Jump to content
IGNORERAD

Vad kan du egentligen om Thailand och Thailändare?


stjp8729

Recommended Posts

Fan verkar som en del på detta forum inte accepterar att världen ses genom olika glasögon.

En del gillar byn en del inte.

En del gillar att festa och nuppa runt på turistorter

En del gillar att bara ligga på stranden etc..

etc..

Kan inte folk bara få tycka som de vill utan att någon predikant ska predika om att just deras syn är den "rätta" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 495
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    20

  • MaiChai

    18

  • Avregistrerad clion

    16

  • Sam sip sam

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Jag tycker att din syn stämmer väldigt bra med mina erfarenheter och känner att dina beskrivningar många gånger verkligen är träffande.

Blir glad av att läsa dina alster och saknar byn när jag läser dem. Och det är också därför du fått karma av mig för dina beskrivningar.

Uppfattar beskrivningarna som romantiska men däremot inte overkliga. Allt du skriver om känns igen.

Mina egna erfarenheter skulle jag knappast kalla för bedrövliga, eller negativa, utan tvärtom positiva. Annars hade jag ju inte gillat byn och livet i Isaan.

Men, precis som livet överallt, så är mina erfarenheter inte ensidiga och därför ville jag förmedla att jag inte bara upplever en sida av Isaanlivets bok.

Jag tycker att du tenderar att överdriva i dina reaktioner och att du bara visar just den romantiska sidan av Isaan.

Kanske blir det så om man åker dit på semester några månader om året, lever feodalherreliv och är besparad sammandrabbningar med livets baksidor.

Och det är ju jättebra om man t.ex vill skriva en bok. Eller om man ska skriva lyriska alster åt det episka hållet på MPR.

Så fortsätt gärna med det för det är kul att läsa. great.gif

Hej

Jag är glad att du känner igen dig i min romantiska beskrivning av bylivet, och vad det gäller dom negativa saker som brukar tas upp som avunsjuka, skvaller, utanförskap, tristess, språkproblem, ibland nedskräpning och problem med maten, eller att mann blir sedd som en ATM maskin som alla vill ha ut pengar ifrån, så är min syn på saken den här.

Avundsjuka och skvaller är minst lika vanligt i Sverige och att man pratar om den som inte är närvarande i inte alltför positiva ordalag är väldigt vanligt, men kanske är vi skikligare på att dölja det för den som drabbas, och den svenska avundsjukan är väl nästan ett vedertaget begrepp.

Vad det gäller utanförskap och språkproblem så har man ju ingen annan än sig själv att skylla på, och man kan ju knappast begära att jordens befolkning ska ändra sitt språk bara för att vi västerlänningar dyker upp.

Tristess i byarna är också en myt, så fort man ger byn och innevånarna en chans så öppnas det nya dörrar, och dom kommer garanterat inte att begränsa din strävan utan tvärtom uppmuntra den och försöka få med byns nye medlem i allt som sker, och är man med så går tiden fort och man har kul i princip varje dag.

Vad det gäller nedskräpning så har vi ju under åren kunnat läsa ifrån flera håll att sophämtning har blivit vanligare även ute i småbyarna på landet, och flera medlemmar har ju beskrivit hur dom engagerar byns barn i uppstädningar och förbränning av sopor i tunnor, men här finns fortfarande mycket att förbättra, men i recycling undrar jag om inte Thailändarna har kommit lika långt som oss, nästan allt som går att återvinna köps upp av omkringåkande uppköpare.

Problem med maten går ju numera att lösa nästan överallt i landet i.o.m att det numera finns varuhuskedjor i dom flesta städer och halvstora samhällen, det var annorlunda förr när dom enda varuhusen med falangmat fanns i Bangkok, och det är ju ett gyllende tillfälle att laga lite svensk mat ute i bushen och bjuda släktingar och grannar på.

Det kanske största problemet för många är nog ändå att inte bli sedda som ATM maskiner och det finns enligt mig bara ett sätt och det är att ligga lågt ifrån början, och absolut inte spela allan och spendera mycket i början, kommer man in snett så är risken stor att alla förväntar sig att resurserna är outtömliga och att man ska ge pengar och betala för alla jämnt, se hur alla andra gör och spendera vid tillfällen som du själv väljer, dom vänjer sig snart.

Jag får ju tillägga att allt är grundat på mina egna erfarenheter och upplevelser och att det inte går att styrka vetenskapligt eller med statistik.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fan verkar som en del på detta forum inte accepterar att världen ses genom olika glasögon.

En del gillar byn en del inte.

En del gillar att festa och nuppa runt på turistorter

En del gillar att bara ligga på stranden etc..

etc..

Kan inte folk bara få tycka som de vill utan att någon predikant ska predika om att just deras syn är den "rätta" ?

Hej

Att världen ses genom olika glasögon har du helt rätt i och så ska det vara, det är helt normalt.

Men ibland blir kritiken mot t.ec bylivet, turistorten och kanske t.o.m seköparen lite väl hård och orättvis och då kan det uppstå diskussioner som den här i ämnet och det är väl bra?

Men det finns absolut inget facit, helt rätt eller helt fel, det är som vanligt helt subjektivt och beronde på vilken bakgrund och person man är, och vad man gillar här i livet.

Men jag tycker att såna här diskussioner är lärorika åt båda håll och hoppas att dom kan leda till större förståelse för varandras synpunkter och ställningstagande.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Jag är glad att du känner igen dig i min romantiska beskrivning av bylivet, och vad det gäller dom negativa saker som brukar tas upp som avunsjuka, skvaller, utanförskap, tristess, språkproblem, ibland nedskräpning och problem med maten, eller att mann blir sedd som en ATM maskin som alla vill ha ut pengar ifrån, så är min syn på saken den här.

Avundsjuka och skvaller är minst lika vanligt i Sverige och att man pratar om den som inte är närvarande i inte alltför positiva ordalag är väldigt vanligt, men kanske är vi skikligare på att dölja det för den som drabbas, och den svenska avundsjukan är väl nästan ett vedertaget begrepp.

Vad det gäller utanförskap och språkproblem så har man ju ingen annan än sig själv att skylla på, och man kan ju knappast begära att jordens befolkning ska ändra sitt språk bara för att vi västerlänningar dyker upp.

Tristess i byarna är också en myt, så fort man ger byn och innevånarna en chans så öppnas det nya dörrar, och dom kommer garanterat inte att begränsa din strävan utan tvärtom uppmuntra den och försöka få med byns nye medlem i allt som sker, och är man med så går tiden fort och man har kul i princip varje dag.

Vad det gäller nedskräpning så har vi ju under åren kunnat läsa ifrån flera håll att sophämtning har blivit vanligare även ute i småbyarna på landet, och flera medlemmar har ju beskrivit hur dom engagerar byns barn i uppstädningar och förbränning av sopor i tunnor, men här finns fortfarande mycket att förbättra, men i recycling undrar jag om inte Thailändarna har kommit lika långt som oss, nästan allt som går att återvinna köps upp av omkringåkande uppköpare.

Problem med maten går ju numera att lösa nästan överallt i landet i.o.m att det numera finns varuhuskedjor i dom flesta städer och halvstora samhällen, det var annorlunda förr när dom enda varuhusen med falangmat fanns i Bangkok, och det är ju ett gyllende tillfälle att laga lite svensk mat ute i bushen och bjuda släktingar och grannar på.

Det kanske största problemet för många är nog ändå att inte bli sedda som ATM maskiner och det finns enligt mig bara ett sätt och det är att ligga lågt ifrån början, och absolut inte spela allan och spendera mycket i början, kommer man in snett så är risken stor att alla förväntar sig att resurserna är outtömliga och att man ska ge pengar och betala för alla jämnt, se hur alla andra gör och spendera vid tillfällen som du själv väljer, dom vänjer sig snart.

Jag får ju tillägga att allt är grundat på mina egna erfarenheter och upplevelser och att det inte går att styrka vetenskapligt eller med statistik.

Mvh Isan Lover

Tack IL för att du bjöd på ett sansat inlägg,

ser fram emot mer av den varan :great:

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan verkar som en del på detta forum inte accepterar att världen ses genom olika glasögon.

En del gillar byn en del inte.

En del gillar att festa och nuppa runt på turistorter

En del gillar att bara ligga på stranden etc..

etc..

Kan inte folk bara få tycka som de vill utan att någon predikant ska predika om att just deras syn är den "rätta" ?

Just så!

Det är ju det som gör att man tröttnar på MPR mellan varven, jag har min uppfattning och är gammal nog att inse att det är just min: Jag känner igen väldigt många beskrivningar från bylivet, både romatiserade och nedvärderande. men det skulle aldrig falla mig in att tala om för någon annan hur denne skall tycka.

Det som jag har så svårt att första är varför dessa kritiskt inställda om o om igen fortsätter med sina resor och därmed fler traumatiska upplevelser. Vore väl bättre att släppa allt som har med LOS o göra!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, da jag fortfarande foljer denna trad och foljer Isaan lovers inlagg blir jag pamind om Vilhelm Mobergs underbara bocker, enda probemet med detta ar ju att hans bockers handling drar sig ca 150 ar tillbaka i tiden, sa tycker jag aven IL inlagg gor i dom flesta fall ang byliv, jag tycker det ar underbart nar en manniska mar bra och trivs med vad han eller hon gor och det verkar ju IL gora till 100 procent, vad som gor mig valdigt orolig i detta fall ar nar han beskriver sitt barns aventyr i bylivet det ar ju ett underbart liv pa sommarlovet for en unge att gora allt detta, men hela livet leva som en thai, skulle jag aldrig lata min dotter gora, hon borjade forskolan innan hon var 3 ar och det ar bara possitivt, hon foljer med oss till Pattaya varannan gang,sa hon far bada i havet, eller pa Mike,s takpool ata pizza och annat modernt som ungar gillar, sjalv aker jag 2 veckor i manaden, ett maste for at kunna sitta 3 veckor i byn efter det, vad har du tankt for ditt lilla barn i framtiden, skall barnet ga i thaiskola och arva dina marker ochbli thaibonde, eller vad tanker du dig??

Till Falukorven vill jag bara saga att du har sa ratt sa ratt att tycka vad du vill, och visst ar det skittrakigt i byn.I mitt fall ar det bland det mest korkade jag gjort i mitt liv att bygga hus och forsoka bo och vara lycklig i Isaan, men da min fru har 3 barn sedan tidigare lovade jag henne att flytta upp till byn om vi fick barn ihop, och det fick vi ju. Men som tur var beholl jag huset i Pattaya sa jag pendlar, 3 veckor i byn, 2 i Pattaya,tack gode gud for denna losning

sven 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Nu förstår jag varför du så ofta är tyst :dance1::whistle:

Ja synd bara att du inte förstått det

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej, da jag fortfarande foljer denna trad och foljer Isaan lovers inlagg blir jag pamind om Vilhelm Mobergs underbara bocker, enda probemet med detta ar ju att hans bockers handling drar sig ca 150 ar tillbaka i tiden, sa tycker jag aven IL inlagg gor i dom flesta fall ang byliv, jag tycker det ar underbart nar en manniska mar bra och trivs med vad han eller hon gor och det verkar ju IL gora till 100 procent, vad som gor mig valdigt orolig i detta fall ar nar han beskriver sitt barns aventyr i bylivet det ar ju ett underbart liv pa sommarlovet for en unge att gora allt detta, men hela livet leva som en thai, skulle jag aldrig lata min dotter gora, hon borjade forskolan innan hon var 3 ar och det ar bara possitivt, hon foljer med oss till Pattaya varannan gang,sa hon far bada i havet, eller pa Mike,s takpool ata pizza och annat modernt som ungar gillar, sjalv aker jag 2 veckor i manaden, ett maste for at kunna sitta 3 veckor i byn efter det, vad har du tankt for ditt lilla barn i framtiden, skall barnet ga i thaiskola och arva dina marker ochbli thaibonde, eller vad tanker du dig??

Till Falukorven vill jag bara saga att du har sa ratt sa ratt att tycka vad du vill, och visst ar det skittrakigt i byn.I mitt fall ar det bland det mest korkade jag gjort i mitt liv att bygga hus och forsoka bo och vara lycklig i Isaan, men da min fru har 3 barn sedan tidigare lovade jag henne att flytta upp till byn om vi fick barn ihop, och det fick vi ju. Men som tur var beholl jag huset i Pattaya sa jag pendlar, 3 veckor i byn, 2 i Pattaya,tack gode gud for denna losning

sven 55

Hej

Om jag får råda så kommer jag att ställa mig bakom vad än vår son vill göra i framtiden, jag är dock glad att han får chansen att lära sig bli vän med naturen och inte bara datorer och att han får två länder att välja på, men jag har ingen plan egentligen, han får bli vad han vill, läsa eller inte läsa, Sverige eller Thailand allt blir hans egna val en gång.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om jag får råda så kommer jag att ställa mig bakom vad än vår son vill göra i framtiden, jag är dock glad att han får chansen att lära sig bli vän med naturen och inte bara datorer och att han får två länder att välja på, men jag har ingen plan egentligen, han får bli vad han vill, läsa eller inte läsa, Sverige eller Thailand allt blir hans egna val en gång.

Mvh Isan Lover

Håller med dig till en viss gräns.

Jag är själv mycket för att låta William, vår son, välja själv.

Till en viss gräns.

Den gränsen går när jag ser att han väljer fel.

Ser många skräckexempel bland hans klasskamrater, som i princip tvingas vara bäst i klassen. Och detta genom vanlig skola som följs av extraskolan varje dag i ett par timmar och sen helgskola varje helg.

Dessa barn blir enligt mig felaktigt behandlade och bestulna på sin barndom av sina egna föräldrar. Hemska tanke...

Men lika hemskt är motsatsen tycker jag...

Att "läsa eller inte läsa", skriver du, IL... Vad menar du? Om er son väljer att inte gå till skolan, går du helt sonika med på det då?

Man måste väl som förälder guida sitt barn i rätt riktning också, inte bara låta barnet göra precis som denne vill själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Håller med dig till en viss gräns.

Jag är själv mycket för att låta William, vår son, välja själv.

Till en viss gräns.

Den gränsen går när jag ser att han väljer fel.

Ser många skräckexempel bland hans klasskamrater, som i princip tvingas vara bäst i klassen. Och detta genom vanlig skola som följs av extraskolan varje dag i ett par timmar och sen helgskola varje helg.

Dessa barn blir enligt mig felaktigt behandlade och bestulna på sin barndom av sina egna föräldrar. Hemska tanke...

Men lika hemskt är motsatsen tycker jag...

Att "läsa eller inte läsa", skriver du, IL... Vad menar du? Om er son väljer att inte gå till skolan, går du helt sonika med på det då?

Man måste väl som förälder guida sitt barn i rätt riktning också, inte bara låta barnet göra precis som denne vill själv.

Hej

Jag respekterar ju även vanliga yrken som murare, elektriker, snickare, fiskare m.m så jag får inte panik om han inte vill läsa vidare efter grundskolan, men han får gärna läsa vidare som mamma gjorde om han har talang och själv vill, att som du beskrev i ditt skräckexempel tvinga barn att vara bäst i klassen och läsa extra är ju bedrövligt, barn ska få utvecklas i sin egen takt och riktning tycker jag, och jag ska se till att han får en bra start i livet vad han än väljer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag respekterar ju även vanliga yrken som murare, elektriker, snickare, fiskare m.m så jag får inte panik om han inte vill läsa vidare efter grundskolan, men han får gärna läsa vidare som mamma gjorde om han har talang och själv vill, att som du beskrev i ditt skräckexempel tvinga barn att vara bäst i klassen och läsa extra är ju bedrövligt, barn ska få utvecklas i sin egen takt och riktning tycker jag, och jag ska se till att han får en bra start i livet vad han än väljer.

Mvh Isan Lover

nu får du ge dig. är du helt puckad.

grundskola räcker inte för bli elektriker t,ex

Link to comment
Dela på andra sajter

nu får du ge dig. är du helt puckad.

grundskola räcker inte för bli elektriker t,ex

Det räcker för att bli arbetslös och gå på bidrag men det är kanske något som IL också stöttar.. :whoco5:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Var och en bör nog fråga sig vad ett bra föräldraskap är för något?

Det kan vara att agera som en klok vägvisare i den tid vi lever i,

ett entusiasmerande stöd och ett föredöme för sitt barn,

men det kan också vara oansvarigt flummeri av grövsta sorten där man överlåter

uppväxtansvaret, tänkandet och lärandet på barnet själv.

-Ät vad du själv finner lämpligt, och lek där du själv finner det kul.

Blir du sedan sjuk eller slår dig fördärvad så fanns det säkert en mening med det också.

- Läs och studera om det nu faller dig in min son, eller gör som din pappa och ta dagen

som den kommer utan att det blev vare sig någon högre utbildning eller någon säng att sova i.

Vad ska pojken få för värderingar och framtidstro när hans egen pappa har den här flummiga inställningen

och när grabben ser sin både sin far och de obildade bonnläpparna följa detta livsmönster?

Barn gör nämligen som föräldrarna själva gör och inte som föräldrarna möjligen säger att de ska göra.

Ett urklipp från IL´s tankegångar och fostrande skola för sin son:

Att livsfarligt beteende är en helt logisk del av livet i Thailand stämmer ju,

man kör utan hjälm, använder inte bälte, har pojken eller hela familjen på moppen också utan hjälm,

sitter hela familjer på pick-up flaket i 120 km, vandrar barfota eller med flip flops i skogar och fält

fast man vet att det är gott om ormar, åker med folk som har druckit alkohol, kör själv efter några öl,

fiskebåtarna som är långt ute till havs saknar ofta livflottar och flytvästar,

man kör som dårar och chicken race är vanligt, byggarbetsplatser saknar byggställningar och all

tänkbar säkerhetsutrustning, o.s.v och allt förklaras med att buddha fixar det och man litar på

sina medaljonger och tatueringar, själv tar jag som sagt seden dit jag kommer även i det avseendet,

Jag kan bara skaka på huvudet och önska grabben lycka till i framtiden.

Vad det gäller pappan, så är det nog dessvärre kört.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag respekterar ju även vanliga yrken som murare, elektriker, snickare, fiskare m.m så jag får inte panik om han inte vill läsa vidare efter grundskolan, men han får gärna läsa vidare som mamma gjorde om han har talang och själv vill, att som du beskrev i ditt skräckexempel tvinga barn att vara bäst i klassen och läsa extra är ju bedrövligt, barn ska få utvecklas i sin egen takt och riktning tycker jag, och jag ska se till att han får en bra start i livet vad han än väljer.

Mvh Isan Lover

Att som fackföreningsmänniska vara så samhällsfrånvänd bådar inte gott. I Sverige så blir det svårt i framtiden utan gymnasium. Hoppas jag fått något om bakfoten. Naturligtvis ska du stödja och motivera din som att studera så mycket som möjligt.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Kunskap från studier är ingen tung ryggsäck att bär genom livet,

men det är däremot dumma livsval som har sin orsak i ren okunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

nu får du ge dig. är du helt puckad.

grundskola räcker inte för bli elektriker t,ex

Hej

Det finns ju faktiskt något som heter lärlingssystem och att ha en äldre erfaren hantverkare som lärare, detta system är ju i princip nedlagt i sverige men enligt mig är det klart överlägset när det gäller att lära sig ett hantverk ifrån grunden, och kompletterar man sedan lärlingsutbildningen med kurser som hålls av arbetsgivaren så fungerar det alldeles utmärkt i dom flesta hantverk, inklusive mitt eget jobb inom flyget, att t.ex tvinga en murare att läsa Svenska, historia, och musik känns ju lite off topic minst sagt, att satsa på att lära sig sånt som man har nytta av i jobbet är mycket värdefullare enligt mig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var och en bör nog fråga sig vad ett bra föräldraskap är för något?

Det kan vara att agera som en klok vägvisare i den tid vi lever i,

ett entusiasmerande stöd och ett föredöme för sitt barn,

men det kan också vara oansvarigt flummeri av grövsta sorten där man överlåter

uppväxtansvaret, tänkandet och lärandet på barnet själv.

-Ät vad du själv finner lämpligt, och lek där du själv finner det kul.

Blir du sedan sjuk eller slår dig fördärvad så fanns det säkert en mening med det också.

- Läs och studera om det nu faller dig in min son, eller gör som din pappa och ta dagen

som den kommer utan att det blev vare sig någon högre utbildning eller någon säng att sova i.

Vad ska pojken få för värderingar och framtidstro när hans egen pappa har den här flummiga inställningen

och när grabben ser sin både sin far och de obildade bonnläpparna följa detta livsmönster?

Barn gör nämligen som föräldrarna själva gör och inte som föräldrarna möjligen säger att de ska göra.

Ett urklipp från IL´s tankegångar och fostrande skola för sin son:

Att livsfarligt beteende är en helt logisk del av livet i Thailand stämmer ju,

man kör utan hjälm, använder inte bälte, har pojken eller hela familjen på moppen också utan hjälm,

sitter hela familjer på pick-up flaket i 120 km, vandrar barfota eller med flip flops i skogar och fält

fast man vet att det är gott om ormar, åker med folk som har druckit alkohol, kör själv efter några öl,

fiskebåtarna som är långt ute till havs saknar ofta livflottar och flytvästar,

man kör som dårar och chicken race är vanligt, byggarbetsplatser saknar byggställningar och all

tänkbar säkerhetsutrustning, o.s.v och allt förklaras med att buddha fixar det och man litar på

sina medaljonger och tatueringar, själv tar jag som sagt seden dit jag kommer även i det avseendet,

Jag kan bara skaka på huvudet och önska grabben lycka till i framtiden.

Vad det gäller pappan, så är det nog dessvärre kört.

SN

Hej

Håller med om det mesta, och jag kan bara säga att jag kommer att göra allt som står i min makt för att pojken ska få en bra och allsidig uppväxt, och jag kommer att stötta och hjälpa honom med allt jag kan så länge jag lever, men jag är väl lite som jag är, präglad av min egen uppväxt liggande i bakrutan på pappas PV, och åkande båt med alkoholpåverkade fiskare som släktingar, smugglande sjömän, halvfulla jägare som ibland sköt sönder grannens brevlåda i tron att det var ett rådjur, stenhuggare och bergsprängare med svartkrut och pilsner på mopeden som ibland la i lite för mycket, men det har gått bra ändå och jag har levt ett roligt och spännande liv som har fått mig att uppskatta det som inte är helt välplanerat och är lite otidsenligt, och jag har lärt mig mycket under tiden, men vi tillhör nog ett utrotningshotat släkte och snart går väl alla med frigolit på huvudet, och vågar inte gå ut när det är mörkt, eller gå ut på sjön när det är 25 sekund meter, men detta är nog också en av anledningarna till att min kärlek till Isaan är så stor och att den är besvarad, man tar det mesta med en klackspark och tar tag i problemen när dom dyker upp och oroar sig inte i onödan.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Hej

Det finns ju faktiskt något som heter lärlingssystem och att ha en äldre erfaren hantverkare som lärare, detta system är ju i princip nedlagt i sverige men enligt mig är det klart överlägset när det gäller att lära sig ett hantverk ifrån grunden, och kompletterar man sedan lärlingsutbildningen med kurser som hålls av arbetsgivaren så fungerar det alldeles utmärkt i dom flesta hantverk, inklusive mitt eget jobb inom flyget, att t.ex tvinga en murare att läsa Svenska, historia, och musik känns ju lite off topic minst sagt, att satsa på att lära sig sånt som man har nytta av i jobbet är mycket värdefullare enligt mig.

Mvh Isan Lover

Att du tycker det är överlägset innebär inte att en arbetsgivare tycker.

Fast grabben din ska kanske inte jobba i Sverige utan i Thailand och vad som krävs för utbildning där inom byggsektorn har vi fått bevisat i många byggtrådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att du tycker det är överlägset innebär inte att en arbetsgivare tycker.

Fast grabben din ska kanske inte jobba i Sverige utan i Thailand och vad som krävs för utbildning där inom byggsektorn har vi fått bevisat i många byggtrådar.

Hej

Eller så kan han ju starta en egen firma och anställa utbildade och certifierade medarbetare.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Hej

Eller så kan han ju starta en egen firma och anställa utbildade och certifierade medarbetare.

Mvh Isan Lover

Jaha så din son är inte värd en utbildning men dom han ska anställa måste ha en?

I mina ögon rimmar det illa att ägaren eller den som ansvarar för arbetarna inte vet hur ett yrke fungerar.

Eller kan se ifall dom gör ett dåligt arbete.

Du har skrivit mycket bra saker IL men nu är du väldigt flummig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jaha så din son är inte värd en utbildning men dom han ska anställa måste ha en?

I mina ögon rimmar det illa att ägaren eller den som ansvarar för arbetarna inte vet hur ett yrke fungerar.

Eller kan se ifall dom gör ett dåligt arbete.

Du har skrivit mycket bra saker IL men nu är du väldigt flummig.

Det fungerar det vet jag ,för min chef vet inte ett jävla dugg om vårat jobb eller branschen över huvud taget

men han är en duktig affärsman och kan räkna , men som sagt ang vad vi sysslar med vet han inget om han har inte ens körkort

för tunga fordon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Det fungerar det vet jag ,för min chef vet inte ett jävla dugg om vårat jobb eller branschen över huvud taget

men han är en duktig affärsman och kan räkna , men som sagt ang vad vi sysslar med vet han inget om han har inte ens körkort

för tunga fordon

Men att det skulle fungera inom alla yrken eller branscher betvivlar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

IL, "risken" med att man ser till att barnen får en högre och bättre utbildning än en själv

är att man som förälder med fog då kan bli ifrågasatt av de uppväxta barnen.

Och den försmädliga nesan är nog vissa föräldrar en smula rädda för. . .

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jaha så din son är inte värd en utbildning men dom han ska anställa måste ha en?

I mina ögon rimmar det illa att ägaren eller den som ansvarar för arbetarna inte vet hur ett yrke fungerar.

Eller kan se ifall dom gör ett dåligt arbete.

Du har skrivit mycket bra saker IL men nu är du väldigt flummig.

Hej

Jag kan egentligen inte spekulera i vad min pojk ska bli, det är helt upp till honom, så därför låter mina svar väldigt oprecisa och lite flummiga, den dagen han vet vad han vill så tar vi tag i det, han är ju bara 3.5 år än så det känns lite väl tidigt att börja oroa sig för det, och oroa mig är väl nästan det jag är sämst på, men tack för din omtanke.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...