Jump to content
IGNORERAD

Thailändare som inte fattade i Göteborg


stjp8729

Recommended Posts

Om Sverige ändå kunde vara en bråkdel av det Thailand är,så underbart det hade varit. I Thailand är det lite mai pen rai,man är välkommen alltid hur man än klär sig,förutom i flesta restaurangerna i Bangkok. Sverige borde slappna av lite tycker jag med sånt trams..sommar har vi bara en gång om året så komma sommarklädd till krogen är ju inte mer än rätt :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    6

  • Soengsang

    3

  • Surin P3

    2

  • Bibben

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

I många fall är nog svenska krogar o resturanger väl petiga med klädseln,

men när det gäller att släppa in yrkesfolk så är det nog

lämpligt om slaktaren och sopgubben byter om först innan de slår sig ner vid bordet.

Mvh

SN

Sotaren oxå.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ofta går en välbeställd Thai på resturang i flip-fliop och shorts i Thailand? Ytterst sällan om någonsin. Verkar skumt att han skulle tycka det är konstigt att man inte gor det i Sverige. Finns ju mängder av resturanger i Bangkok som inte skulle acceptera folk i shorts och flip-flop.

Jo det var ju exakt så jag menade, besynnerligt att en välbeställd Thai väljer denna klädsel för ett besök på en finare restaurang.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tomurdoc :)

Att välbeställda Thailändare generellt försöker efterlikna "väbeställda faranger" håller jag defentivt inte med dig om, och speciellt inte när det gäller smak på hus, inredning och kläder. Hade du däremot sagt att dom försöker efterlikna "välbeställda Kineser" så hade jag däremot hållit med dig. ;)

PS! Har du sett hur många av västerlänningarna går klädda i Bangkok? Många västerlänningar verkar också "sakna normalt folkvett".

Ha en bra dag!

:wai:

Håller med dig om att kanske många väljer olämpliga klädsel för många platser i tex Bkk, men det är knappast specifikt för just Bkk

Konstigt att det är så populärt med med tex europeiska bilar bla då för välbeställda i Thailand, borde de inte köra med Lifan, Chery och liknande ist för att flasha med sitt välbestånd i BMW, Volvo etc.

Nej, det med att de försöker likna rika Kinesers levnadsstil köper jag inte!

Det är hippt att klanka på européers levnadsstil och faranger i allmänhet av dess nyrika, samtidigt som de försöker efterlikna den.

Jag upplever många av de ny-välbeställda Thaiarna i storstäderna som tämligen osympatiska och korkade, din lilla historia ang din vän i Gbg bekräftar ju bara det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ofta går en välbeställd Thai på resturang i flip-fliop och shorts i Thailand? Ytterst sällan om någonsin. Verkar skumt att han skulle tycka det är konstigt att man inte gor det i Sverige. Finns ju mängder av resturanger i Bangkok som inte skulle acceptera folk i shorts och flip-flop.

Han behöver inte ens vara särskilt välbeställd för att inte klä sej som en, så vanligt förekommande, Pattayafarang på restaurang i linne, flipflop och shorts.

Hårbuskarna under armarna fladdrar i draget från fläktarna. Fan va äckligt och respektlöst mot andra gäster och sitt eventuella damsällskap.

Farangerna i Thailand borde kolla lite mer hur thaiarna klär sej.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej tomurdoc :)

Att välbeställda Thailändare generellt försöker efterlikna "väbeställda faranger" håller jag defentivt inte med dig om, och speciellt inte när det gäller smak på hus, inredning och kläder. Hade du däremot sagt att dom försöker efterlikna "välbeställda Kineser" så hade jag däremot hållit med dig. ;)

PS! Har du sett hur många av västerlänningarna går klädda i Bangkok? Många västerlänningar verkar också "sakna normalt folkvett".

Ha en bra dag!

:wai:

Mitt intryck är att rika kineser vid sidan av deras klassiska möbler i rosenträ med pärlemo inlägg även har en viss förkärlek till att låna pampiga influenser från Romersk arkitektur och Baroque arkitektur när de ska inreda och bygga sina vräkiga kåkar.

Kollar man i Bangkok så lånar nog även en och annan nyrik thailändare samma influenser från dessa tidstypiska arkitekturstilar med höga vita pelare, kolonner, valv och svulstigt utformade grindar, möbler och dekorationer med bladguld.

Ofta ser man dessa hus i ”hemma hos reportage” i glossiga thailändska vecko-, och månadsmagasin.

Det är ofta så överdrivet, osmakligt vräkigt och sammanblandat att man vill vomera i blaskan.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Men noll världsvana.

Kor bajsar på gatan i Indien så jag borde kunna göra det på Sergelstorg.

Frågan är nu om detta är sanning, hur fan kan han blivit "välbeställd"?

Inte bara kor som skiter på gatan i Indien. Kan berätta en liten anekdot om en vän som var i Delhi. Han gick omkring på stan när han fick en riktig körare i magen. Ingen toa i sikte så han sprang in i en gränd för att göra det han måste. När han väl sitter där och lättar på trycket öppnas en dörr brevid och två poliser kommer ut. De tittar lite förvånat på honom och går sedan vidare. Efter avklarat ärende reser han sig upp och ser då att byggnaden han just sprejat mot är ett polishus.

Det här hände för 20 år sedan så jag vet inte om det är ok att göra samma sak idag. Men det skulle inte förvåna mig om mängder av människor fortsätter att göra sina morgonbehov vid vägkanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det stämmer inte riktigt som din vän säger. Man kommer INTE in på schyssta restauranger och klubbar ex Bangkok om man har shorts, flip flops och linne..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inte bara kor som skiter på gatan i Indien. Kan berätta en liten anekdot om en vän som var i Delhi. Han gick omkring på stan när han fick en riktig körare i magen. Ingen toa i sikte så han sprang in i en gränd för att göra det han måste. När han väl sitter där och lättar på trycket öppnas en dörr brevid och två poliser kommer ut. De tittar lite förvånat på honom och går sedan vidare. Efter avklarat ärende reser han sig upp och ser då att byggnaden han just sprejat mot är ett polishus.

Det här hände för 20 år sedan så jag vet inte om det är ok att göra samma sak idag. Men det skulle inte förvåna mig om mängder av människor fortsätter att göra sina morgonbehov vid vägkanten.

Hej

Det är ingen förändring, du kan uträtta alla behov på trottoarkanten t.o.m mitt i storstäderna i Indien, och då är dom långa särkliknande kläderna praktiska eftersom dom döljer det mesta och efter uträttat behov reser man sig bara och släpper ned skynket runt sig och promenerar vidare, själv höll jag på att gå rakt på folk som plötsligt satte sig på huk och uträttade sina behov, och ännu svårare var det att undvika att trampa i det som dom lämnade efter sig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...