Jump to content
IGNORERAD

Är 2011 ett gynnsamt år för att bygga hus i Thailand?


Herr Chang

Recommended Posts

Herr Chang

Nu är det så att fru Chang har en rai mitt emot faderns hus i hembyn i Isaan. Tomten är förberedd med jordfyllning som väl satt sig vid det här laget.

Svåger Chang är nu angelägen att vi åtminstone startar husbygge detta år, då det av någon anledning är gynnsamt. Annars får man vänta till 2015 för samma omständigheter.

Av en ren händelse har svåger Chang även utsett sig själv som byggherre...

Någon som hört liknande resonemang om lämpligt år för husbygge?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    6

  • Avregistrerad clion

    5

  • Soengsang

    4

  • Tujtuj

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Nu är det så att fru Chang har en rai mitt emot faderns hus i hembyn i Isaan. Tomten är förberedd med jordfyllning som väl satt sig vid det här laget.

Svåger Chang är nu angelägen att vi åtminstone startar husbygge detta år, då det av någon anledning är gynnsamt. Annars får man vänta till 2015 för samma omständigheter.

Av en ren händelse har svåger Chang även utsett sig själv som byggherre...

Någon som hört liknande resonemang om lämpligt år för husbygge?

Herr Chang har talat.

Gå inte på den Chang :giggle: Själv har jag gjort det och losat ett ex antal kronor.Ds inte frugans fel.säger bara Fiskebåten

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig hört något sådant , men det är ju en jävla massa saker som är bra vid olika olika tidpunkter enligt munkarna. Barnafödande,bröllop mm så varför inte? Men min första tanke är att det är mest gynnsamt för han som nämnde detwink.gif. MVH HNjap.gif

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att fru Chang har en rai mitt emot faderns hus i hembyn i Isaan. Tomten är förberedd med jordfyllning som väl satt sig vid det här laget.

Svåger Chang är nu angelägen att vi åtminstone startar husbygge detta år, då det av någon anledning är gynnsamt. Annars får man vänta till 2015 för samma omständigheter.

Av en ren händelse har svåger Chang även utsett sig själv som byggherre...

Någon som hört liknande resonemang om lämpligt år för husbygge?

Herr Chang har talat.

Nä, att ett speciellt år skulle vara lämpligt har iaf inte jag hört talas om, däremot speciella byggstartsdagar med tillhörande liten mindre ceremoni vet jag att det förekommer.

Men det kan säkert vara så att dessa resonemang och seder är både väldigt lokala och flexibla.

Här några bilder från den lilla ceremonin vid vår "byggstart"

P8170031.jpg

P8170045.jpg

P8170049.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Damen anlände just hem och lät meddela att i år, efter songkran, var helt rätt tid att bygga hus. Nästa år skulle inte vara bra, men längre fram i tiden kände hon inte till.

Samma astrolog månne? Eller i alla fall samma bok.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Damen anlände just hem och lät meddela att i år, efter songkran, var helt rätt tid att bygga hus. Nästa år skulle inte vara bra, men längre fram i tiden kände hon inte till.

Samma astrolog månne? Eller i alla fall samma bok.

Poffa

Samma här. Närmaste tre åren är inte bra. Det bör byggas i år eller 2015.

Ändrades av RoiET
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

2 år efter kåken stod klar så vart vi ju tvungna å fixa lycko templet

2 år efter kåken stod klar så vart vi ju tvungna å fixa lycko templet

post-3713-0-89960500-1310136785_thumb.jp

post-3713-0-20916200-1310136908_thumb.jp

post-3713-0-52584000-1310136968_thumb.jp

post-3713-0-70016100-1310137020_thumb.jp

post-3713-0-89960500-1310136785_thumb.jp

post-3713-0-20916200-1310136908_thumb.jp

post-3713-0-52584000-1310136968_thumb.jp

post-3713-0-70016100-1310137020_thumb.jp

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer aldrig att investera i något husbygge i Thailand så länge de inte tillåter att jag kan äga marken i mitt namn.

Trodde att herr Chang tillhörde de mer rutinerade när det gäller blåsningar i Thailand men även de mest rutinerade kan tydligen falla för påtryckningar till slut.

Annars brukar det vara de blåögda och kärlekskranka amatörerna som trillar dit och står där med lång näsa och tom plånbok.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

2 år efter kåken stod klar så vart vi ju tvungna å fixa lycko templet

2 år efter kåken stod klar så vart vi ju tvungna å fixa lycko templet

Hjälpte det, blev ni och huset lyckligare?

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Nu är det så att fru Chang har en rai mitt emot faderns hus i hembyn i Isaan. Tomten är förberedd med jordfyllning som väl satt sig vid det här laget.

Svåger Chang är nu angelägen att vi åtminstone startar husbygge detta år, då det av någon anledning är gynnsamt. Annars får man vänta till 2015 för samma omständigheter.

Av en ren händelse har svåger Chang även utsett sig själv som byggherre...

Någon som hört liknande resonemang om lämpligt år för husbygge?

Herr Chang har talat.

Har du sett några andra hus där svåger Chang varit byggherre :) , vissa Thailändska byggherrar kan allt OCH INGET :( . I vårat hus får det inte komma in någon Thailändsk hantverkare och vare sig dra ett penselsträck eller slå i en spik om jag inte är på plats.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer aldrig att investera i något husbygge i Thailand så länge de inte tillåter att jag kan äga marken i mitt namn.

Trodde att herr Chang tillhörde de mer rutinerade när det gäller blåsningar i Thailand men även de mest rutinerade kan tydligen falla för påtryckningar till slut.

Annars brukar det vara de blåögda och kärlekskranka amatörerna som trillar dit och står där med lång näsa och tom plånbok.

En grundregel är väl att man inte skall spendera mer pengar i Thailand än vad man har råd att förlora.

Och det är väl bara att acceptera att alla har olika förutsättningar vad det gäller ekonom mm.

Ang HC så fattade jag det som att det var FruHC som skall bygga hus.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Kommer aldrig att investera i något husbygge i Thailand så länge de inte tillåter att jag kan äga marken i mitt namn.

Trodde att herr Chang tillhörde de mer rutinerade när det gäller blåsningar i Thailand men även de mest rutinerade kan tydligen falla för påtryckningar till slut.

Annars brukar det vara de blåögda och kärlekskranka amatörerna som trillar dit och står där med lång näsa och tom plånbok.

Jo de ligger en poäng i de du säger men efter DEEEET :heat::wub::wub::36:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Lyckliga e vi :giggle::whistle: Men så var det de här me att Thai inte lyssnar på falangen.När vi hade båten så skulle ju lil fisken torkas vi lånade en bit mark för vårat behov.Sen blev ju den marken till salu helt plötsligt

Clirre sa blankt nej Men systrar å bröder måste man ju lyssna på.Mark e jättebra å ha :whoco5: En avbetalningsöverenskommelse upprättades utan clirres vetskap.

Fisken försvann många sålde sina båtar me förlust ja också.men avb på marken har hon ju kvar så därför vill hon inte åka ner i vinter har inte lyckats skrapa i hopp tillräckligt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Kommer aldrig att investera i något husbygge i Thailand så länge de inte tillåter att jag kan äga marken i mitt namn.

Trodde att herr Chang tillhörde de mer rutinerade när det gäller blåsningar i Thailand men även de mest rutinerade kan tydligen falla för påtryckningar till slut.

Annars brukar det vara de blåögda och kärlekskranka amatörerna som trillar dit och står där med lång näsa och tom plånbok.

Nja, jag har inte tänkt mig att bidra med en enda satang till detta bygge. Möjligen bidrar jag med några möbler och TV. Fru Chang har egna pengar som räcker till bygget, och precis som du skriver har jag ingen lust att ge pengar till något jag inte får äga.

Har du sett några andra hus där svåger Chang varit byggherre :) , vissa Thailändska byggherrar kan allt OCH INGET :( . I vårat hus får det inte komma in någon Thailändsk hantverkare och vare sig dra ett penselsträck eller slå i en spik om jag inte är på plats.

Ja, svåger Chang har byggt ett eget hus i hembyn, och det ser väl hyfsat ut. Så den biten oroar jag mig inte för. För övrigt fruktar nog svåger Chang fru Changs vrede om något skulle bli fel ;)

Det är liksom fördelen med att bidra mest till familjen i Thailand... man vill inte reta upp den personen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att 2011 är det bästa året att bygga hus.

Att bygga senare är enligt mig helt ofattbart.

Och att ni som vägrar bygga hus för att ni inte kan äga marken, säger jag bara.. trams.

Man bygger väl hus för att bo och/eller leva i.

Känns lätt mentalt skadat att inte bygga hus, bara för att man inte kan stå som ägare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Måste bara vara helt rätt år att bygga detta eftersom vi kommer att börja bygga i augusti eller september, blir inget stort hus och inte dyrt heller..

post-4239-0-18664100-1310181469_thumb.jp

Här skall det byggas, och bo permanent om några år..

post-4239-0-15599500-1310181474_thumb.jp

Något likanande detta blir det, jag betalar 50% och tanten 50%. Men hon vägrar dela på kostnaden för att dra LAN, vägginbyggda högtalare, HDMI kablar, CCTV etc, själv hatar jag alla typer av synliga kablar, så detta får en betala själv :(

Ha en gör bra dag!

:wai:

post-4239-0-18664100-1310181469_thumb.jp

post-4239-0-15599500-1310181474_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Måste bara vara helt rätt år att bygga detta eftersom vi kommer att börja bygga i augusti eller september, blir inget stort hus och inte dyrt heller..

post-4239-0-18664100-1310181469_thumb.jp

Här skall det byggas, och bo permanent om några år..

post-4239-0-15599500-1310181474_thumb.jp

Något likanande detta blir det, jag betalar 50% och tanten 50%. Men hon vägrar dela på kostnaden för att dra LAN, vägginbyggda högtalare, HDMI kablar, CCTV etc, själv hatar jag alla typer av synliga kablar, så detta får en betala själv :(

Ha en gör bra dag!

:wai:

Snyggt hus vad räknar ni med det skulle kosta, utan specialkablarna? Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att 2011 är det bästa året att bygga hus.Att bygga senare är enligt mig helt ofattbart.

Och att ni som vägrar bygga hus för att ni inte kan äga marken, säger jag bara.. trams.

Man bygger väl hus för att bo och/eller leva i.

Känns lätt mentalt skadat att inte bygga hus, bara för att man inte kan stå som ägare.

Skulle vara ganska intressant att veta vad Du vet som vi andra inte vet????

Och du har helt rätt i att man bygger hus för bo och leva i och då vill Jag också veta att Jag kan göra det så länge Jag själv vill.

Att påstå att det är "lätt mentalt skadat" att inte tänka som du gör säger väl tyvärr mer om dig än om andra.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grundregel är väl att man inte skall spendera mer pengar i Thailand än vad man har råd att förlora.

Och det är väl bara att acceptera att alla har olika förutsättningar vad det gäller ekonom mm.

Ang HC så fattade jag det som att det var FruHC som skall bygga hus.

Också min syn på investeringar i Thailand.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara ganska intressant att veta vad Du vet som vi andra inte vet????

Och du har helt rätt i att man bygger hus för bo och leva i och då vill Jag också veta att Jag kan göra det så länge Jag själv vill.

Att påstå att det är "lätt mentalt skadat" att inte tänka som du gör säger väl tyvärr mer om dig än om andra.

Många skulle bra gärna vilja veta vad jag vet om 2011... ;)

Oavsett vem som äger ett hus, så är det ingen som helt själv väljer hur länge man ska leva och bo på ett ställe.

Att bygga hus med någon som kanske sparkar ut dig när huset är klart är säkerligen otrevligt och beror självklart på var man bygger huset.

I byn skulle jag aldrig ens fundera på att äga huset.

Ett hus i stan, ja kanske. Varför inte.

Med "lite skadat" menar jag att endast säga nej, pga att man inte kan äga marken under huset är väl att gå för långt.

Det finns en hel hög olika situationer som gör att detta inte går att se bara som svart eller vitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara ganska intressant att veta vad Du vet som vi andra inte vet????

Och du har helt rätt i att man bygger hus för bo och leva i och då vill Jag också veta att Jag kan göra det så länge Jag själv vill.

Att påstå att det är "lätt mentalt skadat" att inte tänka som du gör säger väl tyvärr mer om dig än om andra.

Nedanstående bygger på antagandet att ett giltigt äktenskap finnes i Thailand(med en Thailändsk medborgare) och inget äktenskapsförord upprättats.

Vid en skilsmässa så delas allt lika som förvärvats under äktenskapet. Detta gäller såväl i Sverige som Thailand.

Så egentligen är det ingen skillnad att äga hus i Sverige och Thailand, vem som står som ägare spelar ingen som helst roll.

Betalar man sen 50/50 dessutom så förstår jag överhuvudtaget inte problemet, då är det väl uppenbart att man skall dela vid skilsmässa??

Har man däremot betalat hela beloppet själv och vill ha tillbaka hela beloppet, ja då är man nog rökt... :whistle:

Sen gäller det ju att bygga/köpa huset i ett område där det överhuvudtaget finns möjligheter att sälja det. Bygger man i en lite risby nånstans så finns det ju ingen chans i världen att nånsin sälja det, då kan man ju glömma sina pengar.

En annan fråga är ju varför man ens överväger att köpa/bygga hus om man redan planerar för en framtida skilsmässa, DET är väl jävligt korkat!! :suicide:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga är ju varför man ens överväger att köpa/bygga hus om man redan planerar för en framtida skilsmässa, DET är väl jävligt korkat!! :suicide:

/ Joe

Klockrent skrivet!

Tyvärr så verkar många tänka så..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man en familj och har bott tillsammans flera år och en kan äga marken räcker det väl. Naturligtvis vore det bästa om lagen vore sådan att båda kan äga marken, men nu är den inte så. Vill FC bygga ska hon naturligtvis bygga när hon vill. Har hon dessutom mark och pengarna så är det bara knäppgökar som har något att invända mot det. Är 2011 ett bra år så och hon är redo så är det ju toppen.

När vi byggde hus betyde det väldigt mycket för frugan. Hon är mycket lyckligare nu än förut, även för dottern betyder huset mycket. För mig har det kanske inte samma betydelse, men vad praktiskt det är när man vet att det står där och att man har sina grejor på plats.

Jämför med husbygge i Sverige så är en del saker väl ganska lika. Har man inte råd så bygger man inte, det är väl grundförutsättningen. Här äger vi inte husen vi bygger längre, det är väl mer och mer banken som tar över ägandeskapen till husen. Massor med människor amorterar inte på köpen utan blir fångar för livet i räntelotteriet. Men kraxar olyckskorparna för det? Inte vad jag vet. Men ska det byggas i Thailand då är det ett riktigt olyckskraxparty. :diablo:

Fattar inte det! För en mycket ringa kostnad får man ett hus. Driftkostnaderna är så låga att de inte är något att fundera på. Likt förbaskat kraxar det. För mig är det fördel Thailand på alla punkter i husbyggarfrågan. :friends: Okey, markägarbiten! Men läs en gång till och ta en funderare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag vet att 2011 är det bästa året att bygga hus.

Att bygga senare är enligt mig helt ofattbart.

Och att ni som vägrar bygga hus för att ni inte kan äga marken, säger jag bara.. trams.

Man bygger väl hus för att bo och/eller leva i.

Känns lätt mentalt skadat att inte bygga hus, bara för att man inte kan stå som ägare.

Hej

Håller med dig helt, och för mig har det inte det minsta betydelse vem som står för huset, det enda som är viktigt är att vi har det och trivs med att bo med varandra i det, man måste väl tro på en framtid tillsammans annars är det väl inget bra förhållande, och "du kan ingenting ta med dig dit du går" heter det väl och det stämmer väl än.

Enligt mig är det nog tur för Thailändarna att dessa regler finns annars skulle dom väl inte kunna bo alls på populära platser.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...