bekymmrade över tillsammans med gaphalsarna i PAD, så blir det några protester mot en fredlig upplösning av konflikten så kommer det nog ifrån dessa rojalistiska och nationalistiska grupper.

Mvh Isan Lover

Jag förde en liknade argumentation med några vänner (din s.k. Bangkok-elit för dom bor i VBNagkok och har anställning där dom tjänar 8000THB/månad) Dom tiiiade på mig och sa mycket indignerade att "det är Thailands mark och den skall tillhöra Thailand" Jag tror du beskriver vad du själv tycker, inte vad Somchai på risfältet tycker.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag förde en liknade argumentation med några vänner (din s.k. Bangkok-elit för dom bor i VBNagkok och har anställning där dom tjänar 8000THB/månad) Dom tiiiade på mig och sa mycket indignerade att "det är Thailands mark och den skall tillhöra Thailand" Jag tror du beskriver vad du själv tycker, inte vad Somchai på risfältet tycker.

Hej

Jag skriver det som jag upplever och enligt mig är det inte något större intresse i t.ex norra Isaan för detta område, och jag tror att det kan vara liknande i andra delar av landet t.ex norra delen av landet, så jag väntar mig inga större protester ifrån detta hållet om det blir en fredlig lösning, men i området runt Bangkok kan det säkert vara mer nationalistiska strömningar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag skriver det som jag upplever och enligt mig är det inte något större intresse i t.ex norra Isaan för detta område, och jag tror att det kan vara liknande i andra delar av landet t.ex norra delen av landet, så jag väntar mig inga större protester ifrån detta hållet om det blir en fredlig lösning, men i området runt Bangkok kan det säkert vara mer nationalistiska strömningar.

Mvh Isan Lover

Jag tror inte den här frågan handlar om vilka områden som mest nationalistiska utan som vanligt de senaste 10 åren så handlar det om för eller emot Thaksin. De som gillar Thaksin tycker nog i allmänhet att det här är en icke-fråga medan de som ogillar honom ser det som att Thaksin byter thailändsk mark mot affärsprivilegier i Kambodja och då blir givetvis även en kvadratcentimeter principiellt viktig.

Personligen är jag inte insatt i frågan men jag utgår från att berörda internationella experter är det och isåfall är ju Thailand huvudsakligen syndabocken. Att det skulle bli enklare att lösa för den nya regeringen tror jag dock inte; Thaksin kan säkert komma överens med Hun Sen men hur ska han komma överens med de thailändare som motsätter sig en sådan deal utan att riskera bråk på hemmaplan?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag skriver det som jag upplever och enligt mig är det inte något större intresse i t.ex norra Isaan för detta område, och jag tror att det kan vara liknande i andra delar av landet t.ex norra delen av landet, så jag väntar mig inga större protester ifrån detta hållet om det blir en fredlig lösning, men i området runt Bangkok kan det säkert vara mer nationalistiska strömningar.

Mvh Isan Lover

Njaaa.. om medel-somchai bara bor i ditt område i norra Isaan så förstår jag. Av alla dina andra inlägg så verkar det som om medel-somchai inte alls finns i norra Isaan. Finns han/hon där verkligen? Ditt inlägg var mycket mer generellt än så "Dom där futtiga kvadrat km det rör sig om upprör nog inte många medel- somchai som bryr sig om, det verkar vara något som Bangkok eliten och generalerna är mest bekymmrade över tillsammans med gaphalsarna i PAD, så blir det några protester mot en fredlig upplösning av konflikten så kommer det nog ifrån dessa rojalistiska och nationalistiska grupper."

Så igen var det inte särskilt sakligt utan godtyckligt?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror inte den här frågan handlar om vilka områden som mest nationalistiska utan som vanligt de senaste 10 åren så handlar det om för eller emot Thaksin. De som gillar Thaksin tycker nog i allmänhet att det här är en icke-fråga medan de som ogillar honom ser det som att Thaksin byter thailändsk mark mot affärsprivilegier i Kambodja och då blir givetvis även en kvadratcentimeter principiellt viktig.

Personligen är jag inte insatt i frågan men jag utgår från att berörda internationella experter är det och isåfall är ju Thailand huvudsakligen syndabocken. Att det skulle bli enklare att lösa för den nya regeringen tror jag dock inte; Thaksin kan säkert komma överens med Hun Sen men hur ska han komma överens med de thailändare som motsätter sig en sådan deal utan att riskera bråk på hemmaplan?

Hej

Att det kan vara så att för eller emot Thaksin kan ha en viss betydelse i denna fråga kan man ju inte utesluta, men sanningen är väl att området redan tidigare har ansetts tillhöra Kambodja och att dom har den internationella domstolen på sin sida, så egentligen är det nog inte så mycket att bråka om, vi får väl se hur det utvecklas men min känsla just nu är att det kommer att bli få protester ifrån vanligt folk på gatan och i byarna, men om någon grupp försöker väcka nationalistiska känslor och uppmanar till nya konflikter vet man ju inte hur det utvecklar sig, men jag hoppas och tror på en fredlig lösning ganska snart och att parternana fogar sig i domstolens beslut, och jag hoppas att en majoritet av det Thailändska folket också vill se ett slut på denna onödiga konflkt och accepterar en uppgörelse, men protester ifrån t.ex PAD är att vänta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...