Jump to content
IGNORERAD

Vad kan du egentligen om Thailand och Thailändare?


stjp8729

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej, det sags att skillnaden mellan idi*t och geni ar harfin. Aven om jag inte gor inlagg sa ofta foljer jag dock da o da olika tradar pa forumet, har inte kunnat undga Isaan Lover genialiska snyggt skrivna inlagg. ( man kan nastan tro han ar politisk journalist eller forfattare) aven om vara politiska asikter gar langt isar. Har ocksa foljt denna trad hela tiden och ar mycket impad av hans utlagg och vetande om Thailand och dessa manniskor.Jag kan ocksa forsta svenskar som flyttar till Thailand fran all stress och jakt efter statusprylar som inte ger nagon lange lycka, men som dock kravs av omgivningen och for egen trevnad i det svenska samhallet. Thailand erbjuder ett enklare liv, da bla vaderleken ar battre och man kan vara ute och aktivera sig pa ett annat satt istallet for att behova vara inlast i en lagenhet under sin fritid 10 manader per ar. Vad jag inte forstar ar att vissa lamnar hjarnan kvar i svedala och gar 100 ar tillbaka i tiden bara for man fyttar till Thailand, och da till en by i Isaan dar allt ar 100 ar efter i tankande o livsstil. Det ar har idi*ten kommer in i traden, hur kan man sitta och och tala om att man godkanner att ens 3 ariga barn sitter pa golvet och med noje ater mask, orm och insekter. detta ar for mig otroligt. Man bor val i stallet ta fram det battre vetandet fran svedala och lara i alla fall den inre ringen i fam. fru och barn vad renlighet o god hygien ar, vilket inte finns alls i det thailannska tankandet. Jag kan lova dig Isaan Lover att i mitt hus borstar vi fan i mig inte bort nagra myror pa mat som statt ute i varmen over natten, den stalls in i kylskapet naturligtvis. Att lara sina barn acklig thaistill, att i princip ata dar man skiter ar ju helt befangt, att dessa manniskor slanger saker omkring sig och bor i en soptipp ar val inget man lar och accepterar for sina barn. Na du min van, dar sjonk du till botten niva och idi*tstadiet i mina ogon. Och var du hittar alla snalla thaimanniskor ar for mig en gata, aven om min thaifam. ar bra sa ser jag inte omgivningen pa samma satt, avundsjuka, tjuvaktiga, och massa logner ar vad jag upplever har, plus att i min by ar det en kinesmaffia som ager allt i affars vag och dom gor sitt basta for att lura bade thai och utlanningar med hoga priser och fuskar med det mesta

sven 55

Hej

Tack för ett färgstarkt inlägg, jag förstår att du kan tycka att det är äckligt att man äter det mesta som kräldjur och insekter, men detta har man ju gjort i 4-5000 år och det gör man ju både i Afrika, Syd Amerika;Australien och i övriga Asien också, och vi tillhör ju alla homo sapiens släktet så det bör inte vara något problem för falanger heller.

Själv har jag smakat på det mesta men jag har inte fattat tycke för någon speciell insekt, men lillpojken äter gärna några sorter, och det tycker jag är bra, vi utlänningar har mycket fördommar och förutfattade meningar om sånt här, själv gillar jag orm.

Och tack för att du tycker att jag kan uttrycka mig i ord, ibland känns det kanske som mina kunskaper där inte riktigt räcker till och det fattas lite ord ibland, och felstavningar blir det säkert också, jag har ju ingen skolning att tala om utan får hänvisa till livets universitet, och egentligen är jag nog bättre på att berätta om sånt här, för jag pratar mycket och gärna.

Jag hittar trevliga Thaimänniskor i princip överallt, och så har det varit nästan sedan dom första gångerna jag besökte landet, och det gäller inte bara vår by eller platser jag har besökt förut, jag går väl runt mer eller mindre ständigt leende och njuter av livet och tror alla om gott tills motsatsen har bevisats, och detta verkar smitta av sig på något sätt, så det är extremt ovanligt att jag möter en människa som jag skulle vilja kalla otrevlig, inte ens en på tusen.

Du berättade om att ni har "kinesmaffia" i er by som nästan äger allt, det är vi förskonade ifrån, i vårt område finns det nästan inga kineser ute i byarna men däremot i varenda större samhälle eller stad och där äger dom också allt, och kartellbildning bland dessa är inte ovanligt vilket drabbar byborna, och det finns spänningar mellan dessa och byborna, men det ska man inte skriva om för då är man rasist och en otrevlig människa, längs Mekong floden har faktiskt även Vietnameser en liknande position som Kineserna med stort ägande och intressen i gränshandeln, men det verkar som om dessa föredrar att hålla sig vid floden och dom finns nästan inte alls i inlandet i vårt område.

Och jag håller med om att skillnaden mellan id**t och geni är hårfin, men jag är åtminstone en lycklig id**t som tycker att jag är priviligerad som får uppleva allt det här.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 495
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    20

  • MaiChai

    18

  • Avregistrerad clion

    16

  • Sam sip sam

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Lappen

Det är en massa annan "Thailogik", som jag inte fattar, men just livsfarligt beteende är faktiskt logiskt med normalt thaitankesätt ! - De räknar med att Buddha fixar det... smile.gif

(En farang berättade att då han påpekade att det en thai just gjort var livsfarligt. Då fick han svaret: "Jag bad till Buddha före.")

---

:)

Ytterligare en korkad komentar från dig... Varför skulle jag ha gjort det, för att ett gäng påstår att jag måste vara bl a alkoholist, tråkig och frikyrklig bara för att jag talat om att jag varken betalar för supa eller sex, eller vadå? biggrin.gif

(((F ö var jag inne här på MPR under en "fikapaus" för ett par veckor sedan och då nämnde jag huvudorsaken till att jag inte hunnit vara här så mycket på ett tag (=Ett Amerikansk-Spansk företag gav mig uppdrag som bokförfattare (Handböcker på engelska) och de ville ha första snabbt. De har godkänt första fjärdedelen och håller på att kolla resten nu.)))

---

>falukorven

Iofs är det mycket svårare om man bara är på visit, för då är det ju oartigt att inte vara med thaifamiljen,

men om man bor där är det ju mycket enkelt att hitta roliga saker att göra även på landet. T ex med en laptop kan du surfa, spela dataspel eller skriva en bok :)

Jag skrev en lång "avhandling" någonstans här för ett tag sedan, med en lång lista med vad man kan göra på landet. Här i Sverige har jag bl a biljardbord, dart, kanot, liten segelbåt och jag tänker ha något liknande även i Asien. Och kanske pingisbord, basketkorg, och det är mycket möjligt att jag låter en lokal snickare göra en minigolfbana, som man kan byta hinder på, så tar banan liten plats Så det finns mycket man kan göra... :)

Så där ja nu har du bevisat att dina belackare har rätt :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Hej

Tack för ett färgstarkt inlägg, jag förstår att du kan tycka att det är äckligt att man äter det mesta som kräldjur och insekter, men detta har man ju gjort i 4-5000 år och det gör man ju både i Afrika, Syd Amerika;Australien och i övriga Asien också, och vi tillhör ju alla homo sapiens släktet så det bör inte vara något problem för falanger heller.

Själv har jag smakat på det mesta men jag har inte fattat tycke för någon speciell insekt, men lillpojken äter gärna några sorter, och det tycker jag är bra, vi utlänningar har mycket fördommar och förutfattade meningar om sånt här, själv gillar jag orm.

Och tack för att du tycker att jag kan uttrycka mig i ord, ibland känns det kanske som mina kunskaper där inte riktigt räcker till och det fattas lite ord ibland, och felstavningar blir det säkert också, jag har ju ingen skolning att tala om utan får hänvisa till livets universitet, och egentligen är jag nog bättre på att berätta om sånt här, för jag pratar mycket och gärna.

Jag hittar trevliga Thaimänniskor i princip överallt, och så har det varit nästan sedan dom första gångerna jag besökte landet, och det gäller inte bara vår by eller platser jag har besökt förut, jag går väl runt mer eller mindre ständigt leende och njuter av livet och tror alla om gott tills motsatsen har bevisats, och detta verkar smitta av sig på något sätt, så det är extremt ovanligt att jag möter en människa som jag skulle vilja kalla otrevlig, inte ens en på tusen.

Du berättade om att ni har "kinesmaffia" i er by som nästan äger allt, det är vi förskonade ifrån, i vårt område finns det nästan inga kineser ute i byarna men däremot i varenda större samhälle eller stad och där äger dom också allt, och kartellbildning bland dessa är inte ovanligt vilket drabbar byborna, och det finns spänningar mellan dessa och byborna, men det ska man inte skriva om för då är man rasist och en otrevlig människa, längs Mekong floden har faktiskt även Vietnameser en liknande position som Kineserna med stort ägande och intressen i gränshandeln, men det verkar som om dessa föredrar att hålla sig vid floden och dom finns nästan inte alls i inlandet i vårt område.

Och jag håller med om att skillnaden mellan id**t och geni är hårfin, men jag är åtminstone en lycklig id**t som tycker att jag är priviligerad som får uppleva allt det här.

Mvh Isan Lover

Du skrev tidigare för att man ska uppskatta det enkla och lugna livet i Isan måste man vara van det från sverige eller liknande.

Är själv uppväxt på landsbygden och spenderat mycket av min barndom uppe Norrlands mörka skogar.

Men att sätta mig i ett torftigt hus uppe i Isan skulle göra mig totalt galen om jag vore där en längre tid.

Nu har jag bara varit på besök en gång så min uppfattning kanske kan ändras om förutsättningarna förändras.

Som tex att jag kan prata thai och att jag har ett eget hus men att jag skulle bygga ett känns väldigt avlägset i dagens läge.

Att andra uppskattar livet i Isan är imponerande för mig och kudos till dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är en massa annan "Thailogik", som jag inte fattar, men just livsfarligt beteende är faktiskt logiskt med normalt thaitankesätt ! - De räknar med att Buddha fixar det... smile.gif

(En farang berättade att då han påpekade att det en thai just gjort var livsfarligt. Då fick han svaret: "Jag bad till Buddha före.")

---

:)

Ytterligare en korkad komentar från dig... Varför skulle jag ha gjort det, för att ett gäng påstår att jag måste vara bl a alkoholist, tråkig och frikyrklig bara för att jag talat om att jag varken betalar för supa eller sex, eller vadå? biggrin.gif

(((F ö var jag inne här på MPR under en "fikapaus" för ett par veckor sedan och då nämnde jag huvudorsaken till att jag inte hunnit vara här så mycket på ett tag (=Ett Amerikansk-Spansk företag gav mig uppdrag som bokförfattare (Handböcker på engelska) och de ville ha första snabbt. De har godkänt första fjärdedelen och håller på att kolla resten nu.)))

---

>falukorven

Iofs är det mycket svårare om man bara är på visit, för då är det ju oartigt att inte vara med thaifamiljen,

men om man bor där är det ju mycket enkelt att hitta roliga saker att göra även på landet. T ex med en laptop kan du surfa, spela dataspel eller skriva en bok :)

Jag skrev en lång "avhandling" någonstans här för ett tag sedan, med en lång lista med vad man kan göra på landet. Här i Sverige har jag bl a biljardbord, dart, kanot, liten segelbåt och jag tänker ha något liknande även i Asien. Och kanske pingisbord, basketkorg, och det är mycket möjligt att jag låter en lokal snickare göra en minigolfbana, som man kan byta hinder på, så tar banan liten plats Så det finns mycket man kan göra... :)

Hej

Att livsfarligt beteende är en helt logisk del av livet i Thailand stämmer ju, man kör utan hjälm, använder inte bälte, har pojken eller hela familjen på moppen också utan hjälm, sitter hela familjer på pick-up flaket i 120 km, vandrar barfota eller med flip flops i skogar och fält fast man vet att det är gott om ormar, åker med folk som har druckit alkohol, kör själv efter några öl, fiskebåtarna som är långt ute till havs saknar ofta livflottar och flytvästar, man kör som dårar och chicken race är vanligt, byggarbetsplatser saknar byggställningar och all tänkbar säkerhetsutrustning, o.s.v och allt förklaras med att buddha fixar det och man litar på sina medaljonger och tatueringar, själv tar jag som sagt seden dit jag kommer även i det avseendet, skulle man inte göra det så skulle nog vistelserna i Thailand bli ganska jobbiga, att agera som någon skolpolis här skulle nog ha ringa påverkan, så man gör som vanligt och "bara följer med i livets flod".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du skrev tidigare för att man ska uppskatta det enkla och lugna livet i Isan måste man vara van det från sverige eller liknande.

Är själv uppväxt på landsbygden och spenderat mycket av min barndom uppe Norrlands mörka skogar.

Men att sätta mig i ett torftigt hus uppe i Isan skulle göra mig totalt galen om jag vore där en längre tid.

Nu har jag bara varit på besök en gång så min uppfattning kanske kan ändras om förutsättningarna förändras.

Som tex att jag kan prata thai och att jag har ett eget hus men att jag skulle bygga ett känns väldigt avlägset i dagens läge.

Att andra uppskattar livet i Isan är imponerande för mig och kudos till dom.

Hej

Det är nog i vart fall betydligt större chans att man trivs på landet i Thailand om man är van med det hemifrån, bara mörkret brukar ju skrämma stadsbor, och är man van att leva med djur och natur och en inte helt kliniskt ren tillvaro så underlättar det nog också, men livet där är verkligen annorlunda och skulle jag gissa så tippar jag på att högst 1 på 100 kommer att stå ut, och att bara 1 på kanske 1000 kommer att njuta av det, så man är nog snarare ovanlig om man trivs än om man inte gör det, det krävs nog både nyfikenhet, tålamod och en viss personlighet för det.

Ett eget hus är absolut inte nödvändigt för att trivas och själv tillbringade jag mina första 17 år i andras hus, och det är nog ett väldigt bra sätt att lära känna folket, maten, språket och traditionerna på, risken om man bygger eget för snabbt är nog att man missar den biten, och hamnar i en liten falangbubbla med ett liv som kraftigt avviker ifrån byns övriga innevånare, vilket kan leda till isolering och oförståelse för varandra.

Och att ligga upptill 15 personer på golvet i ett hus är faktiskt ganska trevligt, och det är dessutom bra för ryggen att sova på ett hårt golv, själva skaffade vi vårt hus för ca 10 år sedan, och vi började sova i säng för 2-3 år sedan, så jag sov faktiskt i över 20 år på golvet, och jag tycker faktiskt att det är opraktiskt med sängar, det är mycket bättre att ha flätade mattor som liggunderlag eftersom dessa är lätta att avlägsna t.ex när man ska städa eller använda rummet till något annat som en fest, om man får in kryp och mygg gillar dessa att gömma sig under sängen vilket också är ett problem.

Hoppas att du ger bylivet fler chanser och skriv gärna och berätta om dina upplevelser i byn.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ursäkt absolut godtagen. Tack för det. great.gif

Generellt så har jag tyckt mig märka att områden med två skördar är mer utvecklade och har bättre infrastruktur än områden med en skörd. Så det gör nog skillnad för folks välmående.

Nedre Isaan med Buriram, Surin, Si Saket, Ubon, Roi Et, Mahasarakham & vissa delar av Khon Kaen är ju torrare och torftigare än övriga provinser.

Tror att förklaringarna ovan bättre förklarar skillnaderna i välfärd, snarare än politiska faktorer.

Hej

Området närmast mekong floden har väl alltid varit oerhört produktivt eftersom man har en konstant tillgång på det livgivande vattnet, man odlar ju förutom ris, tobak och alla möjliga grönsaker, det nya är att områden längre och längre ifrån floden också kan börja med två risskördar och odla t.ex tobak, chili, tomater, meloner och gurka i större skala under torrtiden p.g.a att vatten leds ifrån floden längre in vilket gör nya områden produktivare, detta märks bl.a innanför Phon phisai, och att det verkar som om området får mer regn nu än tidigare.

Men i vårt närområde är det som sagt turen att ha jordar som lämpar sig för gummiträd som är den stora förklaringen till uppsvinget, men man ska nog inte bortse ifrån den politiska påverkan heller, möjlighet till lån och bidrag via dom programm som promotar plantering av gummiträd och andra grödor påverkar också.

Nu har ju jag inte besökt hela Isaan men här i norr kan du åka många mil i alla väderstreck och det är gummiträds odlingar överallt, och fler är under plantering.

Jag pratade mrd en Brasilianare igår, han jobbar inom flyget men har släkten kvar i hemlandet, han äger 250 hektar där, han odlar precis som vi eucalypyus och även akacia som också är på gång att odlas i större skala i Thailand, han berättade att allt dom odlar går till Japan och att inkomsterna för honom har halverats sedan Thailand och andra asiatiska länder började odla eucalyptus, i Brasilien fick dom också bidrag ifrån Japan för att plantera träd och kan skrattade igenkännande när jag berättade att detta erbjuds i Thailand just nu.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

det är mycket bättre att ha flätade mattor som liggunderlag eftersom dessa är lätta att avlägsna t.ex när man ska städa eller använda rummet till något annat som en fest, om man får in kryp och mygg gillar dessa att gömma sig under sängen vilket också är ett problem.

Hoppas att du ger bylivet fler chanser och skriv gärna och berätta om dina upplevelser i byn.

Mvh Isan Lover

Hej hopp och tack för ett kul inlägg.

Detta var väl ändå droppen av alla dessa obstinata tokerier som jag har hört från dig IL

under den senaste veckan. Kan det ha varit valsegern som fick pendeln att slå över? ;)

Ligger inte småkrypen och trycker där under sängen så hamnar de ju i ert fall

i håret och i filten, och den varma gemenskapen med krypen kan i alla fall jag undvara!

Själv föredrar jag att kryp och insekter huserar under min säng istället för att de letar mat och en boplats i mina sängkläder.

"Karaktären" IL tycks riktigt egga sig själv till att framstå som allt mer extrem i sina uttalade social motvallsyttringar, och till och med forumkaraktären "BTT" och hans alias "Berit" framstår i jämförelse som både rationella och ansvarsfulla individer.

Jag ser ingen annan förklaring än att IL antingen är på rymmen eller helt enkelt är ett välregisserat forumtroll av storformat – ett mycket roande sådant vill jag framhålla :D

Kör på IL - kom gärna med fler uråldriga levnadstipps till oss insnöade individer

som har låtit oss duperas av västerländskt tänkande och alla andra onödiga nymodigheter.

MVH

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Hej

Ett eget hus är absolut inte nödvändigt för att trivas och själv tillbringade jag mina första 17 år i andras hus, och det är nog ett väldigt bra sätt att lära känna folket, maten, språket och traditionerna på, risken om man bygger eget för snabbt är nog att man missar den biten, och hamnar i en liten falangbubbla med ett liv som kraftigt avviker ifrån byns övriga innevånare, vilket kan leda till isolering och oförståelse för varandra.

Mvh Isan Lover

Ett eget hus är absolut ett måste för att jag skulle trivas och jag vill absolut inte vara en börda eller en tränga mig på.

Nu vet jag att du kommer säga att ingen du bott hos har ansett att du trängt dig på men det har jag svårt att tro på att det inte hänt någon gång under 17 år.

För att vara en så erfaren thailands kännare har du en i mina ögon naiv och glorifierande syn på livet i byn.

Som någon sa så har du möjligheten att bara dra ifall saker blir för svåra men det kan inte dina vänner göra utan dom måste stanna.

Du har och kommer alltid ha en livlina och det gör att du aldrig kommer bli ett med Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ett eget hus är absolut ett måste för att jag skulle trivas och jag vill absolut inte vara en börda eller en tränga mig på.

Nu vet jag att du kommer säga att ingen du bott hos har ansett att du trängt dig på men det har jag svårt att tro på att det inte hänt någon gång under 17 år.

För att vara en så erfaren thailands kännare har du en i mina ögon naiv och glorifierande syn på livet i byn.

Som någon sa så har du möjligheten att bara dra ifall saker blir för svåra men det kan inte dina vänner göra utan dom måste stanna.

Du har och kommer alltid ha en livlina och det gör att du aldrig kommer bli ett med Thailand.

Hej

Som du nog vet så kommer och går släktingar och deras familjer i husen, och det är inte ovanligt att man stannar veckor och ibland månader hos varandra t.ex om det finns arbete på platsen eller om man hjälper varandra med något, och jag tror uppriktigt sagt inte att besök av vänner och släktingar uppfattas som ett problem i Isaan, snarare tvärt om att man skulle bli orolig och undra varför ingen kom och hälsade och bodde tillfälligt hos just oss, och när man besöker varandra så använder man allt som finns i huset och man delar dom vardagliga sysslorna, jag tycker att detta är en trevlig tradition eller vana och själv blir jag glad när vi har inneboende, det visar att folk trivs hos oss och det är ju positivt, och släktingar och vänner till oss brukar bli upprörda och ledsna om vi av någon anledning kommer till deras stad och bor på hotell.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kör på IL - kom gärna med fler uråldriga levnadstipps till oss insnöade individer

som har låtit oss duperas av västerländskt tänkande och alla andra onödiga nymodigheter.

MVH

SN

Hej

Det handlar nog inte om att man har blivit duperad, snarare om var man är uppväxt i ett västerländskt samhälle med annan kultur, vanor och normer, på ett ställe som Thailand visar sig dessa ofta inte stämma och vara annorlunda och det är väl en av anledningarna till att folk reser, och i dom minst påverkade områdena långt ifrån Bangkok är skillnaderna helt enkelt ändå större, en del tycker att dessa olikheter är extrema och jobbiga och andra tycker kanske att dom ger en extrea krydda till tillvaron och inbjuder till lärande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Hej

Som du nog vet så kommer och går släktingar och deras familjer i husen, och det är inte ovanligt att man stannar veckor och ibland månader hos varandra t.ex om det finns arbete på platsen eller om man hjälper varandra med något, och jag tror uppriktigt sagt inte att besök av vänner och släktingar uppfattas som ett problem i Isaan, snarare tvärt om att man skulle bli orolig och undra varför ingen kom och hälsade och bodde tillfälligt hos just oss, och när man besöker varandra så använder man allt som finns i huset och man delar dom vardagliga sysslorna, jag tycker att detta är en trevlig tradition eller vana och själv blir jag glad när vi har inneboende, det visar att folk trivs hos oss och det är ju positivt, och släktingar och vänner till oss brukar bli upprörda och ledsna om vi av någon anledning kommer till deras stad och bor på hotell.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Som sagt var jag har alldeles för liten erfarenhet om livet i byn men jag har erfarenhet att släktingar blivit,inte sura,men förvånad att vi inte bodde hos dom.

Det var frugan och svärmors beslut och om det berodde på hänsyn vad dom trodde vad vi ville vet jag inte till 100%.

Men jag har svårt att se att dom skulle uppskatta ifall vi bodde där någon längre tid och det hade garanterat ruinerat mig för det var jag som fick stå för fiolerna till maten.

Ja jag har säkert en västerländsk syn på boendet för jag skulle inte uppskatta att hennes släktingar bodde någon längre tid hos oss om vi hade hus.

Någon vecka är helt ok i mina ögon men jag värderar min privata sfär för mycket att jag vill försaka den med ett besök som vara månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att livsfarligt beteende är en helt logisk del av livet i Thailand stämmer ju, man kör utan hjälm, använder inte bälte, har pojken eller hela familjen på moppen också utan hjälm, sitter hela familjer på pick-up flaket i 120 km, vandrar barfota eller med flip flops i skogar och fält fast man vet att det är gott om ormar, åker med folk som har druckit alkohol, kör själv efter några öl, fiskebåtarna som är långt ute till havs saknar ofta livflottar och flytvästar, man kör som dårar och chicken race är vanligt, byggarbetsplatser saknar byggställningar och all tänkbar säkerhetsutrustning, o.s.v och allt förklaras med att buddha fixar det och man litar på sina medaljonger och tatueringar, själv tar jag som sagt seden dit jag kommer även i det avseendet, skulle man inte göra det så skulle nog vistelserna i Thailand bli ganska jobbiga, att agera som någon skolpolis här skulle nog ha ringa påverkan, så man gör som vanligt och "bara följer med i livets flod".

Mvh Isan Lover

Jag har precis som dig lämnat turistorten för massor av år sedan.

För den skull behöver man väl inte acceptera all idi*ti bara för att det finns ett ordspråk som säger man tar seden dit man kommer! :whoco5:

Jag har personbil bl,a för att slippa argumentera om varför det inte ska vara en hord thailändare på flaket.

5 bälten lika med 5 personer i bilen, varken mer eller mindre!

När jag kör motorcykel så tar jag integralhjälm samt jacka med ryggskena samt armskydd för att sänka risknivån.

Jag köper inte stå toa för att grannen har det. Utan har toalett enligt sittmodell.

Issan kan vara kallt ibland, så trots att dom flesta grannar saknar genomströmningsvärmare. Så har jag valt att skaffa en då jag tycker det är skönt.

Dom flesta grannar saknar dessutom till skillnad mot mig AC.

Detta till trots så skaffade jag mig det i huset då det är skönt.

Mig veterligen är det ingen granne i byn eller omkringliggande byar som har Pool.

Detta till trots gick jag mot strömmen och skaffade mig en.

Jag dricker vanlig wiskey då många av grannarna dricker Laokao

All detta till trots så visar jag och mina grannar varandra vördnad och respekt. Vilket är något helt annat än att tro att det är av godo att anamma allt skit Thailändare hittar på!

Och det är ingen här på forumet som begär att du ska komma med pekpinnar till Thailändarna.

Men det synes ohehört korkat att själv anamma dom korkades ideer bara för att tro att man visar dom respekt?!

Däremot är det väl logiskt att acceptera saker som man ej kan påverka.

Som att Isaan bor verkar tycka att man är ensam på vägen vid omkörningar, och ev mötande trafik helt enkelt får flytta på sig.

Har slutat att bli upprörd över detta! Då det är en av sakerna som är svåra att påverka, förutom att sluta transportera sig själv runt i Isaan.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som sagt var jag har alldeles för liten erfarenhet om livet i byn men jag har erfarenhet att släktingar blivit,inte sura,men förvånad att vi inte bodde hos dom.

Det var frugan och svärmors beslut och om det berodde på hänsyn vad dom trodde vad vi ville vet jag inte till 100%.

Men jag har svårt att se att dom skulle uppskatta ifall vi bodde där någon längre tid och det hade garanterat ruinerat mig för det var jag som fick stå för fiolerna till maten.

Ja jag har säkert en västerländsk syn på boendet för jag skulle inte uppskatta att hennes släktingar bodde någon längre tid hos oss om vi hade hus.

Någon vecka är helt ok i mina ögon men jag värderar min privata sfär för mycket att jag vill försaka den med ett besök som vara månader.

Hej

Som jag mycket riktigt misstänkte så ville nog gärna släktingarna att ni skulle bo hos dom, men jag respekterar din önskan om lite privat sfär, men du behöver absolut inte oroa dig över att bli sedd som ett besvär för dom ni ev. skulle ha bott hos, tvärtom hade dom säkert blivit glada och stolta över att ha er där.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har precis som dig lämnat turistorten för massor av år sedan.

För den skull behöver man väl inte acceptera all idi*ti bara för att det finns ett ordspråk som säger man tar seden dit man kommer! :whoco5:

Jag har personbil bl,a för att slippa argumentera om varför det inte ska vara en hord thailändare på flaket.

5 bälten lika med 5 personer i bilen, varken mer eller mindre!

När jag kör motorcykel så tar jag integralhjälm samt jacka med ryggskena samt armskydd för att sänka risknivån.

Jag köper inte stå toa för att grannen har det. Utan har toalett enligt sittmodell.

Issan kan vara kallt ibland, så trots att dom flesta grannar saknar genomströmningsvärmare. Så har jag valt att skaffa en då jag tycker det är skönt.

Dom flesta grannar saknar dessutom till skillnad mot mig AC.

Detta till trots så skaffade jag mig det i huset då det är skönt.

Mig veterligen är det ingen granne i byn eller omkringliggande byar som har Pool.

Detta till trots gick jag mot strömmen och skaffade mig en.

Jag dricker vanlig wiskey då många av grannarna dricker Laokao

All detta till trots så visar jag och mina grannar varandra vördnad och respekt. Vilket är något helt annat än att tro att det är av godo att anamma allt skit Thailändare hittar på!

Och det är ingen här på forumet som begär att du ska komma med pekpinnar till Thailändarna.

Men det synes ohehört korkat att själv anamma dom korkades ideer bara för att tro att man visar dom respekt?!

Däremot är det väl logiskt att acceptera saker som man ej kan påverka.

Som att Isaan bor verkar tycka att man är ensam på vägen vid omkörningar, och ev mötande trafik helt enkelt får flytta på sig.

Har slutat att bli upprörd över detta! Då det är en av sakerna som är svåra att påverka, förutom att sluta transportera sig själv runt i Isaan.

Mvh Janne

Hej

Nej du har helt rätt i att man inte alls behöver acceptera all idi**i i Thailand, och du verkar ju veta vad och hur du vill ha det så det fungerar säkert bra, själv kom kom jag ju till landsbygden som relativt ung och då var man ju ganska orädd och ungdommligt oförståndig så det har väl inneburit att jag har köpt hela paketet, så nu går det mesta av gammal vana och jag tänker nästan inte ens längre på riskerna utan ser det mer som frihet och använder mai pen rai ganska ofta, säkert inte så klokt alla gånger, men så är det tyvär.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Nej du har helt rätt i att man inte alls behöver acceptera all idi**i i Thailand, och du verkar ju veta vad och hur du vill ha det så det fungerar säkert bra, själv kom kom jag ju till landsbygden som relativt ung och då var man ju ganska orädd och ungdommligt oförståndig så det har väl inneburit att jag har köpt hela paketet, så nu går det mesta av gammal vana och jag tänker nästan inte ens längre på riskerna utan ser det mer som frihet och använder mai pen rai ganska ofta, säkert inte så klokt alla gånger, men så är det tyvär.

Mvh Isan Lover

Kul att du har köpt hela paketet,

men mindre roligt att du har tvingat på din lille son samma livsstil.

Och när väl olyckan är framme eller när sjukdom sätter sina klor i dig eller din son

så antar jag att du även då rycker på axlarna och nöjer dig med

byns självutnämnde shaman som tänder rökelse och läser hokus pokus ramsor över er.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej du har helt rätt i att man inte alls behöver acceptera all idi**i i Thailand, och du verkar ju veta vad och hur du vill ha det så det fungerar säkert bra, själv kom kom jag ju till landsbygden som relativt ung och då var man ju ganska orädd och ungdommligt oförståndig så det har väl inneburit att jag har köpt hela paketet, så nu går det mesta av gammal vana och jag tänker nästan inte ens längre på riskerna utan ser det mer som frihet och använder mai pen rai ganska ofta, säkert inte så klokt alla gånger, men så är det tyvär.

Mvh Isan Lover

Det är ju ett enkelt sätt att se på saker och ting.

Jag förmodar att du säger Maipenrai när dina barn gör sig illa eller blir sjuka på grund av din frihet som är invand. Som en gammal hund som inte kan lära sig sitta? :sFduh::bag:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kul att du har köpt hela paketet,

men mindre roligt att du har tvingat på din lille son samma livsstil.

Och när väl olyckan är framme eller när sjukdom sätter sina klor i dig eller din son

så antar jag att du även då rycker på axlarna och nöjer dig med

byns självutnämnde shaman som tänder rökelse och läser hokus pokus ramsor över er.

SN

Hej

Ja jag hade inget emot att prova gammla huskurer i Sverige som t.ex min mormor använde och som hon hade lärt sig av sin mamma och hennes mormor o.s.v, och det fungerade ofta bra, och jag har också ett visst förtroende för dom läkekonster och metoder som används av olika naturfolk, och att det finns saker att lära där har ju t.o.m den moderna vetenskapen insett, dom växter och örter som används har ofta visat sig ha mycket bra egenskaper, och numera är det big business att kartlägga och ta patent på all världens naturfolks kunskaper, men jag inser också att detta inte kan ersätta alla mer vetenskapligt framtagna mediciner och moderna metoder.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag hade inget emot att prova gammla huskurer i Sverige som t.ex min mormor använde och som hon hade lärt sig av sin mamma och hennes mormor o.s.v, och det fungerade ofta bra, och jag har också ett visst förtroende för dom läkekonster och metoder som används av olika naturfolk, och att det finns saker att lära där har ju t.o.m den moderna vetenskapen insett, dom växter och örter som används har ofta visat sig ha mycket bra egenskaper, och numera är det big business att kartlägga och ta patent på all världens naturfolks kunskaper, men jag inser också att detta inte kan ersätta alla mer vetenskapligt framtagna mediciner och moderna metoder.

Mvh Isan Lover

Bra där, IL!

Jag gav dej + för det fetmarkerade.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ju ett enkelt sätt att se på saker och ting.

Jag förmodar att du säger Maipenrai när dina barn gör sig illa eller blir sjuka på grund av din frihet som är invand. Som en gammal hund som inte kan lära sig sitta? :sFduh::bag:

Mvh Janne

Hej

Min son får väl i det avseendet en uppväxt som mer liknar den svenska barn fick på 50 och 60 talet, och jag tvingar honom t.ex inte att ha frigolithjälm, han får klättra i träd, han får gå omkring i båten, han får åka med på moppen utan hjälm, han får spika, såga och använda olika verktyg, han är med när rådjur styckas, och fisken rensas och han försöker redan hjälpa till, jag bestämmer inte vad han ska äta eller inte, han får prova sånt som andra äter och gillar han det så är det ok, han får åka med på lasset när riset tranporteras precis som dom Thailändska barnen och han får hoppa och leka i halmen, och han får gärna vistas hos grannar och leka självständigt med andra barn och inte minst alla djur som finns på landet, och följa med ut i skogen och plocka bär och svamp fick han så fort han kunde gå och han älskar det och han vill inte bli buren han kan själv säger han.

Detta är nog ovanligare nu för tiden men jag tror att det går att ge barn lite frihet och att dom kan hantera den bättre än många föräldrar tror, själv tror jag att överbeskyddning av barn är hämmande, men en del människor ogillar säkert det här.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är nog ovanligare nu för tiden men jag tror att det går att ge barn lite frihet och att dom kan hantera den bättre än många föräldrar tror, själv tror jag att överbeskyddning av barn är hämmande, men en del människor ogillar säkert det här.

Mvh Isan Lover

Jag tycker du har helt rätt i det men samtidigt är det knappast överbeskyddande att sätta en hjälm på ungen. För övrigt tycker jag att det är intressant att läsa om dina upplevelser ifrån Isaan och jag föredrar nog din romantiska syn framför stenhård cynism.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tycker du har helt rätt i det men samtidigt är det knappast överbeskyddande att sätta en hjälm på ungen. För övrigt tycker jag att det är intressant att läsa om dina upplevelser ifrån Isaan och jag föredrar nog din romantiska syn framför stenhård cynism.

Hej

Tack för det, jag har själv mycket svårt att förstå hur det kan vara möjligt att så många svenskar här på forumet har så bedrövliga erfarenheter av Thailand generellt och speciellt av dom enkla människorna ute i byarna, och om man skriver något illa om dessa människor så överöses man av + karma, för mig är det en gåta som får mig att fundera på varför dom åker till detta bedrövliga land med sina skurkaktiga innevånare överhuvudtaget, detta folk som enligt mig har så mycket goda egenskaper och jag älskar alla tandlösa gummor och gubbar som gärna vill hålla ens hand en stund, och alla väluppfostrade barn som respektfullt waiar alla som är äldre än dom själva, och som i tidig ålder får börja hjälpa till i hushållet och själva tvätta sina egna käder, här har våra bortskämda västerländska barn mycket att lära.

Visst inträffar det ibland något negativt men det är oftast bagatellartat som man glömmer det fort, jag räknar numera precis som dom flesta Thailändare med att det inte ska fungera och blir därför inte besviken eller irriterad när det inte gör det, och oftast har det ju ingen betydelse om man kommer fram några timmar eller en dag senare huvudsaken är att man har trivts tillsammans och ätit gott, och man kan ju alltid passa på att vila lite om det blir väntan, och om manbygger något så har det ju oftast inte heller någon större betydelse om man blir färdig nåra veckor senare, för det visste man ju egentligen redan innan man startade upp bygget, och visst kan man tröttna tillfälligt på varandra även i en Thailändsk by och då får den som inte är nöjd för tillfället kanske för sig att han eller hon ska åka till en släkting i Korat ett tag vilket är vanligt eftersom man ofta reser runt och besöker varandra i veckor och månader, eller så är det bara att umgås med andra människor ett tag, och så kommer man snart på att man saknar denne, och nästa gång man möts så är det ett kärt och välkommet återseende igen, detta tycker jag är ett typiskt thailogiskt sätt att hantera sånt här på.

Min syn på Thailand och bylivet upplevs nog både som romantisk och nästan overklig för en del svenskar, men jag är ju inte ensam, det finns ju fler med liknande upplevelser och det skulle vara roligt att höra vad kvinnorna som dessa negativa män lever ihop med tycker om mina beskrivningar av människorna och bylivet, tycker dom också att det är overkligt eller stämmer det kanske ganska bra med deras egna erfarenheter?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

han får åka med på moppen utan hjälm

Helt ärligt... Dom flesta andra saker som du räknade upp, tror jag många barn i sverige hänger sig åt utan problem 2011.

Däremot anser jag att det är ett otyg och tecken på total oansvar som förälder från din sida att ej skaffa en hjälm till barnet när han åker moped med någon annan.

Det är farligt att åka moped i sverige. Och defenetivt farligt att åka med någon Thailändare som i dom flesta fall ej kan köra trafiksäkert.

Dom flesta som kör bil i Thailand har säkert uppmärksammat hur många gånger man håller på att klippa en moped. Då föraren ofta utan att titta bara vinglar ut i vägen.

Om dom åker på den lokala byvägen är ju en sak.

Men jag kan nog svära på att mopedresorna inte stannar där då han säkert vill följa med någon på ett längre äventyr emellanåt?

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst inträffar det ibland något negativt men det är oftast bagatellartat som man glömmer det fort, jag räknar numera precis som dom flesta Thailändare med att det inte ska fungera och blir därför inte besviken eller irriterad när det inte gör det,

Så försöker jag också resonera. Mycket ilska kommer nog ifrån att man antingen har för höga förväntningar eller att man räknar med att allt ska fungera som hemma. Jag tror inte att jag har någon chans att påverka det thailändska sättet och det saknas därför anledning att hetsa upp sig. Vilket givetvis inte betyder att jag aldrig blir upprörd, men det är nog vanligare i Sverige för min egen del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så försöker jag också resonera. Mycket ilska kommer nog ifrån att man antingen har för höga förväntningar eller att man räknar med att allt ska fungera som hemma. Jag tror inte att jag har någon chans att påverka det thailändska sättet och det saknas därför anledning att hetsa upp sig. Vilket givetvis inte betyder att jag aldrig blir upprörd, men det är nog vanligare i Sverige för min egen del.

Hej

Så är det, det är som vanligt lättast och bekvämast att följa med nedströms i livets flod, om man simmar uppströms blir man bara irriterad, trött och har inte tid att njuta av det som man har runt omkring sig, och förmodligen kommer man aldrig att nå målet ändå.

Och när man väl har anammat den tanken och sänkt sina höga förväntningar på allt och alla så uppstår det en harmoni, och man är helt plötsligt i takt med omgivningen och kan börja njuta av den gåva som varje ny dag egentligen är.

Men även jag får väl erkänna att jag kan få ett västerländskt återfall ibland och då börjar jag nästan skratta åt mig själv efter en stund och utbrister mai pen rai eller rättatre sagt båå pen yang.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det, jag har själv mycket svårt att förstå hur det kan vara möjligt att så många svenskar här på forumet har så bedrövliga erfarenheter av Thailand generellt och speciellt av dom enkla människorna ute i byarna, och om man skriver något illa om dessa människor så överöses man av + karma, för mig är det en gåta som får mig att fundera på varför dom åker till detta bedrövliga land med sina skurkaktiga innevånare överhuvudtaget,

...

Min syn på Thailand och bylivet upplevs nog både som romantisk och nästan overklig för en del svenskar, men jag är ju inte ensam, det finns ju fler med liknande upplevelser och det skulle vara roligt att höra vad kvinnorna som dessa negativa män lever ihop med tycker om mina beskrivningar av människorna och bylivet, tycker dom också att det är overkligt eller stämmer det kanske ganska bra med deras egna erfarenheter?

Jag tycker att din syn stämmer väldigt bra med mina erfarenheter och känner att dina beskrivningar många gånger verkligen är träffande.

Blir glad av att läsa dina alster och saknar byn när jag läser dem. Och det är också därför du fått karma av mig för dina beskrivningar.

Uppfattar beskrivningarna som romantiska men däremot inte overkliga. Allt du skriver om känns igen.

Mina egna erfarenheter skulle jag knappast kalla för bedrövliga, eller negativa, utan tvärtom positiva. Annars hade jag ju inte gillat byn och livet i Isaan.

Men, precis som livet överallt, så är mina erfarenheter inte ensidiga och därför ville jag förmedla att jag inte bara upplever en sida av Isaanlivets bok.

Jag tycker att du tenderar att överdriva i dina reaktioner och att du bara visar just den romantiska sidan av Isaan.

Kanske blir det så om man åker dit på semester några månader om året, lever feodalherreliv och är besparad sammandrabbningar med livets baksidor.

Och det är ju jättebra om man t.ex vill skriva en bok. Eller om man ska skriva lyriska alster åt det episka hållet på MPR.

Så fortsätt gärna med det för det är kul att läsa. great.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...