Jump to content
IGNORERAD

Vad kan du egentligen om Thailand och Thailändare?


stjp8729

Recommended Posts

Avregistrerad clion

Härligt å va truckis me 40 vecka :dance1:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 495
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    20

  • MaiChai

    18

  • Avregistrerad clion

    16

  • Sam sip sam

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Tack för dom här berättelserna IL jag har ju tyvär alldrig träffat dig .MEN jag har hört från anndra medlemmar om dig och din fina utbilldning

så du är en spännande gubbe(man sitter ju och försöker få en bild av dig) likadant som det var med BTT innan man träffa honom

Hej

Jag är fullständigt övertygad om att våra vägar kommer att korsas och jag är allt nyfiken på dig med.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert minst 2000 timmar i veckan. :crazy:

Isåfall, då kan man ju ha lite större förståelse varför de ska ha så stora ersättningar!

Utslaget per timme så blir det ju inte riktigt så mycket som man tror när man hör summorna. :surprised:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och jag har fått betalt för mitt arbete idag också.

Har nämligen hämtat min nya 46" LCD TV som vi blev lovade av Samsung för nån vecka sen pga att vår gamla utan garanti hade gått sönder...

200 baht kostade det.

Ser riktigt bra ut nu på TV-bänken:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser man på hur mycket du måste ha jobbat idag med forumet, så blir det väl inte mycket i timmen!

Du har väl jobbat flera 100 timmar redan idag. :respect:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nä det tror jag inte P3 jag har pratat med både Leif Johansson (volvo) och Sören Gyll och di scheman dom har skulle ja då inte villja ha

Tror inte du skulle villja ha mitt schema heller som jag haft under sommarn, skillnaden är väl att de där gökarn iaf får ordentligt betalt :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tror inte du skulle villja ha mitt schema heller som jag haft under sommarn, skillnaden är väl att de där gökarn iaf får ordentligt betalt :crazy:

jo alldeles för mycket enl min åsikt.för å hålla tal invigningar m mm

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det inte alls sanningshalten jag undrar över, utan relevansen...

Jag är säker på att alla här är tillräckligt gamla för att veta att väldigt rika personer ibland har stora hus med kameror. Och till och med vakthundar.

Du får gärna fortsätta berätta om dina erfarenheter på båda sidor av skalan, det är rätt underhållande att läsa om "din värld".

Håller med! Lite som att läsa om dagisbarn som berättar om dagis. "Där finns stora klossar vi leker med". "Röda" "Och gröna!!" "Och ibland leker de andra barnen med samma klossar"... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hej IL, smile.gif

Jag har aldrig varit rik, eller tjänat mycket pengar.. Däremot är jag OTROLIGT rik på uppleveleser, erfarenheter, livsnjutning, kunskap och kärlek. wink.gif

Pengar är i allmänhet bara till ondo, dock hade jag en period i mitt liv då pengar var allt och lite till.. Kommer ihåg en episod med min ex-fru..

Jag blev otroligt sur när hon tyckte jag skulle vänta 2 dagar med att gå in och köpa den nya BMW:n som just hade premiär.. Men var jag lycklig av att byta bil var tredje månad? Nej inte "ett skit"!

Ha en bra dag!

:wai:

En flashback, kommer väl ihåg släpade med sig mobiltelefonen ut på båtutflykterna en NMT450, denna vägde ett ton och spräckte alla bardiskar man slängde upp den på:

Sen när 900 kom så "var man kungen", bestod av tre delar, batteri storlek modell kylskåp, en annan del som sattes ihop med batteriet och själva luren.. Patetiskt..

(Varför står det Philips på denna? Min stod det Ericsson på..

Bra att du kommit på bra tankar.

Själv sträcker jag mig inte så långt som till att pengar i allmänhet är av ondo, men jakten på mer än det nödvändiga är det.

(((Under den period, som jag tjänat mest (80-talet innan jag sålde mitt didstributionsföretag) så gjorde jag ändå inte av med med än ungefär existensminimum (utom vid investeringar). Genom det kunde jag leva utan inkomst några år efter det.)))

Idealet tror jag är att ha så att man klarar sig, men inte så mycket mer.

Fantastiskt! Den här tråden blir bara bättre och bättre. Vilken fotboja de måste ha, de stackars miljardärerna. :scomp:

Inte alla, men många av dem fixar till det själva :)

Titta bara på hur stor del av rikemansbarnen, som har missbruksproblem. Vet inte om det finns någon statistik efter "klass", men jag skulle bli mycket förvånad om många fler rikemansbarn har problem än de från medelklassen och den rikare halvan av arbetarklassen.

Du kan försöka trycka ner "Pattaya-Phuket folk" hur mycket du vill. De har varit i Thailand och det har inte du. :whistle:

Och ändå tror många av dem att det de ser där är normala Thailand, eller att det inte finns något norr om Bangkok... :D

(Om "My spies".)

Jaha nu är han synisk också , ja kan man prata med katter så är väl inget omöjligt

Nej, inte synisk - men synsk :)

"Exet" kallade dem det flera gånger, då jag visste saker saker om Thailand, som inte hon visste (lärarinna).

Varför skulle det vara syniskt att prata med en bunt thai, som bor i olika provinser, och fråga dem saker???

Den nya säger ibland "Du tänker för mycket" :) då jag frågar om saker.

Till er, som inte fattar det - Om man frågar mer, så får man fler svar... :))

Exakt, och bara en sån sak som att du kan att prata med katter

gör ju det hela så mycket enklare.

Jag menar, vad skulle kunna gå fel?

A.

Njae. Det kommer säkert att bli en hel del strul. Det blev det i Ryssland också, innan jag fick ordning på det företaget.

Jag hävdar bara att jag räknar med att det går att lösa strulen.

Måste vara underbart att leva i en virtual reality där du alltid har rätt och alla andra är korkade fåntrattar.. Att aldrig behöva träffa sitt ex kan nog vara skönt för vissa, men hur fasen står du ut med att aldrig få vidröra din fru? Men du har väl säkert löst även det genom att leva i en annan dimension eller något liknande som vi vanligt dödliga fåntrattar inte förstår oss på smile.gif

Vad dillar du om nu då? Det mesta, som jag gjort, gjorde jag ju FÖRE Internet...

Fast det blå har du rätt i :D

utom att jag INTE alls hävdat att ALLA andra är korkade, men vilka ni är visar ni ideligen jättebra själva :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Själv sträcker jag mig inte så långt som till att pengar i allmänhet är av ondo, men jakten på mer än det nödvändiga är det.

(((Under den period, som jag tjänat mest (80-talet innan jag sålde mitt didstributionsföretag) så gjorde jag ändå inte av med med än ungefär existensminimum (utom vid investeringar). Genom det kunde jag leva utan inkomst några år efter det.)))

Idealet tror jag är att ha så att man klarar sig, men inte så mycket mer.

Det där är ju precis tvärtemot ditt svammel du har som signatur :rotfl:

Hur går det förresten med The-West, verkar som den stora läromästaren hade lite problem där 2008, med att räkna ut erfarhetspoäng bla. :giggle: Men det verkar ha varit samma :blah::blah::blah: där som här.. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vad dillar du om nu då? Det mesta, som jag gjort, gjorde jag ju FÖRE Internet...

Fast det blå har du rätt i :D

utom att jag INTE alls hävdat att ALLA andra är korkade, men vilka ni är visar ni ideligen jättebra själva :)

Att bli kallad för korkad och fåntratt av dig tar jag som en komplimang, så fortsätt du bara.. :rotfl: Sluta förgudsskull inte skriva här bara, behöver min dagliga dos av skratt när du sätter igång och svamlar :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej IL, smile.gif

Jag har aldrig varit rik, eller tjänat mycket pengar.. Däremot är jag OTROLIGT rik på uppleveleser, erfarenheter, livsnjutning, kunskap och kärlek. wink.gif

Pengar är i allmänhet bara till ondo, dock hade jag en period i mitt liv då pengar var allt och lite till.. Kommer ihåg en episod med min ex-fru..

Jag blev otroligt sur när hon tyckte jag skulle vänta 2 dagar med att gå in och köpa den nya BMW:n som just hade premiär.. Men var jag lycklig av att byta bil var tredje månad? Nej inte "ett skit"!

Ha en bra dag!

:wai:

post-4239-0-23471100-1311691863_thumb.jp

En flashback, kommer väl ihåg släpade med sig mobiltelefonen ut på båtutflykterna en NMT450, denna vägde ett ton och spräckte alla bardiskar man slängde upp den på:

post-4239-0-68321300-1311691874_thumb.jp

Sen när 900 kom så "var man kungen", bestod av tre delar, batteri storlek modell kylskåp, en annan del som sattes ihop med batteriet och själva luren.. Patetiskt..

(Varför står det Philips på denna? Min stod det Ericsson på..

Finns fler som är OTROLIGT rika på upplevelser, kärlek, erfarenheter, livsnjutning, kunskap och DESSUTOM rika på pengar. Varför skulle det vara bättre att vara rik på allt detta UTOM pengarna? Trams.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det tror jag inte P3 jag har pratat med både Leif Johansson (volvo) och Sören Gyll och di scheman dom har skulle ja då inte villja ha

:rotfl:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ändå tror många av dem att det de ser där är normala Thailand, eller att det inte finns något norr om Bangkok... :D

Men faktum kvarstår. "Dom" har upplevt 100% mer Thailand än dig.

Om du åker till gamla stan i Sthlm. Har du då varit i Sthlm?

Åker du till Mallis, har du varit i Spanien?

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns fler som är OTROLIGT rika på upplevelser, kärlek, erfarenheter, livsnjutning, kunskap och DESSUTOM rika på pengar. Varför skulle det vara bättre att vara rik på allt detta UTOM pengarna? Trams.

Hej bond 1 :)

Pengar är bara papper... ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag tror att det viktigaste är att man mår bra.Det var väl en jättekändis som knarkade ihjäl sig för någon dag sen.Som man tycker borde ha allt.

Ett Italienskt par som jag känner äter för 6000 B och och bara för att han tycker så mycket om öl så stiger kostnaden till 12000 B.

I månaden alltså men riktigt så billigt lever inte jag.Dock förvånas jag över att en del på forumet tycks likställa livskvalitet med

att bränna pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej bond 1 :)

Pengar är bara papper... :wink:

Ha en bra dag!

:wai:

Nope, detta är pengar och inte papper...:

PS. Detta är också pengar, närmare bestämt 67000 baht.

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Många har vittnat om hur dåligt "30-bahts sjukvården" fungerar i olika delar av landet-att den fungerar för er är ju bra men det betyder ju inte att det är så i hela landet eller hur

När min svåger för inte så länge sedan krockade med en ko på vägen när han körde motorcykel

så behövde han sys ihop lite här och där på det statliga sjukhuset i ChokChai.

Då fick han betala 3500:- bath för vården.

Orsaken sades då av sjukhuset att hans 30-baths kort hade gått ut och att han hade missat att förnya det.

När han häromdagen återvände till sjukhuset för att förnya sitt 30-bathskort så sade personalen

att kortet bara gäller sjukdom och inte vård vid olycksfall.

Och det var bara "vissa" sjukdomar som ingick

i vård under 30-bathsreformen.

Så det är inte mycket att förlita sig på den där sjukrefomen,

i alla fall i Khoratområdet.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror han lägger på hög den filuren och inget fel ide och hoppas att han har en riktigt bra dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Finns fler som är OTROLIGT rika på upplevelser, kärlek, erfarenheter, livsnjutning, kunskap och DESSUTOM rika på pengar. Varför skulle det vara bättre att vara rik på allt detta UTOM pengarna? Trams.

Det har ju flera förklarat.

Att ha ekonomisk frihet med tillräckligt för en ganska LÅG levnadsstadard, så att man kan göra som man vill med jobb, är iofs bra, men att ha obegränsat med pengar brukar INTE vara bra för att må bra, det syns ju tydligt på hur stor del rika, som är olyckliga...

Dessutom drar mycket pengar till sig en massa skitmänniskor...

Men faktum kvarstår. "Dom" har upplevt 100% mer Thailand än dig.

Om du åker till gamla stan i Sthlm. Har du då varit i Sthlm?

Åker du till Mallis, har du varit i Spanien?

Ja, men de leder uppenbarligen till att många av dem fått en GROVT FÖRVRÄNGD uppfattning om landet. Då de tror att hela landet är så, så vet de ju FEL om det vanliga Thailand, och det är ju uppenbarligen SÄMRE för förståelsen än att inte ha varit där alls... :D

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

cut

Ja, men de leder uppenbarligen till att många av dem fått en GROVT FÖRVRÄNGD uppfattning om landet. Då de tror att hela landet är så, så vet de ju FEL om det vanliga Thailand, och det är ju uppenbarligen SÄMRE för förståelsen än att inte ha varit där alls... :D

Välkommen ner till Thailand så kanske Du upptäcker vem som har rätt resp. fel.

Ditt Thailand och mitt Thailand har inte stora likheter. Trots att jag bor norr om Bangkok.

Kan det kanske bero på just att jag bor i Thailand.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska skojigt det här med att varje gång detta ämne kommer på tal så blir det liksom en tävling i vem som insett att de förstår minst. Svensk ödmjukhet när den är som bäst/värst. wink.gif

Själv anser jag nog att jag förstår betydligt mer än jag gjorde för 15 år sen och kan faktiskt rodna för mig själv när jag tänker tillbaka på en del uppfattningar jag hade de första åren av resor till landet.

Men eftersom jag efter ett helt liv i Sverige fortfarande förvånas över en del svenskars beteenden och resonemang så har jag förstås inga förhoppningar om att kunna förstå alla thailändares resonemang heller. Och varför ska man nödvändigtvis förstå allt, räcker väl gott med att man trivs med människorna och i sinnet är förberedd på att allt inte är likadant som hemma. Att gå omkring och vara konstant förbannad, som en del gör, drabbar ju mest en själv.

Håller helt med, blir också förundrad över varför så många normalt sett "stöddiga" personer helt plötsligt blir så oerhört ödmjuka när frågan om hur väl man förstår Thailand/thailändare dyker upp. Jag håller också med om att det är nästan helt omöjligt att fullt förstå de flesta svenskar, till och med de man växt upp, så att till 100% förstå en thailändare är givetvis bra nära omöjligt.

Förra veckan hade vi vår årliga fest, vi varande 7 infödda svenskar som kännt varandra sedan vi var tre år och gått i samma skola, i många fall samma klass, i 9 år, bott i samma område och med föräldrar med nästan identisk lön. Ju längre kvällen gick och ju mer bärs och groggar vi drack så blev det allt klarare hur dåligt många av oss förstår varandra, vissas resonemang och val i livet lyckades jag inte ens förstå med en promille som närmade sig 2-siffrigt. Då är ändå Sverige världens mest jämlika land där en direktör i Stockholm och en arbetslös skogshuggare i Dorotea gått i liknande skolor och lätt skulle kunna prata väder, vind och fotboll en kvart i en bastu. I Thailand skulle två sådana motpoler aldrig kunna mötas på annat sätt än att den sämre lottade fick ett jobb som trädgårdsmästare hos den bättre lottade och några diskussoner skulle det aldrig bli tal om. Av den anledningen anser jag det fullt naturligt att en inflyttad svensk mycket väl kan veta mer om thailändarna i sin omgivning än en thailändare från en helt annan omgivning gör, han är dock troligen helt ovetande om hur andra thailändare i andra områden och klasser lever och tänker. Vi ser ju ofta här på forumet hur medlemmar målar upp helt olika bilder av Thailand och de har ju inte nödvändigtvis fel bara för att deras erfarenheter skiljer sig åt.

Är man bara intresserad och lite utåtriktad kan man nog förstå hur de thailändare man umgås med, och de i samma område och klass, tänker och det utan att behöva spendera 10-tals år. Är man dock inte särskilt intresserad, inte lär sig det lokala språket och sederna, så kan man förmodligen spendera 50 år i Thailand utan att fatta något. Att tro att man förstår hur andra thailändare än just där man bor och verkar tänker är dock ytterst förmätet, skillnader mellan thailändare från olika områden och klasser är så gigantiskt mycket större än vi är vana vid i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...