Jump to content
IGNORERAD

Vad kan du egentligen om Thailand och Thailändare?


stjp8729

Recommended Posts

Guest Isan Lover

IL, "risken" med att man ser till att barnen får en högre och bättre utbildning än en själv

är att man som förälder med fog då kan bli ifrågasatt av de uppväxta barnen.

Och den försmädliga nesan är nog vissa föräldrar en smula rädda för. . .

SN

Hej

Det är inget som skrämmer mig alls och han får som sagt göra precis som han vill.

Men en liten historia om högre utbildning kan jag ju inte låta bli, en kompis till mig som är både civil ingenjör och civil ekonom, berättade att hans pappa som var bonde sa att han fick gärna läsa men "det enda du kommer att komma fram till desto mer du läser är hur lite du begriper och att en livstid inte räcker till för att lära sig allt".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 495
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    20

  • MaiChai

    18

  • Avregistrerad clion

    16

  • Sam sip sam

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Tack för det, jag har själv mycket svårt att förstå hur det kan vara möjligt att så många svenskar här på forumet har så bedrövliga erfarenheter av Thailand generellt och speciellt av dom enkla människorna ute i byarna, och om man skriver något illa om dessa människor så överöses man av + karma, för mig är det en gåta som får mig att fundera på varför dom åker till detta bedrövliga land med sina skurkaktiga innevånare överhuvudtaget, detta folk som enligt mig har så mycket goda egenskaper och jag älskar alla tandlösa gummor och gubbar som gärna vill hålla ens hand en stund, och alla väluppfostrade barn som respektfullt waiar alla som är äldre än dom själva, och som i tidig ålder får börja hjälpa till i hushållet och själva tvätta sina egna käder, här har våra bortskämda västerländska barn mycket att lära.

Visst inträffar det ibland något negativt men det är oftast bagatellartat som man glömmer det fort, jag räknar numera precis som dom flesta Thailändare med att det inte ska fungera och blir därför inte besviken eller irriterad när det inte gör det, och oftast har det ju ingen betydelse om man kommer fram några timmar eller en dag senare huvudsaken är att man har trivts tillsammans och ätit gott, och man kan ju alltid passa på att vila lite om det blir väntan, och om manbygger något så har det ju oftast inte heller någon större betydelse om man blir färdig nåra veckor senare, för det visste man ju egentligen redan innan man startade upp bygget, och visst kan man tröttna tillfälligt på varandra även i en Thailändsk by och då får den som inte är nöjd för tillfället kanske för sig att han eller hon ska åka till en släkting i Korat ett tag vilket är vanligt eftersom man ofta reser runt och besöker varandra i veckor och månader, eller så är det bara att umgås med andra människor ett tag, och så kommer man snart på att man saknar denne, och nästa gång man möts så är det ett kärt och välkommet återseende igen, detta tycker jag är ett typiskt thailogiskt sätt att hantera sånt här på.

Min syn på Thailand och bylivet upplevs nog både som romantisk och nästan overklig för en del svenskar, men jag är ju inte ensam, det finns ju fler med liknande upplevelser och det skulle vara roligt att höra vad kvinnorna som dessa negativa män lever ihop med tycker om mina beskrivningar av människorna och bylivet, tycker dom också att det är overkligt eller stämmer det kanske ganska bra med deras egna erfarenheter?

Mvh Isan Lover

Räknar du på samma sätt som flygplansmekaniker så kan du väl tala om för oss dödliga vilka bolag du jobbar för så man kan få en sportslig chans att överleva en par flygturer till.Mvh Måne som verkligen hoppas att flyget inte kör med maipenraistil

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Räknar du på samma sätt som flygplansmekaniker så kan du väl tala om för oss dödliga vilka bolag du jobbar för så man kan få en sportslig chans att överleva en par flygturer till.Mvh Måne som verkligen hoppas att flyget inte kör med maipenraistil

Hej

Att ha ett mycket hårt reglerat och styrt arbete som många gånger handlar om stora belopp och andras säkerhet kan ju vara en anledning till att man vill ha dess motsats när man är ledig.

Och du kan vara lugn, jag arbetar med olika länders regeringars och stor företags exklusiva flygplan runt om i världen och inte vanliga passagerar flygplan.

Men det känns lite off topic i den här tråden?

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, kvalificerat skitsnack att pasta detta, den som sager det har ingen erfarenhet alls om Thailand o thaifolk, vad som ar 100 procent for oss ar ca 50 for en thai

sven 55

Ok,,kan du inte upplysa o lära mig allt :av-109998::av-109998: ..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Hej

Det är inget som skrämmer mig alls och han får som sagt göra precis som han vill.

Men en liten historia om högre utbildning kan jag ju inte låta bli, en kompis till mig som är både civil ingenjör och civil ekonom, berättade att hans pappa som var bonde sa att han fick gärna läsa men "det enda du kommer att komma fram till desto mer du läser är hur lite du begriper och att en livstid inte räcker till för att lära sig allt".

Mvh Isan Lover

Om inte din kompis pappa heter Edward Persson så har han snott citatet från en film som denna medverkade i för en himla massa år sedan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns ju faktiskt något som heter lärlingssystem och att ha en äldre erfaren hantverkare som lärare, detta system är ju i princip nedlagt i sverige men enligt mig är det klart överlägset när det gäller att lära sig ett hantverk ifrån grunden, och kompletterar man sedan lärlingsutbildningen med kurser som hålls av arbetsgivaren så fungerar det alldeles utmärkt i dom flesta hantverk, inklusive mitt eget jobb inom flyget, att t.ex tvinga en murare att läsa Svenska, historia, och musik känns ju lite off topic minst sagt, att satsa på att lära sig sånt som man har nytta av i jobbet är mycket värdefullare enligt mig.

Mvh Isan Lover

Har inte läst hela tråden, men vill ändå kommentera detta inlägget.

"En äldre erfaren hantverkare" de kan vara bra på att lära ut, eller bara duktiga på att göra som de alltid gjort.

Minns ett par skräckexempel, båda var målare.

Det värsta var en Erfaren målare som tog med sig sin lärling in i en dricksvattentank på en båt, den skulle bättringsmålas eftersom den "Erfarnes" firma gjort ett kasst jobb första gången...

Ingen av dem hade andningsmasker trots att de målade med epoxyfärger som är väldigt farliga, den erfarne hade redan hjärnskador (jag har träffat honom många gånger), och jag avbröt jobbet efter en liten stund när jag såg vad som pågick i en stilla för hoppning om att Lärlingen skulle fatta att det var korkat gjort.

Den erfarne blev förbannad, skyddsutrustning tar tid och kostar pengar (vilket jag som kund skiter fullständigt i, priset de gett baseras på att de följer Svenska regler och lagar), lärlingen tackade mej i smyg nästa dag.

En annan "Målarmästare" lät sin lärling handtvätta däcket på en båt som skulle målas med Thinner, lärlingen fick inte ens skyddshandskar, jag stoppade det jobbet också.

Båda de ovanstående var på varv i Sverige, och båda var inhyrda målare eftersom varven har utsläppsbegränsningar pga miljöskäl men de gäller inte mindre inhyrda firmor, trots att de jobbar på samma plats, "TIS" (This Is Sweden).

Jag har sett värre, fast det var i Turkiet.

Antar att andra lärlingar lär sig liknande "genvägar" av sina mentorer och inte vågar säga emot.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om inte din kompis pappa heter Edward Persson så har han snott citatet från en film som denna medverkade i för en himla massa år sedan!

Hej

Eftersom bonden var ganska gammal och nu är död så kan det säkert vara i denna film som han har plockat upp detta och börjat abvända det själv.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har inte läst hela tråden, men vill ändå kommentera detta inlägget.

"En äldre erfaren hantverkare" de kan vara bra på att lära ut, eller bara duktiga på att göra som de alltid gjort.

Minns ett par skräckexempel, båda var målare.

Det värsta var en Erfaren målare som tog med sig sin lärling in i en dricksvattentank på en båt, den skulle bättringsmålas eftersom den "Erfarnes" firma gjort ett kasst jobb första gången...

Ingen av dem hade andningsmasker trots att de målade med epoxyfärger som är väldigt farliga, den erfarne hade redan hjärnskador (jag har träffat honom många gånger), och jag avbröt jobbet efter en liten stund när jag såg vad som pågick i en stilla för hoppning om att Lärlingen skulle fatta att det var korkat gjort.

Den erfarne blev förbannad, skyddsutrustning tar tid och kostar pengar (vilket jag som kund skiter fullständigt i, priset de gett baseras på att de följer Svenska regler och lagar), lärlingen tackade mej i smyg nästa dag.

En annan "Målarmästare" lät sin lärling handtvätta däcket på en båt som skulle målas med Thinner, lärlingen fick inte ens skyddshandskar, jag stoppade det jobbet också.

Båda de ovanstående var på varv i Sverige, och båda var inhyrda målare eftersom varven har utsläppsbegränsningar pga miljöskäl men de gäller inte mindre inhyrda firmor, trots att de jobbar på samma plats, "TIS" (This Is Sweden).

Jag har sett värre, fast det var i Turkiet.

Antar att andra lärlingar lär sig liknande "genvägar" av sina mentorer och inte vågar säga emot.

MVH Tommy

Hej

Själv har jag mycket goda erfarenheter av att vara lärling, för det första på sjön där först morfar och sedan min morbror lärde mig fiska, deras erfarenheter om var hummrar och olika fiskar håller till, vindar, strömmar och hur temeraturen påverkar dessa står inte i någon bok, och dom lärde också ut var alla grund finns och vad dom heter, och hur man klarar sig på sjön i dåligt väder eller i dimma utan elektroniska hjälpmedel o.s.v.

Vad det gäller mitt jobb inom flyget så började jag som 17 åring med att göra rent motordelar, efter 2 år gjorde jag lumpen i flygvapnet, sedan började jag som andre man och lärling och fick en äldre erfaren man som handledare, några år senare fick jag börja åka med ut på jobb som tredje man, då på dom större passagerarplanen, efter hand blev man andre man och nu är jag sedan många år förste man och utbildar själv elever fast numera är det mindre exlusiva jetflygplan som gäller, jobbet har varit och är fortfarande roligt och jag har fått resa mycket och träffa många trevliga människor i olika länder, och dom kompletterande utbildningar som jag har behövt i jobbet har mitt företag hållit eller så har dom skickat mig på kurser i USA oc Kanada, och jag är långt ifrån ensam om att ha denna bakgrund i branschen, fast numera kommer är det nog krångligare.

Jag har en granne som är byggmästare och enligt honom går det inte längre att få tag på t.ex plåtslagare som är lika skickliga som dom som förr utbildades som lärlingar, nu använder dom enligt honom silicon och popnit för att dölja sina brister.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

För mig gäller följande

1 flytta till los nu (skulle klara mig bra på pensionen)

2 Joel är det stora problemet

Går i dagis förskolan nu i aug sen börjar den riktiga skolan

och han har ju sina kommpisar i skolan

sen har frugan börjat få ont i axlar och rygg

Frugan kan ju ta hand om systerns beach i Pattaya och dra in 30 000 bath i månaden

men men de e ju Joel som man tänker på :giggle::giggle::giggle:

jäkligt svårt

ds har vaxets info i huvudet och även willes komments

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig gäller följande

1 flytta till los nu (skulle klara mig bra på pensionen)

2 Joel är det stora problemet

Går i dagis förskolan nu i aug sen börjar den riktiga skolan

och han har ju sina kommpisar i skolan

sen har frugan börjat få ont i axlar och rygg

Frugan kan ju ta hand om systerns beach i Pattaya och dra in 30 000 bath i månaden

men men de e ju Joel som man tänker på :giggle::giggle::giggle:

jäkligt svårt

ds har vaxets info i huvudet och även willes komments

Hej Clion!

Jag tycker nog att Joel räcker som skäl att ge upp tankarna att flytta hit, men om inte det räcker, så tänk på att vi lever i en föränderlig värld och idyllen som du är van vid i Bang Sare kanske inte varar i så många år till.

Bang Sare ligger ju inte långt från Pattaya och man blir ju mörkrädd när man läser och hör om tankarna i Pattayas stadshus - att göra Pattaya till en INTERNATIONELL FILMSTAD.

Mitt råd är:

Satsa på Joels framtid och fixa ett bättre, mindre tungt jobb för din fru. Då kan ni få ett bra basliv i Sverige samt tillbringa några månader i Thailand.

Mvh

Janne

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Några typer av människor ogillar jag i Thailad och jag har lärt mig att se upp när man möter inställsamma lite mer välklädda personer som på engelska närmar sig utlänningar vid buss stationer, färjelägen, järnvägsstationer, oftast visar det sig bara vara fördyrande mellanhänder som erbjuder båtturer, hotell, tjänster eller varor och sedan många år nochalerar jag dessa vart jag än kommer, och jag tycker t.o.m att flera av dom har varit otrevliga och oförskämda när dom upptäcker att man inte går att lura.

Och vi har genom åren haft en del problem med taxichaufförer just i Bangkok, det har inträffat både när jag och mina kompisar har åkt själva och när jag har rest med frugan att när man får en chaufför ifrån Bangkok så försöker dom blåsa en på olika sätt, t.ex genom att säga att det hotell du ska till är fullt och att han själv vet ett bättre (det är förstås dyrare och han får provision) ibland har dom helt enkelt kört till ett annat hotell utan att förvarna om det, eller genom att köra långa omvägar, säga att taxametern är trasig, m.m, detta har inneburit att vi ibland har avbrutit vår resa med just den bilen och att det otaliga gånger har uppstått hårda ordväxlingar, och det har fått till följd att vi ogärna åker med en taxi där om inte chauffören pratar Lao och kommer ifrån Isaan, för något problem med en chaufför ifrån Isaan har vi aldrig haft ännu.

Drogande västerlänningar är ju också en säker källa till problem eftersom dom ofta är oberäkneliga och det är dessutom väldigt vanligt att dom får ihop till sitt missbruk och levnadsomkostnader genom att stjäla av andra turister, så några mer opålitliga människor än dessa är nog svårt att hitta och risken finns ju alltid att man kan bli ofrivilligt inblandad om polisen slår till, och självklart försöker man ju undvika att ha något att göra med Thailändska diton.

Indiska skräddare och försäljare av olika slag bojkottar jag också, dom är alldeles för påflugna och påstridiga för min smak, och efter vad jag har hört driver dom sin anställda Thai personal hårt och betalar dåligt, så numera när jag blir tilltalad svarar jag alltid på Lao och säger inte ett ord på engelska, då ger dom upp fort.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

efter snart 10 år i Bangkok så kan jag säga att jag inte alls känner igen mig på din beskrivning av taxichaufförerna, de slår alltid på mätaren, försöker nästa aldrig övertala en att åka någonannastans än dit man vill och kör i princip alltid närmsta väg dit.

Men nu pratar jag ju så pass mycket thai att jag kan berätta för honom vart jag ska åka, mätaren åker alltid igång och ibland så kan det på grund av trafiksituationen i staden vara lämpligt att köra en annan väg än den på kartan närmsta till en destination.

Talar du inte om på thai vart du ska i Bangkok?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

efter snart 10 år i Bangkok så kan jag säga att jag inte alls känner igen mig på din beskrivning av taxichaufförerna, de slår alltid på mätaren, försöker nästa aldrig övertala en att åka någonannastans än dit man vill och kör i princip alltid närmsta väg dit.

Men nu pratar jag ju så pass mycket thai att jag kan berätta för honom vart jag ska åka, mätaren åker alltid igång och ibland så kan det på grund av trafiksituationen i staden vara lämpligt att köra en annan väg än den på kartan närmsta till en destination.

Talar du inte om på thai vart du ska i Bangkok?

Hej

Vi talar ju naturligvis om adressen på Thailändska och detta inträffar som sagt även om frugan är med och om hon reser ensam utan mitt sällskap, men det har blivit mycket bättre sedan det nya systemet med taxi meters infördes, men totalt under dom 27 årens resor så räknar jag detta som ett av problem områdena i vårt resande, och det gäller nog specellt taxis vid oika attraktioner och vid kända platser i stan.

Det är väl bl.a därför som man har organiserat taxiverksamheten vid stadens internationella flygplats.

Men det kan ju vara så att vi har haft ovanligt mycket otur just där?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vi talar ju naturligvis om adressen på Thailändska och detta inträffar som sagt även om frugan är med och om hon reser ensam utan mitt sällskap, men det har blivit mycket bättre sedan det nya systemet med taxi meters infördes, men totalt under dom 27 årens resor så räknar jag detta som ett av problem områdena i vårt resande, och det gäller nog specellt taxis vid oika attraktioner och vid kända platser i stan.

Det är väl bl.a därför som man har organiserat taxiverksamheten vid stadens internationella flygplats.

Men det kan ju vara så att vi har haft ovanligt mycket otur just där?

Mvh Isan Lover

Ni måste haft maximal otur... inte ens på flygplatsen verkar det vara några större problem längre. Men som en hyfsat erfaren resenär som jag förutsätter att du är så antar jag att du vet att man inte ska ta en taxi parkerad utanför en sevärdhet eller attraktion utan ta en som rullar längs med gatan istället?

Taximeters har väl funnits i över 15 år nu och jag har som sagt inga problem alls och inte heller mina thailändska vänner-bortsett från att tjejkompisar inte vill åka själv med en taxi då chauffören ibland kan få för sig att det innebär "free sex" med en ensam tjej på nattkröken i en taxi.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ni måste haft maximal otur... inte ens på flygplatsen verkar det vara några större problem längre. Men som en hyfsat erfaren resenär som jag förutsätter att du är så antar jag att du vet att man inte ska ta en taxi parkerad utanför en sevärdhet eller attraktion utan ta en som rullar längs med gatan istället?

Taximeters har väl funnits i över 15 år nu och jag har som sagt inga problem alls och inte heller mina thailändska vänner-bortsett från att tjejkompisar inte vill åka själv med en taxi då chauffören ibland kan få för sig att det innebär "free sex" med en ensam tjej på nattkröken i en taxi.

Hej

Är det verkligen 15 år sedan taximetrarna kom, det var väldigt vad tiden går, vi bor ju inte i Bangkok och när vi har ärenden dit så hamnar vi ofta i dom mer centrala delarna och vi passar ofta på att besöka några sevärdheter.

Men när vi är i Klong Toey eller dom fattigare områdena syd ost om stan hos släktingar känns det lite mer som "hemma", och där kan man slappna av bland alla leende människor.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Hej

Några typer av människor ogillar jag i Thailad och jag har lärt mig att se upp när man möter inställsamma lite mer välklädda personer som på engelska närmar sig utlänningar vid buss stationer, färjelägen, järnvägsstationer, oftast visar det sig bara vara fördyrande mellanhänder som erbjuder båtturer, hotell, tjänster eller varor och sedan många år nochalerar jag dessa vart jag än kommer, och jag tycker t.o.m att flera av dom har varit otrevliga och oförskämda när dom upptäcker att man inte går att lura.

Och vi har genom åren haft en del problem med taxichaufförer just i Bangkok, det har inträffat både när jag och mina kompisar har åkt själva och när jag har rest med frugan att när man får en chaufför ifrån Bangkok så försöker dom blåsa en på olika sätt, t.ex genom att säga att det hotell du ska till är fullt och att han själv vet ett bättre (det är förstås dyrare och han får provision) ibland har dom helt enkelt kört till ett annat hotell utan att förvarna om det, eller genom att köra långa omvägar, säga att taxametern är trasig, m.m, detta har inneburit att vi ibland har avbrutit vår resa med just den bilen och att det otaliga gånger har uppstått hårda ordväxlingar, och det har fått till följd att vi ogärna åker med en taxi där om inte chauffören pratar Lao och kommer ifrån Isaan, för något problem med en chaufför ifrån Isaan har vi aldrig haft ännu.

Drogande västerlänningar är ju också en säker källa till problem eftersom dom ofta är oberäkneliga och det är dessutom väldigt vanligt att dom får ihop till sitt missbruk och levnadsomkostnader genom att stjäla av andra turister, så några mer opålitliga människor än dessa är nog svårt att hitta och risken finns ju alltid att man kan bli ofrivilligt inblandad om polisen slår till, och självklart försöker man ju undvika att ha något att göra med Thailändska diton.

Indiska skräddare och försäljare av olika slag bojkottar jag också, dom är alldeles för påflugna och påstridiga för min smak, och efter vad jag har hört driver dom sin anställda Thai personal hårt och betalar dåligt, så numera när jag blir tilltalad svarar jag alltid på Lao och säger inte ett ord på engelska, då ger dom upp fort.

Mvh Isan Lover

Etnisk profilering känns inte helt i linje med slagord om solidaritet, rättvisa etc.. blir du aldrig forvirrad over din egen dubbelmoral?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest insayt

Hej

Några typer av människor ogillar jag i Thailad och jag har lärt mig att se upp när man möter inställsamma lite mer välklädda personer som på engelska närmar sig utlänningar vid buss stationer, färjelägen, järnvägsstationer, oftast visar det sig bara vara fördyrande mellanhänder som erbjuder båtturer, hotell, tjänster eller varor och sedan många år nochalerar jag dessa vart jag än kommer, och jag tycker t.o.m att flera av dom har varit otrevliga och oförskämda när dom upptäcker att man inte går att lura.

Och vi har genom åren haft en del problem med taxichaufförer just i Bangkok, det har inträffat både när jag och mina kompisar har åkt själva och när jag har rest med frugan att när man får en chaufför ifrån Bangkok så försöker dom blåsa en på olika sätt, t.ex genom att säga att det hotell du ska till är fullt och att han själv vet ett bättre (det är förstås dyrare och han får provision) ibland har dom helt enkelt kört till ett annat hotell utan att förvarna om det, eller genom att köra långa omvägar, säga att taxametern är trasig, m.m, detta har inneburit att vi ibland har avbrutit vår resa med just den bilen och att det otaliga gånger har uppstått hårda ordväxlingar, och det har fått till följd att vi ogärna åker med en taxi där om inte chauffören pratar Lao och kommer ifrån Isaan, för något problem med en chaufför ifrån Isaan har vi aldrig haft ännu.

Drogande västerlänningar är ju också en säker källa till problem eftersom dom ofta är oberäkneliga och det är dessutom väldigt vanligt att dom får ihop till sitt missbruk och levnadsomkostnader genom att stjäla av andra turister, så några mer opålitliga människor än dessa är nog svårt att hitta och risken finns ju alltid att man kan bli ofrivilligt inblandad om polisen slår till, och självklart försöker man ju undvika att ha något att göra med Thailändska diton.

Indiska skräddare och försäljare av olika slag bojkottar jag också, dom är alldeles för påflugna och påstridiga för min smak, och efter vad jag har hört driver dom sin anställda Thai personal hårt och betalar dåligt, så numera när jag blir tilltalad svarar jag alltid på Lao och säger inte ett ord på engelska, då ger dom upp fort.

Mvh Isan Lover

Hej bra att du påpekar detta, men samtidigt vet jag inte om inlägget skall tjäna som en nyhet eller bara ännu ett påpekande för kanske de som är nya till Thailand. Alla de här fyra typerna har ju funnits länge, men idag är det givetvis i takt med utveckling och tillströmning av turism ännu vanligare.

Dessa fenomen fanns ju redan när jag för över 20 år sedan satte min fot i Thailand för första gången och det är ju även inget ovanligt i några länder likt Thailand. Men det tål ju att upprepas hur många gånger som helst och att det finns till bevisar ju bara att folk i gemen är för godtrogna.

Själv är jag likt du otroligt allergisk mot människor som är "fööör" trevliga och inställsamma, det gäller överallt i världen, så även i Sverige. Att falanger som fastnar i Thailand på grund av droger och stjäl från turister har ju också pågått länge, de är faktiskt de man skall se upp med mest och sen finns det de som är slipade lurendrejare och lever på detta.

I december 2009 var jag i Banglampoo på KSR och satt på Buddy Beer och käka lite och drack en öl och fram kom det en kille från England och satte sig mitt emot mig samt hälsade och frågade om han kunde slå sig ner, visst sa jag och vi började prata. Mycket trevlig och allt jag sa och var jag varit hade han också varit och han höll med om allt. Han berättade om sitt arbete i Thailand och att han bott där i 6 år osv osv. Sådana här människor vill gärna invagga dig i en tro att de är jämbördig och på samma plan som du själv och att dina upplevelser och deras är jämbördiga, på så sätt får de människor att känna förtroende för dem, så se upp om du helt plötsligt tror att du ser din egen spegelbild i en annan människa.

Precis som försäljare, de håller med dig i allt och de har alla produkter själv hemma som du borde köpa osv. Ganska omgående anade jag att detta är en skum fan och min varningslampa tändes och jag tänkte, spela med men var vaksam, och efter ett tag märkte jag i ögonvrån att en annan kille stod snett bakom mig mot väggen mellan mig och ett bord med andra turister som satt och åt. Jag vände mig om och tittade på honom och då fick han jäkligt bråttom därifrån. Faktiskt så anade jag oråd redan när han frågade om han fick slå sig ner och prata lite, jag är väl född misstänksam antagligen :)

Jag gick omedelbart till ägaren som jag känner och påtalade att denna skumme fan släng ut han, men då var han redan borta. Detta händer ofta, trevliga falanger, så se upp med ensamma falanger som gärna vill snacka med dig och är väl inställsamma.

Mvh Peter :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

IL!!! du höjer i flertal av dina inlägg lärlingssystemet till skyarna och visst, jag är beredd att hålla med dej att det var ett av de bästa sätten att utbilda yrkesmän, men som fackpamp borde du väl veta att just fackrörelsen avskaffade lärlingssystemet när de krävde att lärlingslönerna avskaffades. Jag är ingen företags ägare har aldrig varit, men jag har all förståelse för att man från företagarsidan inte vill betala ut full lön till någon som inte kan jobbet. Och nu till den delen där jag håller med dej. Yrkesskola i all ära, men en ung grabb som får chansen att jobba med ett flertal erfarna hantverkare kan därigenom växa inom yrket och kommer att bli en skicklig hantverkare i sinom tid.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej Clion!

Jag tycker nog att Joel räcker som skäl att ge upp tankarna att flytta hit, men om inte det räcker, så tänk på att vi lever i en föränderlig värld och idyllen som du är van vid i Bang Sare kanske inte varar i så många år till.

Bang Sare ligger ju inte långt från Pattaya och man blir ju mörkrädd när man läser och hör om tankarna i Pattayas stadshus - att göra Pattaya till en INTERNATIONELL FILMSTAD.

Mitt råd är:

Satsa på Joels framtid och fixa ett bättre, mindre tungt jobb för din fru. Då kan ni få ett bra basliv i Sverige samt tillbringa några månader i Thailand.

Mvh

Janne

Helt rätt Jive det lutar nog åt det hållet

men å fixa ett ant jobb åt gumman :pray2::umnik::read::read::prank: de vete fan

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Jive det lutar nog åt det hållet

men å fixa ett ant jobb åt gumman :pray2::umnik::read::read::prank: de vete fan

Kan du inte fixa in henne i samma branch som du själv är i, måste ju va fan så mycket lindrigare för kroppen än det hon nu håller på med.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för det. Jag kan nog skriva en kilometer i ämnet eftersom jag ägnat mycket funderande åt detta de senaste 10 åren, men det får bli en annan gång. smile.gif

/Siamkap

Mpr,s egen filosof! Det finns en filosof i varje land, kvinna eller man, men mest verkar det va män, våffå blev det så?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

MaiChai.

Angående taxi..

då måste vi då haft oturen att varje år vi är i Bangkok råkat ut för de 5 av 5000 taxibilar/chaförer som har trasig taxameter, vill inte köra på taxameter, vägrar att ta upp en som kund för att resan ej passar dem.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

MaiChai.

Angående taxi..

då måste vi då haft oturen att varje år vi är i Bangkok råkat ut för de 5 av 5000 taxibilar/chaförer som har trasig taxameter, vill inte köra på taxameter, vägrar att ta upp en som kund för att resan ej passar dem.

/Enis

Tycker det går lite i vågor det där med taxi och var man befinner sig i bkk och vart man ska , i vintras funkade det klockrent men året innan var det hopplöst , jo jag säger vart jag ska på thai

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Kan du inte fixa in henne i samma branch som du själv är i, måste ju va fan så mycket lindrigare för kroppen än det hon nu håller på med.

Köra Truck gumman 5.nja ho e nog för gammal (42) ho e för gammal för allt :diablo: du förstår man måste ha utbildning för allt i svedala nu för tiden tillome för å rensa dasset på skit på volvo

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tycker det går lite i vågor det där med taxi och var man befinner sig i bkk och vart man ska , i vintras funkade det klockrent men året innan var det hopplöst , jo jag säger vart jag ska på thai

Jo ja säger vart ja ska 55555 soi nana soi covboy :party1: soi coboy soi nana :music::music::dance1::dance1: 555555 fan den kortisen tar man en tuck tuck :P:lol:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...