Jump to content
IGNORERAD

Jobba som engelsklärare i Thailand?


Chiron

Recommended Posts

Undrar om någon har erfarenhet av att jobba/söka jobb som engelsklärare i Thailand? De flesta skolor söker ju Native Speakers och som svensk är man ju för det mesta inte det. Kan man ändå komma in tex. på TEFL:s kurser och via dem

få jobb sedan? Någon som vet något om detta?Jag har akademisk examen men känner mig osäker när det gäller att söka, eftersom jag inte kommer från UK, USA eller något annat anglosaxiskt land. Många anglosaxare jag mött i Thailand har uppmuntrat mig att söka, men det vore bra att få höra några svenska erfarenheter. (Jag är medveten om att lönerna inte är så mycket att hurra för, men...) Hoppas på synpunkter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son

Nerike har forskat lite i detta sen hittade jag en länk . www.nomadjobs.se/njPage.asp?sID=17

Ja tänk om vart lite bättre på engelska :14:

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det finns väl svenskar som kan prata tillräckligt bra engelska för att vara lärare i Thailand.

Antagligen bättre än någon engelsk bonnläpp med förskräcklig dialekt...

Jag anser mig kvalificerad, men lönen lockar inte.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har träffat på många svenskar i Thailand som på knappt förståbar engelska hört sig för om lärarjobb - om det beror på bristande självinsikt eller totalt förakt för det thailändskt skolsystemet vet jag dock ej.

Det är väl även ganska förmätet att tro att bara för att man behärskar ett språk med automatik är kvalificerad att undervisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Instämmer lite i vad Wille skriver, men det är många svenskar som kan engelska då i alla fall dom som är födda på 60 -talet och framåt har läst engelska som en av skolans ämnen dvs säga alla måste läsa engelska.

Många turister som kommer till sverige tycker det är lätt att turista i sverige då så många kan engelska, sedan är det så som allt annat man måste träna att tala och läsa så det inte glöms bort samt att ni får rätt uttal.

Jag vet om några svenskar som jobbar som lärare, en har jobbat i 8 år i Korat.

ett tips till er som vill pröva plugga in gramatiken, börja skriva på engelska på google så ser ni om ni kan skriva ta några ord eller nån mening.

Har ni TELF kurs så får ni jobb i Los, men ni kan få jobb utan den också så bli inte lockade att köpa en sådant diplom i Bangkok för kommer det fram att det inte stämmer då kommer ni att få problem.

En annan sak ni ska tänka på är att ni inte kan ändra deras sätt att lära ut engelska, hur mycket ni än vill i regel så läser dom samma kurs år ut och år in.

Ett annan sak som är bra att ha med från sverige är ett utdrag ur belastningsregistret får ni hos polisen som på visar att ni inte är dömda för nåt.

Ta gärna med så många betyg som möjlig, dom älskar stämplade papper ju mer betyg ju mer utb. är ni.

Men för att få börja jobba som lärare så måste ni ha en inbjudan från den skolan ni skall börja jobba på, den inbjudan tar ni till närmasta Thai ambassad

så dom ändrar erat visa om det är en seriös skola hjälper dom er med det dvs. hur ni skall göra när ni har fått rätt visa från ambassaden så fixar skolan med eran så kallade blå bok (workpermi..)

Och ni skall tänka på att den gäller bara på just den skolan så ni kan inte jobba på nån annan skola eller kvällskurs utan då skall det den skolan fixa så att ni har tillstånd där med men fråga eran skola först om dom tillåter det dom har säkert själva kvällskurser som ni kan få jobba med.

Här har ni några bra länkar på TELF kurs

http://www.teflteachthai.com/

http://www.eslbase.c...urses/Thailand/ (länkar till fler ställen i Los)

mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ovan är såklart proffsigare, men jag nämner ett annat alternativ också:

Som ni väl vet så är t o m många thailänska engelskalärare kassa på engelska, så det finns ett enormt behov av engelskautbildning i Thailand. En annan fråga är om/vad de kan betala för det.

En svensk berättade om att han ordnade en extrainkomst genom att ge privatlektioner i engelska från sin bostad från provinshuvudstaden i en av de sämre utvecklade provinserna. Kommer inte ihåg vad han berättade att de betalade per lektion, men jag kommer ihåg att han hade problem med att de inte kom på överenskommen tid :) fast det spelar ju mindre roll om man själv inte ska passa något senare, för hemma kan man ju lätt göra något annat under tiden man väntar.

En burmes-thai gör något liknande. Hon önskar kunna flytta till hemtrakterna och starta en privatskola med (huvudsakligen) engelska.

Ingen aning gällande tillståndskrav för att ha något i större skala, men jag antar att det går att göra det mer omfattande än vad svensken gjort, om man vill det.

En fördel med kvällskurser är att man kan sova på morgonen :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för många intressanta upplysningar och synpunkter. Jag får gå vidare. Kanske bra att gå en TEFL-kurs i alla fall, för att få en viss

behörighet, även om kurserna egentligen är väldigt dyra i förhållande till vad man får. Eller? Någon som gått en sådan (5 veckors?) kurs

i thailändsk kultur? Eller ingår också engelska i kursen? Någon som provat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...