Jump to content
IGNORERAD

bästa maträtten


thaiola

Recommended Posts

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • HuligArne

    4

  • Wangthong

    4

  • amja

    2

  • Tricky

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Oregistrerad knasen

Jag äter inte så många thairätter men min absoluta favorit är Pak Boong fai daeng, aroy aroy :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att smaken är som baken ..

En äkta Wienerschnitzel med mycket pommes nere i Österrike i svårslagen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte riktigt med om att massamancurry är den bästa thaimaträtten, men visst är den god.

Gaeng quewan kaay är nog min favorit och tom jam och massor av andra tharätter, finns ju hur mycket gott som helst.

Håller med Knasen att en favorit är Pak boong fai daeng. Naturligtvis orginalet från Pitsanulok med mycket fai och daeng och lång vid båge i luften. Både show och god mat på samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att käka men mkt mer än så vet jag inte. Goast thaislaffset -enligt mig- är patkapraow räka starkt utibara helvete med ett stekt ägg på toppen med hel gula.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med det thailänska köket är riktigt beroendeframkallande, finns en hel del magiska rätter själv gillar jag alla Yam rätter bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med det thailänska köket är riktigt beroendeframkallande, finns en hel del magiska rätter själv gillar jag alla Yam rätter bäst!

Yam, yam. Yam hoi kaeng! :heat::great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Min absoluta favoriträtt i Thailand är panaeng men då måste den vara rätt gjord och ska inte vara en soppa men ganska såsig.

Den ska innehålla finstrimlad citrongräs och thaibasilika (horapa, oj blev ganska kul när jag skrev det med karaoketext)

Den ska se ut som nedan och gärna med ett stekt ägg.

post-3468-0-66656800-1312485138.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Min absoluta favoriträtt i Thailand är panaeng men då måste den vara rätt gjord och ska inte vara en soppa men ganska såsig.

Den ska innehålla finstrimlad citrongräs och thaibasilika (horapa, oj blev ganska kul när jag skrev det med karaoketext)

Den ska se ut som nedan och gärna med ett stekt ägg.

post-3468-0-66656800-1312485138.jpg

Grattis! Get måste ju t.o.m. 33;an fixa, ser ut som hederlig spytt i veckan!

(vaddå jag dyslektyiker?)

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Kryddblandningen curry (som vi köper på ICA/Konsum) har inte mycket gemensamt med curryrätter från Thailand som baseras på en currypasta där chili är en viktig ingrediens.

I den indiska varianten så är gurkmeja huvudingrediensen, det är den som ger den gulaktiga färgen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Curry

Curry, som är den engelska stavningen, har i Sverige även blivit benämningen på en kryddblandning som är en variant av garam masala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller då med om att Thailand har den bästa maten i hela världen

Håller med !!

En Toast Skagen å en Planka på Beefeater å till efterätt en Irish

mmmmmmm....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Frugans Whopper Meal gillar jag skarpt!!!!

(Min fruga jobbar på Burger King)

Skoja bara. :14:

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill nog slå ett slag för pytt i panna

Man kan väl få retas lite! :nyam:

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Kryddblandningen curry (som vi köper på ICA/Konsum) har inte mycket gemensamt med curryrätter från Thailand som baseras på en currypasta där chili är en viktig ingrediens.

I den indiska varianten så är gurkmeja huvudingrediensen, det är den som ger den gulaktiga färgen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Curry

Curry, som är den engelska stavningen, har i Sverige även blivit benämningen på en kryddblandning som är en variant av garam masala.

Vill nog påstå att wikipedia är efter sin tid. Medvetandet om thailändsk curry vill jag påstå har brett ut sig hos en stor del av svenska folket. På samma sätt som när jag var ung kände bara folk till spansk peppar och möjligen piripiri, numera vet folk att det finns betydligt flera sorter av chillifrukter.

Sedan att ICA mfl. livsmedelaffärerna inte hänger med är bara ett tecken på att volýmerna inte är nog stora. Men ICA har ju numera egen cocosmjölk osv. Så det kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...