Jump to content
IGNORERAD

Att göra vin

phitsanulok

Recommended Posts

phitsanulok

Då det finns otroliga mängder bär som ruttnar bort på träden tänkte jag göra lite vin.

Dryftade detta med en jobbarkompis( han diskuterar gärna sprit&vin) som är från syrien(tror jag).

Han sa att när dom gör vin hemma så plockar dom ca 2 kg druvor till en vanlig jäshink, fyller på med jummet vatten och i med jäsröret, börjar jäsa av sig självt efter några dagar.

Tydligen är det själva kvisten druvorna sitter på som gör att jäsningen startar, borde ju funka med körsbär och andra frukter oxå.

Finns det några vinmakare här på forumet som vet mer om detta, min egen erfarenhet sträcker sig till att göra lite snabbviner och maskrosvin som vi drack upp innan det jäst ut, visst, yrseln kom men det smakade skit(jäst)..Tar tacksamt emot tips och råd angående vintillverkning i liten skala.

mvh walle

Dela på andra sajter

Rekommendera att du söker på nätet, med typ Goggle.

På detta forum är det Chang, Shinga, Tiger eller Leo som gäller. Med andra ord thai-öl.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

phitsanulok

kanske det kanske, men tycker mig ha lagt märke till en hel del vinpimplande figurer här med, men de kanske handlar sitt vin på bolaget, och dessutom skulle jag inte bränna nåt krut på att göra changöl, det är ju ingen smaksensation direkt.

mvh walle

Dela på andra sajter

phitsanulok

Tack leifen för bra länkar, slapp jag googla :thumbsup: ser ut som det blir med jaäst iaf.

mvh walle

Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Om det gäller Thailand så är nog största problemet den höga lufttemperaturen. En bra jäsning ska inte råda över 20 grader. Annars blir resultatet förmodligen det räv-runk thailändarna kallar vin.

Dela på andra sajter

Mnja, hörruru!

Att göra vin är inte så svårt, men resultatet beror helt på vilken jästkultur som startar jäsningen. I naturen finns massvis med olika jästsvampar och de flesta kulturer lämpar sig inte för vinjäsning -har Du otur blir det ättika. Bäst är att koka hela klabbet, så det blir sterilt och efter avsvalning (37gr) tillsätta jäst. Jäst av önskat slag finns att köpa på nätet. Brödjäst går, men lämpar sig bäst för starka dessertviner. Resultatet blir ofta utmärkt, men man måste ha tålamod!

En kompis jäste nypon och det var bland det bästa jag provat.

Dela på andra sajter

Mnja, hörruru!

Att göra vin är inte så svårt, men resultatet beror helt på vilken jästkultur som startar jäsningen. I naturen finns massvis med olika jästsvampar och de flesta kulturer lämpar sig inte för vinjäsning -har Du otur blir det ättika. Bäst är att koka hela klabbet, så det blir sterilt och efter avsvalning (37gr) tillsätta jäst. Jäst av önskat slag finns att köpa på nätet. Brödjäst går, men lämpar sig bäst för starka dessertviner. Resultatet blir ofta utmärkt, men man måste ha tålamod!

En kompis jäste nypon och det var bland det bästa jag provat.

Men om du kokar vin som jäst till ättika, får du bara ättisksprit, billagare att köpa.

Det är bara att slänga skiten i avloppet..

FF

www.easi.nu

Dela på andra sajter

Och var kan man köpa drickbart vin i Thailand?

Har köpt importerat Spanskt och Franskt vin på både BigC och Tesco Lotus. Priser som i Sverige. 50 - 70 kronor flaskan.

Helt ok, tyckte jag.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Mina föräldrar gör vin på allt, äpple, bär, rödbetor, maskrosor mm. Har inte riktigt varit intresserad av veta hur, dock konstaterat att det inte varit någon fel på alkoholnivån... :14:

Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Har köpt importerat Spanskt och Franskt vin på både BigC och Tesco Lotus. Priser som i Sverige. 50 - 70 kronor flaskan.

Helt ok, tyckte jag.

Leif

Jag har också provat det men det blev vaskning på grund av värmeskada. Kanske typiskt min otur?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...