Jump to content
IGNORERAD

Vad kan du egentligen om Thailand och Thailändare?


stjp8729

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Jag måste kontrastera lite, och säga att jag är storligen imponerad av hur mycket thailändarna vet om fotboll i andra länder. Där håller de sig informerade så att man blir impad. Naturligtvis menar jag killarna då. Själv är jag ingen större fotbollsfantast så jag får känna mig lite dum när fotbollssnacket kommer igång. Det är bara på damsidan jag kan hävda mig mot thailändarna när det blir fotbollssnack.

Även thailändare som inte är högt utbildade och/eller kan engelska har i väldigt stor utsträckning dessa internationella fotbollskunskaper.

Hej

Här har du helt rätt, fotboll är helt klart något som många Thailändare även långt ute på landet bland byarna är kunniga på, dom vet i princip lika mycket som vi Europeer och det är inte ovanligt att man ser matcherna direkt på natten, spel på resultaten förekommer också, intresset både för Engelsk, Spansk och Italiensk fotboll är jättestort.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 495
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    20

  • MaiChai

    18

  • Avregistrerad clion

    16

  • Sam sip sam

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Helt FANTASTISKT!!!!!!!

JA VISST VAR DET!!!!!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick häromdagen en ny kunskap av tjejen, som hon i sin tur inhämtat av en annan thailändska. Nämligen att det är mycket bättre att leta efter och plocka de små och medelstora kantarellerna eftersom de stora fyller upp svampkorgen alldeles för snabbt :whistle: .

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick häromdagen en ny kunskap av tjejen, som hon i sin tur inhämtat av en annan thailändska. Nämligen att det är mycket bättre att leta efter och plocka de små och medelstora kantarellerna eftersom de stora fyller upp svampkorgen alldeles för snabbt :whistle: .

Thailändsk logik när den är som bäst! :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick häromdagen en ny kunskap av tjejen, som hon i sin tur inhämtat av en annan thailändska. Nämligen att det är mycket bättre att leta efter och plocka de små och medelstora kantarellerna eftersom de stora fyller upp svampkorgen alldeles för snabbt :whistle: .

Plockade i förra veckan.

Jag skällde att de inte skulle ta minsta kantarellerna för att de skulle få chans att växa till sig.

Fick till svar att då tar ju någon annan dom. :huh:

Skaftet var viktigare än hatten på svampen.

Även självplockning av jordgubbar var lite speciellt.

Går snabbt genom jordgubbslandet och tar bara de allra största och finaste :(.

Hade ett gäng med thaitjejer med mig och de lärde av varandra.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag funderade lite kring IL´s otur med taxichaufförer från Bangkok.

En orsak till att han av dessa Bangkokbor sägs bli uppsnurrad och smålurad på både hotellval, transportavstånd och taxiavgift kan ju vara att chaufförerna hör att han och frugan inte pratar bangkokmål eller riksthai.

IL och hans fru är med andra ord lite osäkra utbölingar i chaffisarnas ögon,

och därför borde de också vara mer ”lättlurade” enligt deras sätt och se på det.

Då blir det nog ganska lätt "Friskt vågat, hälften vunnit".

Precis som när en snubbe som pratar Jokkmokkdialekt också lättare blir lurad på den närmsta färdvägen om han väljer att åka taxi i Stockholm.

Då blir det också ofta lite väl mycket ofrivillig sightseeing av stans gator.

SN

Hej

Att frugan och jag är lantisar och både ser ut och låter som det spelar säkert in och Bangkokborna ser nog en möjlighet till blåsning, och våra vänner ifrån Isaan ser oss som "landsmän" som man ska ta väl hand om, och dom är nästan överdrivet förtjusta och vänliga över att träffa oss och få köra oss, ofta ger dom oss sitt tel.nr och varnar oss för olika sätt som Bangkokborna förmodligen kommer att försöka blåsa oss på, det har ju hänt att jag har varit ute ensam i Bangkok och att chauffören tyckte att det var så roligt att vi gillade samma musik och pratade Lao att han körde en extra tur gratis i stan och spelade musik för mig.

Vi Isaanbor håller ihop var helst vi möts i hela Thailand, och eftersom dom utgör en stor del av befolkningen och som dessutom är utspridda över hela landet i sin jakt på arbete så har vi "vänner" överallt, och det är som jag ser det fantastiskt att ingå i denna stora familj, det ger både trygghet, öppnar för vänskap och man behöver aldrig sakna vänner, det är dessutom så att man som Isaanbo oftast blir erbjuden mat och sovplats gratis, "inte ska ni bo på ett dyrt hotell och äta på resturang, följ med oss hem", och i gengäld händer det ofta att vi bjuder chaufförer på mat om vi själva ska äta just då, det är så man förväntas göra i Isaan.

Man kan i princip röra sig i vilka områden som helst vilken tid som helst på dygnet även i storstan och platser som man aldrig ens har besökt förr, några ord på Lao så har man leende människor runt sig, och man erbjuds automatiskt samma priser som dessa, har man väl kommit in i denna "stora familj" vill man aldrig mer lämna den.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Man kan i princip röra sig i vilka områden som helst vilken tid som helst på dygnet även i storstan och platser som man aldrig ens har besökt förr, några ord på Lao så har man leende människor runt sig, och man erbjuds automatiskt samma priser som dessa, har man väl kommit in i denna "stora familj" vill man aldrig mer lämna den.

Mvh Isan Lover

Japp. for isaanfolk begår aldrig brott mot varandra. Det är därfor det är 0% brottslighet i hela nordost, i Klong Toey, osv. Inga mord, inga rån, inga våldtäkter osv. Om det mot formodan skulle hända så är det säkert någon geografiskt oren gärningsman dvs nyinflyttad isaanbo.

Vilken dynga..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att frugan och jag är lantisar och både ser ut och låter som det spelar säkert in och Bangkokborna ser nog en möjlighet till blåsning, och våra vänner ifrån Isaan ser oss som "landsmän" som man ska ta väl hand om, och dom är nästan överdrivet förtjusta och vänliga över att träffa oss och få köra oss, ofta ger dom oss sitt tel.nr och varnar oss för olika sätt som Bangkokborna förmodligen kommer att försöka blåsa oss på, det har ju hänt att jag har varit ute ensam i Bangkok och att chauffören tyckte att det var så roligt att vi gillade samma musik och pratade Lao att han körde en extra tur gratis i stan och spelade musik för mig.

Vi Isaanbor håller ihop var helst vi möts i hela Thailand, och eftersom dom utgör en stor del av befolkningen och som dessutom är utspridda över hela landet i sin jakt på arbete så har vi "vänner" överallt, och det är som jag ser det fantastiskt att ingå i denna stora familj, det ger både trygghet, öppnar för vänskap och man behöver aldrig sakna vänner, det är dessutom så att man som Isaanbo oftast blir erbjuden mat och sovplats gratis, "inte ska ni bo på ett dyrt hotell och äta på resturang, följ med oss hem", och i gengäld händer det ofta att vi bjuder chaufförer på mat om vi själva ska äta just då, det är så man förväntas göra i Isaan.

Man kan i princip röra sig i vilka områden som helst vilken tid som helst på dygnet även i storstan och platser som man aldrig ens har besökt förr, några ord på Lao så har man leende människor runt sig, och man erbjuds automatiskt samma priser som dessa, har man väl kommit in i denna "stora familj" vill man aldrig mer lämna den.

Mvh Isan Lover

Ni måste vara enastående människor du och frugan.Vi har varit gifta i snart 16 år och åkt taxi ett otal gånger med Issanbor men intefan har vi övernattat i några taxihem inte(vi är kanske otrevliga)oftast så har dessa sina familjer på hemmaplan och bor själva spartanskt i Bangkok.Och att bjuda sin chaufför på mat när man åker lite längre är väl självklart.Sover ni över hos era chaufförer här i Sverige oxå?Mvh Måne som aldrig upphör att förvånas av IL:s erfarenheter :whistle:

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att frugan och jag är lantisar och både ser ut och låter som det spelar säkert in och Bangkokborna ser nog en möjlighet till blåsning, och våra vänner ifrån Isaan ser oss som "landsmän" som man ska ta väl hand om, och dom är nästan överdrivet förtjusta och vänliga över att träffa oss och få köra oss, ofta ger dom oss sitt tel.nr och varnar oss för olika sätt som Bangkokborna förmodligen kommer att försöka blåsa oss på, det har ju hänt att jag har varit ute ensam i Bangkok och att chauffören tyckte att det var så roligt att vi gillade samma musik och pratade Lao att han körde en extra tur gratis i stan och spelade musik för mig.

Vi Isaanbor håller ihop var helst vi möts i hela Thailand, och eftersom dom utgör en stor del av befolkningen och som dessutom är utspridda över hela landet i sin jakt på arbete så har vi "vänner" överallt, och det är som jag ser det fantastiskt att ingå i denna stora familj, det ger både trygghet, öppnar för vänskap och man behöver aldrig sakna vänner, det är dessutom så att man som Isaanbo oftast blir erbjuden mat och sovplats gratis, "inte ska ni bo på ett dyrt hotell och äta på resturang, följ med oss hem", och i gengäld händer det ofta att vi bjuder chaufförer på mat om vi själva ska äta just då, det är så man förväntas göra i Isaan.

Man kan i princip röra sig i vilka områden som helst vilken tid som helst på dygnet även i storstan och platser som man aldrig ens har besökt förr, några ord på Lao så har man leende människor runt sig, och man erbjuds automatiskt samma priser som dessa, har man väl kommit in i denna "stora familj" vill man aldrig mer lämna den.

Mvh Isan Lover

Jag fattar dock inte hur du lyckas hitta alla dessa Bangkokbor som kör taxi och blåser er, var fasen kliver ni på? I Dusit området? I 99 gånger av 100 när jag pratar med en taxichaufför så kommer han från Issan-han säger det själv och dialekten tyder också på det. Var hittar du dessa taxibilar med Bangkokbor bakom ratten?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Det här beteendet har jag upplevt nästan dagligen i 8 år och tänker varje gång - varför gör de såhär?

Finns det någon annan förklaring än dumhet - ren och skär dumhet?

Gäller även vid utfart på större väg bara köra rakt ut inte titta, det enda jag vet är att alltid var på sin vakt när man kör.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Japp. for isaanfolk begår aldrig brott mot varandra. Det är därfor det är 0% brottslighet i hela nordost, i Klong Toey, osv. Inga mord, inga rån, inga våldtäkter osv. Om det mot formodan skulle hända så är det säkert någon geografiskt oren gärningsman dvs nyinflyttad isaanbo.

Vilken dynga..

Hej

Jag kan bara beskriva det jag upplever och det kan ju bara vara tur, för visst begås det mängder av brott i Thailand och Isaan men än så länge är mina efarenheter precis så här, jag har ännu inte blivit av med en baht i någon stöld eller rån, och jag har ännu inte kännt mig hotad någonstans, allra minst i Klong Toey även nattetid, hade jag haft negativa upplevelser där ifrån eller någon annan plats i landet så hade jag inte tvekat att skriva om det, mina senaste upplevelser ifråm slummen härhör ifrån i vintras när vi besökte släktingar syd ost om Bangkok i ett område med skjul och misär, jag blev sugen på lite öl och mat så jag bestämde mig för att gå ut, dom ville genast skicka med någon, men frugan sa att han klarar sig bra själv, och det var precis som i Isaan folk ropade och frågade vart jag var på väg, och jag svarade "bei talat söö beer", dom skrattade och på några ställen blev jag bjuden på Lao Kao, och någon extra full kom och skakade hand, farligare var det inte, och på marknaden fick jag ordinarie pris, och eftersom jag var ensam vit där så väckte jag uppmärksamhet och folk var intreserade var jag kom ifrån, att jag hade betalat rätt pris kollade frugans släktingar med mig när jag kom tillbaka.

Och för dom som tycker att det låter märkligt att Isaanbor håller ihop och hjälper varandra även om dom inte har setts förr, så rekommenderar jag att ni kollar med era fruar innan ni förkastar inlägget som dynga, enligt mig både tyr sig Isaanbor till varandra och litar mycket mer på varandra än på andra människor dom möter.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv har jag mycket goda erfarenheter av att vara lärling, för det första på sjön där först morfar och sedan min morbror lärde mig fiska, deras erfarenheter om var hummrar och olika fiskar håller till, vindar, strömmar och hur temeraturen påverkar dessa står inte i någon bok, och dom lärde också ut var alla grund finns och vad dom heter, och hur man klarar sig på sjön i dåligt väder eller i dimma utan elektroniska hjälpmedel o.s.v.

Vad det gäller mitt jobb inom flyget så började jag som 17 åring med att göra rent motordelar, efter 2 år gjorde jag lumpen i flygvapnet, sedan började jag som andre man och lärling och fick en äldre erfaren man som handledare, några år senare fick jag börja åka med ut på jobb som tredje man, då på dom större passagerarplanen, efter hand blev man andre man och nu är jag sedan många år förste man och utbildar själv elever fast numera är det mindre exlusiva jetflygplan som gäller, jobbet har varit och är fortfarande roligt och jag har fått resa mycket och träffa många trevliga människor i olika länder, och dom kompletterande utbildningar som jag har behövt i jobbet har mitt företag hållit eller så har dom skickat mig på kurser i USA oc Kanada, och jag är långt ifrån ensam om att ha denna bakgrund i branschen, fast numera kommer är det nog krångligare.

Jag har en granne som är byggmästare och enligt honom går det inte längre att få tag på t.ex plåtslagare som är lika skickliga som dom som förr utbildades som lärlingar, nu använder dom enligt honom silicon och popnit för att dölja sina brister.

Mvh Isan Lover

Din granne verkar inte veta vad han pratar om. Trots att han är byggmästare.

Det har väl inte undgått någon, att den stor båt vid namn Sally Albatross brann ner till grunden för ett antal år sedan. Detta ritade om kartan radikalt vad gäller heta arbeten, som bl,a plåtslagare hållt på med mycket. Detta + att nya material tillkommit skapar det som din granne beskriver.

Dessutom så är yrkesskolorna bra, då man får lära sig att jobba efter regelboken, och ej att fuska direkt.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Din granne verkar inte veta vad han pratar om. Trots att han är byggmästare.

Det har väl inte undgått någon, att den stor båt vid namn Sally Albatross brann ner till grunden för ett antal år sedan. Detta ritade om kartan radikalt vad gäller heta arbeten, som bl,a plåtslagare hållt på med mycket. Detta + att nya material tillkommit skapar det som din granne beskriver.

Dessutom så är yrkesskolorna bra, då man får lära sig att jobba efter regelboken, och ej att fuska direkt.

Mvh Janne

Janne att ett yrke som plåtslagare på ett varv som producerar båtar, och en byggnads plåtslagare är två helt skilda yrken. Så för står inte ditt inlägg. IL pratar ju om att praktiskt arbete o teori är att föredra istället för att behöva lägga ner 50% på andra ämnen. Nu har Jag ju inte mer än 30 års erfarenhet av bygg branschen samt lärt upp en hel del lärlingar. Viste du föresten att en byggarbetare har lika lång tid i utbildning som en läkare Innan du blir fullbetald.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag fattar dock inte hur du lyckas hitta alla dessa Bangkokbor som kör taxi och blåser er, var fasen kliver ni på? I Dusit området? I 99 gånger av 100 när jag pratar med en taxichaufför så kommer han från Issan-han säger det själv och dialekten tyder också på det. Var hittar du dessa taxibilar med Bangkokbor bakom ratten?

Hej

Det verkar ju inte bara vara jag och frugan som har problem med taxibilar i Bangkok, så här skrev ju t.ex Enis i ämnet:

MaiChai.

Angående taxi..

då måste vi då haft oturen att varje år vi är i Bangkok råkat ut för de 5 av 5000 taxibilar/chaförer som har trasig taxameter, vill inte köra på taxameter, vägrar att ta upp en som kund för att resan ej passar dem.

/Enis

Mvh Isan Lover

Ändrades av Surin P3
citat fixat
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det verkar ju inte bara vara jag och frugan som har problem med taxibilar i Bangkok, så här skrev ju t.ex Enis i ämnet:

Mvh Isan Lover

Med tanke på din mångåriga erfarenhet av Thailand känns det mycket märkligt att just du skulle bli blåst gång på gång-samt att du alltid hamnar i bilar som körs av elaka Bangkokbor när jag i 99 fall av 100 hamnar i en bil körd av en kille eller tjej från Issan. Man undrar ju lite var fasen du, och Enis, hittar dessa?

Sist kom väl Enis till MPR träffen med STJP, körandes XC90 eller åkandes med Taxi?

Jag kan i och för sig förstå om en taxi på Suvvan inte vill köra i 7-8 timmar till Nakhon Nowhere direkt när en farang kliver ut från ankomsthallen-ifall han inte har en möjlighet att besöka släkten på vägen. Men inom Bangkok och dess omgivningar upplever jag inte de problemen du har.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Och för dom som tycker att det låter märkligt att Isaanbor håller ihop och hjälper varandra även om dom inte har setts förr, så rekommenderar jag att ni kollar med era fruar innan ni förkastar inlägget som dynga, enligt mig både tyr sig Isaanbor till varandra och litar mycket mer på varandra än på andra människor dom möter.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Janne att ett yrke som plåtslagare på ett varv som producerar båtar, och en byggnads plåtslagare är två helt skilda yrken. Så för står inte ditt inlägg. IL pratar ju om att praktiskt arbete o teori är att föredra istället för att behöva lägga ner 50% på andra ämnen. Nu har Jag ju inte mer än 30 års erfarenhet av bygg branschen samt lärt upp en hel del lärlingar. Viste du föresten att en byggarbetare har lika lång tid i utbildning som en läkare Innan du blir fullbetald.

Jag kan tänka mej att Janne syftar på att det är infört regler angående "heta arbeten" som begränsar vad man kan/får göra, därav kommentaren från IL´s granne om "fusket" med popnit och silicon.

Nu hoppas jag att det inte är silicon de använder överallt då det finns speciella tätmedel för olika områden med mycket hög kvalitét!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Med tanke på din mångåriga erfarenhet av Thailand känns det mycket märkligt att just du skulle bli blåst gång på gång-samt att du alltid hamnar i bilar som körs av elaka Bangkokbor när jag i 99 fall av 100 hamnar i en bil körd av en kille eller tjej från Issan. Man undrar ju lite var fasen du, och Enis, hittar dessa?

Sist kom väl Enis till MPR träffen med STJP, körandes XC90 eller åkandes med Taxi?

Jag kan i och för sig förstå om en taxi på Suvvan inte vill köra i 7-8 timmar till Nakhon Nowhere direkt när en farang kliver ut från ankomsthallen-ifall han inte har en möjlighet att besöka släkten på vägen. Men inom Bangkok och dess omgivningar upplever jag inte de problemen du har.

Hej

Jag och frugan blir inte blåsta därför att vi vägrar bli det, men vi har utsatts för försök till det både var för sig och tillsammans, vi har aldrig haft problem vid längre transporter utan enbart t.ex ifrån ställen som Don Muang, Mon chit, Dusit Zoo, Grand palace och på Sukhumvit, enligt mig verkar det vara så att dom som själva äger sina taxibilar ofta är Bangkokbor och dom som hyr sina Taxis oftast är ifrån Isaan, men ingen regel utan undantag vid förra resan fick vi väldigt bra kontakt med en kille som ägde sin Taxi som gick på gas och som bodde och var född i Bangkok, vi åkte med honom till hembyn och två gånger till vårt nyinköpta hus utanför Hua Hin, vi kommer att använda honom igen, bra priser och mycket social och trevlig att ha att göra med.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mej att Janne syftar på att det är infört regler angående "heta arbeten" som begränsar vad man kan/får göra, därav kommentaren från IL´s granne om "fusket" med popnit och silicon.

Nu hoppas jag att det inte är silicon de använder överallt då det finns speciella tätmedel för olika områden med mycket hög kvalitét!

Nu är ju det inte så lätt att veta om man inte lär sig att läsa de instruktioner och den övriga information som finns på förpackningen. Den erfarenhet jag har av lärlingsutbildning och de krav som näringslivet har är att lärlingsutbildning inte räcker till längre i de flesta yrken. Att kunna förstå instruktioner på svenska och engelska samt i vissa fall tyska är väldigt viktigt. I många fall blir inte lärlingen användbar för andra än det företag lärlingen blir utbildad i och har svårt att omsätta sina kunskaper i ett liknande företag som använder andra maskiner och medel.

I vissa brancher går det säkert utmärkt jag tänker på skomakare, blomsterbindare, plåtslagare etc. Alldeles nyligen läste jag om hovslagare där branchen var missnöjd med utbildningarna och menade på att utbildningen måste bli mera teoretisk och certifieras på ett sätt som gjorde att de som inte behärskade jobbet, inte kunde komma ut och göra stor skada.

Kan tänka mig att byggbranchen skulle behöva en liknande sanering, går du som lärling med en kille som inte har så stort kunnande om fuktskador etc utan lär ut sätten att fuska i branchen, blir branchen lidande.

Sedan att samhället inte längre kan planera hur många som behövs inom yrkena gör inte det hela bättre. För ett par år sedan fanns det inte många utbildningar för t.ex plåtslagare och rörmockare. När de lagt ner de flesta utbildningarna börjar de klaga på att det inte finns att få tag på. Vad gör man då? När allt är skingrat vind för våg är det inte så jäkla lätt att få tag på utrustning och kompetens som kan dra igång en utbildning längre. Hårfrisörskor däremot är så eftertraktat att utbilada sig till så att det finns många fler än vad som kan få jobb de närmaste 5 åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne att ett yrke som plåtslagare på ett varv som producerar båtar, och en byggnads plåtslagare är två helt skilda yrken. Så för står inte ditt inlägg. IL pratar ju om att praktiskt arbete o teori är att föredra istället för att behöva lägga ner 50% på andra ämnen. Nu har Jag ju inte mer än 30 års erfarenhet av bygg branschen samt lärt upp en hel del lärlingar. Viste du föresten att en byggarbetare har lika lång tid i utbildning som en läkare Innan du blir fullbetald.

För att inte trampa i klaveret då jag endast har 32 års erfarenhet av rörbranchen samt är ägare till en av stockholms största jourfirmor för privatpersoner!

När Sally Albatross brann ner på 90 talet så kostade det försäkringsbolagen ca 1 miljard kronor.

Detta fick som konsekvens att försäkringsbolagen införde nånting som heter Heta Arbeten kurser som var som krav att ha gått för att man ö.h.t skulle betala ut när det började brinna vid någon byggnad eller annat ställe där man hålller på med heta arbeten.

Om man har gått kursen har man i princip fått lära sig att tummar man minsta på säkerheten så är det montören som är ansvarig och får betala själv.

Personligt ansvar m.a.o

Detta har gjort att man undviker heta arbeten moment så mycket som möjligt.

Om plåtslagare takläggare värmer tjära med öppen eld är detta heta arbeten. Och var en vanlig orsak tidigare till bränder tidigare.

Men det är sånt man får lära sig på kursen, som dom flesta med över 30 år i branchen har gått!

vem har pratat om plåtslagare på båtar?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte trampa i klaveret då jag endast har 32 års erfarenhet av rörbranchen samt är ägare till en av stockholms största jourfirmor för privatpersoner!

När Sally Albatross brann ner på 90 talet så kostade det försäkringsbolagen ca 1 miljard kronor.

Detta fick som konsekvens att försäkringsbolagen införde nånting som heter Heta Arbeten kurser som var som krav att ha gått för att man ö.h.t skulle betala ut när det började brinna vid någon byggnad eller annat ställe där man hålller på med heta arbeten.

Om man har gått kursen har man i princip fått lära sig att tummar man minsta på säkerheten så är det montören som är ansvarig och får betala själv.

Personligt ansvar m.a.o

Detta har gjort att man undviker heta arbeten moment så mycket som möjligt.

Om plåtslagare takläggare värmer tjära med öppen eld är detta heta arbeten. Och var en vanlig orsak tidigare till bränder tidigare.

Men det är sånt man får lära sig på kursen, som dom flesta med över 30 år i branchen har gått!

vem har pratat om plåtslagare på båtar?

Mvh Janne

Hmm tjära slutade väl dom med på början 1900 talet rätt namn är asfalt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist kom väl Enis till MPR träffen med STJP, körandes XC90?

Ja man hade ju lesnat på att bli uppskörtad och avvisad :dance1:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. for isaanfolk begår aldrig brott mot varandra. Det är därfor det är 0% brottslighet i hela nordost, i Klong Toey, osv. Inga mord, inga rån, inga våldtäkter osv. Om det mot formodan skulle hända så är det säkert någon geografiskt oren gärningsman dvs nyinflyttad isaanbo.

Vilken dynga..

Nej nej.. ingen dynga.. logik, sunt förnuft och förståelse... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. for isaanfolk begår aldrig brott mot varandra. Det är därfor det är 0% brottslighet i hela nordost, i Klong Toey, osv. Inga mord, inga rån, inga våldtäkter osv. Om det mot formodan skulle hända så är det säkert någon geografiskt oren gärningsman dvs nyinflyttad isaanbo.

Vilken dynga..

Dynga!!!!! Nu får Du Kamma Dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...