Jump to content
IGNORERAD

Lurade av Svensk mäklare


Stoneys

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    17

  • Magnus-Chumphae

    7

  • Nypan

    5

  • chiangmai

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hoppsan! Thomas Löfvendahl är en Nyköpingsbo som jag känner sedan skoltiden, hoppas han gör rätt för sig.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Än en gång som Svenskar blir blåsta på sina besparingar trotts att det har varnats i svenska massmedia, kan det var så att vi Svenskar är så blåögda att vi går på allt som sägs ???? har för mig att det har ju skrivits en hel del dom senaste åren både i aftonbladet /kvällsposten osv... och det har då handlat om någon svenska kille som har blåst en hel del svenskar och har gjort en massa konkurser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Än en gång som Svenskar blir blåsta på sina besparingar trotts att det har varnats i svenska massmedia, kan det var så att vi Svenskar är så blåögda att vi går på allt som sägs ???? har för mig att det har ju skrivits en hel del dom senaste åren både i aftonbladet /kvällsposten osv... och det har då handlat om någon svenska kille som har blåst en hel del svenskar och har gjort en massa konkurser?

Det handlade om CITYNOVA AB och herrarna Timhede från Frufällan.

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlade om CITYNOVA AB och herrarna Timhede från Frufällan

Enligt allabolag.se finns det inget bolag registrerat i sverige vid namn citynova AB?

Verkar vara detta bolag Team Thailand Int. AB registrerat i nyköping.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

hej. och tack för svaren.Den där Timhede är väl om jag inte minns fel så står han väl misstänkt för bedrägerier och det skall ha skett just i Thailand och han skall visst ha haft en del bolag som inte är regade som mäklarföretag fast han sagt att det skall vara så? kanske jag har fel men.jag är inte säker? någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är bedrövligt att folk blir lurade! Men varför får jag känslan av att man gör saker utomlands som man aldrig skulle göra här hemma? Är vi godtrogna helt enkelt?

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Glöm INTE att Fastighetsmäklartiteln INTE är skyddad. Om den var det så skulle det hjälpa många kunder samt myndigheter och köparen med.

I Swe är det olagligt att jobba som MÄKLARE om man inte är reggad hos Fastighetsmäklarnämnden och har försäkringar mm. I Thailand kan vilken "bonde" som hest jobba som mäklare och kalla sig för det med.

Tyvärr så finns det mässor i Swe där dessa "gossar" tyvärr kan medverka, men då kallar man sig för representant men då man åter landat i Thailand så är man fullfjädrad Fastighetsmäklare.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskar lurade i Pattaya området.se länk.

http://kvp.expressen...es-pa-dromhuset

Helt perfekt ju.

Snart kan vi alla här inne skramla ihop och bygga ett eget fängelse där nere. hahahah

Välkommen till verkligheten Thomas.

Du har ju lyckats trygga din framtid i LoS.

Se till att ta med familjen samtidigt för dom är med all säkerhet inte helt oskyldiga heller.

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev om detta för några år sedan och fick då några mycket intressanta(hotfulla) mail från medlemmar på TT som också var inblandade o fastighetsaffärer i Thailand.

En enkel regel är nog med facit i hand att ALDRIG använda sig av några svenska mäklare som verkar i Thailand, överpriser, lurendrejeri och precis allt annat som kan gå fel.

Finns säkert några som är seriösa, men möjligheten att lura folk på stora belopp utan att riskera ett straff för detta är alldeles för stor, HLT, Logans/Thailandsmäklarna etc, finns hur många exempel som helst.

Tyvärr tycks det som om viljan att ha ett hus i Thailand också gör att kunderna helt slutar tänka och betalar enorma summor i förskott till folk de inte vet ett skit om.

Så håll i hatten och skall ni köpa hus i Thailand, gör det på plats, i projekt som redan har byggt, INTE i projekt som bara kan visa en markplätt samt en enormt snygg broschyr om hur det kommer se ut färdigt, det blir nämligen nästan aldrig färdigt!

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skrev om detta för några år sedan och fick då några mycket intressanta(hotfulla) mail från medlemmar på TT som också var inblandade o fastighetsaffärer i Thailand.

En enkel regel är nog med facit i hand att ALDRIG använda sig av några svenska mäklare som verkar i Thailand, överpriser, lurendrejeri och precis allt annat som kan gå fel.

Finns säkert några som är seriösa, men möjligheten att lura folk på stora belopp utan att riskera ett straff för detta är alldeles för stor, HLT, Logans/Thailandsmäklarna etc, finns hur många exempel som helst.

Tyvärr tycks det som om viljan att ha ett hus i Thailand också gör att kunderna helt slutar tänka och betalar enorma summor i förskott till folk de inte vet ett skit om.

Så håll i hatten och skall ni köpa hus i Thailand, gör det på plats, i projekt som redan har byggt, INTE i projekt som bara kan visa en markplätt samt en enormt snygg broschyr om hur det kommer se ut färdigt, det blir nämligen nästan aldrig färdigt!

Hej

Det finns som sagt inte någon anledning att använda fördyrande svenska mellanhänder, jag ser inte att dom kan tillföra annat än kostnader och ökad osäkerhet i affären, åtminstone inte om man har flickvän eller är gift med en Thailändska, använd dom Thailändska bankerna vid fastighetsköp.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu ska jag väl aldrig bygga ngt hus , men om kommer jag nog ta råd från mina vänner där nere som byggt själva

hur jag ska gå till väga

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu ska jag väl aldrig bygga ngt hus , men om kommer jag nog ta råd från mina vänner där nere som byggt själva

hur jag ska gå till väga

Köp en stol och placera den vid ditt bygge, sedan sitter du på den precis där och kollar ALLT, ända tills att huset står färdigt, absolut enda chansen att slippa att bli förbannad och i det närmaste få hjärnblödning.

Ett råd till, ju mer byggare och mäklare lovar, desto mer kan du vara säker på att de ljuger, i LOS är det kundens skyldighet att se till att inte bli lurad, inte som i Sverige att leverantören måste hålla vad han lovar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som utlänning kan man ju aldrig vara trygg om man köper hus i Thailand iom att man inte kan äga marken det står på, tar verkligen inte folk reda på sånt innan man satsar miljonbelopp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som utlänning kan man ju aldrig vara trygg om man köper hus i Thailand iom att man inte kan äga marken det står på, tar verkligen inte folk reda på sånt innan man satsar miljonbelopp?

Man litar väl på dom seriösa svenska mäklarna. Det är bara thailändare som luras, så gör inte svenskarna. :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Var det inte grabbarna i Herreys som blev blåsta i Puket på en bar De hade en advokatfirma som var verksamma både i Sverige,Usa och Thailand Det var ett inslag i Uppdrag granskning tror jag Ett av de få Tv programmen som är värt licensen De andra kanalerna har Nada?

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Var det inte grabbarna i Herreys som blev blåsta i Puket på en bar De hade en advokatfirma som var verksamma både i Sverige,Usa och Thailand Det var ett inslag i Uppdrag granskning tror jag Ett av de få Tv programmen som är värt licensen De andra kanalerna har Nada?

Offe

Blåsta på en bar i Thailand? Det trodde jag inte förekom! :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett råd är!!! Kolla alla Svenska mäklare innan ni köper av dom.

Skatteverket : Skatteskulder mm, mantalsskrivningsort.

Bolagsregistret : regggat bolag, konkurs, Vilka ledamöter finns i bolagsstyrelsen??

Kronofogden: Skatteskulder annan indrivning

Fastighetsmäklarnämden : Om dom kallar sig fastighetsmäklare i Sverige, om inte fråga om dom är registrerade, anmärkningar mm verksamma hur länge, I viken firma dom arbetar mm

Varningskontroll listan kan göras hur lång som helst.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ta en UC på säljaren innan ev köp så kan man se vad många som har annat än rent mjöl i påsen.Många med konkurser,skulder och prenumationer i brottsregistret är aktiva i denna branch.

Man skulle undvika de uppenbaraste fallgroparna då.

Curt Timbhede var ett sådant exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Enkelt köp inte fastigheter i Thailand om ni inte har en i familjen som har Thailändskt medborgarskap så att ni kan äga marken helt legalt. Om man inte försöker trixa så blir det avsevärt enklare att undvika att bli lurad.

Har ni nu ingen i familjen som har rätt att äga mark i Thailand så hyr, på kortare eller längre tid men bara vanlig hyra köp inget på hyrd mark då är ni åter lätta offer för bedragarna.

Om ni vill hyra på längre tid räkna med att efter max 30 år så har ni ingen rätt till förlängning oavsett vad säljarna påstår.

Börjar tröttna på att alla säger att det är Thailands lagar som skapar marknaden för bedragarna, det är de som vill kringgå lagen som skapar marknaden för bedragarna. Vilka skulle säga att det är Polisens fel att det finns narkotika langare, oavsett vad ni tycker om en lag så finns den ta upp frågan om dess existens och berättigande med lagstiftaren tills de ändrar den så gäller den!

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Enkelt köp inte fastigheter i Thailand om ni inte har en i familjen som har Thailändskt medborgarskap så att ni kan äga marken helt legalt. Om man inte försöker trixa så blir det avsevärt enklare att undvika att bli lurad.

Har ni nu ingen i familjen som har rätt att äga mark i Thailand så hyr, på kortare eller längre tid men bara vanlig hyra köp inget på hyrd mark då är ni åter lätta offer för bedragarna.

Om ni vill hyra på längre tid räkna med att efter max 30 år så har ni ingen rätt till förlängning oavsett vad säljarna påstår.

Börjar tröttna på att alla säger att det är Thailands lagar som skapar marknaden för bedragarna, det är de som vill kringgå lagen som skapar marknaden för bedragarna. Vilka skulle säga att det är Polisens fel att det finns narkotika langare, oavsett vad ni tycker om en lag så finns den ta upp frågan om dess existens och berättigande med lagstiftaren tills de ändrar den så gäller den!

Mvh

Magnus-Chumphae

Hej

Jag håller med dig helt i ditt inlägg, det är inte dom Thailändska lagarna det är fel på när det i själva verket handlar om att skydda Thailändarna mot att deras land blir uppköpt av penningstarka utlänningar.

Lagarna är ju tydliga och det är mycket riktigt både folks och försäljares försök att kringå lagen som leder till dessa situationer.

Har man en Thailändsk fru så är allt ägande enkelt och har man inte det bör man nog bara hyra.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig helt i ditt inlägg, det är inte dom Thailändska lagarna det är fel på när det i själva verket handlar om att skydda Thailändarna mot att deras land blir uppköpt av penningstarka utlänningar.

Lagarna är ju tydliga och det är mycket riktigt både folks och försäljares försök att kringå lagen som leder till dessa situationer.

Har man en Thailändsk fru så är allt ägande enkelt och har man inte det bör man nog bara hyra.

Mvh isan lover

Ja hur var det med tyskarna som det skramlades så mycket om vad gäller svenska stugor?

Har dom köpt upp landet?

Jag tror nog att det varken gör från eller till. Utan är mera politikers spelande för att vinna billiga poäng på folks räddhet mot utlänningar.

Där går väl din gud i bräschen för att stoppa alla utlänningar. Så det är förståeligt att du även tycker att detta är rätt.

Tala om för mig vad staten Thailand vinner på att utlänningar inte får köpa begränsad areal mark, som t.ex en rai för bostadsbyggande?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja hur var det med tyskarna som det skramlades så mycket om vad gäller svenska stugor?

Har dom köpt upp landet?

Jag tror nog att det varken gör från eller till. Utan är mera politikers spelande för att vinna billiga poäng på folks räddhet mot utlänningar.

Där går väl din gud i bräschen för att stoppa alla utlänningar. Så det är förståeligt att du även tycker att detta är rätt.

Tala om för mig vad staten Thailand vinner på att utlänningar inte får köpa begränsad areal mark, som t.ex en rai för bostadsbyggande?

Mvh Janne

Hej

Jag har stor förståelse för Thailändarnas agerande i denna fråga och jag skulle vilja ha en liknande begränsning som Danmark har även I Sverige, vår svenska västkust är på väg att köpas upp helt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hur var det med tyskarna som det skramlades så mycket om vad gäller svenska stugor?

Har dom köpt upp landet?

Jag tror nog att det varken gör från eller till. Utan är mera politikers spelande för att vinna billiga poäng på folks räddhet mot utlänningar.

Där går väl din gud i bräschen för att stoppa alla utlänningar. Så det är förståeligt att du även tycker att detta är rätt.

Tala om för mig vad staten Thailand vinner på att utlänningar inte får köpa begränsad areal mark, som t.ex en rai för bostadsbyggande?

Mvh Janne

förmodar att de , myndigheterna ser en bättre affär med turister som bor på hotell och resort, och stannar 14 dagar i taget. Sedan tror jag inte att det är billiga poäng, för de jag träffar i Thailand , så är egen plätt otroligt viktig. alla har en liten plätt någonstans.så att motståndet att sälja ut landet är nog ganska folkligt förankrat...

Och angående tyskarna,,, såhar de ställt till en hel del problem,, de har skrotat allemansrätten på eget bevåg runt sitt röda torp

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...