Jump to content
IGNORERAD

Lurade av Svensk mäklare


Stoneys

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Hej

jag tror att det är bäst att Thailändarna även i fortsättningen behåller kontrollen över sin mark,

men jag har samtidigt stor förståelse för att många utlänningar vill äga något i Thailand.

Mvh Isan Lover

I en annan tråd skrev jag något i stil med att vissa på forumet försöker tänka "rött",

men ändå utrycker sig väldigt "gult" i både skrift och handling,

vilket då ställer till det lite för dem och deras trovärdighet.

Det är inte så konstigt att du (din fru) och de Thailändare som redan har mark eller resurser

att införskaffa sådan inte vill ha fler människor som har samma möjlighet - på så vis kan

de luta sig tillbaka och bevara en social Status Quo vad det gäller de som har och inte har ;)

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    17

  • Magnus-Chumphae

    7

  • Nypan

    5

  • chiangmai

    4

Mest aktiva i denna tråd

Ehhh,måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i svängarna.

Menar du att priserna på ett torp på västkusten skulle vara "same same" även om det bara fick vara med svenskar i budgivningen ?

Nog svamlat av mig i denna tråd, ha det gott :drinks:

Fritz..

IL beklagar sig över att tyskar köper hus på västkusten. Han beklagar sig även på att undommar flyttar därifrån.

Ett argument han använde var att priset steg på grund av den utländska spekulationen.

Jag hävdar att priset avgörs av tillgång och efterfrågan. Även svenska storstadsbor är nog med och höjer priset i attraktiva områden för presumtiva sommarstugor med havsläge.

Och nej jag tycker inte du svamlar!

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Egentligen är detta offtopic i denna tråd.

Men lagar fungerar som en trappstege ungefär.

I första instans så är det hur regeringen skrivit lagen.

Det som står över detta är hur den tolkas. detta görs av domstolar.

Och det är högsta instans som prövat lagen som bildar praxis hur den skall tillämpas.

högsta domstolen står över hovrätten hovrätten står över tingsrätten.

Därvidlag finns det inte öppning för egna tolkningar av lagen i slutändan. Även om vissa tror att det är så.

Det det står om är att alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten. Vilket gör allemansrätten till lag i praktiken, då den är underlaget för vad som gäller i praktiken.

Men ska man se vilken lag som väger högst bör man se till praxis, vilket stipulerar vad som gäller.

Nu är det ju på diskussion såg jag på nyheterna för några månader sen att se över allemansrätten för skydd av privat mark.

Men fortfarande är den springande punkten att lagen gör ej skillnad på vilken nationalitet markägaren har för tillämpningen av lagen.

Vill du söka ytterligare i detta ämne bör du söka på domslut angående allemansrätten vilket borde ge dig vägledning i vad som händer.

Det finns massor av lagar som man med flit skriver luddigt bara för att dom ska kunna tolkas brett. Och praxis ska vara vägledande beroende i vilken typ av fråga som lagen prövats.

Mvh Janne

[size=4]OK Janne ta inte illa upp men du har fel.[/size]

[size=4]Vi det från början, en lag påbörjas vanligen med en motion från en riksdagsman, parti eller partigrupp eller ett initiativ från regeringen, den leder fram till att en utredning tillsätts som sedan leder fram till att regeringen eller ett utskott lägger fram ett förslag till proposition, vilken sedan översändes till lagrådet en sk, lagrådsremmiss den kan även gå ut på remiss till berörda organisationer och myndigheter. Där efter då allt det sammanställts så lägger regeringen fram en proposition om denna antages av riksdagen blir det en lag.[/size][size=4] [/size]

[size=4] [/size][size=4][/size]

[size=4]Till grund för tolkningen ligger då så väl förarbetena som utredningen som gjordes. När det gäller sedvanerätt som allemansrätten saknas delar av dessa steg det finns ingen utredning av samma art då däremot vissa rättsfall som är tolkningar har legat till grund för formuleringen av de lagtext som utformats. Det du talar om HD,s avgörande och rättspraxis är tolkning av Sedvanerätten som skapat allemansrätten det är ej tolkning av den lagtext som skrivits då den är utformad utifrån det rättsläge som gällde innan allemansrätten blev inskriven i lagtext. [/size][size=4] [/size]

[size=4]Att allemansrätten skrevs ned i en lagtext var inte för att ändra lagen ej heller för att ändra tillämpningen utan bara för att formalisera den i samband med inträdet i EU. All tolkning av allemansrätten sker fortfarande utifrån de avgöranden som finns av den sedvanerätt som utvecklats under århundraden. Problematiken som nu uppstår beror på att det sker en allt snabbare förändring i vad vissa fastighetsägare samt vissa besökare i vår natur anser sig ha rätt att göra med stöd av allemansrätten därmed sker det således en långsam förändring av vad som är Sedvanan.[/size]

[size=4] [/size]

[size=4] Om du fortfarande tror att jag har fel så kan du ju kolla med ett bra uppslagsverk, eller riksdagens informations service de bör kunna förtydliga för dig.[/size]

[size=4]Mvh[/size]

[size=4]Magnus-Chumphae[/size]

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]OK Janne ta inte illa upp men du har fel.[/size]

[size=4]Vi det från början, en lag påbörjas vanligen med en motion från en riksdagsman, parti eller partigrupp eller ett initiativ från regeringen, den leder fram till att en utredning tillsätts som sedan leder fram till att regeringen eller ett utskott lägger fram ett förslag till proposition, vilken sedan översändes till laogrådet en sk, lagrådsremmiss den kan även gå ut på remiss till berörda organisationer och myndigheter. Där efter då allt det sammanställts så lägger regeringen fram en proposition om denna antages av riksdagen blir det en lag.[/size][size=4] [/size]

[size=4] [/size][size=4][/size]

[size=4]Till grund för tolkningen ligger då så väl förarbetena som utredningen som gjordes. När det gäller sedvanerätt som allemansrätten saknas delar av dessa steg det finns ingen utredning av samma art då däremot vissa rättsfall som är tolkningar har legat till grund för formuleringen av de lagtext som utformats. Det du talar om HD,s avgörande och rättspraxis är tolkning av Sedvanerätten som skapat allemansrätten det är ej tolkning av den lagtext som skrivits då den är utformad utifrån det rättsläge som gällde innan allemansrätten blev inskriven i lagtext. [/size][size=4] [/size]

[size=4]Att allemansrätten skrevs ned i en lagtext var inte för att ändra lagen ej heller för att ändra tillämpningen utan bara för att formalisera den i samband med inträdet i EU. All tolkning av allemansrätten sker fortfarande utifrån de avgöranden som finns av den sedvanerätt som utvecklats under århundraden. Problematiken som nu uppstår beror på att det sker en allt snabbare förändring i vad vissa fastighetsägare samt vissa besökare i vår natur anser sig ha rätt att göra med stöd av allemansrätten därmed sker det således en långsam förändring av vad som är Sedvanan.[/size]

[size=4] [/size]

[size=4] Om du fortfarande tror att jag har fel så kan du ju kolla med ett bra uppslagsverk, eller riksdagens informations service de bör kunna förtydliga för dig.[/size]

[size=4]Mvh[/size]

[size=4]Magnus-Chumphae[/size]

Jesus du verkar inte kunna ta info utan att ha sista ordet.

Jag utgår i rättstillämpning. Då juridik är en del av mitt arbete.

Jag är genom det tvungen att besöka tinget x gånger per år.

Så jag vet mer än några surfklick på nätet.

Mvh Jsnne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jesus du verkar inte kunna ta info utan att ha sista ordet.

Jag utgår i rättstillämpning. Då juridik är en del av mitt arbete.

Jag är genom det tvungen att besöka tinget x gånger per år.

Så jag vet mer än några surfklick på nätet.

Mvh Jsnne

Är inte du rörmokare ? Är det missnöjda kunder som tvingar dig till tinget?

Mvh Hn :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske åk-lagare, (fordonsmekaniker)

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte Janne är rörmockare

jag tror han via sin avatar gör reklam

för sin kompis som har rörmockeri i Stockholm

om nu detta är tillåtet på MPR.

Vad vet jag?

Sjöqvist

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke som dök upp.

Vi är bara sambo min Thaitjej och jag med barn.

Vi har eller hon 3,5 rai mark som det skall byggas på.

Min undran är om det skulle göra någon skillnad om vi var gifta i Thailand?.

Personligen tror jag inte der men är säkert en kul ceremoni.

Ps man kan nog ha lika roligt i en hyrd stuga om man blir utslängd :y2:

.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jesus du verkar inte kunna ta info utan att ha sista ordet.

Jag utgår i rättstillämpning. Då juridik är en del av mitt arbete.

Jag är genom det tvungen att besöka tinget x gånger per år.

Så jag vet mer än några surfklick på nätet.

Mvh Jsnne

[size=4]Jaså du är advokat eller har du erfarenhet från lagstiftande församling? Eller är vad är din juridiska skolning några besök i Tingsrätten? Utgång i rättstillämpning tja jag utgår från hur Svensk lagstiftning fungerar vilket jag råkar ha något mer än rudimentära kunskaper i fast det är klart jag råkar ju ha fräckheten att faktisk säga emot dina lärdomar från att besökt tingsrätten några ggr men ok du får tro vad du vill om hur den Svenska lagstiftningen fungerar och hur lagar skapas. Fast jag rekommenderar dig att ta några kurser på universitetet i rättskunskap samt även processrätt.

Mvh

Magnus-Chumphae[/size]

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

[size=4]Jaså du är advokat eller har du erfarenhet från lagstiftande församling? Eller är vad är din juridiska skolning några besök i Tingsrätten? Utgång i rättstillämpning tja jag utgår från hur Svensk lagstiftning fungerar vilket jag råkar ha något mer än rudimentära kunskaper i fast det är klart jag råkar ju ha fräckheten att faktisk säga emot dina lärdomar från att besökt tingsrätten några ggr men ok du får tro vad du vill om hur den Svenska lagstiftningen fungerar och hur lagar skapas. Fast jag rekommenderar dig att ta några kurser på universitetet i rättskunskap samt även processrätt.

Mvh

Magnus-Chumphae[/size]

Det är inte helt osannolikt att en rörmokare hanar i tingsrätten ett par gånger per år , men sunt förnuft och juridik är två helt skilda vetenskaper. Brukar inte gilla när någon gnäller över vilken storlek eller typsnitt man använder bara man ger f-n i caps lock (versaler) och undviker konstiga färger där det inte är nödvändigt. Poilitik är intressant i denna tråd då grundproblemet är att Thailändska staten inte vill att man ska köpa deras land bara betala för det :crazy: . Det är ju alltid lätt att vara efterklok och inte läsa det finstilta :rules: . Man har blivit varnad för mäklare online i olika forum så jag kommer förmodligen att hyra. Sen finns de för och nackdelar men det men det hör inte hemma i denna tråden . Ha de bra puss

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi snackar om Los, The land of smiles. Kan man inte bara åka dit och vara. Eller hyra nåt kanske. Kanske Spendera pengarna på vin,kvinnor och sång . :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte du rörmokare ? Är det missnöjda kunder som tvingar dig till tinget?

Mvh Hn :wai:

Jag skickar ut ca 3000 fakturor per år. Av dessa så är det ca 15-20 stycken som hamnar hos tinget.

I förhållande till andra affärsverksamheter relativt lite. Men ändå en viktig erfarenhet från verkligheten.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]Jaså du är advokat eller har du erfarenhet från lagstiftande församling? Eller är vad är din juridiska skolning några besök i Tingsrätten? Utgång i rättstillämpning tja jag utgår från hur Svensk lagstiftning fungerar vilket jag råkar ha något mer än rudimentära kunskaper i fast det är klart jag råkar ju ha fräckheten att faktisk säga emot dina lärdomar från att besökt tingsrätten några ggr men ok du får tro vad du vill om hur den Svenska lagstiftningen fungerar och hur lagar skapas. Fast jag rekommenderar dig att ta några kurser på universitetet i rättskunskap samt även processrätt.

Mvh

Magnus-Chumphae[/size]

Och vem är du att ifrågasätta mina kunskaper om rättstillämpning?

Jag vet inte ett skit om dina kunskaper av den anledning att du inte presenterat dom. Men eftersom du ifrågasätter vad jag kan och inte kan så kanske det vore på sin plats att du presenterar vari dina egna juridiska kunskaper ligger i? Annat än att du verkar vara trampad på tårna?

Jag utgår ifrån verkligheten och det jag läst på mig för att föra dom fall som jag är tvungen att föra genom mitt jobb.

Jag förutsätter att du har utbildning nog att ifrågasätta mig på det sätt du gör?

Hur mycket kurser på universitetet har du och rättskunskap i processrätt?

Vad jag kan se om dig är att det eskalerar mer och mer. Du verkar inte vara´van att bli emotsagd?

För mig är det ett nödvändigt ont på ca 3000 utsända fakturor att processa om 15-20 av dom per år för att få betalt. Hur är det själv med jurudiken?

Jag förmodar att du är en av dom som aldrig har fel?

Du vet med dg själv om du trampat i ett getingbo nu elller ej?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vem är du att ifrågasätta mina kunskaper om rättstillämpning?

Jag vet inte ett skit om dina kunskaper av den anledning att du inte presenterat dom. Men eftersom du ifrågasätter vad jag kan och inte kan så kanske det vore på sin plats att du presenterar vari dina egna juridiska kunskaper ligger i? Annat än att du verkar vara trampad på tårna?

Jag utgår ifrån verkligheten och det jag läst på mig för att föra dom fall som jag är tvungen att föra genom mitt jobb.

Jag förutsätter att du har utbildning nog att ifrågasätta mig på det sätt du gör?

Hur mycket kurser på universitetet har du och rättskunskap i processrätt?

Vad jag kan se om dig är att det eskalerar mer och mer. Du verkar inte vara´van att bli emotsagd?

För mig är det ett nödvändigt ont på ca 3000 utsända fakturor att processa om 15-20 av dom per år för att få betalt. Hur är det själv med jurudiken?

Jag förmodar att du är en av dom som aldrig har fel?

Du vet med dg själv om du trampat i ett getingbo nu elller ej?

Mvh Janne

Är getingboet en rörmokare som startat eget?

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är getingboet en rörmokare som startat eget?

eller en förklädd spion som är kvinna?

Spännande fortsättning följer.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

eller en förklädd spion som är kvinna?

Spännande fortsättning följer.

Eller hur.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är inte så konstigt att du (din fru) och de Thailändare som redan har mark eller resurser

att införskaffa sådan inte vill ha fler människor som har samma möjlighet - på så vis kan

de luta sig tillbaka och bevara en social Status Quo vad det gäller de som har och inte har :wink:

SN

Hej

Att våra Thailändska fruar och flickvänner kan och får köpa mark och hus lagligt är ju inte konstigt eftersom dom ofta har behållit sitt Thailändska medborgarskap, men dom ska ju kunna styrka att pengarna är deras egna och inte mannens, så jag tycker inte att detta är något problem på något sätt att en del utflyttade köper mark som inte sällan gynnar även deras släktingar, och jag tror att dessa köp har en högst marginell påverkan på den totala psisutvecklingen.

Men jag är helt övertygad om att en avreglering med möjlighet för vem som helst i världen att köpa och äga mark i Thailand skulle leda till en enorm prisökning på bara några år, kanske fördubblingar vilket skulle försämra vanliga Thailändares möjligheter att bli markägare och köpa fastigheter än mer än det är idag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att våra Thailändska fruar och flickvänner kan och får köpa mark och hus lagligt är ju inte konstigt eftersom dom ofta har behållit sitt Thailändska medborgarskap, men dom ska ju kunna styrka att pengarna är deras egna och inte mannens, så jag tycker inte att detta är något problem på något sätt att en del utflyttade köper mark som inte sällan gynnar även deras släktingar, och jag tror att dessa köp har en högst marginell påverkan på den totala psisutvecklingen.

Men jag är helt övertygad om att en avreglering med möjlighet för vem som helst i världen att köpa och äga mark i Thailand skulle leda till en enorm prisökning på bara några år, kanske fördubblingar vilket skulle försämra vanliga Thailändares möjligheter att bli markägare och köpa fastigheter än mer än det är idag.

Mvh Isan Lover

Det var precis så man trodde att det skulle gå i Sverige när man tog bort motsvarande regel att utlänningar inte fick äga mark

Man var orolig att Tyskarna köpte upp allt i Sverige och drev upp priserna på alla populära rekreationsområden så inga svenskar skulle ha råd att bo där längre och det skulle skapas "tysk-getton"

Verkligheten blev dock en helt annan och idag är det inga problem alls med att utlänningar får äga mark

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

men om kommer jag nog ta råd från mina vänner där nere som byggt själva hur jag ska gå till väga

Ta inte råd från dom, du vet redan nu, mer än dom någonsin kommer att veta om hus och tomter i Thailand. Det blit ju som att uppfinna hjulet igen. Gå din egen väg.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man en Thailändsk fru så är allt ägande enkelt och har man inte det bör man nog bara hyra. Mvh isan lover

Vill bra tillägga att då äger man INGET, och hon allt, redan från dag 1.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Min personliga uppfattning är att gemene thai inte vill att utlänningar köper mark. Samma var det i Sverige. Men myndigheterna bestämde annat.

Nu har det ju visat sig vara en bra deal. Tysken vill inte ha en flådig stuga i något turist gettho, utan ett fallfärdigt småländskt ruckel, som varit osäljbart i 50 år...

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vill bra tillägga att då äger man INGET, och hon allt, redan från dag 1.

Hej

Visst är det så, men om man lever tillsammans har detta ingen betydelse, det är först om man ska gå skilda vägar som detta påverkar.

Och som sagt är man orolig så går det ju alltid att hyra.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst är det så, men om man lever tillsammans har detta ingen betydelse, det är först om man ska gå skilda vägar som detta påverkar.

Och som sagt är man orolig så går det ju alltid att hyra.

Mvh Isan Lover

Varför inte starta ett företag med Frugan då äger man ju i allafall 49% av egendomen???

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill försöka styra tillbaka tråden till Thailand.

Undrar hur många som efter detta program har lärt sig att deras leaising på 30+30+30 inte gäller.

Har dom papper på det från Landoffice, så finns det ytterligare utrymme för oro, då det kan vara så att denna handling inte är registrerad, eller helt enkelt är falsk.

Personligen tror jag att det finns ett stort mörkertal, då man av erfarenhet, och med bedragaren bästa vapen, att ingen vill visa "nunan" och erkänna att man är lurad.

Byggen på Koh Lanta har man helt missat, helt i programme verkar vara en stor SWE koloni där med en byggare som jag träffade för ett antal år sedan, på den tiden vill jag sälja hus i Thailand . Men efter detta möte med honom så har jag avstått. Finns i en annan tråd om ni vill veta varför.

En "Firma" säljer sina hus på "blocket" bl.a. man har en Thaibyggfirma som man köper färdiga hus av, för under 500 000 sek säljer för 3,5 milj kr. Man har också SWE kontrollanter på plats för att sedan styrka att man gjort jobbet i egen regi, som om detta skulle hjälpa en köpare?? Hur man hanterar det med marken är jag just nu inte insatt i och avstår att kommentera.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...