Jump to content
IGNORERAD

Svensk man gripen i Thailand


Changnoi

Recommended Posts

Lurade till sig 20 miljoner

En 52-årig svensk man som dömts för att ha svindlat sig till omkring 20 miljoner kronor har gripits i thailändska turistorten Hua Hin.

Han har nu begärts utlämnad till Sverige.

Mannen kunde under onsdagen gripas av thailändsk polis i kuststaden Hua Hin, där han enligt uppgifter till AP har bott det senaste året.

52-åringen dömdes redan 2006 till fängelse i tre år för medhjälp till grovt bedrägeri, penninghäleri, bokföringsbrott och medhjälp till stort skattebrott.

Miljonbedrägerier

I maj 2009 dömdes han senare för grovt bokföringsbrott. Genom osanna fakturor och annonsbedrägerier ska miljonbelopp förts över till bolag som mannen företrätt samt till hans privatkonton i Thailand.

Mannen ska enligt uppgifter från Stockholms tingsrätt suttit frihetsberövad från februari till april 2009 i väntan på utredning, men har enligt sin advokat Lars Engstrand inte avtjänat något fängelsestraff.

Mannen ska enligt domslutet 2009 avtjäna 3 år och 6 månader i fängelse.

Bor i Thailand

Enligt Lars Engstrand ska 52-åringen ha varit fast bosatt i Thailand under ett flertal år, men har inställt sig i Sverige under rättegångarna mot honom. Efter domarna ska mannen ha försatts på fri fot och har då återvänt till Thailand.

– Han har inte flytt till Thailand, han bor där. Jag tror inte att polisen begärt att han ska hämtas för att avtjäna ett fängelsestraff utan det är troligt att det framkommit nya brottsmisstankar, säger Lars Engstrand.

Efterlyst av Interpol

Svenska UD och Interpol bekräftar att mannen sitter frihetsberövad, men har inte vidare uppgifter om hur länge han befunnit sig i landet.

– Mannen har varit efterlyst av svenska polisen via Interpol och har nu begärts utlämnad till Sverige, säger Jan Janonius på Utrikesdepartementets presstjänst.

Ylva Mossing

http://www.aftonblad...icle13420863.ab

Ändrades av Changnoi

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

ja han måste vara svensk med ett sådant namn

Carl Gustav.

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

ja han måste vara svensk med ett sådant namn

Carl Gustav.

Hela hans namn finns på Scand Asia. :police:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...