Jump to content
IGNORERAD

Vad kan du egentligen om Thailand och Thailändare?


stjp8729

Recommended Posts

Sam sip sam

Jo ja säger vart ja ska 55555 soi nana soi covboy :party1: soi coboy soi nana :music::music::dance1::dance1: 555555 fan den kortisen tar man en tuck tuck :P:lol:

Ja vill du bli blåst åker du tuk tuk är det korta resor brukar jag ta mc taxi

Bor jag på suhkumvit ser jag till att bo nära skytrain , då tar jag den till soi cowboy eller nana om jag nu ska dit

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 495
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    20

  • MaiChai

    18

  • Avregistrerad clion

    16

  • Sam sip sam

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Jag funderade lite kring IL´s otur med taxichaufförer från Bangkok.

En orsak till att han av dessa Bangkokbor sägs bli uppsnurrad och smålurad på både hotellval, transportavstånd och taxiavgift kan ju vara att chaufförerna hör att han och frugan inte pratar bangkokmål eller riksthai.

IL och hans fru är med andra ord lite osäkra utbölingar i chaffisarnas ögon,

och därför borde de också vara mer ”lättlurade” enligt deras sätt och se på det.

Då blir det nog ganska lätt "Friskt vågat, hälften vunnit".

Precis som när en snubbe som pratar Jokkmokkdialekt också lättare blir lurad på den närmsta färdvägen om han väljer att åka taxi i Stockholm.

Då blir det också ofta lite väl mycket ofrivillig sightseeing av stans gator.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jag funderade lite kring IL´s otur med taxichaufförer från Bangkok.

En orsak till att han av dessa Bangkokbor sägs bli uppsnurrad och smålurad på både hotellval, transportavstånd och taxiavgift kan ju vara att chaufförerna hör att han och frugan inte pratar bangkokmål eller riksthai.

IL och hans fru är med andra ord lite osäkra utbölingar i chaffisarnas ögon,

och därför borde de också vara mer ”lättlurade” enligt deras sätt och se på det.

Då blir det nog ganska lätt "Friskt vågat, hälften vunnit".

Precis som när en snubbe som pratar Jokkmokkdialekt också lättare blir lurad på den närmsta färdvägen om han väljer att åka taxi i Stockholm.

Då blir det också ofta lite väl mycket ofrivillig sightseeing av stans gator.

SN

Klassikern i sthlm är t centralen till sheraton 150 m , men kan bli en åktur på flera km he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Köra Truck gumman 5.nja ho e nog för gammal (42) ho e för gammal för allt :diablo: du förstår man måste ha utbildning för allt i svedala nu för tiden tillome för å rensa dasset på skit på volvo

Det finns truckutbildningar hos företaget ATLET. Kostar några tusenlappar,

men det kan det vara värt.

Pris 5 560 kr, exkl. moms.

Utbildningen är inte svårare än att alla klarar av att ta ett A-B kort.

Har man A-B kort så brukar det inte vara några problem med att få jobb på lager mm.

http://www.atlet.com/se/training#node-609

http://truckforarskolan.wordpress.com/

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderade lite kring IL´s otur med taxichaufförer från Bangkok.

En orsak till att han av dessa Bangkokbor sägs bli uppsnurrad och smålurad på både hotellval, transportavstånd och taxiavgift kan ju vara att chaufförerna hör att han och frugan inte pratar bangkokmål eller riksthai.

IL och hans fru är med andra ord lite osäkra utbölingar i chaffisarnas ögon,

och därför borde de också vara mer ”lättlurade” enligt deras sätt och se på det.

Då blir det nog ganska lätt "Friskt vågat, hälften vunnit".

Precis som när en snubbe som pratar Jokkmokkdialekt också lättare blir lurad på den närmsta färdvägen om han väljer att åka taxi i Stockholm.

Då blir det också ofta lite väl mycket ofrivillig sightseeing av stans gator.

SN

Problemet med den teorin är väl att 90% av chaufförerna är just från Issan? Väldigt få av dem jag åkt med pratar "riksthai" utan mer åt det laotiska hållet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Problemet med den teorin är väl att 90% av chaufförerna är just från Issan? Väldigt få av dem jag åkt med pratar "riksthai" utan mer åt det laotiska hållet.

Eller också kan det vara så att även folk från Isaan har en tendens att syssla med "fuffens"

om nu möjligheten yppar sig. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

MaiChai.

Angående taxi..

då måste vi då haft oturen att varje år vi är i Bangkok råkat ut för de 5 av 5000 taxibilar/chaförer som har trasig taxameter, vill inte köra på taxameter, vägrar att ta upp en som kund för att resan ej passar dem.

/Enis

Ja, och jag har haft röta under 10 år med i snitt 3-5 taxiresor per dag...

En sak som jag lagt märke till är att thailändare ofta överskattar sin prutförmåga-eller vill ha ett fast pris bara för att de ger dem en möjlighet att förhandla.

Kom tillbaka från Phuket för några år sedan tillsammans med en TGF, vi skulle åka taxi hem till min lägenhet. Hon envisades med att vi skulle åka med en taxi från ankomst nivån för att slippa flygplatsavgiften på 50 baht. Sagt och gjort, upp i hissen och ut för att flagga ner en som precis lämnat av kunder. Första bilen ville givetvis inte köra till vårt område-ut med väskorna igen sen nästa bil som TGF stoppade kunde köra oss hem, bra tänkte jag och i med väskorna i den bilen. På väg ut från flygplatsen så såg jag att mätaren inte var igång och frågade varför.

-No darling, i negotiate price for you 350 baht including tollways, good price na ka?

-Ok, but it usually costs about 260 baht on the meter including tollway and airport surcharge-will you pay the difference?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller också kan det vara så att även folk från Isaan har en tendens att syssla med "fuffens"

om nu möjligheten yppar sig. :whistle:

Men den teorin verkar ju lika långsökt som att en Thailändsk politiker skulle använda sitt inflytande över landets pengar för att sko sitt familjeföretag :whistle:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket i det som I-l säger som jag tycker är rätt.En ganska stor husfabrikant som jag bodde i närheten

av beklagade sig och sa att det var kris i snickarkåren,den gamla stammen snickare höll på att dö ut.Dom som

kunde trixa lite där och fixa lite där så blev slutresultatet bra.Min dotter som är undersköterska på uas

uppsala berättade att dom fick dit en sköterska som bara hade gått skolan utan praktisk erfarenhet.

Hon höll på att ha ihjäl en patient p.g.a.okunskap efter en månad och då fick hon sluta.

Jag tror mycket på lärlingsystemet för att lära sig ett yrke men kan man komplettera med teori

så är väl det väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

En riktig utbildning kräver både teori och praktik , det ser man ju bara på politiker dom har för det mesta bara teori och då går det som det går he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej bra att du påpekar detta, men samtidigt vet jag inte om inlägget skall tjäna som en nyhet eller bara ännu ett påpekande för kanske de som är nya till Thailand. Alla de här fyra typerna har ju funnits länge, men idag är det givetvis i takt med utveckling och tillströmning av turism ännu vanligare.

Dessa fenomen fanns ju redan när jag för över 20 år sedan satte min fot i Thailand för första gången och det är ju även inget ovanligt i några länder likt Thailand. Men det tål ju att upprepas hur många gånger som helst och att det finns till bevisar ju bara att folk i gemen är för godtrogna.

Själv är jag likt du otroligt allergisk mot människor som är "fööör" trevliga och inställsamma, det gäller överallt i världen, så även i Sverige. Att falanger som fastnar i Thailand på grund av droger och stjäl från turister har ju också pågått länge, de är faktiskt de man skall se upp med mest och sen finns det de som är slipade lurendrejare och lever på detta.

I december 2009 var jag i Banglampoo på KSR och satt på Buddy Beer och käka lite och drack en öl och fram kom det en kille från England och satte sig mitt emot mig samt hälsade och frågade om han kunde slå sig ner, visst sa jag och vi började prata. Mycket trevlig och allt jag sa och var jag varit hade han också varit och han höll med om allt. Han berättade om sitt arbete i Thailand och att han bott där i 6 år osv osv. Sådana här människor vill gärna invagga dig i en tro att de är jämbördig och på samma plan som du själv och att dina upplevelser och deras är jämbördiga, på så sätt får de människor att känna förtroende för dem, så se upp om du helt plötsligt tror att du ser din egen spegelbild i en annan människa.

Precis som försäljare, de håller med dig i allt och de har alla produkter själv hemma som du borde köpa osv. Ganska omgående anade jag att detta är en skum fan och min varningslampa tändes och jag tänkte, spela med men var vaksam, och efter ett tag märkte jag i ögonvrån att en annan kille stod snett bakom mig mot väggen mellan mig och ett bord med andra turister som satt och åt. Jag vände mig om och tittade på honom och då fick han jäkligt bråttom därifrån. Faktiskt så anade jag oråd redan när han frågade om han fick slå sig ner och prata lite, jag är väl född misstänksam antagligen :)

Jag gick omedelbart till ägaren som jag känner och påtalade att denna skumme fan släng ut han, men då var han redan borta. Detta händer ofta, trevliga falanger, så se upp med ensamma falanger som gärna vill snacka med dig och är väl inställsamma.

Mvh Peter :wai:

Hej

Håller med dig om att dom har funnits länge och finns än så förmodligen lönar det sig, chansen är rätt stor att råka ut för dom och är man ute för första gången är det lätt gjort att dom lyckas, och att det också gäller att se upp för andra utlänningar som verkar vara ovanligt inställsamma har du helt rätt i, dom finns på alla platser där det finns turister.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ja, och jag har haft röta under 10 år med i snitt 3-5 taxiresor per dag...

Har du har bott i Bangkok i 10 år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du har bott i Bangkok i 10 år?

Sedan år 2000 har jag bott i Bangkok mellan 3 och 11 månader per år så det har blivit en och annan taxiresa i staden. fast en permanet bostad har jag bara haft sedan 2006.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan idag efter åkt och varit med Thai många år är inget. Man lär sig hela tiden inget :)

Vad kan Thai om oss?

För mig verkar de flesta inte så intreserade att lära sig om andra kulturer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

För mig verkar de flesta inte så intreserade att lära sig om andra kulturer.

Hej

Detta stämmer nog ganska bra, men det händer ju att någon frågar vad en viss sak kostar i sverige eller om vinter och snö, men vår kultur och för den delen andra länder och folks kulturer verkar inte vara av större intresse för gemene man i Thailand.

Min egen högst ovetenskapliga förklaring till detta är för att dom lever i nuet och inte grubblar så mycket, man lever just där och då och ägnar sitt intresse åt detta och att man gärna försöker ha trevligt under tiden oavsett syssla, och det som brukar stå närmast på agendan är vad man ska äta vid nästa måltid, längre sträcker sig oftast inte planeringen, och för oss europeer kan detta verka märkligt, men det är nog bara att ta seden dit man kommer och gilla läget och gör man det är det onekligen avstressande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Hej

Detta stämmer nog ganska bra, men det händer ju att någon frågar vad en viss sak kostar i sverige eller om vinter och snö, men vår kultur och för den delen andra länder och folks kulturer verkar inte vara av större intresse för gemene man i Thailand.

Min egen högst ovetenskapliga förklaring till detta är för att dom lever i nuet och inte grubblar så mycket, man lever just där och då och ägnar sitt intresse åt detta och att man gärna försöker ha trevligt under tiden oavsett syssla, och det som brukar stå närmast på agendan är vad man ska äta vid nästa måltid, längre sträcker sig oftast inte planeringen, och för oss europeer kan detta verka märkligt, men det är nog bara att ta seden dit man kommer och gilla läget och gör man det är det onekligen avstressande.

Mvh Isan Lover

Helt rätt.

Jag bad om ursäkt en gång för nåt dumt jag sa dan innan och då svarade min tgf,

Bry dig inte om gårdagen, Den är glömd, nu är det idag å nu går vi vidare.

Själv gör jag det enkelt och försöker inte få de"My Way" så ofta.

Det fungerar sällan.

Och det är onekligen rätt skönt att vara lite Maipenrai.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Helt rätt.

Jag bad om ursäkt en gång för nåt dumt jag sa dan innan och då svarade min tgf,

Bry dig inte om gårdagen, Den är glömd, nu är det idag å nu går vi vidare.

Själv gör jag det enkelt och försöker inte få de"My Way" så ofta.

Det fungerar sällan.

Och det är onekligen rätt skönt att vara lite Maipenrai.

Hej

Visst är det, lite Mai pen rai i livet är ett lyft, att gå runt och vara ilsken eller sur för att något inte blev som man hade tänkt sig är ju helt meningslöst egentligen, och att snabbt lägga problem bakom sig och börja leva i nuet igen är nog Thailändare världsmästare på, många låtsas t.o.m oftast att felet eller problemet inte ens har uppstått, vilket är det optimala för då behöver man ju inte slösa någon tid och energi alls på det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

efter snart 10 år i Bangkok så kan jag säga att jag inte alls känner igen mig på din beskrivning av taxichaufförerna, de slår alltid på mätaren, försöker nästa aldrig övertala en att åka någonannastans än dit man vill och kör i princip alltid närmsta väg dit.

Men nu pratar jag ju så pass mycket thai att jag kan berätta för honom vart jag ska åka, mätaren åker alltid igång och ibland så kan det på grund av trafiksituationen i staden vara lämpligt att köra en annan väg än den på kartan närmsta till en destination.

Talar du inte om på thai vart du ska i Bangkok?

HaHaHa Driver Du med oss hela tiden? Mvh Roger HaHaHa Den var BRA!

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Och vi har genom åren haft en del problem med taxichaufförer just i Bangkok, det har inträffat både när jag och mina kompisar har åkt själva och när jag har rest med frugan att när man får en chaufför ifrån Bangkok så försöker dom blåsa en på olika sätt, t.ex genom att säga att det hotell du ska till är fullt och att han själv vet ett bättre (det är förstås dyrare och han får provision) ibland har dom helt enkelt kört till ett annat hotell utan att förvarna om det, eller genom att köra långa omvägar, säga att taxametern är trasig, m.m, detta har inneburit att vi ibland har avbrutit vår resa med just den bilen och att det otaliga gånger har uppstått hårda ordväxlingar, och det har fått till följd att vi ogärna åker med en taxi där om inte chauffören pratar Lao och kommer ifrån Isaan, för något problem med en chaufför ifrån Isaan har vi aldrig haft ännu.

...

Mvh Isan Lover

Mina erfarenheter efter 17 års taxiresande i Bangkok både vid tjänsteresor och privat är mycket positiva. Slutade efter några besök åka tuck tuck , tröttnade på att bli betraktad som dum västerlänning, få höga prisförslag. Mycket enklare, billigare, bekvämare och säkrare inte minst att ta en metered taxi. En enda gång (jag har gjort hundratals taxiresor under dessa år) har taxin haft en riggad taxameter. Åkte från Don Muang till mitt favorithotell på Sukhumvit, noterade snart att mätaren var trimmad. Vid framkomsten visade den 48 km, i verkligheten är sträckan 26 km.

Priset som visades var närapå det dubbla. Jag påpekade detta till chauffören, att jag ofta reste denna sträcka, visste vad jag talade om. Han ville då ha "biljetten" som man får vid public taxi ståndet, där bilens nummer står angivet. Jag vägrade, betalade vad det skulle kosta, trots att chauffören erbjöd fri skjuts bara han fick "biljetten". Tänkte att han skulle få oroa sig lite som straff.

OK, vid enstaka tillfälle har en chaufför vägrat köra, då tar man ju bara en annan bil. Det kryllar av taxibilar i Bangkok. Man blir bortskämd jämfört med många andra städer både i Asien och Europa. Håller med den som mycket riktigt påpekade att 90% av alla taxichaufförer kommer från Isaan. SN var lite för teoretisk när han påstod att IL:s problem beror på språket wink.gif

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Kan bara hålla med Sarne och MaiChai har också bara goda erfarenheter av taxi Bangkok

Visst har någon inte velat köra dit man ska av någon anledning men då tar man nästa

Har åkt taxi med taxameter påslagen en hel dag med besök på Safaripark

Blev mycket billigare än vad vissa researangörer skulle ha

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med Sarne och MaiChai har också bara goda erfarenheter av taxi Bangkok

Visst har någon inte velat köra dit man ska av någon anledning men då tar man nästa

Har åkt taxi med taxameter påslagen en hel dag med besök på Safaripark

Blev mycket billigare än vad vissa researangörer skulle ha

Helt FANTASTISKT!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan idag efter åkt och varit med Thai många år är inget. Man lär sig hela tiden inget :)

Vad kan Thai om oss?

För mig verkar de flesta inte så intreserade att lära sig om andra kulturer.

De allra flesta thaiare som jag träffat och känner har ett mycket litet intresse för andra kulturer och länder än deras eget. Säkert många orsaker till det men jag tror att den i mitt tycke kraftigt överdrivna thailändska nationalismen spelar stor roll i detta. Från födsel till död peppras de dagligen av nationalistisk propaganda där självklart Thailand och dess folk är det enda centrala och det bästa. Skolundervisningen är helt fokuserad kring Thailand liksom olika medier. Ta t.ex. nyhetsprogramen på TV där rapportering av trafikolycker, brott, kungen och hans familj kommer före alla utrikesnyheter om utrikesnyheter ens tas upp. Även om bildningsnivån i Thailand är inne i en klart positiv utveckling så har dock många Thailandre fortfarande en minst sagt skral utbildning vilket förstås bidrar till ointresse och oförmåga att förstå världen utanför Thailand.

En del thaiare som jag träffat har dock haft intresse för omvärlden. De allra flesta av dem har gemensamt att de har högre utbildning och då skaffat sig redskap att ta in mer kunskap. Tycker dock att även deras kunskap är förrhållandevis tunn jämmfört med de flesta svenskar med motsvarande utbildning.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

De allra flesta thaiare som jag träffat och känner har ett mycket litet intresse för andra kulturer och länder än deras eget. Säkert många orsaker till det men jag tror att den i mitt tycke kraftigt överdrivna thailändska nationalismen spelar stor roll i detta. Från födsel till död peppras de dagligen av nationalistisk propaganda där självklart Thailand och dess folk är det enda centrala och det bästa. Skolundervisningen är helt fokuserad kring Thailand liksom olika medier. Ta t.ex. nyhetsprogramen på TV där rapportering av trafikolycker, brott, kungen och hans familj kommer före alla utrikesnyheter om utrikesnyheter ens tas upp. Även om bildningsnivån i Thailand är inne i en klart positiv utveckling så har dock många Thailandre fortfarande en minst sagt skral utbildning vilket förstås bidrar till ointresse och oförmåga att förstå världen utanför Thailand.

En del thaiare som jag träffat har dock haft intresse för omvärlden. De allra flesta av dem har gemensamt att de har högre utbildning och då skaffat sig redskap att ta in mer kunskap. Tycker dock att även deras kunskap är förrhållandevis tunn jämmfört med de flesta svenskar med motsvarande utbildning.

Neil

Hej

Håller med dig i ditt inlägg, och det finns ju faktiskt fler länder där innevånarna i princip saknar intresse och kunskap om omvärlden och deras kulturer och det är ju USA, där man aldrig upphör att förvånas över hur lite dom vet om omvärlden, dom räknar lätt upp sina f.d presidenter i turordning men vet inte vad många länder heter eller ligger, än mindre vem som styr dom och vad dom har för kultur i dessa länder.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

De allra flesta thaiare som jag träffat och känner har ett mycket litet intresse för andra kulturer och länder än deras eget. Säkert många orsaker till det men jag tror att den i mitt tycke kraftigt överdrivna thailändska nationalismen spelar stor roll i detta. Från födsel till död peppras de dagligen av nationalistisk propaganda där självklart Thailand och dess folk är det enda centrala och det bästa. Skolundervisningen är helt fokuserad kring Thailand liksom olika medier. Ta t.ex. nyhetsprogramen på TV där rapportering av trafikolycker, brott, kungen och hans familj kommer före alla utrikesnyheter om utrikesnyheter ens tas upp. Även om bildningsnivån i Thailand är inne i en klart positiv utveckling så har dock många Thailandre fortfarande en minst sagt skral utbildning vilket förstås bidrar till ointresse och oförmåga att förstå världen utanför Thailand.

En del thaiare som jag träffat har dock haft intresse för omvärlden. De allra flesta av dem har gemensamt att de har högre utbildning och då skaffat sig redskap att ta in mer kunskap. Tycker dock att även deras kunskap är förrhållandevis tunn jämmfört med de flesta svenskar med motsvarande utbildning.

Neil

Jag måste kontrastera lite, och säga att jag är storligen imponerad av hur mycket thailändarna vet om fotboll i andra länder. Där håller de sig informerade så att man blir impad. Naturligtvis menar jag killarna då. Själv är jag ingen större fotbollsfantast så jag får känna mig lite dum när fotbollssnacket kommer igång. Det är bara på damsidan jag kan hävda mig mot thailändarna när det blir fotbollssnack.

Även thailändare som inte är högt utbildade och/eller kan engelska har i väldigt stor utsträckning dessa internationella fotbollskunskaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...