Jump to content
IGNORERAD

Vad kan du egentligen om Thailand och Thailändare?


stjp8729

Recommended Posts

Avregistrerad clion

Ni måste vara enastående människor du och frugan.Vi har varit gifta i snart 16 år och åkt taxi ett otal gånger med Issanbor men intefan har vi övernattat i några taxihem inte(vi är kanske otrevliga)oftast så har dessa sina familjer på hemmaplan och bor själva spartanskt i Bangkok.Och att bjuda sin chaufför på mat när man åker lite längre är väl självklart.Sover ni över hos era chaufförer här i Sverige oxå?Mvh Måne som aldrig upphör att förvånas av IL:s erfarenheter :whistle:

555555 men vi får tat me en nypa salt goo e han i alla fall för det blir alltid tuppfäktning tur tallen e i usa :fan1::heat:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 495
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    20

  • MaiChai

    18

  • Avregistrerad clion

    16

  • Sam sip sam

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Dynga!!!!! Nu får Du Kamma Dig!

Nu ska du inte va sån Wille har flyttat till ordning å reda

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att det var svårare för några år sedan att åka på taximeter, kan ju även bero på mig men...

Jag åker oftast bara omkring Sukhumvit & Silom och senaste resan blev jag nekad körning 1 gång, från Khaosan Rd till Suk soi 15 kl 17 på eftermiddagen. Stoppade minst 5 bilar innan jag fick ta en tuk-tuk istället. Övriga resor, säkert 50st till antalet, gick utmärkt att åka på taximeter och utan några extra stopp eller erbjudanden om massage...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Nu är ju det inte så lätt att veta om man inte lär sig att läsa de instruktioner och den övriga information som finns på förpackningen. Den erfarenhet jag har av lärlingsutbildning och de krav som näringslivet har är att lärlingsutbildning inte räcker till längre i de flesta yrken. Att kunna förstå instruktioner på svenska och engelska samt i vissa fall tyska är väldigt viktigt. I många fall blir inte lärlingen användbar för andra än det företag lärlingen blir utbildad i och har svårt att omsätta sina kunskaper i ett liknande företag som använder andra maskiner och medel.

I vissa brancher går det säkert utmärkt jag tänker på skomakare, blomsterbindare, plåtslagare etc. Alldeles nyligen läste jag om hovslagare där branchen var missnöjd med utbildningarna och menade på att utbildningen måste bli mera teoretisk och certifieras på ett sätt som gjorde att de som inte behärskade jobbet, inte kunde komma ut och göra stor skada.

Kan tänka mig att byggbranchen skulle behöva en liknande sanering, går du som lärling med en kille som inte har så stort kunnande om fuktskador etc utan lär ut sätten att fuska i branchen, blir branchen lidande.

Sedan att samhället inte längre kan planera hur många som behövs inom yrkena gör inte det hela bättre. För ett par år sedan fanns det inte många utbildningar för t.ex plåtslagare och rörmockare. När de lagt ner de flesta utbildningarna börjar de klaga på att det inte finns att få tag på. Vad gör man då? När allt är skingrat vind för våg är det inte så jäkla lätt att få tag på utrustning och kompetens som kan dra igång en utbildning längre. Hårfrisörskor däremot är så eftertraktat att utbilada sig till så att det finns många fler än vad som kan få jobb de närmaste 5 åren.

När man gjort sina lärlings timmar så ska man i de utbildningar(bygg) jag känner till även avlägga ett teoriprov innan man erhåller sitt yrkesbevis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Igentligen inte ett skit, vet inte vem styr landet, kommer inte ens ihåg vad kungen heter.

Blir lurad av taxikörare, hotellraggare, får inte den maten jag beställt..

Har nog aldrig blivit förbannad, mest skrattat åt min egen dumhet hur lättlurad jag är.

Men likförbannat har fortsatt att besöka landet, och kommer göra min nästa resa i nov..

post-5021-0-83508500-1311193422_thumb.jp

FF med Farangtant..

post-5021-0-83508500-1311193422_thumb.jp

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tänkte delge er av lite mer Isaanromantik.

En gång för ca 10-15 år sedan var en tjej (obs! inte min fru)ifrån Isaan med oss i Bangkok för första gången och hon betedde sig precis som man förväntas göra i och runt hennes hemby, hon hälsade på alla hon mötte om hon hann eftersom det kom så många och en del av dom småsprang, om dom svarade frågade hon vart dom var på väg och om dom hade ätit, folk rusade ju förbi på Sukhumhvit så hon hade fullt upp med att hinna med, och plötsligt kom det en äldre tant med tunga väskor hon gick genast fram och frågade om det var tungt och om den gammla tanten behövde hjälp att bära, tanten såg chockad ut och misstänkte kanske att hon skulle knycka väskorna som hon absolut inte ville lämna ifrån sig, jag myste inombords åt allt det här och tänkte att här kan man snacka om kulturkrock, sedan passerade vi en del tiggare och hon gav alla några mynt var och började prata med en av dom som sa att hon inte hade ätit sedan igår, tjejen tyckte att det var förskräckligt och tog genast fram en 20 bahts sedel som hon gav till den hungriga, efter en dag i Bangkoks vimmel av människor var hon helt slut och inte lika entusiastisk längre, trots alla möjligheter att träffa nya människor och göra goda gärningar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tänkte delge er av lite mer Isaanromantik.

En gång för ca 10-15 år sedan var en tjej (obs! inte min fru)ifrån Isaan med oss i Bangkok för första gången och hon betedde sig precis som man förväntas göra i och runt hennes hemby, hon hälsade på alla hon mötte om hon hann eftersom det kom så många och en del av dom småsprang, om dom svarade frågade hon vart dom var på väg och om dom hade ätit, folk rusade ju förbi på Sukhumhvit så hon hade fullt upp med att hinna med, och plötsligt kom det en äldre tant med tunga väskor hon gick genast fram och frågade om det var tungt och om den gammla tanten behövde hjälp att bära, tanten såg chockad ut och misstänkte kanske att hon skulle knycka väskorna som hon absolut inte ville lämna ifrån sig, jag myste inombords åt allt det här och tänkte att här kan man snacka om kulturkrock, sedan passerade vi en del tiggare och hon gav alla några mynt var och började prata med en av dom som sa att hon inte hade ätit sedan igår, tjejen tyckte att det var förskräckligt och tog genast fram en 20 bahts sedel som hon gav till den hungriga, efter en dag i Bangkoks vimmel av människor var hon helt slut och inte lika entusiastisk längre, trots alla möjligheter att träffa nya människor och göra goda gärningar.

Mvh Isan Lover

Skulle inte kalla detta "Isaanromantik". Samma skillnad mellan stad och landsbygd finns i de flesta länder även i Sverige. Hur skulle det se ut om man gick och hälsade på och pratade med alla i exempelvis Stockholm? Rätt tidskrävande.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skulle inte kalla detta "Isaanromantik". Samma skillnad mellan stad och landsbygd finns i de flesta länder även i Sverige. Hur skulle det se ut om man gick och hälsade på och pratade med alla i exempelvis Stockholm? Rätt tidskrävande.

Hej

Kulturkrock passar kanske bättre än Isaanromantik, men lite kul att uppleva var det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

tattoomannen

Hej

Att frugan och jag är lantisar och både ser ut och låter som det spelar säkert in och Bangkokborna ser nog en möjlighet till blåsning, och våra vänner ifrån Isaan ser oss som "landsmän" som man ska ta väl hand om, och dom är nästan överdrivet förtjusta och vänliga över att träffa oss och få köra oss, ofta ger dom oss sitt tel.nr och varnar oss för olika sätt som Bangkokborna förmodligen kommer att försöka blåsa oss på, det har ju hänt att jag har varit ute ensam i Bangkok och att chauffören tyckte att det var så roligt att vi gillade samma musik och pratade Lao att han körde en extra tur gratis i stan och spelade musik för mig.

Vi Isaanbor håller ihop var helst vi möts i hela Thailand, och eftersom dom utgör en stor del av befolkningen och som dessutom är utspridda över hela landet i sin jakt på arbete så har vi "vänner" överallt, och det är som jag ser det fantastiskt att ingå i denna stora familj, det ger både trygghet, öppnar för vänskap och man behöver aldrig sakna vänner, det är dessutom så att man som Isaanbo oftast blir erbjuden mat och sovplats gratis, "inte ska ni bo på ett dyrt hotell och äta på resturang, följ med oss hem", och i gengäld händer det ofta att vi bjuder chaufförer på mat om vi själva ska äta just då, det är så man förväntas göra i Isaan.

Man kan i princip röra sig i vilka områden som helst vilken tid som helst på dygnet även i storstan och platser som man aldrig ens har besökt förr, några ord på Lao så har man leende människor runt sig, och man erbjuds automatiskt samma priser som dessa, har man väl kommit in i denna "stora familj" vill man aldrig mer lämna den.

Mvh Isan Lover

haha ja jag vet vad jag ska göra nästa gång man har vägarna förbi Bangkok. Då ska jag leta efter en chaffis från isaan för då behöver man ju inte betala hotell rena klippet ju. + gratis lao kaodrinks.gifdrinks.gifdrinks.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

haha ja jag vet vad jag ska göra nästa gång man har vägarna förbi Bangkok. Då ska jag leta efter en chaffis från isaan för då behöver man ju inte betala hotell rena klippet ju. + gratis lao kaodrinks.gifdrinks.gifdrinks.gif

Hej

Det funkar nästan överallt, jag vet inte hur många gånger som man har blivit erbjuden både husrum och mat av tidigare helt okända Isaanbor på både tåg, bussar, taxi och andra tillfällen som man har stött ihop med när man har varit ute och rört på sig, och då inte bara i Bangkok utan även på turistorter, Chiang Mai och många andra platser, och tåg och buss stationer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tänkte delge er av lite mer Isaanromantik.

En gång för ca 10-15 år sedan var en tjej (obs! inte min fru)ifrån Isaan med oss i Bangkok för första gången och hon betedde sig precis som man förväntas göra i och runt hennes hemby, hon hälsade på alla hon mötte om hon hann eftersom det kom så många och en del av dom småsprang, om dom svarade frågade hon vart dom var på väg och om dom hade ätit, folk rusade ju förbi på Sukhumhvit så hon hade fullt upp med att hinna med, och plötsligt kom det en äldre tant med tunga väskor hon gick genast fram och frågade om det var tungt och om den gammla tanten behövde hjälp att bära, tanten såg chockad ut och misstänkte kanske att hon skulle knycka väskorna som hon absolut inte ville lämna ifrån sig, jag myste inombords åt allt det här och tänkte att här kan man snacka om kulturkrock, sedan passerade vi en del tiggare och hon gav alla några mynt var och började prata med en av dom som sa att hon inte hade ätit sedan igår, tjejen tyckte att det var förskräckligt och tog genast fram en 20 bahts sedel som hon gav till den hungriga, efter en dag i Bangkoks vimmel av människor var hon helt slut och inte lika entusiastisk längre, trots alla möjligheter att träffa nya människor och göra goda gärningar.

Mvh Isan Lover

Jag har också sett den första Crocodil Dandy filmen

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag börjar tro att du driver med oss ala BTT fabler IL!!

Hej

Det skulle man kunna tro men så är inte fallet, det är faktiskt helt sant, och jag småskrattar lite för mig själv bara jag tänker på det, men det är ju inte alltid som det slutar så här.

En gång hade vi med en kusin till mitt ex till Bangkok eftersom hon ville se storstan, och hon var väl i 14-15 års åldern och vi hade ärende till Silom området, hon stirrade storögt och nyfiket på alla lättklädda och målade damer som vi passerade, men när vi passerade några ställen med öppna dörrar så hon fick se topless dansöser så började hon storgråta och ville åka hem, och det var ju inte vår mening att göra henne ledsen, men hon var helt chockad för hon hade aldrig hört talas om och än mindre sett något liknande, enligt hennes uppfostran skulle man absolut inte visa sig naken för killar innan man hade gift sig, och då bara för sin man, så det blir lätt kulturkrockar om man kommer ifrån landsbygden.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man hade ju lesnat på att bli uppskörtad och avvisad :dance1:

Kan bara STJP lära sig sjunga "luuktung" och prata Lao så har du hela IL konceptet klart fast i en högre standard, XC90 istället för Toyota, hus in Minburi istället för skjul i Klong Toey...

Issan de luxe?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också sett den första Crocodil Dandy filmen

Issan Dundee?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Hej

Det skulle man kunna tro men så är inte fallet, det är faktiskt helt sant, och jag småskrattar lite för mig själv bara jag tänker på det, men det är ju inte alltid som det slutar så här.

En gång hade vi med en kusin till mitt ex till Bangkok eftersom hon ville se storstan, och hon var väl i 14-15 års åldern och vi hade ärende till Silom området, hon stirrade storögt och nyfiket på alla lättklädda och målade damer som vi passerade, men när vi passerade några ställen med öppna dörrar så hon fick se topless dansöser så började hon storgråta och ville åka hem, och det var ju inte vår mening att göra henne ledsen, men hon var helt chockad för hon hade aldrig hört talas om och än mindre sett något liknande, enligt hennes uppfostran skulle man absolut inte visa sig naken för killar innan man hade gift sig, och då bara för sin man, så det blir lätt kulturkrockar om man kommer ifrån landsbygden.

Mvh Isan Lover

Det är lite märkligt att läsa alla dina inlägg om den idylliska hembyn i Issan och den otroliga gemenskap alla från Issan har. Du som rest och levt så mycket runt i världen och framförallt Issan måste ju var väldigt naiv om du inte ännu insett vad livet handlar om därute på landet. Det handlar först och främst om att överleva,sen har nog nästan alla i dom Issan byarna en dröm,den handlar om att på nått sätt få ett rikare liv. Av det du skrivit om så är ju du själv inblandad i detta just nu. Din fru träffade dig,detta ledde till ett rikare liv för henne och nu köper hon upp mark,odlingar och hus. Precis detta tror jag dom flesta därute drömmer om att kunna göra. Du måste ju inse att dom inte är så glada och lyckliga i sin fattigdom,till ytan är dom nog det,men om du nu lever med Thai så måste du ju ha insett sanningen? Jag själv har inte lika många år och erfarenhet från Thailand som du,men det jag har sett och hört med dom thai jag känner så är det ganska eländigt med livet i många av byarna. Sen är det stor skillnad på vilken del av Issan man kommer ifrån,i norr pratar man lao och på många platser i söder khmer,och så väldigt bra tycker jag nog inte att alla tycks komma överens. Men jag kanske har tolkat allt fel? :wai:

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det skulle man kunna tro men så är inte fallet, det är faktiskt helt sant, och jag småskrattar lite för mig själv bara jag tänker på det, men det är ju inte alltid som det slutar så här.

En gång hade vi med en kusin till mitt ex till Bangkok eftersom hon ville se storstan, och hon var väl i 14-15 års åldern och vi hade ärende till Silom området, hon stirrade storögt och nyfiket på alla lättklädda och målade damer som vi passerade, men när vi passerade några ställen med öppna dörrar så hon fick se topless dansöser så började hon storgråta och ville åka hem, och det var ju inte vår mening att göra henne ledsen, men hon var helt chockad för hon hade aldrig hört talas om och än mindre sett något liknande, enligt hennes uppfostran skulle man absolut inte visa sig naken för killar innan man hade gift sig, och då bara för sin man, så det blir lätt kulturkrockar om man kommer ifrån landsbygden.

Mvh Isan Lover

Vilken elaking du är IL, ta med jungfrun till syndens näste. :diablo:

Kan väl inte vara många isaantjejer på barerna med denna magnifika uppfostran som finns på landsbygden i Isaan. Eller? :whistle:

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken elaking du är IL, ta med jungfrun till syndens näste. :diablo:

Kan väl inte vara många isaantjejer på barerna med denna magnifika uppfostran som finns på landsbygden i Isaan. Eller? :whistle:

Neil

Kanske är det så? De tjejer som jag träffade på i Jomtien strax före valet skulle hem och rösta ( gissa på vem ) Alkoholförsäljningen var förbjuden därför var de lediga från barerna några dagar och passade på att träffa sina nära och kära hemma i byn och lägga sin röst på partiet de tror på skall föra Thailand framåt. Vilket jag tror vi alla vill? Men man kan bli mörkrädd här på forumet när man läser vissa inlägg! Mvh Roger PS 95% kom från Isaan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vill bara säga att jag gillar verkligen att vi har dessa två ytterligheter till personligheter BTT och IL på forumet annars hade det blivigt bra mycket tråkigare! Tackar för underhållningen och snälla moderatorer banna inte dessa herrar!! :giggle::rotfl:

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vill bara säga att jag gillar verkligen att vi har dessa två ytterligheter till personligheter BTT och IL på forumet annars hade det blivigt bra mycket tråkigare! Tackar för underhållningen och snälla moderatorer banna inte dessa herrar!! :giggle::rotfl:

Snucke

Det är icke aktuellt att banna IL, BTT ligger väl lite på gränsen... men vi inser givetvis att dessa två skribenter gör forumet mer intressant för många medlemmar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

IL:s politiska dravel ska jag lämna därhän i denna tråden, men kom att tänka på ett uttryck som heter " Den som skrattar sist, skrattar bäst ." Tänk er, om 20-25 år, när ett större bokförlag kommer ut med boken,,,,,,

Issan historier eller mina år som gummibaron.

En memoarsamling av

ISSAN LOVER

Det ni!!!!!!

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

IL:s politiska dravel ska jag lämna därhän i denna tråden, men kom att tänka på ett uttryck som heter " Den som skrattar sist, skrattar bäst ." Tänk er, om 20-25 år, när ett större bokförlag kommer ut med boken,,,,,,

Issan historier eller mina år som gummibaron.

En memoarsamling av

ISSAN LOVERDet ni!!!!!!

En memoarsamling tror jag knappast på det faller på sanningshalten.men möjligtvis en sagobok för barn. :giggle:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

En memoarsamling tror jag knappast på det faller på sanningshalten.men möjligtvis en sagobok för barn. :giggle:

Ja inte så konstigt när hans motståndare läser sagor :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad man skall säga. Men de facto är ju det så att Il är ju en av de som har mest kunskaper om Thailand på detta furum o inte bara det utan han kan ju tolka sina erfarenheter samt upplysa forumet om detta. Till skillnad från vissa andra har han ju visat att han tolkat rätt. Varför ju därför han lärt sig att tyda verklig heten som den är. Han slänger ju inte ut sina hummer tinor var som helst utan studier o verklighet har ju väg lett honom. Därför hamnar han rätt till skillnad från kostymnissarna I Bankok som har små möjligheter att tolka vad som sker i Thailand. O övriga gissar ju bara.Men så en del tror att det bara är att slänga i hummertinan o tro att man hamnar rätt, men som IL beskriver är det mycket arbete Bakom. Det IL skriver om ang politiken o hamnar rätt är ju att han har väldig stor erfaren het av det VARDAGLIGA bland Thailands underklass. IL har ju bevisat att med teori, erfarenhet och praktik kommer man långt med att tyda vad som sker.

Så vad jag egentligen tycker är att kostymnissarna har större kunskaper vad som sker på herrmidagarna än Thailänsk politik.

Skrivet med risken att bli utesluten för alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...