Jump to content
IGNORERAD

Thailändare som inte fattade i Göteborg


stjp8729

Recommended Posts

Hej :)

En mycket välbeställd Thailändsk kund till oss råkade ut för en intressant upplevelse i Göteborg i förra sommaren.

Som turist i Göteborg klädde han sig precis som vi Svenskar när vi är i Thailand på semester, dvs shorts och en typ av finare flipp-flops. Väl framme vid ett par av de finare restaurangerna på Avenyn (han kom inte ihåg namnen) så blev han nekad att komma in på grund av klädseln, till saken hör en att han inte kunde förstå varför. Han hade ju precis samma typ av klädsel som vi turister har på oss i Thailand på våran semester, och vi kommer ju in i princip överallt i Thailand. Så det blev att gå tillbaka till hotellet och byta kläder för att få någon mat.

Jag försökte förklara för honom igår, men han kan fortfarande inte förstå skillnaden varför vi faranger kan gå och äta i shorts och flipp-flop i Thailand på semester, men en Thai kan inte gå och äta i shorts och flip-flopp i Sverige på semester. Tror faktiskt inte jag heller förstår...

Förstår ni andra?

Ha en bra lördag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    6

  • Soengsang

    3

  • Surin P3

    2

  • Bibben

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nja, lite lurigt det där.

Många tror väl att det är slumpmässigt utvald klädsel vissa har i Thailand, men så är det inte.

Måste fråga, vad hade han för skjorta?

Var det ett äkta Singha-linne?

Om inte, så är det helt självklart att han inte kom in på restaurangen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns t o m Restauranger i Pattaya som har dress code, Mantra t ex.

http://www.mantra-Pattaya.com/

Mantra is chic, smart and stylish – and that’s how we like our patrons to dress.

Gentleman – no shorts, tanktops or sandals please. The Mantra Team reserves the right to refuse entry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, lite lurigt det där.

Många tror väl att det är slumpmässigt utvald klädsel vissa har i Thailand, men så är det inte.

Måste fråga, vad hade han för skjorta?

Var det ett äkta Singha-linne?

Om inte, så är det helt självklart att han inte kom in på restaurangen. :)

Hej SurinP3, :)

Kan garantera att han inte hade något linne, mera troligt en märkesskjorta av den dyrare sorten.. ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag inte att det ser så fräscht ut med flip-flops i stan, vid stranden givertvis, och kanske 50-100 meter därifrån.

Tidpunkten påverkar ju också, åt han lunch en varm sommardag på nåt av de "finare" ställena så förstår jag att han inte kom in men på ex.vis Jameson, Lilla London o.d. skulle han kanske kommit in. fast med flip-flops. nja, kanske inte?

Hade han åkt till Linnéstan hade han nog kommit på de flesta ställena antar jag. Likadant om han ätit närmre kusten (på fastland eller nån ö).

Antar att det är dress code på de lite finare ställena i BKK också, så det är nog inte så stor skillnad.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag inte att det ser så fräscht ut med flip-flops i stan, vid stranden givertvis, och kanske 50-100 meter därifrån.

Tidpunkten påverkar ju också, åt han lunch en varm sommardag på nåt av de "finare" ställena så förstår jag att han inte kom in men på ex.vis Jameson, Lilla London o.d. skulle han kanske kommit in. fast med flip-flops. nja, kanske inte?

Hade han åkt till Linnéstan hade han nog kommit på de flesta ställena antar jag. Likadant om han ätit närmre kusten (på fastland eller nån ö).

Antar att det är dress code på de lite finare ställena i BKK också, så det är nog inte så stor skillnad.

Hej Bibben :)

Som jag förstod var den flipp-flop liknande denna typen:

post-4239-0-77844000-1310182852_thumb.jp

Och shorts som gick nedanför knäna, vad det nu heter på Svenska.

Ha en gör go dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bibben :)

Som jag förstod var den flipp-flop liknande denna typen:

post-4239-0-77844000-1310182852_thumb.jp

Och shorts som gick nedanför knäna, vad det nu heter på Svenska.

Ha en gör go dag!

:wai:

Vaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev nekad inträde med några liknande byxor (3/4 shorts kanske det heter?), en pikétröja och ett par seglarskor på en AW på Lounge uteservering på Avenyn för några år sedan, så vissa ställen är petiga.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv tycker jag att såna där klädregler är löjliga och där har vi svenskar mycket att lära av Thailändarna, och det räcker förresten att åka till Danmark för redan där är det helt ok om en bagare kikar in i mjöliga kläder och träskor på ett ganska flott ställe, det samma med murare och fiskare som är välkommna i sina arbetskläder vilket jag tvivlar på att dom skulle vara i sverige.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Själv tycker jag att såna där klädregler är löjliga och där har vi svenskar mycket att lära av Thailändarna, och det räcker förresten att åka till Danmark för redan där är det helt ok om en bagare kikar in i mjöliga kläder och träskor på ett ganska flott ställe, det samma med murare och fiskare som är välkommna i sina arbetskläder vilket jag tvivlar på att dom skulle vara i sverige.

Mvh Isan Lover

I många fall är nog svenska krogar o resturanger väl petiga med klädseln,

men när det gäller att släppa in yrkesfolk så är det nog

lämpligt om slaktaren och sopgubben byter om först innan de slår sig ner vid bordet.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I många fall är nog svenska krogar o resturanger väl petiga med klädseln,

men när det gäller att släppa in yrkesfolk så är det nog

lämpligt om slaktaren och sopgubben byter om först innan de slår sig ner vid bordet.

Mvh

SN

Hej

I sverige är detta förväntat och regel, men det räcker att åka till danmark så börjar det ändra sig, och mig stör det inte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte förklara för honom igår, men han kan fortfarande inte förstå skillnaden varför vi faranger kan gå och äta i shorts och flipp-flop i Thailand på semester, men en Thai kan inte gå och äta i shorts och flip-flopp i Sverige på semester. Tror faktiskt inte jag heller förstår...

Hej .Många tjejer/kärringar solar toples i Sverige men inte i Thailand. Varför? Jag förstår inte.Men kanske kan det bero på att olika land har olika regler och lagarwink.gif. Med tanke på hur vissa var klädda på bilderna från Kims resetråd ( bröllopet) så är jag inte förvånad att din vän blev stoppadgiggle.gif. Den klädseln hade knappast fallit i god jord här hemma, foppatopplor, sandaler, kortbyxor,halvsletna jeans mm(ingen nämnd ingen glömdgiggle.gif). Brukar ni gå klädda så på svenska bröllop med? Mvh Hnjap.gifjap.gif

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det.. Typ denna längden fattade jag det som.

post-4239-0-15808100-1310183741_thumb.jp

Ha en bra lördag!

:wai:

Det kallas för "Piratbyxa" om de slutar strax under knät.

Blev själv nekad att komma in med sådana byxor i Bangkok till skybaren på Lebua Hotel så det förekommer även i Thailand.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

I sverige är detta förväntat och regel, men det räcker att åka till danmark så börjar det ändra sig, och mig stör det inte.

Mvh Isan Lover

Rent visuellt så stör det mig inte så mycket, men precis som jag "hoppas" att kocken och kallskänkan

tvättar händerna efter ett toabesök, så vill jag inte att sopbubben gnider av gammal smuts och bakterier

från soprum och avfallskärl på restaurangens stolar och borsskivor.

Lite skit rensar magen, brukar man säga, men jag föredrar nog en god hygien där jag ska sitta och äta.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig synnerligen underligt att en highsoc familj som reser till Sverige inte fattar vilken klädsel som gäller vi besök på en lite finare restaurang, normalt sätt vill ju dessa highsoc Thai likna "välbeställd farang" så mycket som möjligt, att när de sen kommer till en miljö vilken de försöker efterapa i Thailand inte försöker smälta in i mängden är besynnerligt.

Att man går ut och äter på restaurang i lediga kläder på ställen som tex Phukket, Malorca och andra som är uppbyggda för just badturister är ju inte kanske ovanligt eller konstigt, i städer som Bkk, London och tom Gbg så gör man inte det..det är ju normalt folkvett.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig synnerligen underligt att en highsoc familj som reser till Sverige inte fattar vilken klädsel som gäller vi besök på en lite finare restaurang, normalt sätt vill ju dessa highsoc Thai likna "välbeställd farang" så mycket som möjligt, att när de sen kommer till en miljö vilken de försöker efterapa i Thailand inte försöker smälta in i mängden är besynnerligt.

Att man går ut och äter på restaurang i lediga kläder på ställen som tex Phukket, Malorca och andra som är uppbyggda för just badturister är ju inte kanske ovanligt eller konstigt, i städer som Bkk, London och tom Gbg så gör man inte det..det är ju normalt folkvett.

Slut på + blir en av-109998.gif. Håller med dig fullständigt. great.gif. Mvh Hnjap.gif

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

nissefisk1

För mig synnerligen underligt att en highsoc familj som reser till Sverige inte fattar vilken klädsel som gäller vi besök på en lite finare restaurang, normalt sätt vill ju dessa highsoc Thai likna "välbeställd farang" så mycket som möjligt, att när de sen kommer till en miljö vilken de försöker efterapa i Thailand inte försöker smälta in i mängden är besynnerligt.

Att man går ut och äter på restaurang i lediga kläder på ställen som tex Phukket, Malorca och andra som är uppbyggda för just badturister är ju inte kanske ovanligt eller konstigt, i städer som Bkk, London och tom Gbg så gör man inte det..det är ju normalt folkvett.

Stavas Phuket men annars va det bra skrivet och jag håller med :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Rent visuellt så stör det mig inte så mycket, men precis som jag "hoppas" att kocken och kallskänkan

tvättar händerna efter ett toabesök, så vill jag inte att sopbubben gnider av gammal smuts och bakterier

från soprum och avfallskärl på restaurangens stolar och borsskivor.

Lite skit rensar magen, brukar man säga, men jag föredrar nog en god hygien där jag ska sitta och äta.

Mvh

SN

Hej

Ja synen på detta med klädsel varierar kraftigt mellan olika länder, på tal om sopåkare så har jag bott på ett hotell i Paris när jag har varit där på jobb och där kommer även sopåkarna in i sina reflexvästar, när vi äter frukost vid 6-7 tiden kommer dom in och hänger i baren, dom dricker pernod och slänger sina fimpar och tomma cigarettpaket på golvet, så det är stor skillnad i olika kulturer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig synnerligen underligt att en highsoc familj som reser till Sverige inte fattar vilken klädsel som gäller vi besök på en lite finare restaurang, normalt sätt vill ju dessa highsoc Thai likna "välbeställd farang" så mycket som möjligt, att när de sen kommer till en miljö vilken de försöker efterapa i Thailand inte försöker smälta in i mängden är besynnerligt.

Att man går ut och äter på restaurang i lediga kläder på ställen som tex Phukket, Malorca och andra som är uppbyggda för just badturister är ju inte kanske ovanligt eller konstigt, i städer som Bkk, London och tom Gbg så gör man inte det..det är ju normalt folkvett.

Hej tomurdoc :)

Att välbeställda Thailändare generellt försöker efterlikna "väbeställda faranger" håller jag defentivt inte med dig om, och speciellt inte när det gäller smak på hus, inredning och kläder. Hade du däremot sagt att dom försöker efterlikna "välbeställda Kineser" så hade jag däremot hållit med dig. ;)

PS! Har du sett hur många av västerlänningarna går klädda i Bangkok? Många västerlänningar verkar också "sakna normalt folkvett".

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja synen på detta med klädsel varierar kraftigt mellan olika länder, på tal om sopåkare så har jag bott på ett hotell i Paris när jag har varit där på jobb och där kommer även sopåkarna in i sina reflexvästar, när vi äter frukost vid 6-7 tiden kommer dom in och hänger i baren, dom dricker pernod och slänger sina fimpar och tomma cigarettpaket på golvet, så det är stor skillnad i olika kulturer.

Mvh Isan Lover

Hej Isaan Lover :)

Eller Mainland Kineser som ställer sig och pissar inne i ett hörne på resturangen för dom inte hittar till toaletten, eller sitter och skiter på trottaren på "The bond" i Shaghai, eller harklar sig och spottar en go floska på golvet på resturangen / matvaruhandeln eller hissen. Röker inne i hissen, och överallt där det finns syre nog för att hålla glöden vid liv. Eller kastar kycklingbenen direkt på golvet i resturangen eller i bästa fall bara på bordet istället för att lägga det på sin tallrik.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Isaan Lover :)

Eller Mainland Kineser som ställer sig och pissar inne i ett hörne på resturangen för dom inte hittar till toaletten, eller sitter och skiter på trottaren på "The bond" i Shaghai, eller harklar sig och spottar en go floska på golvet på resturangen / matvaruhandeln eller hissen. Röker inne i hissen, och överallt där det finns syre nog för att hålla glöden vid liv. Eller kastar kycklingbenen direkt på golvet i resturangen eller i bästa fall bara på bordet istället för att lägga det på sin tallrik.

Ha en bra dag!

:wai:

Hej

Detta har jag inte sett med egna ögon, men jag har hört talas om deras enligt oss ohyfsade beteende, så visst är det skillnad på vad som är ok i olika länder.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Stavas Phuket men annars va det bra skrivet och jag håller med :)

Nej, det stavas ภูเก็ต och hur det sedan romaniseras varierar. Så länge man förstår vad som menas bryr jag mig inte om hur andra skriver ett ord men jag irriterar mig ofta över när personer försöker "rätta" stavning på ett romaniserat ord. Visst är Phuket en plats som oftast skrivs just som Phuket liksom man i engelsktalande delar av världen brukar skriva Göteborg som Gothenburg. Inget av dessa är fel men jag slår vad om att både Phuket och Göteborg skrivs på ett stort antal olika sätt om vi kommer utanför Sverige. Att säga att dessa då strävar fel är lite fel, tycker jag...

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

En mycket välbeställd Thailändsk kund till oss råkade ut för en intressant upplevelse i Göteborg i förra sommaren.

Cut.

Men noll världsvana.

Kor bajsar på gatan i Indien så jag borde kunna göra det på Sergelstorg.

Frågan är nu om detta är sanning, hur fan kan han blivit "välbeställd"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

För mig synnerligen underligt att en highsoc familj som reser till Sverige inte fattar vilken klädsel som gäller vi besök på en lite finare restaurang, normalt sätt vill ju dessa highsoc Thai likna "välbeställd farang" så mycket som möjligt, att när de sen kommer till en miljö vilken de försöker efterapa i Thailand inte försöker smälta in i mängden är besynnerligt.

Att man går ut och äter på restaurang i lediga kläder på ställen som tex Phukket, Malorca och andra som är uppbyggda för just badturister är ju inte kanske ovanligt eller konstigt, i städer som Bkk, London och tom Gbg så gör man inte det..det är ju normalt folkvett.

Hur ofta går en välbeställd Thai på resturang i flip-fliop och shorts i Thailand? Ytterst sällan om någonsin. Verkar skumt att han skulle tycka det är konstigt att man inte gor det i Sverige. Finns ju mängder av resturanger i Bangkok som inte skulle acceptera folk i shorts och flip-flop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...