Jump to content
IGNORERAD

Fackföreningarna sätter press på Yingluck och PT


MaiChai

Recommended Posts

http://www.bangkokpost.com/business/economics/245574/labour-leader-demands-quick-wage-rise

Vi får väl se hur det blir med det i augusti när den nya regeringen tillträder-håller de sina löften?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    34

  • noBuzz

    20

  • carpenter

    19

  • Kim

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan ju ente bli värre med Yingluck än med Abishit :giggle:

Det tror inte jag heller, eftersom PAD är som snälla mellanstadielever i jämförelse med våldsverkarna och terroristerna från UDD.

I värsta fall sätter de sig på en flygplats och grinar. Betydligt mer civiliserat.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju ente bli värre med Yingluck än med Abishit :giggle:

Thaksins track record med löneökningar är ju inte precis lysande, under perioden 2001-2006 så höjde han minimilönen med totalt 7 baht, under en enorm högkonjunktur, och under 2008 med PPP så blev det 0 baht extra till arbetarna från hans håll.

Abhisit har genomfört några av de högsta höjningarna av minimilönerna Thailand har sett under sina 2,5 år vid makten.

Sen är det ju upp till dig att avgöra vilket som är bäst för löntagarna...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Thaksins track record med löneökningar är ju inte precis lysande, under perioden 2001-2006 så höjde han minimilönen med totalt 7 baht, under en enorm högkonjunktur, och under 2008 med PPP så blev det 0 baht extra till arbetarna från hans håll.

Abhisit har genomfört några av de högsta höjningarna av minimilönerna Thailand har sett under sina 2,5 år vid makten.

Sen är det ju upp till dig att avgöra vilket som är bäst för löntagarna...

Han gjorde kanske det med pengarna man snodde från Thaksin? :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Han gjorde kanske det med pengarna man snodde från Thaksin? :dance1:

Du menar att Abhisit är Thailands Robin Hood-som tar från de rika och ger till de fattiga. Jo så kan det nog vara...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Heh...det påstås att Abishit inte ens är thailändare :diablo: En marionett som blev tillsatt när ente militären eller kungahuset hittade på nåt bättre...Man mår illa (Sa Uggla)

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh...det påstås att Abishit inte ens är thailändare :diablo: En marionett som blev tillsatt när ente militären eller kungahuset hittade på nåt bättre...Man mår illa (Sa Uggla)

Robin Hood var ju från England så det kan ju stämma.

Fråga vilken Thai som helst som hävdar att Abhisit inte är Thai ifall deras kung är Thai eller Amerikan? Abhisit är född i Newcastle och kungen i Boston och de åtnjuter båda två med hänsyn till deras födelseplatser Brittiskt och Amerikanskt medborgarskap så med den logiken är kungen inte heller thai...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Han gjorde kanske det med pengarna man snodde från Thaksin? :dance1:

Eftersom dom pengarna var stulna från staten av Thaksin är det ju inte mer än rätt att Thailands arbetare får nytta av dom isåfall

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Heh...det påstås att Abishit inte ens är thailändare :diablo: En marionett som blev tillsatt när ente militären eller kungahuset hittade på nåt bättre...Man mår illa (Sa Uggla)

Enligt rykten jag hört (utan att jag kunnat verifiera dom) skall Yinluck egentligen vara Thaksins systerdotter (därav åldersskillnaden) och att när hans syster födde barnet med okänd fader kunde hon inte ta hand om det och Thaksins föräldrar skrevs som föräldrar efter en del pengar under bordet på sjukhuset

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tallviking

Vad har dessa rykten för betydelse för innehållet i denna tråd?

Varför sprider du dessa rykten på MPR om du inte är säker på att

det är korrekta uppgifter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tallviking

Vad har dessa rykten för betydelse för innehållet i denna tråd?

Varför sprider du dessa rykten på MPR om du inte är säker på att

det är korrekta uppgifter?

Varför inte. Alla andra vräker ju ur sig långt mer ogrundad info i vart och varannat inlägg.

Låt oss säga att jag har hört detta jag skriver från flera mycket oberoende källor men som du kanske förstår av innehållet i infot finns helt enkelt ingen fakta att verifiera med

Därav min kommentar för annars skulle man fått bara en massa skit tillbaka från flera på MPR.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Thaksins track record med löneökningar är ju inte precis lysande, under perioden 2001-2006 så höjde han minimilönen med totalt 7 baht, under en enorm högkonjunktur, och under 2008 med PPP så blev det 0 baht extra till arbetarna från hans håll.

Abhisit har genomfört några av de högsta höjningarna av minimilönerna Thailand har sett under sina 2,5 år vid makten.

Sen är det ju upp till dig att avgöra vilket som är bäst för löntagarna...

Hej

Jag blir fortfarande lika förvånad över att ni inte begriper att dom flesta människorna saknar en anställning där en minimilön har någon betydelse, minimilöner är ett mioritetsproblem, men visst bör dom hålla sitt vällöfte.

Men några fackföreningar värda namnet är jag tveksam till om det finns här borde det nog reformeras och utbildas en hel del.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Jag blir fortfarande lika förvånad över att ni inte begriper att dom flesta människorna saknar en anställning där en minimilön har någon betydelse, minimilöner är ett mioritetsproblem, men visst bör dom hålla sitt vällöfte.

Mvh Isan Lover

Jag tror som du IL i denna fråga.

Det har framförts stark kritik om att 300 bath / dag i lön

skulle kunna äventyra thailändsk industri.

Detta tror jag är felaktigt eftersom de flesta industriarbetare

redan idag tjänar 300 eller mer per dag.

Snarare är det väl div stora risbönder och plantageägare som "drabbas"

av att minimilönen höjs till 300 bath per dag.

Högre dagslöner vid sådd och skörd av ris kommer att driva på den tekniska

utvecklingen och effektiviteten inom jordbruket. (med minskad efterfrågan på arbetskraft)

mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tror som du IL i denna fråga.

Det har framförts stark kritik om att 300 bath / dag i lön

skulle kunna äventyra thailändsk industri.

Detta tror jag är felaktigt eftersom de flesta industriarbetare

redan idag tjänar 300 eller mer per dag.

Snarare är det väl div stora risbönder och plantageägare som "drabbas"

av att minimilönen höjs till 300 bath per dag.

Högre dagslöner vid sådd och skörd av ris kommer att driva på den tekniska

utvecklingen och effektiviteten inom jordbruket. (med minskad efterfrågan på arbetskraft)

mvh

SN

Hej

Jag tror att det fortfarande är en majoritet av Thailands befolkning som saknar en anställning både på fabriker och inustriella jordbruk, när man reser runt i landet verkar det vara så att en majoritet forfarande lever på det som den egna marken eller annan verksamhet ger och hoppar in lite som daglönare hos grannar och släktingar, så det är därför jag upplever denna frågas betydelse som lite överdriven.

Och jag tror precis som du att dom 300 bahten redan är verklighet i många av dom stora företagen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare är det väl div stora risbönder och plantageägare som "drabbas"

av att minimilönen höjs till 300 bath per dag.

"The Pheu Thai Party is adamant that it will increase the minimum wage to 300 baht a day nationwide - 40-90% above current levels - by January, while academics and businesses have warned of adverse impacts on the overall economy.Suchart Thada-Thamrongvech, head of the Pheu Thai economic team and a former finance minister, said that even though the party had yet to decide whether to lift wages in one move or gradually, it was committed to the plan that it says will benefit 9 million workers."

"This is our wealth distribution strategy for factory workers to have a better life. These workers will be able to buy goods manufactured from the company they work for and afford better food."

"Tanit Sorat, vice-chairman of the Federation of Thai Industries (FTI), called the wage promise a "disaster".

An FTI survey a few months ago found the wage increase would force 6.7% of its members out of business, with 42% to be affected seriously and 37% moderately. At present, Bangkok's average daily minimum wage is 215 baht.

The official minimum wage ranges from 159 baht a day in Phayao to 221 baht in Phuket.Dr Tanit said that only large corporations were paying more than 300 baht a day.

He believes a large number of small and medium-sized companies would be in big trouble if the minimum wage was raised to the level pledged by Pheu Thai."

http://www.bangkokpost.com/business/economics/245653/wage-hike-guaranteed

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Jag tror att det fortfarande är en majoritet av Thailands befolkning som saknar en anställning både på fabriker och inustriella jordbruk, när man reser runt i landet verkar det vara så att en majoritet forfarande lever på det som den egna marken eller annan verksamhet ger och hoppar in lite som daglönare hos grannar och släktingar, så det är därför jag upplever denna frågas betydelse som lite överdriven.

Och jag tror precis som du att dom 300 bahten redan är verklighet i många av dom stora företagen.

Mvh Isan Lover

Jaså fackpampen IL tycker att denna frågas betydelse är överdriven? Kan det vara så att godsägaren IL vill hålla nere lönerna :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror som du IL i denna fråga.

Det har framförts stark kritik om att 300 bath / dag i lön

skulle kunna äventyra thailändsk industri.

Detta tror jag är felaktigt eftersom de flesta industriarbetare

redan idag tjänar 300 eller mer per dag.

Snarare är det väl div stora risbönder och plantageägare som "drabbas"

av att minimilönen höjs till 300 bath per dag.

Högre dagslöner vid sådd och skörd av ris kommer att driva på den tekniska

utvecklingen och effektiviteten inom jordbruket. (med minskad efterfrågan på arbetskraft)

mvh

SN

Farangplantagerna och storbönderna får väl anställa illegala gästarbetare för 100 battingar om dagen istället?

Thailand har mycket riktigt en stor industrisektor där många jobbar och för den som jobbar i en industri baserad i till exempel Phayao provinsen nästan dubblar sin lön men man ska också tänka på att minimilönen gäller inom alla yrkessektorer, alltså även i serviceyrkena så det är ganska många som kommer att kunna ta del av detta-ifall det genomförs det vill säga...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Tänk på att "The labour law" i Thailand är mycket stark och att te.x "sparka" någon är betydligt svårare än i Sverige, även om personer ifråga missköter sig. ;) Så uppriktigt sagt är det inte nödvändigt med ett fackförbund,

eftersom ett email / telefonsamtal räcker för att Ministry of Labour skall knacka på dörren inom ett par timmar.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jaså fackpampen IL tycker att denna frågas betydelse är överdriven? Kan det vara så att godsägaren IL vill hålla nere lönerna :giggle:

Hej

Problemet med det resonemanget är att dom flesta inom jordbrukssektorn inte är anställda och därför saknar minimilön, och lönerna för daglönare är redan nu oftast 150-200 baht per dag i vårt område.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Problemet med det resonemanget är att dom flesta inom jordbrukssektorn inte är anställda och därför saknar minimilön, och lönerna för daglönare är redan nu oftast 150-200 baht per dag i vårt område.

Mvh Isan Lover

Nu vet jag ju inte vad minimilönen är i ert område-just nu är den individuell för de olika provinserna-men varför skulle inte daglönarna också ha rätt till 300 baht per dag i minimilön?

Fast anställd eller daganställd ska väl inte spela någon roll?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Suchart Thada-Thamrongvech, head of the Pheu Thai economic team and a former finance minister, said that even though the party had yet to decide whether to lift wages in one move or gradually, it was committed to the plan that it says will benefit 9 million workers."

****************************

Nio miljoner - Då har de nog räknat med alla som jobbar svart och inte har en riktig anställning.

Sedan finns det massor av folk som arbetar på provisionsbasis, och utan grundlön.

"Egenföretagare" som nasar och säljer souvenirer och somtam och annat käk vid trottoaren lär nog inte heller

dra nytta av en minimilön på 300 bath per dag.

Att sträva efter att folk ska få en högre och dräglig lön är jag positiv till,

men minst lika viktigt är att få in alla svartarbetande thais i den vita och skattebetalande sektorn.

****************************

Link to comment
Dela på andra sajter

Suchart Thada-Thamrongvech, head of the Pheu Thai economic team and a former finance minister, said that even though the party had yet to decide whether to lift wages in one move or gradually, it was committed to the plan that it says will benefit 9 million workers."

****************************

Nio miljoner - Då har de nog räknat med alla som jobbar svart och inte har en riktig anställning.

Sedan finns det massor av folk som arbetar på provisionsbasis, och utan grundlön.

"Egenföretagare" som nasar och säljer souvenirer och somtam och annat käk vid trottoaren lär nog inte heller

dra nytta av en minimilön på 300 bath per dag.

Att sträva efter att folk ska få en högre och dräglig lön är jag positiv till,

men minst lika viktigt är att få in alla svartarbetande thais i den vita och skattebetalande sektorn.

****************************

Naturligtvis är det viktigt att alla "svartjobb" i Thailand elimineras och ersätts med "vita" jobb, men utan att bredda skattebasen i Thailand-mindre än 5% betalar inkomstskatt idag-så kommer det inte att lyckas.

En löneskatt på 10% för alla löntagare hade gett Thailand oerhört stora skatteintäkter och gjort att samtliga löntagare iallafall kände sig delaktiga i samhället.

Men att förklara för "Medel Somchai" att staten tar 10% av hans 300 bahts lön i skatt blir nog svårt-de tycker ju givetvis att någon annan, rik person, ska betala för vården, skolan och infrastrukturen.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Naturligtvis är det viktigt att alla "svartjobb" i Thailand elimineras och ersätts med "vita" jobb, men utan att bredda skattebasen i Thailand-mindre än 5% betalar inkomstskatt idag-så kommer det inte att lyckas.

En löneskatt på 10% för alla löntagare hade gett Thailand oerhört stora skatteintäkter och gjort att samtliga löntagare iallafall kände sig delaktiga i samhället.

Men att förklara för "Medel Somchai" att staten tar 10% av hans 300 bahts lön i skatt blir nog svårt-de tycker ju givetvis att någon annan, rik person, ska betala för vården, skolan och infrastrukturen.

Det gäller nog att undvika ordet "skatt" - pensionsavgift, sjukförsäkring mm är mer gångbart om staten ska ta sin beskärda del på ex 10 %.

Klarar staten av att beskatta fler löntagare så kan de kontra med att som en "vänlig" gest sänka VAT (moms) på olika varor. Då framstår staten som snäll mot medborgarna ;)

På köpet hålls priserna och inflationen ner.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan "svart" och "vit" inkomst är ungefär noll. Ganska exakt noll, eftersom normalinkomsttagare i praktiken inte betalar någon skatt. Avdragsmöjligheterna är goda. Barn ger skattefrihet. Och har man ingen egen så har grannen kanske nån över som man kan "låna". I alla fall på pappret.

Damens anställda i restaurangen är "svartjobbare". D.v.s. inga papper. Men lönen är givetvis samma som fastanställda. Vem skulle vara så dum att man jobbar under minimilön när det finns "vita" jobb i överflöd att välja på. Och det finns det i alla fall här. Även om det just nu är en "japandipp" för ett gäng företag.

Om löner höjs med 35-90 % (beroende på var i landet) inom ett halvår som PT lovat så kan jag garantera att det inte kommer att finnas någon somtam att köpa för 20 bath längre. Priset kommer att vara minst 30 för att även somtamdamen ska ha en möjlighet att överleva men en sån inflation som en sådan lönehöjning skulle medföra.

Löneökningar måste backas upp av produktionsökningar för att inte vara inflationsdrivande. Och möjligheten till produktionsförbättringar är stora inom de flesta industrier. Men omöjliga att genomföra på ett halvår.

Jag har kritiserat TRT för deras rekordlåga lönehöjningar, men varför genomföra en idi*thöjning med medförande inflation och garanterat påföljande devalvering i stället för att erbjuda vettiga lönehöjningar som möjligtvis kommer ett fattigt folk till nytta. Och ger företagen den tid det krävs för att förbättra produktiviteten.

Beträffande lönenivåer här i Thailand. I mina hemtrakter, industriorten Ayutthaya, så gäller att alla företag betalar samma lön för okvalificerat arbete. Lagligt fastställda minimilönen är det som gäller, här lite drygt 200 bth/dan.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...