Jump to content
IGNORERAD

Är 2011 ett gynnsamt år för att bygga hus i Thailand?


Herr Chang

Recommended Posts

För egen del kan jag bara säga att det är svårsmält för mig att betala för något jag inte har någon äganderätt i.

Jag är ingen expert på området men huset kan du väl äga? Det är väl marken som det är extremt komplicerat och dyrt att äga. Sedan finns usufruct att ta till har jag förstått.

Har dock full förståelse för dem som tvekar att köpa/bygga hus i Thailand. Kommer ihåg ett reportage om ett svenskt par som köpte sig ett hus i Thailand utan att någonsin varit där. Helt otroligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    6

  • Avregistrerad clion

    5

  • Soengsang

    4

  • Tujtuj

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är du psykolog?

Ja, något ditåt faktiskt, vad det nu eg. har med saken att göra.

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Mekong såg att du inte gillade Erkkis resonomang så det ska bli spännande att höra vad du tycker om mitt och vad jag har valt att göra.

Hus, tomt och bil i Thailand står faktiskt inte på mig, men vad gör det när jag har en underbar fru som hus, tomt och bil står på. så enligt några här är jag en losser eller en dum kärlekskrank blåögd farrang. Men jag håller inte med! vi har det så in i helvete bra fortfarande efter 12 år som gifta med två ungar och inga planer på att skiljas har vi heller, delad ekonomi har vi så några hennes eller mina pengar finns inte och ja hon jobbar och tjänar pengar så det är inte min lön vi samsas om. Skulle jag gå och vänta på att frugan sparar ihop pengar själv till hus och bil både här och i Thailand så skulle jag förmodligen fortfarande gå i väntans tider, vi kom rätt så snart fram till att kämpar vi tillsammans så går allting så mycket bättre och vi når gemensamt uppsatta mål snabbare. När hon kom till Sverige så stod vi på ruta ett och frågan var hur vi skulle komma vidare, då fick jag ställa mig frågan har jag gift mig för att skiljas eller är tanken att vi ska bli gammla tlilsammans och svaret var givet, jag är av åsikten att har man tagit fan i båten får man ro honom i land eller i detta fallet henne. Alla förhållande ser olika ut men jag skulle inte kunna vara i ett förhållande där jag skulle gå och oroa mig för att frugan vill skiljas och styra ekonomin efter den vanföreställningen, går man och oroar sig för det ligger det nog nära tillhands att det blir en själv uppfyllande profetia. Så vad jag vill säga är att visst har jag betalat mer än frugan, men so what, skulle jag må bättre om frugan cyklade till jobbet och vi bodde i en liten hyreslägenhet samt var inkvarterade hos svärmor och svärfar när vi är i Thailand jag tror inte det. Varför ska man behöva sänka standarden för att man gifter sig med en thailändska från landsbyggden, eller som några här menar att man ska vänta tills frugan har skrapat ihop pengar själv så hon kan bygga ett hus i los. Har ni barn så kan ni ju inbilla er att det är de ni bygger till så kanske det känns lättare att lätta på plånboken, Sen kan jag kanske tycka att man ska vänta med att bygga i Thailand tills plånboken tillåter att man håller banken utanför.Ska man vänta med att göra något tills man har exakt samma ekonomiska resurser så blir livet en enda lång väntan och det är inget för mig.

Det låter som ett “hederligt” svenskt førhållande SSS och jag får gratulera før det verka fungera bra før er.

Nær jag var gift med mitt x så kørde vi också på det sættet, vi delade lika på allt. Men, vi fick aldrig det riktigt att funka nær det kom till “buffeln sjuk” “mamma snart død” “skolavgift till systern” etc etc.

Hur har ni løst dessa sakerna, eller har ni inte sådana “problem”?

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Mekong,

Menade väl inget annat än att det är frugans grejjer, så om vi i framtiden skulle skiljas så är ägandet rätt reglerat från början.

Hon tjänar mer än mig så hon skall därför äga mer än mig.

Att ha en äganderätt skiter jag i så länge jag får nyttja sakerna.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ett “hederligt” svenskt førhållande SSS och jag får gratulera før det verka fungera bra før er.

Nær jag var gift med mitt x så kørde vi också på det sættet, vi delade lika på allt. Men, vi fick aldrig det riktigt att funka nær det kom till “buffeln sjuk” “mamma snart død” “skolavgift till systern” etc etc.

Hur har ni løst dessa sakerna, eller har ni inte sådana “problem”?

//bob

Att man tror att ett hederligt svenskt förhållande är billigare än ett hederligt thailändskt förhållande måste

väl bero på okunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man tror att ett hederligt svenskt förhållande är billigare än ett hederligt thailändskt förhållande måste

väl bero på okunskap.

Kan du utveckla detta lite mer khun-petch?

Før jag har då aldrig behøvt betala hela hyran, elen etc i mina svenska førhållanden och inga av mina svenska flickvænner har då någonsin bett om hjælp med pengar till någon i slækten.

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja... hade väl hellre sett att vi delat på allt. Men vill hon inte är det inte mycket jag kan göra åt det.

Thaisläkten är helt enkelt viktigare än mig, speciellt då jag bevisligen klarat mig själv innan jag träffade fru Chang. Så krass kan verkligheten vara med en thaidam.

Jag har frågat vad som skulle hända om jag blir ruinerad av någon anledning. Fru Chang meddelar att hon kommer att ge mig mat och logi, plus en öl och en cigarett om dagen. Ja, det låter ju lockande...

Herr Chang har talat.

555 den va bra Nja Tror nog att Jom ger dig 2 sigg och 2 chang för hon älskar dig :crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Hej,

Ny på forumet. Och hittade genast en Intressant tråd. Många åsikter. Vad är rätt och vad är fel? Det är ju så individuellt vilka förutsättningar man har.

Som nybliven pensionär (60 år) har jag nu i alla fall bestämt mig för en framtid i Thailand. Jag är trött på Sverige; kallt och mörkt och ett i mitt tycke alldeles för hårt samhällsklimat. Skild sedan tio år och vuxen dotter i Sverige. Jag har "dejtat" en del thaidamer i Thailand under senare år och här får man verkligen se upp...det finns många golddiggers där ute.. men nu känns det som att det äntligen klickat med en trevlig tjej som bor ute på landet ca 10 mil från Kong Kaen. Hon är 35 år och har en dotter på 10 år.

Hon bor nu i hennes mammas hus och i husen intill bor hennes två systrar, den ena är gift och har 2 barn med en holländare, den andra är gift med en thai och de har tre barn. Det finns nu en tomt till salu i samma område för 160.000 Bht. Jag är sugen på att köpa tomten och bygga ett hus för sisådär en 1,3 milj.Bht. Två sovrum, "vardagsrum" och kök, det räcker för mig och hennes lilla familj. Helst i ett plan så man slipper springa i trappor.

För att kunna förverkliga detta äventyr tänkte jag låna ca 400.000 SEK i en svensk bank. Men jag tror att jag helt kallt måste räkna med att jag aldrig någonsin kommer att få tillbaka pengarna. Tomten och huset kommer ju att stå på henne (jag vill inte gifta mig). Så det man kan hoppas på är att det blir en livslång kärlek. Får jag 20 goda år här i Thailand tillsammans med henne så är det ju värt varenda krona. Men om hon mot förmodan skulle sparka ut mig om några år, ja då är det är det nog bara att vinka adjö till pengarna.Det är ett vågspel.Men man får försöka gå på magkänslan att det är en trofast och ärlig tjej man träffat.

Hemma i Sverige delar man ju på allting, kontrakten, möblerna står på båda osv. Men även om jag skulle stå som 50/50 ägare på huset här i Thailand så finns det ju inte den minsta chans att hon kan betala mig några pengar om det skulle strula till sig. Var ska hon få dem pengarna ifrån? Ni vet ju själva hur lite dem tjänar här i Thailand.

Nej, det är nog bara att blunda och hoppa rakt ut i ovissheten och hoppas på det bästa. Vågar man inte kan man heller inte vinna något...

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

jag skulle inte börja bygga nåt hus med kursen som är i dag då blir detdyyyyyrt

Du är den mest negativaste här på forumet

Eller är du den smartaste??

Och vi andra är knasbollar som inte tänker med pannbenet

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...