Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Student i Bangkok misstänks för lese majeste


MPR Nyheter

Recommended Posts

En man som nyligen tagit studenten från Kasetsart University arresterades i början av augusti

misstänkt för lese majeste på grund av inlägg som han skrivit i sin blogg.

Han spenderade tre nätter i fängelse innan hans familj kunde lösa ut honom mot borgen som låg

på 500,000 baht.

22-åriga Norawase Yospiyasathien arresterades efter att universitetets vice rektor anmält honom.

Blogginläggen, som skrevs under hans fjärde år på universitetet, sågs först av andra studenter.

Vice rektorn hävdar dock att han blivit pressad av universitetets ledning till att göra anmälan

för att skydda universitetets rykte.

Norawase kan nu bli dömd till upp till 15 års fängelse för att ha brutit mot lese majeste, och

ytterligare fem år för att ha brutit mot Computer Crimes Act.

Källa: http://www.ifex.org/Thailand/2011/08/10/yospiyasathien_charged/

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst och inget säga så har man inget sagt och SurinP3 och Maipenrai kan vara lugna..

:crazy::ahh::13:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Detta påminner mig om Sovet Unionens rabiata jakt på oliktänkande, och det är helt ovärdigt en demokrati.

Jag förväntar mig att PT försöker få stopp på det här eller i vart fall få ner antalet LM fall under mandat perioden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem vet kanske thaidiktaturen har folk som sitter och läser forumet på MPR också.!

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med IL. Det påminner om sovjets jakt på oliktänkare. Däremot så lär det inte förändras nu under den här regeringen eftersom det var just PT som drog igång den storskaliga jakten på LM-förbrytare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ni säga, :heat: Som har nästan likadan lag i Sverige. Inte för att folk kan inte prata om Kungen men Kungen får göra vad han vill utan att bli ställt till ansvars.

Provo provo så ta det lite lugnt. :52:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ni säga, :heat: Som har nästan likadan lag i Sverige. Inte för att folk kan inte prata om Kungen men Kungen får göra vad han vill utan att bli ställt till ansvars.

Provo provo så ta det lite lugnt. :52:

vad är det han skall stå till svars för??????? har han sagt något som bryter mot svenska lag eller? :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ni säga, :heat: Som har nästan likadan lag i Sverige. Inte för att folk kan inte prata om Kungen men Kungen får göra vad han vill utan att bli ställt till ansvars.

Provo provo så ta det lite lugnt. :52:

För att inte prata om Finland där kungen inte får göra ett smack! :):nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...