Jump to content
IGNORERAD

Byta efternamn.


Guest wUThai

Recommended Posts

Guest wUThai

Nån som har koll på hur man går till väga för att byta efternamn, då frugan vill byta till mitt.

Nu är det så att vi åker ner om ett par veckor. Frugan har PUT. Men om hon får nytt pass nere i Thailand med det nya efternamnet, så förmodar jag att det blir problem när vi ska hem då det nya namnet inte överensstämmer med det som står i biljetten?! Eller hur funkar det?? :)

Och hur gör man med grabben? Frugan ändrade grabbens efternamn i Amphur till sitt efternman.. hon säger att Amphur sa till henne att fadern måste skriva under när hon byter grabbens efternamn (han hade pappans efternamn). Frugan sa att hon inte sett fadern på 5 år och har inte en aning om var han befinner sig och hon inte vill ha några problem när hon och grabben åker till Sverige när dom fått UT p.g.a. olika efternamn. Så nu är frågan, kan man byta grabbens efternamn till mitt med, då grabben och frugan har samma efternamn idag.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har koll på hur man går till väga för att byta efternamn, då frugan vill byta till mitt.

Nu är det så att vi åker ner om ett par veckor. Frugan har PUT. Men om hon får nytt pass nere i Thailand med det nya efternamnet, så förmodar jag att det blir problem när vi ska hem då det nya namnet inte överensstämmer med det som står i biljetten?! Eller hur funkar det?? :)

Tack på förhand.

Gjorde samma sak i februari, men väntade med att byta pass (med nytt namn) till vi var tillbaka i Sverige.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har koll på hur man går till väga för att byta efternamn, då frugan vill byta till mitt.

Nu är det så att vi åker ner om ett par veckor. Frugan har PUT. Men om hon får nytt pass nere i Thailand med det nya efternamnet, så förmodar jag att det blir problem när vi ska hem då det nya namnet inte överensstämmer med det som står i biljetten?! Eller hur funkar det?? :)

Och hur gör man med grabben? Frugan ändrade grabbens efternamn i Amphur till sitt efternman.. hon säger att Amphur sa till henne att fadern måste skriva under när hon byter grabbens efternamn (han hade pappans efternamn). Frugan sa att hon inte sett fadern på 5 år och har inte en aning om var han befinner sig och hon inte vill ha några problem när hon och grabben åker till Sverige när dom fått UT p.g.a. olika efternamn. Så nu är frågan, kan man byta grabbens efternamn till mitt med, då grabben och frugan har samma efternamn idag.

Tack på förhand.

Hej!

Vi gjorde följande: Bytte namn efter giftemål i Sverige förra året. Åkte till Thailand i feb 2011 och fixade nytt id kort (tog ca 2 mån att få nya) Åkte förra veckan till Thai ambassaden i Stockholm och beställde nytt pass. Frugan åkte med gamla efternamnet i passet men med nya efternamnet i PUT inga problem för oss. Namnet i passet och på biljetten måste vara samma. Det verkar som det tar lång tid att få id kortet.

Ändrades av jannef
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som det tar lång tid att få id kortet.

När min fru bytte namn så fick hon sitt nya ID-kort efter 20 minuter.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

ID-kort brukar inte ta någon längre tid. Vet inte exakt för min fru, men hon väntade i alla fall på plats tills hon fick det, så lång tid tog det inte.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Id kort tar max en timma även efter namn byte, såvida de inte såg farangen och förväntade sig en "sido inkomst"

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde namnbyte, eller rättare sagt fixade med namnbyte för min fru för en vecka sedan(förra tisdagen5/7) i Bkk.

Frugan åkte till Bkk på sitt Svenska pass pg av slippa strula med namnbyte på biljetten till hemvägen.

-Först upp till ambassaden för att få en valdisering undertecknad ang det Svenska giftermålscertifikatet, det kostade 5-600 bth vill jag minnas och tog en timme.

-Sen tog vi den enkla vägen och åkte ner en våning och gick in på "överättnings och visa byrån" där och lät de ta han om översättning och papper till "ministry of foreign affairs" mm. De tar 3500bth för det. Se till att du har personbevis på engelska med dig från Sverige.

-Frugan fick sen hem pappren nu i måndags 11/7 (hon är kvar i Thailand) och fixade nytt id-kort igår förmiddag.

-Sen bara att åka och fixa nytt pass, i vårt fall 85 km in till Korat.

Ang flygbiljett så tror jag att man kan byta efternamn på vissa biljetter/flygbolag, det bör du kolla upp, om inte kanske du/ni skall vänta med att göra nytt Thailändskt pass tills ni kommer tillbaka till Sverige.

Hav en bra resa och lycka till med pappersexercisen.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Id kort tar max en timma även efter namn byte, såvida de inte såg farangen och förväntade sig en "sido inkomst"

Nu var inte farangen med och fixade id kortet. Det dom sa i feb var att inte fanns underlag till nya id kort därför skulle det ta lång tid.

Men det kanske har löst sig nu vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var inte farangen med och fixade id kortet. Det dom sa i feb var att inte fanns underlag till nya id kort därför skulle det ta lång tid.

Men det kanske har löst sig nu vad vet jag.

OK då finns det en förklaring till varför det tog så lång tid, även om två månader att skaffa fram underlag känns orimligt länge,,,,,,,,,,,,men, men TiT

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...