Jump to content
IGNORERAD

Påläggskalv hos Demokraterna anklagas för korruption.


RoiET

Recommended Posts

I ett land som Thailand kan det inte vara lätt att hitta någon som är vit som snö!

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig rubrik på den här tråden

"Påläggskalv hos Demokraterna anklagas för korruption. "

Att kalla Apirak, 50 år, för påläggskalv är nog att förminska denna man som två gånger valts till borgmästare i Bangkok något.

Dessutom är han inte anklagad för korruption. Han är anklagad för att han inte har lyckats stoppa korruption.

Lite bakgrundshistoria.

Apirak´s föregångare som borgmästare var den inte helt okända Samak. Senare partiledare för PPP och PM för Thailand. På hans sista dag på jobbet som borgmästare, 2004, skrev han på en order om inköp av 315 brandbilar och 30 båtar.

Om det var gummibåtar vet jag inte, men priset var rejält uppbåst. Runt 1,5 miljarder bath.

Detta kontrakt fick Apirak i knät och även om han försökte stoppa så var det så vattentätt skrivet att han inte såg nog annan möjlighet än att fullfölja det.

Ska tilläggas att än idag har ingen lyckats annulera kontraktet. Ett skiljedomsförfarande i Portugal, som förskrivs i kontraktet, låter kanske inte så lockade.

Den huvudanklagade i denna härva är Samak. Men han har redan avlidit. Kvar finns f.d. brandchefen och tre av Thaksin´s gamla ministrar från TRT tiden. Anklagade för inblandning i härvan. Samt Apirak för att han inte lyckades stoppa affären.

När det stod klart att även Apirak´s roll i härvan skulle prövas i domstol så valde han att avgå som borgmästare. Strax efter att han hade omvalts 2008.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Inte helt oväntat får denne korrumperade man stöd ifrån forumets militära gren, men själv tolkar jag nog hans avgång som att han själv inte ser sig som oskyldig i denna härva, om han inte hade varit inblandad och trott sig vara oskyldig hade han väl suttit kvar och inte valt att avgå?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Inte helt oväntat får denne korrumperade man stöd ifrån forumets militära gren, men själv tolkar jag nog hans avgång som att han själv inte ser sig som oskyldig i denna härva, om han inte hade varit inblandad och trott sig vara oskyldig hade han väl suttit kvar och inte valt att avgå?

Och själv räknar jag med att många huvuden kommer att rulla nu när landet åter har blivit demokratiskt, så mer lär följa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte helt oväntat får denne korrumperade man stöd ifrån forumets militära gren, men själv tolkar jag nog hans avgång som att han själv inte ser sig som oskyldig i denna härva, om han inte hade varit inblandad och trott sig vara oskyldig hade han väl suttit kvar och inte valt att avgå?

Mvh Isan Lover

Va förvånad jag blir :not_i:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Inte helt oväntat får denne korrumperade man stöd ifrån forumets militära gren, men själv tolkar jag nog hans avgång som att han själv inte ser sig som oskyldig i denna härva, om han inte hade varit inblandad och trott sig vara oskyldig hade han väl suttit kvar och inte valt att avgå?

Mvh Isan Lover

Och vem är den skyldiga. Den som skrev på kontraktet eller den som inte stoppade det ?

Och f.ö. får väl PT anhängarna anses vara forumets militära gren efter Yinglucks uttalande i går.

Kan inte påminna mig att jag har skrivit ett enda positivt om militären. Men givetvis måste IL vara lika förbannat oförskämd som vanligt och komma med falska anklagelser.

Ändrades av Poffa
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Va förvånad jag blir :not_i:

Hej

Jag förstår det, men själv blev jag inte det minsta förvånad. :police:

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vem är den skyldiga. Den som skrev på kontraktet eller den som inte stoppade det ?

Självklart(enl.IL) är det den som inte lyckades stoppa det,han som skrev på är ju död :3:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och vem är den skyldiga. Den som skrev på kontraktet eller den som inte stoppade det ?

Hej

Det lär nog domstolen fastställa, men jag tror inte att han hade avgått om han såg sig själv som oskyldig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det lär nog domstolen fastställa, men jag tror inte att han hade avgått om han såg sig själv som oskyldig.

Mvh Isan Lover

Apirak´s egen syn på saken enligt Wikipedia

"On the 11 November 2008 the National Counter Corruption Commission announced that Apirak was indicted together with other officials including former Governor and Prime Minister Samak.[7] On the 13 Apirak announced in front of television cameras his resignation saying: "Like the Democrat Party, I support a move that will perpetuate politics-for-people," he continued "I have complete confidence in my innocence. I am ready to see my case go through the judicial system. I am confident that I will receive justice in the end,". Abhisit Vejjajiva Leader of the Democrat party was quoted saying: "Apirak's decision set a standard many people want to see in Thai politics. It's praiseworthy and he deserves moral support from society,"[8] His resignation immediately set out a by-election for the next governor. Currently he is a close adviser to PM Abhisit Vejjajiva."

Link to comment
Dela på andra sajter

Apirak´s egen syn på saken enligt Wikipedia

"On the 11 November 2008 the National Counter Corruption Commission announced that Apirak was indicted together with other officials including former Governor and Prime Minister Samak.[7] On the 13 Apirak announced in front of television cameras his resignation saying: "Like the Democrat Party, I support a move that will perpetuate politics-for-people," he continued "I have complete confidence in my innocence. I am ready to see my case go through the judicial system. I am confident that I will receive justice in the end,". Abhisit Vejjajiva Leader of the Democrat party was quoted saying: "Apirak's decision set a standard many people want to see in Thai politics. It's praiseworthy and he deserves moral support from society,"[8] His resignation immediately set out a by-election for the next governor. Currently he is a close adviser to PM Abhisit Vejjajiva."

Och hur blev det med IL:s anklagelser nu då?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det är svårt att hitta någon som är vit som snö." Han försökte stoppa men de elaka hade varit för smarta." Men Abhisit tycker att han är bra och då måste ju han vara oskyldig." "De andra är mycket värre. " "Apirak själv säger ju att han är oskyldig. Titta här på Wikipedia! Där står att han är oskyldig."

:14:

:14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Inte helt oväntat får denne korrumperade man stöd ifrån forumets militära gren, men själv tolkar jag nog hans avgång som att han själv inte ser sig som oskyldig i denna härva, om han inte hade varit inblandad och trott sig vara oskyldig hade han väl suttit kvar och inte valt att avgå?

Mvh Isan Lover

Tycket det visar på politisk mognad att avgå när det förekommit oklarheter.. Tänk om din idol visat samma mognad, då hade Thailand sluppit en militärkupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycket det visar på politisk mognad att avgå när det förekommit oklarheter.. Tänk om din idol visat samma mognad, då hade Thailand sluppit en militärkupp.

Apirak avgick i väntan på utredning. Men mannen bakom bedrägerierna, Samak, blev partiledare för PPP och PM.

Hur var det nu med det korruptionsfria TRT,PPP,PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tycket det visar på politisk mognad att avgå när det förekommit oklarheter.. Tänk om din idol visat samma mognad, då hade Thailand sluppit en militärkupp.

Tycket det visar på politisk mognad att avgå när det förekommit oklarheter.. Tänk om din idol visat samma mognad, då hade Thailand sluppit en militärkupp.

Hej Knasen Ha,ha! Undrar vilken av ILs idoler du syftar på?

Det kan ju inte vara Thaksin eftersom han visade samma mognad som Apirak, och avgick någon månad före militärkuppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Knasen Ha,ha! Undrar vilken av ILs idoler du syftar på?

Det kan ju inte vara Thaksin eftersom han visade samma mognad som Apirak, och avgick någon månad före militärkuppen.

I så fall bör någon som vet hur det egentligen var uppdatera Wikipedia för där står det klart och tydligt att han avsattes i och med militärkuppen den 19:e september.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Thaksin_Shinawatra

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall bör någon som vet hur det egentligen var uppdatera Wikipedia för där står det klart och tydligt att han avsattes i och med militärkuppen den 19:e september.

http://sv.wikipedia.ksin_Shinawatra

Tkasin "avgick" den 4/4 2006. Men återkom den 23/5 2006. Den är nog den "semestern" Bosse avser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om IL anser röda ledarna i Bangkok är skyldiga för att de inte lyckades hindra militären att avsluta demonstrationerna och ockupationen av Bangkok ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ett varningens ord till flera skribenter. Att oprovocerat, omotiverat och av ren småaktighet förolämpa andra medlemmar med att ge dem olika negativt laddade epitet såsom militärälskande, diktaturkramare, kommunister, osv kan vara minst lika mkt av påhopp som en regelrätt idi*tförklaring - och därmed rendera varningar eller avstängningar.

Ribban har generellt legat högt i de politiska trådarna och framförallt inför valet var toleransen större. Nu tycker vi att det är läge att tagga ned i debatten och hitta en lite försonligare ton. Att konsekvent kalla meningsmotståndare för random negativa saker som inte kan anses motiverat utifrån vad de skrivit tidigare i tråden eller i inlägget som bemöts är inte ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett varningens ord till flera skribenter. Att oprovocerat, omotiverat och av ren småaktighet förolämpa andra medlemmar med att ge dem olika negativt laddade epitet såsom militärälskande, diktaturkramare, kommunister, osv kan vara minst lika mkt av påhopp som en regelrätt idi*tförklaring - och därmed rendera varningar eller avstängningar.

Ribban har generellt legat högt i de politiska trådarna och framförallt inför valet var toleransen större. Nu tycker vi att det är läge att tagga ned i debatten och hitta en lite försonligare ton. Att konsekvent kalla meningsmotståndare för random negativa saker som inte kan anses motiverat utifrån vad de skrivit tidigare i tråden eller i inlägget som bemöts är inte ok.

Det är klart att vi skall vara trevliga mot varandra. Tyvärr har det förekommit det en tydlig snedvridning i modereringen tidigare och jag vill därför uppmuntra herr Moderatorer att tänka på att vara så rättvisa som möjligt då det tydligen skall bli en uppstramning nu. :iloveyou:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...