Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

stjp8729

Vad kan du egentligen om Thailand och Thailändare?

Recommended Posts

stjp8729

Hej :)

Ja, hur mycket kan du egentligen om Thailand efter dina “semesterresor” till Thailand? Nu menar jag inte att ha kunskapen om hur många invånare landet har, vad den största floden heter och hur många som bor i Bangkok. Vad jag åsyftar är socialt vetande till exempel om hur Thailändare tänker, hur Thailändare agerar i olika situationer och hur du skall uppföra dig för att bli socialt accepterad både på fritid och i jobbet.

Själv har jag arbetat och levt i Asien nu i snart tio år, och kommer mycket väl ihåg att man trodde att man kunde det mesta om Japan efter arbetat och bott där i ett år, dock efter två år i Japan så insåg man man inte visste så mycket efter ett år, och efter tre år så insåg man att man inte kunde “ett skit” efter ett år boende och arbetande i Japan. Notera att vi umgicks till 99% med Japaner under dom fyra åren, och vi var således ej “isolerade” i något “Svenskt mini-samhälle” mitt i Tokyo.

Inom mitt tidigare jobb i Japan så hade vi väldigt mycket besökare till Japan åt jobbets vägnar, och det var mer än en gång man tog sig för pannan när man fick höra om vad dom hade berättat väl hemma i Sverige, om hur Japaner tänkte, agerade och vilka produkter dom ville ha. Och i ett par fall så tog företaget strategiskt felaktiga beslut på grund av personer som “efter en vecka i Japan visste allt om Japan”.

Innan flytten till Thailand 2010 så hade man själv besökt landet både privat och i jobbet cirka hundra gånger under 26 års tid och tyckte att man hade hyfsad koll på Thailand (och dessutom gift med Thai), med facit i hand nu efter snart ett och halvt år arbetande och boende i Bangkok, så kommer påminnelsen om Japan tiden tillbaks.

Man inser att man som turist och veckobesökare i jobbet egentligen inte “visste ett skit om Thailand innan”, och det går inte en vecka utan att få en “Ahaa... jaså, är det så” upplevelse. Så frågan är, hur man kommer sitta och tänka tillbaks efter säg tre till fyra år som arbetande och boende i Thailand? Inser man också här att man inte “kunde ett skit om Thailand efter ett, två år”, om ni frågar mig så kan jag svara “Ja, jag kunde inte ett skit om Thailand efter ett till två års arbetande och boende där”.

Så hur är det med just dina kunskaper om Thailand? Är du ett proffs på Thailand? Eller en gröngöling?

Ha en bra dag!:wai:

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

måne

På detta forum finns den samlade expertisen :whistle: så du får nog söka utanför MPR.

Sam sip sam

På detta forum finns den samlade expertisen :whistle: så du får nog söka utanför MPR.

Precis så är det ha ha

Sam sip sam

Ja mina farhågor ang politikertråden stämmer då ,dom vet inte ett skit nu fick jag det bekräftat också

stefan5300

Tänkte också att detta var en fråga för politikexpertisen här på forumet.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

stjp8729

Tänkte också att detta var en fråga för politikexpertisen här på forumet.

Hej stefan5300 :)

Detta är definitivt inte, bara en fråga riktat till politikexpertisen på forumet, det finns betydligt fler som kan svara ;)

Ha en kanonbra lördag!

:wai:

Helsike vad det åskar nu i Bangkok..

Sam sip sam

Hej stefan5300 :)

Detta är definitivt inte, bara en fråga riktat till politikexpertisen på forumet, det finns betydligt fler som kan svara ;)

Ha en kanonbra lördag!

:wai:

Helsike vad det åskar nu i Bangkok..

Till skillnad mot polikerexpertisen så har vi förstånd att hålla käften när vi int begrip som Stenis sa

kokos

Du har ingen lite mer specifik fråga, om Thailand, du vill ha svar på? Eller kanske några exempel på vad du trodde du visste men visade sig vara fel?

HuligArne

Till skillnad mot polikerexpertisen så har vi förstånd att hålla käften när vi int begrip som Stenis sa

Precis!

Ofta är det bättre att hålla truten och låta folk tro att man är en idi*t i stället för att öppna den och undanröja all tvivel.

Sam sip sam

Precis!

Ofta är det bättre att hålla truten och låta folk tro att man är en idi*t i stället för att öppna den och undanröja all tvivel.

Exakt

BBJ

Kan bara konstatera att även jag är en:

post-3698-0-48146800-1310222474_thumb.jp

Mvh

BBJ

;)

post-3698-0-48146800-1310222474_thumb.jp

mekong

Efter att de rosa skygglapparna trillat av så handlar mycket om att kunna blunda och vända andra sidan till, men det innebär inte att man accepterar utan mer att man anpassar sig..this is Thailand! :whistle:

Herr Chang

Tja, efter att ha levt med fru Chang i nio år har jag väl lärt mig mer än vad medelsvensson känner till.

Men någon expert är jag inte.

Herr Chang har talat.

stefan5300

Det jag har lärt mig om Thailändare i byggbranschen när dom har arbetat åt mig, är att dom säger att dom kan så väldigt mycket men egentligen duger dom knappt till att plantera ris.

Ett exempel på att det kan jag, men hur blev det.

post-3132-0-73642800-1310223582_thumb.jp

post-3132-0-63607500-1310223633_thumb.jp

post-3132-0-73642800-1310223582_thumb.jp

post-3132-0-63607500-1310223633_thumb.jp

Guest paw-76

Det jag har lärt mig om Thailändare i byggbranschen när dom har arbetat åt mig, är att dom säger att dom kan så väldigt mycket men egentligen duger dom knappt till att plantera ris.

Men om dom säger att dom inte kan någonting så kommer du ju knappast anlita dom. :giggle:

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy