Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Svenskar erkänner mordet i Phuket


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det två svenskarna som arresterades under tisdagen misstänkta för mordet på svenska medborgaren

Maksin Schantz i Phuket har nu erkänt dådet.

Phuketpolisen säger att man hittade Tommy Viktor Söderlund och Johan Sebastian Ljung på Surin

Suite Hotel där dom nyligen hyrt ett rum.

Duon erkände att dom letat reda på Schantz genom Facebook eftersom dom var arga på honom för

att han informerat turistpolisen om en bedrägerirörelse som dom skött från ett internetkafé

i Pattaya.

Söderlund arresterades i samband med detta, men Ljung klarade sig undan, säger polisen.

De svenska svindlarna fick reda på att Schantz flyttat till Phuket, och hyrde därför ett hus

mitt emot hans i Koh Kaew.

Dom hade förberett sin attack genom att packa en kniv, en pistol och plastband för att binda

honom med.

Offret slogs dock tillbaka under attacken, och Ljung ska då ha huggit honom med kniven i nacken.

Enligt förövarna så var aldrig tanken att döda honom.

Båda kommer att åtalas för mord.

Källa: http://www.phuketgazette.net/archives/articles/2011/article10766.html

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • L200

    1

  • HuligArne

    1

  • Wangthong

    1

  • sverker

    1

Mest aktiva i denna tråd

Polisen gör ett gott arbete även om det gäller faranger.

Tack för den infon...gott att veta. :police:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man imponeras faktiskt av att thai polisen i stort sett alltid lyckas få bovar och kriminella att erkänna, verkligen imponerande. :police:

Något som svenska polisen kunde lära sig något av..bra Thailand! :thumbsup:

Eller kanske införa hårdare straff i Sverige och halvera om de erkänner, funkar onekligen i Thailand.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Undrar om båda går fria om de skyller på varandra? :)

Det kanske var syftet?

Men deras IQ falerade och istället vände de på steken och propsade på att:

"-Det var jag som gjorde det", , , "

-Nähä, det var det inte alls, det var ju jag som gjorde det! "

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand blir båda straffade för samma brott om dom båda erkänner (med syfte att förvilla rätten så ingen kan pekas ut som enskild mördare)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

I Thailand blir båda straffade för samma brott om dom båda erkänner (med syfte att förvilla rätten så ingen kan pekas ut som enskild mördare)

Grabbarna hyste nog en dröm om att få bo och leva i Thailand under resten av sitt liv,

och via ödets vägar ser det nu ut som om deras önskan uppfylls med råge.

Dock under något annorlunda förutsättningar än vad de själva hade tänkt sig :fie::whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju undra vad som rör sig i knoppen på herrar som dessa.

De vet säkerligen redan att fängelser i Thailand inte är någon semesteranläggning, ändå gör de följande.

Hyr ett hus, mitt emot brottsoffret.

Inhandlar knivar, tejp och lite annat lulllull på lokala järnhandeln.

Skaffar sig en pistol, köpte av lokal maffiawannabe.

Snor en moppe av en Thailändare, mitt framför ögonen på honom, han såg båda svenskarna väl.

Använder sedan denna motordrivna sak utan att ta bort regskylltar, vid brottet.

Samt överfaller brottsoffret, utanför hans bostad, och som jag fattat det, mitt på dagen.

Hos polisen säger de sedan att det inte var meningen utan en olycka att de mördat, ja jisses, de sa faktiskt det enligt pressen.

Lås in dem och kasta nyckeln, en mycket god gärning för mänskligheten!

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju undra vad som rör sig i knoppen på herrar som dessa.

Antagligen att man inte får polisen efter sig om man gör någon illa från samma land som sig själv :P

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

under något annorlunda förutsättningar än vad de själva hade tänkt sig :fie::whistle:

Och det innebär, enligt gällande överlämnings avtal att en tredjedel av straffet ska sittas av i Thailand, dock minst 4 år, vid livstidsdom minst 8 år.

Så allt mellan 4-8 år får de suga på karamellen eller annat. Om de överlever tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och lurar hårt arbetande svenska företagare från ett annat land, suck.. Kommer inte att sakna dom om man säger så.känner mig inte speciellt stolt som svensk när man kopplas ihop med såna medborgare.

Bra och snabbt utfört arbete av thailändska polisen. :thumbsup:

You can do it

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Man kan ju undra vad som rör sig i knoppen på herrar som dessa.

De vet säkerligen redan att fängelser i Thailand inte är någon semesteranläggning, ändå gör de följande.

Hyr ett hus, mitt emot brottsoffret.

Inhandlar knivar, tejp och lite annat lulllull på lokala järnhandeln.

Skaffar sig en pistol, köpte av lokal maffiawannabe.

Snor en moppe av en Thailändare, mitt framför ögonen på honom, han såg båda svenskarna väl.

Använder sedan denna motordrivna sak utan att ta bort regskylltar, vid brottet.

Samt överfaller brottsoffret, utanför hans bostad, och som jag fattat det, mitt på dagen.

Hos polisen säger de sedan att det inte var meningen utan en olycka att de mördat, ja jisses, de sa faktiskt det enligt pressen.

Lås in dem och kasta nyckeln, en mycket god gärning för mänskligheten!

Kanske de fantiserar om att det vore ”tufft” och manligt att spendera ca 7-8 år i ett thailändskt fängelse. Därefter hoppas de väl på att bli utlämnade till den svenska kriminalvården som ganska omgående släpper ut dem i det fria.

Under tiden vill de kanske göra lite research i finkan och med tiden skriva en ”reflekterande” bok om sin svåra tid mellan lås och bom. Eller varför inte kränga ett spännande filmmanus om dem själva?

I samband med boksläppet kommer i vanlig ordning några snyftreportage i kvällspressen om hur ”ångerfulla” och reflekterande de numera är. Därefter blir de snabbt inbjudna till morgonprogrammens mysiga TV-soffor där de oemotsagda får babbla på och bli exotiska hjältar som säger sig ha allt att lära våra svenska ungdomar.

Naturligtvis har de även stora planer och vill starta konsultbolag mm som fett kan fakturera skolorna när de flackar runt i Sverige för att ”varna” ungdomarna från att gå i deras fotspår.

Ränderna går aldrig ur sådana här snubbar – håll den på armlängds avstånd (minst)

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Kanske de fantiserar om att det vore ”tufft” och manligt att spendera ca 7-8 år i ett thailändskt fängelse. Därefter hoppas de väl på att bli utlämnade till den svenska kriminalvården som ganska omgående släpper ut dem i det fria.

Under tiden vill de kanske göra lite research i finkan och med tiden skriva en ”reflekterande” bok om sin svåra tid mellan lås och bom. Eller varför inte kränga ett spännande filmmanus om dem själva?

I samband med boksläppet kommer i vanlig ordning några snyftreportage i kvällspressen om hur ”ångerfulla” och reflekterande de numera är. Därefter blir de snabbt inbjudna till morgonprogrammens mysiga TV-soffor där de oemotsagda får babbla på och bli exotiska hjältar som säger sig ha allt att lära våra svenska ungdomar.

Naturligtvis har de även stora planer och vill starta konsultbolag mm som fett kan fakturera skolorna när de flackar runt i Sverige för att ”varna” ungdomarna från att gå i deras fotspår.

Ränderna går aldrig ur sådana här snubbar – håll den på armlängds avstånd (minst)

SN

Tyvärr ett inte helt omöjligt scenario!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Förutom att det var bra att dom åkte dit, så kan man väl säga att den gammla regeln att inte lägga sig i vad andra sysslar med i Thailand håller än, hade brottsoffret blundat så hade han förmodligen levt än, själv har jag aldrig funderat på att ägna mig åt "privatspaning" och att anmäla andra utlänningar och inte Thailändare heller vid tvivelaktig verksamhet, det är traditionellt ohälsosamt i ett land som Thailand, så även om man får reda på vissa saker bör man nog inte lägga sig i, och jag skulle inte engagera mig om inte brottet var ett väldigt allvarligt våldsbrott eller liknande där folk har kommit till fysisk skada eller om min egen familj eller släkt var drabbade.

Exakt hur det ligger till i detta fallet vet jag inte, men jag tycker att det är något att tänka på för i Thailand kan man snubbla på all möjlig kriminell verksamhet och personer men man bör nog inte lägga sig i om det inte är helt nödvändigt.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man imponeras faktiskt av att thai polisen i stort sett alltid lyckas få bovar och kriminella att erkänna, verkligen imponerande. :police:

Något som svenska polisen kunde lära sig något av..bra Thailand! :thumbsup:

Eller kanske införa hårdare straff i Sverige och halvera om de erkänner, funkar onekligen i Thailand.

Har en känsla av att ett erkännande hos polisen inte är gjutet i sten. Rätt vad det är kan det komma fram nya fakta som får dom att se ut som ärkeängeln Gabriels söner, hur oskyldiga som helst.

Har dom lite pengar sparade kan det nog rätta till sig och dom blir fria ganska snabbt och det visar sig vara ett misstag alltihopa. Thailänds rättvisa har en tendens att vara lite grann oberäknelig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Förutom att det var bra att dom åkte dit, så kan man väl säga att den gammla regeln att inte lägga sig i vad andra sysslar med i Thailand håller än, hade brottsoffret blundat så hade han förmodligen levt än, själv har jag aldrig funderat på att ägna mig åt "privatspaning" och att anmäla andra utlänningar och inte Thailändare heller vid tvivelaktig verksamhet, det är traditionellt ohälsosamt i ett land som Thailand, så även om man får reda på vissa saker bör man nog inte lägga sig i, och jag skulle inte engagera mig om inte brottet var ett väldigt allvarligt våldsbrott eller liknande där folk har kommit till fysisk skada eller om min egen familj eller släkt var drabbade.

Exakt hur det ligger till i detta fallet vet jag inte, men jag tycker att det är något att tänka på för i Thailand kan man snubbla på all möjlig kriminell verksamhet och personer men man bör nog inte lägga sig i om det inte är helt nödvändigt.

Mvh Isan Lover

Efter vad jag förstått så var han en f d kollega som öppnat eget (och kanske ville bli av med en konkurrerande verksamhet).

Umgås man i denna värld så är golning inte det hälsosammaste man kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Efter vad jag förstått så var han en f d kollega som öppnat eget (och kanske ville bli av med en konkurrerande verksamhet).

Umgås man i denna värld så är golning inte det hälsosammaste man kan göra.

Hej

Helt klart inte, det har ett högt pris.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

De hittade offret via Facebook,inte helt smart att annonsera ut var man finns där.

Men det finns ju människor på FB som berättar om sin semester och hur länge de ska vara borta och sen kommer de hem till en länsad bostad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Grabbarna hyste nog en dröm om att få bo och leva i Thailand under resten av sitt liv,

och via ödets vägar ser det nu ut som om deras önskan uppfylls med råge.

Dock under något annorlunda förutsättningar än vad de själva hade tänkt sig :fie::whistle:

Dom slipper i alla fall göra "visaruns"
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...