Jump to content
IGNORERAD

Köpa hus i thailand


Levis

Recommended Posts

Hej! Jag hyr ett hus i dag men har funderingar på att köpa det. Trots att det är hyfsat billig hyra så blir det ändå ganska mycket pengar på ett år (180000 bth)

Därför tänker jag alltså ev köpa huset. Är det fortfarande så att man bör upprätta ett arrend kontrakt med markägaren som ju blir min fru, ( i så fall hur

skall man lägga fram det till henne?) Efter som jag investerar en hel del pengar vill jag ju också kunna bestämma om ev försäljning i framtiden. Jag har

ganska lång erfarenhet av thaikvinnor och vet att även om hon är värdens underbaraste kan det vid en skilsmässa ändras drastiskt vilket förståss inte bara

gäller thaikvinnor, men här är man ju i underläge redan från början.

Tänkte kanske att det finns någon som har någon bra erfarenhet eller uppslag jag kan ha användning för. Mvh L

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag hyr ett hus i dag men har funderingar på att köpa det. Trots att det är hyfsat billig hyra så blir det ändå ganska mycket pengar på ett år (180000 bth)

Därför tänker jag alltså ev köpa huset. Är det fortfarande så att man bör upprätta ett arrend kontrakt med markägaren som ju blir min fru, ( i så fall hur

skall man lägga fram det till henne?) Efter som jag investerar en hel del pengar vill jag ju också kunna bestämma om ev försäljning i framtiden. Jag har

ganska lång erfarenhet av thaikvinnor och vet att även om hon är värdens underbaraste kan det vid en skilsmässa ändras drastiskt vilket förståss inte bara

gäller thaikvinnor, men här är man ju i underläge redan från början.

Tänkte kanske att det finns någon som har någon bra erfarenhet eller uppslag jag kan ha användning för. Mvh L

Är ni gifta när ni köper huset så skall detta delas vid skilsmässa precis som allt annat som förvärvats under äktenskapet.

Detta gäller även i Thailand.

Däremot så blir det ju skillnad eftersom jag misstänker att du inte vill dela vid skilsmässa. Du betalar såklart hela huset och vill inte ge bort hälften. Fullt förståeligt.

Då är väl leasing eller en usefruct det bästa skulle jag tro. Jag är ingen expert på detta, jag skulle rekommendera Thaivisa där finns det ändlösa diskussioner om detta ämne.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det fortfarande så att man bör upprätta ett arrende kontrakt med markägaren som ju blir min fru,

Ser inget problem med att hyra då du säger att du hyr av blivande frun.

Går då inte pengarna till familjen ändå ? ? ?

Eller har jag missat någonting viktigt ? ? ?

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Phimai: Så tolkar inte jag situationen.

Det verkar snarare vara så att när huset och marken köps så måste frun bli markägare (eftersom TS inte får äga mark i Thailand) och TS undrar om det rekommenderas att han skriver ett arrendekontrakt med henne då.

Ändrades av mikedo58
Link to comment
Dela på andra sajter

katten9liv

Att sätta det på frun o skriva leasing kontrakt är det bästa o billigaste. Då är hus o mark ditt garanterat i 30 år. Men ska du sälja så måste både du o frugan skriva under. Du kan även äga mark o hus via eget company men då måste du betala lite skatt varje år. Men ska du sälja så är det bara du som behöver skriva på papper. I ditt company måste du ha 2 Thailändare som står för mer än 50 % (du 39 % o dom 61 %). Men du måste stå som director för det är bara den som får skriva på papper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Phimai: Så tolkar inte jag situationen.

Det verkar snarare vara så att när huset och marken köps så måste frun bli markägare (eftersom TS inte får äga mark i Thailand) och TS undrar om det rekommenderas att han skriver ett arrendekontrakt med henne då.

Du har så rätt så.

Va jag som inte fick in det i min lilla hjärna . USB minnet är fyllt :friends:.

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Om ni är gifta så får inte din fru inte heller äga land inköpt efter giftermålet, såvida du inte skriftligen avskriver dig alla krav på den vid en eventuell skilsmässa

Can my Thai Wife Own Land?

Yes. Prior to 1998, any Thai woman who married a foreigner would lose her right to purchase land in Thailand. She could, however, still retain land that she owned prior to marrying the foreigner. However, 1999 a new Ministerial regulation changed that to allow Thai national's married to foreigners the right to purchase land, but the Thai spouse must prove that the money used in the purchase of freehold land is legally solely theirs with no foreign claim to it. This is usually achieved by the foreign spouse signing a declaration stating that the funds used for the purchase of property belonged to the Thai spouse prior to the marriage and are beyond his claim.

http://www.Pattaya-property.net/legal-information/

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni är gifta så får inte din fru inte heller äga land inköpt efter giftermålet, såvida du inte skriftligen avskriver dig alla krav på den vid en eventuell skilsmässa

Stämmer. Land Office kräver ett sånt papper. Detta papper har dock ingen som helst bäring vid en skilsmässa. Det finns ett flertal rättsfall där domstolen i Thailand dömt att tillgångar, inklusive land/hus, skall delas enligt äktenskapslagarna.

Svårt att riktigt veta vad som gäller, men jag tycker fortfarande att följande gäller:

Planerar du redan nu för en framtida skilsmässa så köp inte nåt hus/land alls.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Planerar du redan nu för en framtida skilsmässa så köp inte nåt hus/land alls.

/ Joe

Så klockrent :great:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Haha nej jag planerar inte för skilsmässa, men vi har inte registrerat äktenskapet vi amphur ännu just med (från min sida) tanke på ev husköp. Tur var väl det, om min fru inte får äga marken i det läget. Sen vet ju dom flesta, här åtminstone att vi inte har så mycket rättigheter i detta land och därför behöver tänka till lite grann i förväg.

Då skall jag alltså köpa huset i mitt namn och marken i hennes samt upprätta ett arrendekontrakt med henne på tomten i 30 år. På så sätt kan jag inte tvingas flytta från mitt eget hus.

Undrar om hon frivilligt går med på en sådan deal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha nej jag planerar inte för skilsmässa, men vi har inte registrerat äktenskapet vi amphur ännu just med (från min sida) tanke på ev husköp. Tur var väl det, om min fru inte får äga marken i det läget. Sen vet ju dom flesta, här åtminstone att vi inte har så mycket rättigheter i detta land och därför behöver tänka till lite grann i förväg.

Då skall jag alltså köpa huset i mitt namn och marken i hennes samt upprätta ett arrendekontrakt med henne på tomten i 30 år. På så sätt kan jag inte tvingas flytta från mitt eget hus.

Undrar om hon frivilligt går med på en sådan deal.

Din fru får äga marken även om hon är gift med en farang. Dessutom kan Du lika gärna arrendera såväl hus som mark. Skillnaden är att Du slipper kostnaden för att riva huset om 30 år. (Och ni inte är vänner vid den tidpunkten)

Beträffande det markerade. Går damen inte med på det inför ett husbygge bör man kanske tänka sig för både två och tre gånger om man verkligen ska bygga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer. Land Office kräver ett sånt papper. Detta papper har dock ingen som helst bäring vid en skilsmässa. Det finns ett flertal rättsfall där domstolen i Thailand dömt att tillgångar, inklusive land/hus, skall delas enligt äktenskapslagarna.

Svårt att riktigt veta vad som gäller, men jag tycker fortfarande att följande gäller:

Planerar du redan nu för en framtida skilsmässa så köp inte nåt hus/land alls.

/ Joe

Hej,

Om det bara är den ena parten som står för att betala huset så bör den parten också se till att som du skriver "planera för en skillsmässa" såvida inte man tycker det ok att skänka bort sina pengar efter ett evt kortare giftermål.

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...