Jump to content
IGNORERAD

Fackföreningarna sätter press på Yingluck och PT


MaiChai

Recommended Posts

Översättare betalas väl inte med minimilön eller?

Betalar IL mindre än standardpriset som gäller för jordbruksarbetare i Nong Khai menar du?

Det tror inte jag, däremot så skiljer sig det nog en del från en fabriksarbetares lön i Bangkokområdet. Men den systemprisbilden har nog IL svårt att påverka.

Vet inte de aktuella priserna just nu, men för ca 1,5 år sen så betaldes jordbruksarbetare i vår Surinby vid skörd 150 baht per dag för thailändare och 140+ mat för khmerer. Kan vara allt från en 16 årig flicka till en 75 årig gumma.

Då låg väl minimilönerna för anställda i fabrik på ca 200 baht (212 eller?). Så standardpriset för daglönare verkar inte följa minimilönen för anställda i fabrik.

Själv tycker jag att minimipriset för daglönare borde ligga ett antal ggr högre och att vi andra fick betala mer för produkterna när vi äter dom. Men som det är nu berikar jordbruksprodukter tydligen bara producenter på inköpsnivå samt oss konsumenter med pengar som äter snorbilligt och skor oss på daglönarnas skitlöner.

Minimilönen i Bangkok är 215 baht och jag betalart 500 baht, så nej översättare betalar jag inte minimilönen för. Var har du fått det ifrån?

Poffa bifogade ju listan på minimilönerna i Thailand-frågan var om IL betalade dessa löner eller lägre på grund av att ingen annan i byn betalade så mycket som minimilönen föreskrev.

Vilka arbetare skall inte omfattas av den lagstadgade minimilönen tycker du?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    34

  • noBuzz

    20

  • carpenter

    19

  • Kim

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om nu Il betalar 50 100bht mer än vad övriga betalar vad tror du händer då. Men nu är det ju så att Il ger ju en del dolda förmåner + att han när han är nere arbetar tillsammans med sina dag lönare. Men om han skulle betala mer än vad som är gängse skulle han nog få svårt att ta en promenad i byn. Men man måste nog leva här o nu i den värklik het som existerar, för att förstå. Ock hade du gjort det hade dina raporter kunnat gå till historien. Nu är det bara klockslag o datum som blir rätt i dina inlägg. Sory

Jo jag förstår att han inte vill/vågar vara en företrädare för arbetarnas väl i sin hemby-tur att Hjalmar Branting och August Palm inte resonerade som så när de reste runt i Sverige och agiterade för förbättrade villkor och löner för arbetarna.

Men det rimmar ju illa med hans profil här på MPR som den svages företrädare-det är bra att alla får en höjning av minimilönen till 300 baht per dag-bara det inte händer i min hemby och drabbar min verksamhet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

... jag skulle aldrig i livet acceptera att jag skulle betala ett annat pris för en vara eller tjänst som baserade sig på ... att jag är en falang ...

Tycker du att det är rättvist och solidariskt att en risarbetare på ditt risfält i Thailand får jobba en hel dag för att ha råd med en Cafe Latté i Sverige?

Eller att en dagslön för dig i Sverige räcker till att hålla dig med 22 heldagsarbetare i Thailand?

Om du hade varit Thai.. hade du haft råd att hålla dig med dessa?

Är det inte just FÖR att du är falang som du har råd att leka dina feodallekar?

Om du hade sagt att det var tur för dig att löneskillnaderna fanns så hade det varit betydligt klädsammare.

För en snäll och omtänksam löneskillnadsutnyttjande feodalherre är betydligt mer sympatiskt än en självisk och krävande sådan som bara ska hävda sin rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstår att han inte vill/vågar vara en företrädare för arbetarnas väl i sin hemby-tur att Hjalmar Branting och August Palm inte resonerade som så när de reste runt i Sverige och agiterade för förbättrade villkor och löner för arbetarna.

Men det rimmar ju illa med hans profil här på MPR som den svages företrädare-det är bra att alla får en höjning av minimilönen till 300 baht per dag-bara det inte händer i min hemby och drabbar min verksamhet...

Funkar inte du gör ju ett general fel 1890 o framåt kan du ju inte använda som referens pungt här o nu helt andra parametrar gäller ju i Thailand Ärligt talat lägg ner nu du bara vilseleder folk på grund av att dina kunskaper om sättet by bor lever här är så långt från verklikheten man kan komma. Om att leva i Thailand för man inga som helst kunskaper genom att bo i Bankok och leva med likasinnade, fjärmade från livsbetingelserna på lans byggden.
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar inte du gör ju ett general fel 1890 o framåt kan du ju inte använda som referens pungt här o nu helt andra parametrar gäller ju i Thailand Ärligt talat lägg ner nu du bara vilseleder folk på grund av att dina kunskaper om sättet by bor lever här är så långt från verklikheten man kan komma. Om att leva i Thailand för man inga som helst kunskaper genom att bo i Bankok och leva med likasinnade, fjärmade från livsbetingelserna på lans byggden.

Ännu en fackligt aktiv som propagerar för rätten att suga ut fattiga på landsbygden.

En enkel fråga till dig, tycker DU att samtliga löntagare i Thailand ska omfattas av den lagstadgade minimilönen på 300 baht när den införs? Det går bra att svara med ett Ja eller ett Nej.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Funkar inte du gör ju ett general fel 1890 o framåt kan du ju inte använda som referens pungt här o nu helt andra parametrar gäller ju i Thailand Ärligt talat lägg ner nu du bara vilseleder folk på grund av att dina kunskaper om sättet by bor lever här är så långt från verklikheten man kan komma. Om att leva i Thailand för man inga som helst kunskaper genom att bo i Bankok och leva med likasinnade, fjärmade från livsbetingelserna på lans byggden.

Du är en rolig kille :giggle: Vad säger du om att NÅGOn gång komma med egna synpunkter, åsikter? Jag har följt ditt svammel en tid men hittills är det mest roande att läsa; inget seriöst på något sätt.

Vad tycker du om det som diskuteras? Rätt -fel eller som alltid; ingen åsikt? Bor du i Pattaya eller var får du dina erfarenheter från Thailand ifrån?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en fackligt aktiv som propagerar för rätten att suga ut fattiga på landsbygden.

En enkel fråga till dig, tycker DU att samtliga löntagare i Thailand ska omfattas av den lagstadgade minimilönen på 300 baht när den införs? Det går bra att svara med ett Ja eller ett Nej.

jA . Men nu är det faktiskt så att detta är redan uppnåt i stora sektorer på lands byggden. Du har redan idag svårt att få folk att arbeta för under 200 bht i risfälten. Hur har man klarat detta tror du. Jo genom att investerat i maskiner. För fem årsedan viste man nästan inte vad en skördetröska va. en traktor som gjorde arbetet på fälten kunde de bara dröma om, nu vimlar det av dem som gräshoppor. O de som hanterar dessa maskiner kärnar mer än dina översättare. Men vad fan skall jag sitta här o lära dig för, genererar ju inga stålar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Minimilönen i Bangkok är 215 baht och jag betalart 500 baht, så nej översättare betalar jag inte minimilönen för. Var har du fått det ifrån?

Poffa bifogade ju listan på minimilönerna i Thailand-frågan var om IL betalade dessa löner eller lägre på grund av att ingen annan i byn betalade så mycket som minimilönen föreskrev.

Vilka arbetare skall inte omfattas av den lagstadgade minimilönen tycker du?

Känns det inte lite verklighetsfrånvänt att jämföra vad man betalar i Bangkok för tjänster som antagligen en person som har en master degree från ett thailändskt toppuníveritet, alternativt en utländsk examen, med vad en analfabet på landsbygden tjänar på att skära ris?

Blir en lite orättvis jämförelse tycker jag personligen.

Vad gäller vilka som ska omfattas av av den lagstadgade minimilönen så tycker jag ingenting. Tycker egentligen att den modell med kollektivavtal som vi har i Sverige är att föredra. Är bättre att arbetsgivarorganisationer gör upp med arbetstagarorganisationer om vilka regler/löner som ska gälla på arbetsmarknaden, utan att regeringen lägger sig i. Men efter Poffas minimilönlista så verkar det ju onekligen som att jordbruksarbetarna i vår hemby betalas efter den listan och inte ett öre mer. En skitlön är det vilket som, tjänar själv flera ggr deras dagslön bara på en snabb kafferast. Skamligt låga skulle jag nog hävda att deras löner är. Men det gäller ju inte bara jordbruksarbetarna på landsbygden utan även servitrisen, städerskan, taxiföraren etc i stan. Och därför betalar jag oftast mer än de som utför tjänster åt mig begär.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

jA . Men nu är det faktiskt så att detta är redan uppnåt i stora sektorer på lands byggden. Du har redan idag svårt att få folk att arbeta för under 200 bht i risfälten. Hur har man klarat detta tror du. Jo genom att investerat i maskiner. För fem årsedan viste man nästan inte vad en skördetröska va. en traktor som gjorde arbetet på fälten kunde de bara dröma om, nu vimlar det av dem som gräshoppor. O de som hanterar dessa maskiner kärnar mer än dina översättare. Men vad fan skall jag sitta här o lära dig för, genererar ju inga stålar.

Du ser vad utvecklingen gått framåt sen Thaksin försvann :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser vad utvecklingen gått framåt sen Thaksin försvann :giggle:

Tänkte det samma. Men när jag funderat riktigt hårt kom jag på att det måste det vara så att demokraterna ville göra de fattiga ännu fattigare genom arbetslöshet. Demokraterna är nämligen genuint onda förstår du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte det samma. Men när jag funderat riktigt hårt kom jag på att det måste det vara så att demokraterna ville göra de fattiga ännu fattigare genom arbetslöshet. Demokraterna är nämligen genuint onda förstår du.

Personligen tror jag de är ondare Pm har ju inte för inte gått på en av de mest förtryckare skoler i England som är en av de mest konservativa skoler i England som har till uppgift att lära sig att förtycka under klassen.Kostymerna de har som skol dres tycker jag förklarar det mesta pingvinerna kallas de. Men möjligt sen arior är väl att han här idag rädd för att stå tills svars för det som hände i Bankok.

Personligen hoppas jag att så blir fallet o ett långt fängelset straff ut döms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag de är ondare Pm har ju inte för inte gått på en av de mest förtryckare skoler i England som är en av de mest konservativa skoler i England som har till uppgift att lära sig att förtycka under klassen.Kostymerna de har som skol dres tycker jag förklarar det mesta pingvinerna kallas de. Men möjligt sen arior är väl att han här idag rädd för att stå tills svars för det som hände i Bankok.

Personligen hoppas jag att så blir fallet o ett långt fängelset straff ut döms.

Jag håller givetvis med dig. Som tur är har nu Thailand fått en PM som är utbildad i USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller givetvis med dig. Som tur är har nu Thailand fått en PM som är utbildad i USA.

Rätt mig veterligen fins det inga skoler som har till uppgift att förtycka under klassen som i England. Rätta mig om jag har fel.

Sådana skoler finns så vitt jag vet bara i England .Möjligt vis finns de även kvar i Sverige också. Tycks som en del här gått på dessa skoler här. Men vad vet jag här ute i cyberymden kan man ju vara vem fan som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är en rolig kille :giggle: Vad säger du om att NÅGOn gång komma med egna synpunkter, åsikter? Jag har följt ditt svammel en tid men hittills är det mest roande att läsa; inget seriöst på något sätt.

Vad tycker du om det som diskuteras? Rätt -fel eller som alltid; ingen åsikt? Bor du i Pattaya eller var får du dina erfarenheter från Thailand ifrån?

Hade du läst så hade du förståt egna synpunkter kommer jag ju med hela tiden. Var jag bor hade du förstått om du läst. Men Anders här kommer ju ditt o andras bankok se ende till till sin ände läst inte förstått levt men inte med verkligheten. Blir kanske för akademiskt för dig. Så kan inte hjälpa dig att förstå Thailänskt tänk. Samt mina svamel. Skrivet 35 mil från Pattaya.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns det inte lite verklighetsfrånvänt att jämföra vad man betalar i Bangkok för tjänster som antagligen en person som har en master degree från ett thailändskt toppuníveritet, alternativt en utländsk examen, med vad en analfabet på landsbygden tjänar på att skära ris?

Blir en lite orättvis jämförelse tycker jag personligen.

Vad gäller vilka som ska omfattas av av den lagstadgade minimilönen så tycker jag ingenting. Tycker egentligen att den modell med kollektivavtal som vi har i Sverige är att föredra. Är bättre att arbetsgivarorganisationer gör upp med arbetstagarorganisationer om vilka regler/löner som ska gälla på arbetsmarknaden, utan att regeringen lägger sig i. Men efter Poffas minimilönlista så verkar det ju onekligen som att jordbruksarbetarna i vår hemby betalas efter den listan och inte ett öre mer. En skitlön är det vilket som, tjänar själv flera ggr deras dagslön bara på en snabb kafferast. Skamligt låga skulle jag nog hävda att deras löner är. Men det gäller ju inte bara jordbruksarbetarna på landsbygden utan även servitrisen, städerskan, taxiföraren etc i stan. Och därför betalar jag oftast mer än de som utför tjänster åt mig begär.

Nu är det vanligtvis studenter eller andra som har ett annat jobb som gör det som ett extraknäck, de översättningar som det rör sig om tar sällan mer än 1-2 timmar att utföra. De får 500 baht oavsett hur lång tid det tar.

För mig är det självklart att arbetsgivare-oavsett kostnadsläge-ska följa avtalade löner.

Sen kan man argumentera hur systemet ser ut i Thailand men nu är det så att regeringen har ett inflytande över nivåerna och använder det som ett argument i valrörelsen för att vinna röster och då kan och ska man inte undanta vissa grupper från dessa nivåer baserat på hur deras kostnadsläge är eller om arbetsgivaren är hygglig och bjuder på mat. Ge dem 300 baht och ta istället betalt för maten-då har arbetstagaren iallafall ett val.

Eller än heller bjud dem på maten utöver den lagstadgade lönen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt mig veterligen fins det inga skoler som har till uppgift att förtycka under klassen som i England. Rätta mig om jag har fel.

Sådana skoler finns så vitt jag vet bara i England .Möjligt vis finns de även kvar i Sverige också. Tycks som en del här gått på dessa skoler här. Men vad vet jag här ute i cyberymden kan man ju vara vem fan som helst.

Jag vet faktiskt inte men borde det inte finnas sådana skolor även i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte det samma. Men när jag funderat riktigt hårt kom jag på att det måste det vara så att demokraterna ville göra de fattiga ännu fattigare genom arbetslöshet. Demokraterna är nämligen genuint onda förstår du.

Ännu ett gigantiskt fiasko för Demokraterna alltså-arbetslösheten har sjunkit i princip stadigt sedan de tog över 2008.

http://www.indexmundi.com/Thailand/unemployment_rate.html

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet faktiskt inte men borde det inte finnas sådana skolor även i Thailand?

Den var inte ens bra. men om du läser på ang pingvinskolan Pm gått på får du en del svar Du kanske till o med goglatt så långt så du kan se vad en svensk säger som arbetade på en Pup nära skolan. men sök så får du svar. Här inne finns för mycket hjärna o inget tänk.

Ps kan själv råka svälja en del en stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL,

en enkel fråga-det finns en minimilön fastställd för just din provins-betalar du ut de pengarna till dina anställda eller inte?

Hej

Skulle vi betala den nu stadgade minimilönen skulle dom flesta av våra tillfälligt anställda gå back, och om den nya minimilönen blir 300 baht och dra med sig daglönarnas lön så ser jag inga problem med det och våra anställda skulle fortfrande få mat och dryck och lite extra.

Men jag själv anställer inga arbetare och jag äger lagligt sett ingenting i Thailand, men min fru och hennes familj gör det.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skulle vi betala den nu stadgade minimilönen skulle våra tillfälligt anställda gå back, och om den nya minimilönen blir 300 baht och dra med sig daglönarnas lön så ser jag inga problem med det och våra anställda skulle fortfrande få mat och dryck och lite extra.

Men jag själv anställer inga arbetare och jag äger lagligt sett ingenting i Thailand, men min fru och hennes familj gör det.

Mvh Isan Lover

Hur kan de anställda gå back om de får minimilönen?

För mig spelar det ingen roll om det är daglönare eller fast anställda, är minimilönen 300 baht om dagen ska alla oavsett anställningsform vara berättigade till den lönen. Att du bjuder på mat trots det är positivt och bra men ska inte räknas in i lönen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Följer man försvararna på IL´s flank i den här frågan så får man intrycket att IL

skulle var olyckligt fjättrad vid det stora trädet, och att han därför tvingas

att bedriva sin lantbruksrörelse under nuvarande former.

Men inget är väl mer fel, för det förekommer väl inget tvång som håller

IL fjättrad vid sitt affärsupplägg och sitt träd.

Han är istället fri att ändra både sin egen rörelse och arbetarnas förhållanden om han vill.

Och när sanningen har hunnit ikapp det välpusade självporträttet så går det inte att längre att låtsas att man är en snäll, osjälvisk och endast blomluktande Ferdinand eller en solidarisk rättvisekuf som mestadels halvligger mysandes under trädet där svamparna frodas.

post-5068-0-78165200-1310125532_thumb.jp

- Nix – det finns med största säkerhet andra motiv som ligger bakom valet av bondelivet.

IL har själv skrivit att det var ett fritt val när han och frugan valde att satsa sina sparpengar på att köpa upp mark och syssla med både risodling och gummiplantage.

Inget tvång förelåg med andra ord.

Man är inte ”tvingad” att vara storbonde i Thailand eller för den delen bara betala ut lagstadgad minimum lön till de anställda.

Vill man som arbetsgivare så kan man naturligtvis betala ut högre löner än så

(om nu kalkylen håller).

En anledning till att man betalar lite högre löner kan vara att man vill minska personalomsättningen.

När det gäller IL och hans fru så har de istället valt att anställa div släktingar, svågrar mm som befinner sig i en hierarkisk beroendeställning till ILs fru, och då når de samma kontrollerande effekt över sina anställda utan att behöva sockra med höjda löner för att de ska stanna kvar.

Detsamma gäller i Sverige där kollektivavtalen pekar på en lönemässig minimumnivå för olika yrkeskategorier, men detta hindrar naturligtvis inte arbetsgivaren att ge mer i lön än vad kollektivavtalet säger. (sk positiv löneglidning)

Hade IL funnit att de lokala arbetarlönerna i även hans geografiska område var osolidariskt låga och orättfärdiga för en arbetande människa, så är det väl inget som hindrar att han och frugan att gör något åt saken?

Då menar jag fler initiativ än att bara skylla ifrån sig, och krasst konstatera att så här är traditionerna i byn, och så här funkar det när man bedriver business på den thailändska landsbygden, därmed basta .

Gång efter annan har IL också med ilska uttalat sig om hur de fattiga trycks ner och ekonomiskt utnyttjas av den odemokratiska Eliten, och framför allt då av alla de där thaikineserna som oblygt tjänar pengar på de mer "äkta" thailändarnas slit.

IL säger sig även sympatisera med rödskjortorna som äntligen gör uppror mot Eliten och förtryckarna som försöker cementera deras taskiga levnadsnivå.

Men så skingras dimman och det visar det sig att även rödskjortornas röststarke fanbärare är en av dessa godsägare som taktiskt ”utnyttjar” marknadskrafterna i form av god tillgång på billig och lydig arbetskraft, samt ett eget investeringsbart kapital.

När han just då i samband med hans levererade politiska pamfletter även pekar ett anklagande finger i annan och mer behaglig riktning så är det inget annat än en havererad självkännedom och ett solidaritetshyckleri i kubik som IL sysslar med. :bag:

Med andra ord vill jag be IL att inte krångla till det genom att agera både solidarisk socialist och fiffig kapitalist på en och samma gång i olika väderstreck.

I alla fall om du önskar dölja din böjelse för mammons tjusning. :)

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Följer man försvararna på IL´s flank i den här frågan så får man intrycket att IL

skulle var olyckligt fjättrad vid det stora trädet, och att han därför tvingas

att bedriva sin lantbruksrörelse under nuvarande former.

Men inget är väl mer fel, för det förekommer väl inget tvång som håller

IL fjättrad vid sitt affärsupplägg och sitt träd.

Han är istället fri att ändra både sin egen rörelse och arbetarnas förhållanden om han vill.

Och när sanningen har hunnit ikapp det välpusade självporträttet så går det inte att längre att låtsas att man är en snäll, osjälvisk och endast blomluktande Ferdinand eller en solidarisk rättvisekuf som mestadels halvligger mysandes under trädet där svamparna frodas.

post-5068-0-78165200-1310125532_thumb.jp

- Nix – det finns med största säkerhet andra motiv som ligger bakom valet av bondelivet.

IL har själv skrivit att det var ett fritt val när han och frugan valde att satsa sina sparpengar på att köpa upp mark och syssla med både risodling och gummiplantage.

Inget tvång förelåg med andra ord.

Man är inte ”tvingad” att vara storbonde i Thailand eller för den delen bara betala ut lagstadgad minimum lön till de anställda.

Vill man som arbetsgivare så kan man naturligtvis betala ut högre löner än så

(om nu kalkylen håller).

En anledning till att man betalar lite högre löner kan vara att man vill minska personalomsättningen.

När det gäller IL och hans fru så har de istället valt att anställa div släktingar, svågrar mm som befinner sig i en hierarkisk beroendeställning till ILs fru, och då når de samma kontrollerande effekt över sina anställda utan att behöva sockra med höjda löner för att de ska stanna kvar.

Detsamma gäller i Sverige där kollektivavtalen pekar på en lönemässig minimumnivå för olika yrkeskategorier, men detta hindrar naturligtvis inte arbetsgivaren att ge mer i lön än vad kollektivavtalet säger. (sk positiv löneglidning)

Hade IL funnit att de lokala arbetarlönerna i även hans geografiska område var osolidariskt låga och orättfärdiga för en arbetande människa, så är det väl inget som hindrar att han och frugan att gör något åt saken?

Då menar jag fler initiativ än att bara skylla ifrån sig, och krasst konstatera att så här är traditionerna i byn, och så här funkar det när man bedriver business på den thailändska landsbygden, därmed basta .

Gång efter annan har IL också med ilska uttalat sig om hur de fattiga trycks ner och ekonomiskt utnyttjas av den odemokratiska Eliten, och framför allt då av alla de där thaikineserna som oblygt tjänar pengar på de mer "äkta" thailändarnas slit.

IL säger sig även sympatisera med rödskjortorna som äntligen gör uppror mot Eliten och förtryckarna som försöker cementera deras taskiga levnadsnivå.

Men så skingras dimman och det visar det sig att även rödskjortornas röststarke fanbärare är en av dessa godsägare som taktiskt ”utnyttjar” marknadskrafterna i form av god tillgång på billig och lydig arbetskraft, samt ett eget investeringsbart kapital.

När han just då i samband med hans levererade politiska pamfletter även pekar ett anklagande finger i annan och mer behaglig riktning så är det inget annat än en havererad självkännedom och ett solidaritetshyckleri i kubik som IL sysslar med. :bag:

Med andra ord vill jag be IL att inte krångla till det genom att agera både solidarisk socialist och fiffig kapitalist på en och samma gång i olika väderstreck.

I alla fall om du önskar dölja din böjelse för mammons tjusning. :)

Mvh

SN

Väldans mycket du vet om IL. Du vet hur familjehierarkin ser ut, hur han tänker och känner samt hur hans drömmar ser ut. Anmäler härmed S-N för att ha skaffat sig dubbla nick. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldans mycket du vet om IL. Du vet hur familjehierarkin ser ut, hur han tänker och känner samt hur hans drömmar ser ut. Anmäler härmed S-N för att ha skaffat sig dubbla nick. :)

All denna information finns att läsa på MPR :whistle:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan de anställda gå back om de får minimilönen?

För mig spelar det ingen roll om det är daglönare eller fast anställda, är minimilönen 300 baht om dagen ska alla oavsett anställningsform vara berättigade till den lönen. Att du bjuder på mat trots det är positivt och bra men ska inte räknas in i lönen.

Det är klart att de går back men du kan ju själv försöka så får du svaret Lycka till.
Link to comment
Dela på andra sajter

Den var inte ens bra. men om du läser på ang pingvinskolan Pm gått på får du en del svar Du kanske till o med goglatt så långt så du kan se vad en svensk säger som arbetade på en Pup nära skolan. men sök så får du svar. Här inne finns för mycket hjärna o inget tänk.

Ps kan själv råka svälja en del en stund.

OK, svaret finns alltså hos en svensk som jobbat på en pub nära en skola i England. Verkar lite långsökt men så förstår jag inte heller någonting överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...