Jump to content
IGNORERAD

Övervikt bagage


Budon

Recommended Posts

Hej, undrar om det är någon som har erfarenhet av övervikt på bagage med Thai airways från Sverige till Bangkok, då pratar jag 7 - 8 kg .

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    19

  • M33

    7

  • leifen

    7

  • Tricky

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jordbromannen

Nej, tyvärr men jag hade 4 kg övervikt i väskorna med Thai åt andra hållet, från Bangkok - Sverige för några veckor sedan. Hon som checkade in oss sa ingenting om detta. Men kanske de är snällare i Thailand? Sedan var det ju inte 7-8 kg heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har också haft 3 - 4 kg övervikt från Sverige och dom har inte sagt något vid incheckningen men det kanske blir annorlunda med 7 - 8 kg.

Hade 6 kg över med Finnair en gång och det gick inte, dom skulle ha 1800 kr för detta.

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde vara lugnt. De är nog inte så mkt packning som åker det hållet jämfört med andra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

//..men jag hade 4 kg övervikt i väskorna med Thai åt andra hållet, från Bangkok - Sverige för några veckor sedan. Hon som checkade in oss sa ingenting om detta.

Då hade du antingen tur eller så har man ändrat regelverket de senaste åren.

För några år sedan hade hustrun 4 kg (tror jag att det var) övervikt i BKK då vi skulle åka till Stockholm.

Då det inte fanns något i hennes väska som hon ville slänga fick vi betala ca 2500 B per kilo, dvs nästan 10 000 B. Så det var dyra snäckor.. :-)

Numer är jag väldigt noggrann med vikten på resa till Stockholm. Brukar annars skicka paket till Sverige, det är smidigt.

Det är väl kanske också detta, att allt är väldigt godtyckligt, som gör att man aldrig vet något med hundraprocentig säkerhet i härliga Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med Thai vad det kostar att förboka övervikt / extra bagage, på SAS kostar det 400-600kr för 23kg har jag för mig (extra bagage).

När du vet priset kan du avgöra om det är värt att chansa.. Övervikt vid incheckningen kostar 300kr / kg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på när och vem man stöter på vid incheckningen.

Jag hade 7-8 kilo till Bkk och damen sa att det inte var några problem då planet "hade lite kilo denna resa"

Hem från Bkk har jag nästan alltid haft 10 kg förmycket men aldrig stött på problem. Kanske haft tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med Thai vad det kostar att förboka övervikt / extra bagage, på SAS kostar det 400-600kr för 23kg har jag för mig (extra bagage).

När du vet priset kan du avgöra om det är värt att chansa.. Övervikt vid incheckningen kostar 300kr / kg

Tillägg SAS är helt amerikaniserat med bagaget! tyvärr!!

Dom räknar kolli a 23 kg eller 32 kg!

32kg högre klass på biljetten

Ett kolli a 23 kr till Bangkok mm. kostar 400 sek!

Länk:

http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/Incheckat-bagage/

http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/Overvikt/

-----

På Thai har du 20 kg bagage!

Med deras silver kort +10kg, guld +20kg.

På bonus programmet kan du köpa på poäng mera kilo.

Länk:

http://www.thaiairways.com/frequent-flyer/en/excess-baggage-awards.htm

Om detta funkar från Arlanda vet jag ej.

Men från Kastrup gör det.

10kg a 20,000p där efter per 5 kg a 10,000p

OBS förbeställes! via thais eget kontor!

hälsar

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då hade du antingen tur eller så har man ändrat regelverket de senaste åren.

För några år sedan hade hustrun 4 kg (tror jag att det var) övervikt i BKK då vi skulle åka till Stockholm.

Då det inte fanns något i hennes väska som hon ville slänga fick vi betala ca 2500 B per kilo, dvs nästan 10 000 B. Så det var dyra snäckor.. :-)

Numer är jag väldigt noggrann med vikten på resa till Stockholm. Brukar annars skicka paket till Sverige, det är smidigt.

Det är väl kanske också detta, att allt är väldigt godtyckligt, som gör att man aldrig vet något med hundraprocentig säkerhet i härliga Thailand.

I stort sett tycker jag att de blivit hårdare de senaste åren. Det ska vara si och så mycket, inte bara totalt utan varje väska får inte innehålla för mycket. Numera packar vi så att det går enkelt att ta ut och skänka bort en del till städpersonalen på Suvan. Frugan ska ju ha med en massa frukt och det blir den som brukar få strycka med. Annars får man se glad ut och betala överpriserna.

Förut var det mera olika mellan flighterna. Var planet halvfullt och de som åkte inte hade så mycket packning var det inte något problem att ta med en massa extrakilon. Bara det låg inom det tillåtna. Om varje passagerare fick ta 20kg, men 15 st bara hade 10kg var, fanns det 150 kg att fördela till andra passagerare. Numera verkar de gå mer efter reglementet än efter vad de kan ta. Det beror väl på att soppan är dyrare och varje extrakilo kostar i mera bränsleförbrukning. De brukar använda kapaciteten för att lägga in mera på frakten om det finns lite bokningar, de är förmodligen effektivare på detta nu för tiden.

Som tidigare sagt är det lättare den väg hon ska åka, så det beror nog på dagsformen hur det kommer att gå. Men packa så att ni kan ta ut lite bagage på ett enkelt sätt.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg SAS är helt amerikaniserat med bagaget! tyvärr!!

Dom räknar kolli a 23 kg eller 32 kg!

32kg högre klass på biljetten

Ett kolli a 23 kr till Bangkok mm. kostar 400 sek!

Förstår som vanligt inte riktigt vad du skriver. Är det dåligt att man kan köpa till ett extra bagage för 400kr?

Anser själv att det är ett rätt bra pris med tanke på att Thai tar 300kr / kg.

Link to comment
Dela på andra sajter

väg in så tidigt som mojligt,brukar vara lättare än om man kommer mot slutet

när jag har problem och är tidigt ute brukar det inte vara några problem och få några

lättviktare att väga in med

(från LOS är det viktigt att forklara att det invägningen som man vill ha hjälp med INTE å bära igenom tullen)

lycka till ola med många resor med MYCKET overvikt (bagage)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår som vanligt inte riktigt vad du skriver. Är det dåligt att man kan köpa till ett extra bagage för 400kr?

Anser själv att det är ett rätt bra pris med tanke på att Thai tar 300kr / kg.

Hade det varit så att vi kunnat köpa kilo!

Inte kolli!

Hade det varit bra!

Nu är det kolli på max 23 kg!

Du får inte ha två väskor a 11,5 kg då är det 2 kolli!

Det är detta jag ser som dumt :crazy:

Och det kommer från USA! :ironi:

(Som all annan skit när det gäller att krångla till det för oss flyg passagerare! :) )

----

På Thai kan jag ta två väskor på tillsammans max 20 kr

Detta funkar inte på SAS!

Klarnar det nu? mackan33.

hälsar

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nitt71 o bob åkte med Thai den 15/6 i år.

Dom hade 4 väskor a 60 kg.

Båda har silver på Thai.

Hälsar

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det varit så att vi kunnat köpa kilo!

Inte kolli!

Hade det varit bra!

Nu är det kolli på max 23 kg!

cut

pigge01

Om Du på SAS får ta med en extraväska på 23 kg för 400 kr och det på Thai kostar 300 kr/kg betyder det i praktiken att en tom väska (2kg=600kr) på Thai kostar mer än en full på SAS.

Hur får Du det till en fördel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Du på SAS får ta med en extraväska på 23 kg för 400 kr och det på Thai kostar 300 kr/kg betyder det i praktiken att en tom väska (2kg=600kr) på Thai kostar mer än en full på SAS.

Hur får Du det till en fördel?

Precis min tanke men det är visst fel. Thai är alltid bättre oavsett vad det gäller.

Men om Pigge hade läst hela sidan på SAS så hade han sett att man kan även där betala extra för för att få 24-32kg i bagaget, dvs inte ta med en extra väska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Du på SAS får ta med en extraväska på 23 kg för 400 kr och det på Thai kostar 300 kr/kg betyder det i praktiken att en tom väska (2kg=600kr) på Thai kostar mer än en full på SAS.

Hur får Du det till en fördel?

Båda har sina nackdelar!

SAS = kolli

Thai = kilo!

Det är en viss skillnad.

Jag vill ha ca: 15kg i en väska, 23 kg är för tungt.

På Thai kostar 10 kg 20,000 bonuspoäng.

Det får man på vanliga biljetter, ej lågpris biljetter. (V o W-klass)

Vad för bokad extra kilo kostat på Thai vet jag ej.

Hälsar

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har oftast vägt in 23kg oavsett bolag I BKK kan man nästan jämt väga in Handbaget oxå Sist jag åkte hade jag bara en bok i näven Skönt En del komer nog att tycka att värdsaker och sköra saker bör man ha i Hb. Jag tycker tvärt om Har väl blivit senil Har lätt att glömma grejor Sist med Thai låg jackan med plånbok kvar vid gaten Bara att tränga sig av och hämta Tur att den var kvar

Bee åkte med Aero Svit Fick allt invägt 33,5 Kg på Arlanda En nyanställd Bra sevice Ryggsäck med data och en liten väska Totalt 8kg till bara hon på

Offe

Ändrades av Offe1609
Link to comment
Dela på andra sajter

Nitt71 o bob åkte med Thai den 15/6 i år.

Dom hade 4 väskor a 60 kg.

Båda har silver på Thai.

Hälsar

pigge01

Hade dom verkligen 240 kg tillsammans, det tror inte jag på.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl en maxgräns för vad ett kolli får väga.

Detta för att lastningspersonalen på flygplatserna inte skall få arbetsskador.

Tror aldrig att kollin på 60 kg accepteras annat än som ren flygfrakt.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta hittade jag på nätet. verkar gälla alla flygbolag.

Varje enskilt bagage får väga max 32 kg och med maxmåtten 158 cm (längd+bredd+höjd)

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Vi har alltid 20-25 kg i incheckat bagage och ca 20 kilo i handbagaget.

Brukar be någon vakta handbagaget vid incheckning.

Fungerar hitills.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jag brukar checka in 40-50 kg på thai inga problem när man är stamkund he he

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Borgmästarens Son

Jag har aldrig haft problem med övervikt när jag har åkt med thai!

Var väldigt orolig sist vi åkte hem 23dec då hade jag + kompisen å hans tjej väldigt mycket övervikt men ett leende på läpparna så löste man de

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist vi åkte hem från Thailand så hade vi 24kg övervikt..fördelat på 3 personer.inte ett ord om det i varken Udon thani eller Bangkok.har aldrig haft problem med att dom klagar på övervikt.En gång åkte jag ensam från BKK o hade 13kg för mycket...inte ett ord i incheckningen.:av-109998:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis min tanke men det är visst fel. Thai är alltid bättre oavsett vad det gäller.

Men om Pigge hade läst hela sidan på SAS så hade han sett att man kan även där betala extra för för att få 24-32kg i bagaget, dvs inte ta med en extra väska.

Du har inte fattat det!

SAS 2-3 kolli!

Thai 20-40kg

Att räkna i kolli är det stora felet med SAS.

Det hade varit bättre med kilo.

Då får man packa som man vill.

Och sliper att packa om på flygplatsen eller vid bilen.

Då Nitts bror kommer för att hämta det som ska till byn.

I regel två väskor a 15 kg.

Tills detta året hade jag Guld på Thai, nu bara silver.

Hälsar

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...