Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Regeringen löser ut kronprinsens flygplan


MPR Nyheter

Recommended Posts

Regeringen kommer att lägga 20 miljoner euro som säkerhet för att kronprins Maha Vajiralongkorns

privata flygplan, som beslagtagits i Tyskland, ska släppas.

Detta enligt ett uttalande från utgående premiärminister Kasit Piromya.

Uttalandet gjordes en dag efter att prinsen själv sade att han skulle använda sina privata

tillgångar för att lösa ut flygplanet, som är av modell Boeing 737 och beslagtogs på Münchens

flygplats den 11 juli.

"Regeringen kommer själv att betala säkerheten på 20 miljoner euro, för att förtydliga att

kronprinsen inte är involverad i fallet som är mellan regeringen och ett privat företag", sade

Kasit.

Källa: http://www.nationmul...Breakingnews%29

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    7

  • janne_h

    3

  • Tricky

    3

  • RoiET

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Siam-Nilsson

-Bra, då råder det inget tvivel längre gällande ägareansvaret för planet.

Tyskarna gnuggar händerna för detta klargörande.

Varför betalar inte thailändska staten den ursprungliga skulden och slipper på så vis att

prinsen, planet mm dras in i konflikten?

Thai logik i ett nötskal ??

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

-Bra, då råder det inget tvivel längre gällande ägareansvaret för planet.

Tyskarna gnuggar händerna för detta klargörande.

Varför betalar inte thailändska staten den ursprungliga skulden och slipper på så vis att

prinsen, planet mm dras in i konflikten?

Thai logik i ett nötskal ??

SN

Jag ställde just den frågan till några Thailändska vänner. Svaret blev..."Thailand har inte råd" :crazy:

Ibland blir det nog buffer overflow :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

-Bra, då råder det inget tvivel längre gällande ägareansvaret för planet.

Tyskarna gnuggar händerna för detta klargörande.

Varför betalar inte thailändska staten den ursprungliga skulden och slipper på så vis att

prinsen, planet mm dras in i konflikten?

Thai logik i ett nötskal ??

SN

Jag besitter ej svaret. Så jag spekulerar bara. Men är det inte ett pågående fall i domstol i Tyskland om detta. Kan det vara så att Thailändska staten eventuellt räknar med att vinna och få tillbaka pengarna?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag besitter ej svaret. Så jag spekulerar bara. Men är det inte ett pågående fall i domstol i Tyskland om detta. Kan det vara så att Thailändska staten eventuellt räknar med att vinna och få tillbaka pengarna?

Mvh Janne

De (staten) kan bara "vinna" om de kan bevisa att de inte har med flygplanet att göra och att planet är prinsens ägodel och ansvar. Då lämnas planet och panten tillbaka.

Efter som staten nu betalar för panten så kan den tyska domstolen tolka detta som att det är thailändska staten som är den faktiska ägaren.

Görs denna tolkning av domstolen så har thailändska staten förlorat panten och pengarna återlämnas till det tyska bolag som har väntat på ekonomisk ersättning i åratal.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

De (staten) kan bara "vinna" om de kan bevisa att de inte har med flygplanet att göra och att planet är prinsens ägodel och ansvar. Då lämnas planet och panten tillbaka.

Efter som staten nu betalar för panten så kan den tyska domstolen tolka detta som att det är thailändska staten som är den faktiska ägaren.

Görs denna tolkning av domstolen så har thailändska staten förlorat panten och pengarna återlämnas till det tyska bolag som har väntat på ekonomisk ersättning i åratal.

SN

Dom lämnar ju ut 20miljoner Euro från Thailänska staten så Tyskland kan ju behålla dom efter som dom tillhör staten och dom har en skulld till ett tyskt bolag...Det är ju därför dom beslagtog planet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom lämnar ju ut 20miljoner Euro från Thailänska staten så Tyskland kan ju behålla dom efter som dom tillhör staten och dom har en skulld till ett tyskt bolag...Det är ju därför dom beslagtog planet.

Eftersom jag är tillräckligt påläst i åtminstone svensk affärsjurudik. för att göra påståendet att jurudik är ingen exakt vetenskap. Så skulle jag kunna tänka mig att tongångarna blir annorlunda efter detta.

När prinsen fått tillbaka sitt plan handlar det inte om Lose face om man förlorar 20 miljoner euro kontra kronprinsens egen egendom.

Så jag skulle kunna sätta en slant på att Thailändska staten kör ett hårdare race nu?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är tillräckligt påläst i åtminstone svensk affärsjurudik. för att göra påståendet att jurudik är ingen exakt vetenskap. Så skulle jag kunna tänka mig att tongångarna blir annorlunda efter detta.

När prinsen fått tillbaka sitt plan handlar det inte om Lose face om man förlorar 20 miljoner euro kontra kronprinsens egen egendom.

Så jag skulle kunna sätta en slant på att Thailändska staten kör ett hårdare race nu?

Mvh Janne

Vad har dom att sätta emot Tyskland?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Vad har dom att sätta emot Tyskland?

Man skulle kunna tänka sig framtida affärer. Såväl Skytrain som tunnelbanan i Bangkok är Siemens (om jag nu inte har fått hjärnsläpp och glömt) Tyskarna gör en hel del infrastrukturaffärer i Thailand vilka torde vara värda mycket mer än de 20M EUR dom ev inkasserar till det tyska bolaget.

Om den Thailändska regeringen vill så kan man lätt välja bort tyska leverantörer när det skall bjudas på sådana stora jobb.

Jag är faktiskt lite förvånad att tyskarna vågar köra så hårt som att ta Prinsens flygplan. Det kommer sitta en tagg i många Thailändska hjärtan länge (även om dom inte direkt älskar prinsen så tillhör han ändå kungahuset)

Någon som har några idéer kring detta?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Dom lämnar ju ut 20miljoner Euro från Thailänska staten så Tyskland kan ju behålla dom efter som dom tillhör staten och dom har en skulld till ett tyskt bolag...Det är ju därför dom beslagtog planet.

De borde istället i hemlighet ha lånat ut summan till prinsen som därefter

kunde betala panten för planet. Detta hade då kunnat tolkats som att planet i själva verket är prinsens ägodel, och därför felaktigt beslagtagits av den tyska domstolen. Prinsen har ju ingen skuld till det tyska företaget, det är istället thailändska staten som är ålagd via ett internationellt domstolsutslag ska betala det tyska bolaget. Kan de bara bevisa att planet är prinsen så måste den tyska domstolen återlämna både plan och pant.

Nu betalar staten panten och då bidrar de till fler indicier att planet ändå är statens egendom.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle kunna tänka sig framtida affärer. Såväl Skytrain som tunnelbanan i Bangkok är Siemens (om jag nu inte har fått hjärnsläpp och glömt) Tyskarna gör en hel del infrastrukturaffärer i Thailand vilka torde vara värda mycket mer än de 20M EUR dom ev inkasserar till det tyska bolaget.

Om den Thailändska regeringen vill så kan man lätt välja bort tyska leverantörer när det skall bjudas på sådana stora jobb.

Jag är faktiskt lite förvånad att tyskarna vågar köra så hårt som att ta Prinsens flygplan. Det kommer sitta en tagg i många Thailändska hjärtan länge (även om dom inte direkt älskar prinsen så tillhör han ändå kungahuset)

Någon som har några idéer kring detta?

Är inte förvånad alls eftersom Thailand endast har en stad resten är byar i Asiatiska mått...Inte så stor marknad för Tyskarna där eller någon annan för den delen finns länder som växer mycket starkare än Thailand i andra världsdelar som företag från Tyskland gärna vill ha kontrakt på...

Link to comment
Dela på andra sajter

De borde istället i hemlighet ha lånat ut summan till prinsen som därefter

kunde betala panten för planet. Detta hade då kunnat tolkats som att planet i själva verket är prinsens ägodel, och därför felaktigt beslagtagits av den tyska domstolen. Prinsen har ju ingen skuld till det tyska företaget, det är istället thailändska staten som är ålagd via ett internationellt domstolsutslag ska betala det tyska bolaget. Kan de bara bevisa att planet är prinsen så måste den tyska domstolen återlämna både plan och pant.

Nu betalar staten panten och då bidrar de till fler indicier att planet ändå är statens egendom.

SN

Jag tror nog att det är viktigare för ansvariga i Thaländska staten att inte dra in prinsen i detta mer än nödvändigt.

Hur det nu är så är det inte prinsen utan politiker som ställt till denna mess.

För övrigt så tycker jag att det som domaren gjorde var som om något företag skulle ha krav på mitt företag och beslagtog min fru,s privata bil som pant.

Varken lagligt eller moraliskt riktigt.

Men det blir onekligen intressant om tyska företag blir behandlade med silkeshandskar i Thailand efter detta?

Som man brukar säga. Whats comes around goes around.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

ca 600 tusen tyskar reser på semester till Thailand varje år.

De spenderar en rätt så ordentlig slant där, och den inkomsten vill nog

Thailand inte gå miste om. Försämras relationen mellan länderna så kanske Fritz väljer ett annat resemål.

Vidare kanske Tyskland tröttnar och är då inte längre villiga att ha Kronprinsen bosatt där större delen av året.

Det blir ju ett streck i räkningen för den nuvarande sambon i Tyskland.

Ska han plocka med henne hem till Siam så får nog en viss dam flytta ut ur palatset.

Detta har ju hänt förr, så det är inget som skulle förvåna mig.

Men det är nog en skandal som de flesta i Thailand inte vill se och höra talas om.

Så det är nog bäst att de inte provocerar Fritz för hårt. . .

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Är inte förvånad alls eftersom Thailand endast har en stad resten är byar i Asiatiska mått...Inte så stor marknad för Tyskarna där eller någon annan för den delen finns länder som växer mycket starkare än Thailand i andra världsdelar som företag från Tyskland gärna vill ha kontrakt på...

Njaaa..det tror jag inte. Titta på alla infrastrukturbyggen som hotell, vägar mm. Där vill tyskarna definitivt vara med. Jag tror inte dom väljer bort Thailand för ett annat land. Det måste ligga något annat bakom detta för annars hade dom inte vågat utmana på detta sätt.

Tänk om Thailand kan påvisa att det faktiskt är prinsens flygplan och inte statens...då blir det svårt för en tysk att göra affärer i Thailand för lång tid framöver tror jag

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om varje tysk besökare (ca 600 tusen) i genomsnitt spenderar 10 tusen kr i Thailand

per år så blir väl det ca 6 miljarder kr om året.

En sådan stor och inkomstbringande kund bör nog inte Thailand jäklas med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om varje tysk besökare (ca 600 tusen) i genomsnitt spenderar 10 tusen kr i Thailand

per år så blir väl det ca 6 miljarder kr om året.

En sådan stor och inkomstbringande kund bör nog inte Thailand jäklas med.

Sen när har thailändare agerat rationellt och logiskt?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Om varje tysk besökare (ca 600 tusen) i genomsnitt spenderar 10 tusen kr i Thailand

per år så blir väl det ca 6 miljarder kr om året.

En sådan stor och inkomstbringande kund bör nog inte Thailand jäklas med.

Det kanske är något sådant som tyskarna kalkylerar med. Det ska bli kul att följa denna följetong :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om följetången är svår att förstå så tveka inte att be om hjälp! Vi är här för dig. :)

Har länge misstänkt att vissa här lider av mildare personlighetsstörningar.

Men när folk börjar benämna sig själv i pluralis så är det kanske läge att slå 1177. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkont, timokratisk, hoplittjänst & areopag.

Alldeles för många svåra ord för mig i den där texten. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Om följetången är svår att förstå så tveka inte att be om hjälp! Vi är här för dig. :)

Tur att det är flera för hade det bara varit du så hade det säkert inte gått att få hjälp...vad tror du?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Nu har Abhisit varit och tagit ett snack med Kronprinsen.

Först ville inte den Thailändska regeringen betala panten för att få tillbaka planet eftersom de hävdar att planet tillhör Kronprinsen och inte den thailändska staten.

Kronprinsen erbjöd sig då att själv att betala panten.

-Nej,nej, det är vi och inte Kronprinsen som ska betala panten,

sade då Abhist och hans mannar.

Men idag har alltså Abhisit ändrat sig igen och han och

den thailändska regeringe har beslutat sig för att de inte alls

tänker betala panten för planet.

De ska istället åka till Tyskland i syfte att prata loss flygplanet som de säger sig inte äga eller ha något ekonomiskt ansvar över, hmmmm . . .

Det kan väl aldrig vara så att Abhisit har kommit fram till att det tyska bolaget trotts allt ska få sina pengar som den Thailändska staten är skyldig?

För då släpps ju flygplanet av den tyska domstolen som har tagit kärran i pant för skulden.

Goood Luck!

SN

****************

Mr Abhisit said a Thai legal team will travel to Berlin today and will try to ensure the dispute is resolved this month.

He stressed that the government will not pay the surety for the release of the jet and at the same time will take steps to prevent any adverse repercussions stemming from the issue.

A highly-placed source at Government House said the government has decided to further pursue the matter because it wanted to save the Crown Prince the trouble of paying for the return of his jet.

http://m.bangkokpost.com/topstories/250000

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

När man idag läser tidningen "The Nation" så ser det än mer troligt ut att Abhisit till slut börjar förstå att

Thailand kanske måste betala sin skuld till företaget Walter Bau.

Istället för att krångla med att försöka betala en pant eller inte för flygplanet

så skall nu Abhisit och hans män koncentrera sig på det det "huvudsakliga ärendet" i Berlin

(dvs skulden till Walter Bau).

Att "The Office of the Attorney-General i Thailand" nu beordras snacka med företrädarna till Walter Bau betyder

nog att den thailändska regeringen vill försöka sig på att nå en ansiktsräddande "deal", dvs att pruta på skulden och

på så vis nå en förlikning i efterskott till den ca 1 år gamla domen.

En förlikning i en ekonomisk konflikt brukar ju ingås innan ärendet går så långt att domstolen avgör skuld och ersättningskrav.

Men i Thailand kanske man kan ordna förlikningar i efterskott??

****************************************************************************************************************

Thailand s government said yesterday that it would not utilise the Crown Prince´s assets

to secure the release of his Boeing 737 in Germany to settle the contractual dispute with Walter Bau

The government said it would instead quickly seek other avenues to resolve the dispute

and maintain good relations with Berlin while preserving the dignity of the Thai monarchy.

"So far, the Crown Prince has not yet given his personal assets to settle the case but he expressed his intention to do so and the government has informed him that we would do it our own way first," Prime Minister Abhisit Vejjajiva told reporters yesterday.

Abhisit said there would be no deposit guarantee to retrieve the jet.

The Office of the Attorney-General would concentrate on the main case in Berlin to end the investment conflict

and the whole affair quickly without any consequences to the relations with Germany and other parties, he said.

Abhisit said he does not know yet how much this issue would cost to clear up.

The government so far has to pay for lawyers' fees.

*******************************************************************************************

http://www.nationmul...s-30161824.html

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...