Jump to content
IGNORERAD

Fackföreningarna sätter press på Yingluck och PT


MaiChai

Recommended Posts

OK, svaret finns alltså hos en svensk som jobbat på en pub nära en skola i England. Verkar lite långsökt men så förstår jag inte heller någonting överhuvudtaget.

Han kanske menar New England :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    34

  • noBuzz

    20

  • carpenter

    19

  • Kim

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

OK, svaret finns alltså hos en svensk som jobbat på en pub nära en skola i England. Verkar lite långsökt men så förstår jag inte heller någonting överhuvudtaget.

[/quoteHelt Helt OK

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur kan de anställda gå back om de får minimilönen?

För mig spelar det ingen roll om det är daglönare eller fast anställda, är minimilönen 300 baht om dagen ska alla oavsett anställningsform vara berättigade till den lönen. Att du bjuder på mat trots det är positivt och bra men ska inte räknas in i lönen.

Hej

Enligt tabellen är den lagstadgade minimilönen i vårt område 169 baht per dag och dom som jobbar åt oss har mellan som lägst 150 och upptill 300 kanske 350 baht redan nu beroende på vilket arbete dom utför, och som det har berättats om tidigare i den här tråden övergår allt mer av jobben till ett fast pris, alltså en typ av ackord där arbetarna begär ett pris för att utföra ett visst jobb, och då sätter dom ju sin egen lön, ex. på jobb som kan vara fast pris på är plöjning, byggnads arbete, installationer, röjning av mark o.s.v. då man gör upp ett fast pris per rai.

Det stora problemet på den Thailändska landsbygden är inte att lönerna är för låga utan att det saknas arbete periodvis, och det är därför jag gärna skulle se några fler industri etableringar i norr och nordost, så att fler kunde få jobb året runt.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Väldans mycket du vet om IL. Du vet hur familjehierarkin ser ut, hur han tänker och känner samt hur hans drömmar ser ut. Anmäler härmed S-N för att ha skaffat sig dubbla nick. :)

Jag baserar vad jag skriver på det som IL själv har skrivit om sig själv, sitt liv och sina politiska ideal och drömmar. Om det finns det mer att ta hänsyn till som han ännu inte har avslöjat så får jag väl ta hänsyn till det när den information når mig.

Tills vidare får jag dras med och kommentera den bild som han själv har byggt upp.

Syftet är bara att skjuta lite ironiskt prickskytte på vissa motsägelsefulla företeelser och uttalanden som IL ägnar sig åt, och syftet med mitt tonläge är alltså inte att skjuta karaktären och personen IL i sank. Detta får vi inte blanda ihop. :drinks:

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag baserar vad jag skriver på det som IL själv har skrivit om sig själv, sitt liv och sina politiska ideal och drömmar. Om det finns det mer att ta hänsyn till som han ännu inte har avslöjat så får jag väl ta hänsyn till det när den information når mig.

Tills vidare får jag dras med och kommentera den bild som han själv har byggt upp.

Syftet är bara att skjuta lite ironiskt prickskytte på vissa motsägelsefulla företeelser och uttalanden som IL ägnar sig åt, och syftet med mitt tonläge är alltså inte att skjuta karaktären och personen IL i sank. Detta får vi inte blanda ihop. :drinks:

Mvh

SN

Det är bra det :)

Vad skulle MPR vara utan IL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är bra det :)

Vad skulle MPR vara utan IL?

Hej

Som sagt folk får tycka och tro vad dom vill, själv är jag inte det minsta orolig och vi sover fortfarande bra om nätterna.

Och kan man göra någon annan människa lyckligare genom att vara något slags hatobjekt så får man väl bjuda på det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är bra det :)

Vad skulle MPR vara utan IL?

Förmodligen vore det både tråkigare och mindre stimulerande för mina grå celler och mitt skrivintresse. Jag är därför skyldig IL en tack. :great:

Mvh

Sn

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Som sagt folk får tycka och tro vad dom vill, själv är jag inte det minsta orolig och vi sover fortfarande bra om nätterna.

Och kan man göra någon annan människa lyckligare genom att vara något slags hatobjekt så får man väl bjuda på det.

Mvh Isan Lover

Hatobjekt är väl att ta i – för inte hyser jag något hat emot dig IL.

Men när mina egna och andras motargument inte biter på dig,

och när dina framförda trossatser gällande dina personliga hatobjekt

bland den thailändska befolkningen får stå där och klä skott för din

i mitt tycke bittra och osunda agitation - Ja då har i alla fall jag med

hjälp av lite bitande ironi försökt att få dig att just reflektera över

om du möjligen uttalar dig lite väl kategoriskt och motsägelsefullt då och då.

Dessvärre har jag nog inte lyckats nå fram, och det är ju ett

pedagogiskt misslyckande som jag får ta på mig och lära mig av.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt tabellen är den lagstadgade minimilönen i vårt område 169 baht per dag och dom som jobbar åt oss har mellan som lägst 150 och upptill 300 kanske 350 baht redan nu beroende på vilket arbete dom utför, och som det har berättats om tidigare i den här tråden övergår allt mer av jobben till ett fast pris, alltså en typ av ackord där arbetarna begär ett pris för att utföra ett visst jobb, och då sätter dom ju sin egen lön, ex. på jobb som kan vara fast pris på är plöjning, byggnads arbete, installationer, röjning av mark o.s.v. då man gör upp ett fast pris per rai.

Det stora problemet på den Thailändska landsbygden är inte att lönerna är för låga utan att det saknas arbete periodvis, och det är därför jag gärna skulle se några fler industri etableringar i norr och nordost, så att fler kunde få jobb året runt.

Mvh Isan Lover

Att det periodvis saknas arbete inom jordbruket är knappast unikt för Thailand och Issan, det är väl just därför man har systemet med daglönearbete för att slippa sitta med en massa folk som rullar tummarna och ser på när riset växer.

Ackords och betingsarbete är ju en annan sak, där tar arbetaren på sig en risk där han ibland tjänar och ibland förlorar på det. Men jag hoppas ju att du går i bräschen i byn nu när minimilönen ska bli 300 baht så tycker jag att du och din fru ska dela med er av de erfarenheter ni har fått ifrån det svenska arbetslivet och förklara varför det är viktigt att alla betalar de lagstadgade minimilönerna.

För visst är han som får 150 baht idag värd mer?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hatobjekt är väl att ta i – för inte hyser jag något hat emot dig IL.

Men när mina egna och andras motargument inte biter på dig,

och när dina framförda trossatser gällande dina personliga hatobjekt

bland den thailändska befolkningen får stå där och klä skott för din

i mitt tycke bittra och osunda agitation - Ja då har i alla fall jag med

hjälp av lite bitande ironi försökt att få dig att just reflektera över

om du möjligen uttalar dig lite väl kategoriskt och motsägelsefullt då och då.

Dessvärre har jag nog inte lyckats nå fram, och det är ju ett

pedagogiskt misslyckande som jag får ta på mig och lära mig av.

Mvh

SN

Hej

Jag tar som sagt inte illa upp, och jag förstår att folk kan reta sig både på mina åsikter och mig själv som person, jag är ju inte helt mainstream och även min livsstil upplevs nog av dom flesta som lite ovanlig. :)

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att det periodvis saknas arbete inom jordbruket är knappast unikt för Thailand och Issan, det är väl just därför man har systemet med daglönearbete för att slippa sitta med en massa folk som rullar tummarna och ser på när riset växer.

Ackords och betingsarbete är ju en annan sak, där tar arbetaren på sig en risk där han ibland tjänar och ibland förlorar på det. Men jag hoppas ju att du går i bräschen i byn nu när minimilönen ska bli 300 baht så tycker jag att du och din fru ska dela med er av de erfarenheter ni har fått ifrån det svenska arbetslivet och förklara varför det är viktigt att alla betalar de lagstadgade minimilönerna.

För visst är han som får 150 baht idag värd mer?

Hej

Jag håller med om det mesta i ditt inlägg, risken med att försöka förlara och agera för att höja minimilönerna i byn till 300 baht som utlänning är väl att man får höra att det går väl bra för oss men hur ska vi andra kunna betala så mycket, och att man blir sedd som en dum utlänning, men det kan man väl ta.

Sen är det ju som Kim skrev att jobben som daglönare tas av alla möjliga i åldrar ifrån 16-75 år, och är det en väldig variation på intresset och kunnandet att utföra något arbete alls, men här är det ju lite av en social och samhällelig plikt att även ge dom som man egentligen aldrig skulle komma på tanken att anställa (gravida, gamla, lata) lite jobb och pengar ibland, så det är ett ganska invecklat system där man går balansgång mellan att göra alla nöjda och samtidigt få ett jobb gjort, och vi närmaste släktingar förväntas hjälpa varandras familjer vid skörd och tröskning gratis, och det gör naturligvis även jag, skördetid är faktiskt lite av årets höjdpunkt och alla bjuder på mat och dryck när deras ris skördas, så det är nya kalas varje dag under denna tid, och alla som vill ha arbete får det under denna period.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det vanligtvis studenter eller andra som har ett annat jobb som gör det som ett extraknäck, de översättningar som det rör sig om tar sällan mer än 1-2 timmar att utföra. De får 500 baht oavsett hur lång tid det tar.

För mig är det självklart att arbetsgivare-oavsett kostnadsläge-ska följa avtalade löner.

Sen kan man argumentera hur systemet ser ut i Thailand men nu är det så att regeringen har ett inflytande över nivåerna och använder det som ett argument i valrörelsen för att vinna röster och då kan och ska man inte undanta vissa grupper från dessa nivåer baserat på hur deras kostnadsläge är eller om arbetsgivaren är hygglig och bjuder på mat. Ge dem 300 baht och ta istället betalt för maten-då har arbetstagaren iallafall ett val.

Eller än heller bjud dem på maten utöver den lagstadgade lönen.

Att korrekt översätta juridiska texter från thai till engelska, eller tvärtom, gör bara de med många universitetsår i bagaget. Och då från de allra bästa skolorna Thailand har, alternativt från studier utomlands. Och med så många studieår är man nog kvalificerad för en bra mycket högre lön än minimilönen för okvalificerade arbetsuppgifter som att skära ris. Därför menade jag att det inte är relevant att jämföra vad du betalar med det IL betalar och samtidigt slå sig på bröstet.

Min poäng i övrigt med att medverka i den här tråden var att påpeka det felaktiga resonemang som byggde på att daglönarna var svart arbetskraft, det är de inte. Samt påvisa det absurda i att tycka det är fult att IL inte betalar mer än standardpriset om man inte själv gör det t ex när man åker moppetaxi eller köper nudelsoppa. Nu visade det ju sig under diskussionen att IL redan idag betalade långt över minmilönen i de allra flesta fall så då kan vi väl avsluta just den diskussionsbiten.

Själv lägger jag ned i och med det här meddelandet. (hoppas jag)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med om det mesta i ditt inlägg, risken med att försöka förlara och agera för att höja minimilönerna i byn till 300 baht som utlänning är väl att man får höra att det går väl bra för oss men hur ska vi andra kunna betala så mycket, och att man blir sedd som en dum utlänning, men det kan man väl ta.

Sen är det ju som Kim skrev att jobben som daglönare tas av alla möjliga i åldrar ifrån 16-75 år, och är det en väldig variation på intresset och kunnandet att utföra något arbete alls, men här är det ju lite av en social och samhällelig plikt att även ge dom som man egentligen aldrig skulle komma på tanken att anställa (gravida, gamla, lata) lite jobb och pengar ibland, så det är ett ganska invecklat system där man går balansgång mellan att göra alla nöjda och samtidigt få ett jobb gjort, och vi närmaste släktingar förväntas hjälpa varandras familjer vid skörd och tröskning gratis, och det gör naturligvis även jag, skördetid är faktiskt lite av årets höjdpunkt och alla bjuder på mat och dryck när deras ris skördas, så det är nya kalas varje dag under denna tid, och alla som vill ha arbete får det under denna period.

Mvh Isan Lover

Jag tycker du/ni ska ta den risken för arbetarnas skull. Klart som fan att ingen vill betala för mycket men då det finns en norm att följa som i ditt fall just nu är 169 baht om dagen så bör man ju rätta sig efter det och de bör ju även de andra göra om samhället ska utvecklas.

Ifall du behöver 10 personer som hjälper till med skörden så anställer du väl knappast 5 extra av sociala skäl?

Man måste ju kunna kräva en resonabel arbetsinsats också?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att korrekt översätta juridiska texter från thai till engelska, eller tvärtom, gör bara de med många universitetsår i bagaget. Och då från de allra bästa skolorna Thailand har, alternativt från studier utomlands. Och med så många studieår är man nog kvalificerad för en bra mycket högre lön än minimilönen för okvalificerade arbetsuppgifter som att skära ris. Därför menade jag att det inte är relevant att jämföra vad du betalar med det IL betalar och samtidigt slå sig på bröstet.

Min poäng i övrigt med att medverka i den här tråden var att påpeka det felaktiga resonemang som byggde på att daglönarna var svart arbetskraft, det är de inte. Samt påvisa det absurda i att tycka det är fult att IL inte betalar mer än standardpriset om man inte själv gör det t ex när man åker moppetaxi eller köper nudelsoppa. Nu visade det ju sig under diskussionen att IL redan idag betalade långt över minmilönen i de allra flesta fall så då kan vi väl avsluta just den diskussionsbiten.

Själv lägger jag ned i och med det här meddelandet. (hoppas jag)

De studerar juridik vid universitet i de flesta fall men den som jag använder mest har jobbat som advokatsekreterare åt en större advokatfirma i Bangkok.

Att betala mindre än den lagstadagde lönen är för mig otänkbart och jag skulle inte kunna motivera att ge dem en lägre lön för mig själv med att bjuda dem på mat, sprit eller för att de kanske har låga omkostnader i övrigt. Det har inget med deras dagersättning att göra.

Det jag vill komma till är att standardpriset SKA minst vara minimilönen och inte vad de andra bönderna i byn är beredda att betala.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

De studerar juridik vid universitet i de flesta fall men den som jag använder mest har jobbat som advokatsekreterare åt en större advokatfirma i Bangkok.

Att betala mindre än den lagstadagde lönen är för mig otänkbart och jag skulle inte kunna motivera att ge dem en lägre lön för mig själv med att bjuda dem på mat, sprit eller för att de kanske har låga omkostnader i övrigt. Det har inget med deras dagersättning att göra.

Det jag vill komma till är att standardpriset SKA minst vara minimilönen och inte vad de andra bönderna i byn är beredda att betala.

Jamen då är vi ju överens alla tre, både du och jag och IL som betalar nästan dubbelt upp mot minimilönen i vissa fall. De standardpriser för okvalificerad arbetskraft som jag känner till från Surin verkar sammanfalla väldigt väl med de minimilöner som fanns i Poffas lista. Kvalificerat yrkesfolk/hantverkare tjänar förstå mycket mer än mimiminivån även i Surin.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Min poäng i övrigt med att medverka i den här tråden var att påpeka det felaktiga resonemang som byggde på att daglönarna var svart arbetskraft, det är de inte. Samt påvisa det absurda i att tycka det är fult att IL inte betalar mer än standardpriset om man inte själv gör det t ex när man åker moppetaxi eller köper nudelsoppa. Nu visade det ju sig under diskussionen att IL redan idag betalade långt över minmilönen i de allra flesta fall så då kan vi väl avsluta just den diskussionsbiten.

Själv lägger jag ned i och med det här meddelandet. (hoppas jag)

Hej Kim,

De som ”retade” upp sig en smula var väl de som tyckte det var hyckleri om man först slår sig för bröstet och ondgör sig över att både medelklass, överklass och sk samhällselit gör sitt bästa för att utnyttja och trycka ner den fattige, samt att dessa ekonomiskt starka grupper i akt och mening brukar stödja en politik som bland annat cementerar lantarbetares låga levnadsstandard.

När det sedan visar sig att den herre som med all rätt ondgjorde sig över dessa taskiga arbetsförhållanden i Thailand, faktiskt också nyttjade samma fattiga befolkning och drog då nytta av deras låga lönenivå i hans familjs affärsrörelse, ja då fanns det nog fog för att tolka detta etiska motsatsförhållande som ett hyckleri med sina ideal.

Speciellt när han försvarar sig med att det är en tradition att göra så, och att så har det varit i hundratals år. Exakt samma ursäkter har ju den sk överklassen kört med i urminnes tider när de har ringaktat och utnyttjat exempelvis lågutbildade maider i hemmen som en ren självklarhet – det är väl ingen fara med dem – det är ju bara tradition att göra så . . .

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Att korrekt översätta juridiska texter från thai till engelska, eller tvärtom, gör bara de med många universitetsår i bagaget. Och då från de allra bästa skolorna Thailand har, alternativt från studier utomlands. Och med så många studieår är man nog kvalificerad för en bra mycket högre lön än minimilönen för okvalificerade arbetsuppgifter som att skära ris. Därför menade jag att det inte är relevant att jämföra vad du betalar med det IL betalar och samtidigt slå sig på bröstet.

Min poäng i övrigt med att medverka i den här tråden var att påpeka det felaktiga resonemang som byggde på att daglönarna var svart arbetskraft, det är de inte. Samt påvisa det absurda i att tycka det är fult att IL inte betalar mer än standardpriset om man inte själv gör det t ex när man åker moppetaxi eller köper nudelsoppa. Nu visade det ju sig under diskussionen att IL redan idag betalade långt över minmilönen i de allra flesta fall så då kan vi väl avsluta just den diskussionsbiten.

Själv lägger jag ned i och med det här meddelandet. (hoppas jag)

Men nu var det ju som så att IL tyckte att betydelsen av frågan om höjningen av minimilöner var överdriven.. Det är väl inte alltid fackpampens och godsägarens intressen sammanfaller om man säger som så :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tycker du/ni ska ta den risken för arbetarnas skull. Klart som fan att ingen vill betala för mycket men då det finns en norm att följa som i ditt fall just nu är 169 baht om dagen så bör man ju rätta sig efter det och de bör ju även de andra göra om samhället ska utvecklas.

Ifall du behöver 10 personer som hjälper till med skörden så anställer du väl knappast 5 extra av sociala skäl?

Man måste ju kunna kräva en resonabel arbetsinsats också?

Hej

Du hamnade nästan precis rätt högst 50% gör ett jobb som är värt att betala för, resten är socialt, och alla vet om detta men låter dom som inte orkar eller vill göra rätt för sig vara med också, eftersom dom också har behov av pengar till sina familjer, allt helt solklart enligt Thailogik, och efter att ha varit i byn så inser jag att dom som vanligt har rätt, hur skulle annars sjuka, handikappade, åldringar och lata klara sig när det inte finns något annat socialt skyddsnät? Och detta tycker jag är ett bra exempel på att traditioner är viktiga att bevara.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim,

De som ”retade” upp sig en smula var väl de som tyckte det var hyckleri om man först slår sig för bröstet och ondgör sig över att både medelklass, överklass och sk samhällselit gör sitt bästa för att utnyttja och trycka ner den fattige, samt att dessa ekonomiskt starka grupper i akt och mening brukar stödja en politik som bland annat cementerar lantarbetares låga levnadsstandard.

När det sedan visar sig att den herre som med all rätt ondgjorde sig över dessa taskiga arbetsförhållanden i Thailand, faktiskt också nyttjade samma fattiga befolkning och drog då nytta av deras låga lönenivå i hans familjs affärsrörelse, ja då fanns det nog fog för att tolka detta etiska motsatsförhållande som ett hyckleri med sina ideal.

Speciellt när han försvarar sig med att det är en tradition att göra så, och att så har det varit i hundratals år. Exakt samma ursäkter har ju den sk överklassen kört med i urminnes tider när de har ringaktat och utnyttjat exempelvis lågutbildade maider i hemmen som en ren självklarhet – det är väl ingen fara med dem – det är ju bara tradition att göra så . . .

Mvh

SN

Nu deltog jag inte i tråden för att försvara ILs debattteknik eller övriga göranden utan för att påpeka ett par felaktigheter i angreppsresonemanget. Ska drevet gå så ska väl argumenten hålla åtminstone. Du har ju flera resonemangspoänger i övrigt.

Men nu var det ju som så att IL tyckte att betydelsen av frågan om höjningen av minimilöner var överdriven.. Det är väl inte alltid fackpampens och godsägarens intressen sammanfaller om man säger som så :whistle:

Nja, han menade väl bara att bristen på arbete var ett större problem på landsbygden än nivån på minimilönen och det är väl rätt. Har man inga jobb spelar ju lönenivån inte så stor roll.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du hamnade nästan precis rätt högst 50% gör ett jobb som är värt att betala för, resten är socialt, och alla vet om detta men låter dom som inte orkar eller vill göra rätt för sig vara med också, eftersom dom också har behov av pengar till sina familjer, allt helt solklart enligt Thailogik, och efter att ha varit i byn så inser jag att dom som vanligt har rätt, hur skulle annars sjuka, handikappade, åldringar och lata klara sig när det inte finns något annat socialt skyddsnät? Och detta tycker jag är ett bra exempel på att traditioner är viktiga att bevara.

Mvh Isan Lover

Tycker inte att de är en tradition att bevara, vi hade ett liknande system i Sverige för 150 år sedan där fattighjon, gamla och arbetsoföra hystes in hos den familj i byn som ville ha lägst ersättning för att ta hand om dem.

Men så vill jag ju också att Thailand ska utvecklas i en modern riktning och då ska sådana saker inte ligga på den lokala "Maktelitens" bord där de kan göra upp om vem som betalar minst för fattighjonen och därmed få billig arbetskraft..

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tycker inte att de är en tradition att bevara, vi hade ett liknande system i Sverige för 150 år sedan där fattighjon, gamla och arbetsoföra hystes in hos den familj i byn som ville ha lägst ersättning för att ta hand om dem.

Men så vill jag ju också att Thailand ska utvecklas i en modern riktning och då ska sådana saker inte ligga på den lokala "Maktelitens" bord där de kan göra upp om vem som betalar minst för fattighjonen och därmed få billig arbetskraft..

Hej

Så vad är ditt råd till sjuka, handikappade, åldringar, alkoholister och lata klara sig på i en liten by utan andra möjligheter att försörja sig på, jag tycker att det är bra att dom tas om hand på samma sätt som mer produktiva och respekteras som alla andra eftersom något skyddsnät inte finns, och det är inte några eliter det handlar om ute i byarna utan man jobbar hos varandra när ens egen skörd är avklarad som Kim skrev, och knappast någon är väl att betrakta som riktigt rik.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Så vad är ditt råd till sjuka, handikappade, åldringar, alkoholister och lata klara sig på i en liten by utan andra möjligheter att försörja sig på, jag tycker att det är bra att dom tas om hand på samma sätt som mer produktiva och respekteras som alla andra eftersom något skyddsnät inte finns, och det är inte några eliter det handlar om ute i byarna utan man jobbar hos varandra när ens egen skörd är avklarad som Kim skrev, och knappast någon är väl att betrakta som riktigt rik.

Mvh Isan Lover

I brist på tillräckligt höga löner och annat så är det ju bra att det

visas en viss omtanke i byn.

När det gäller de manliga latmaskarna och de törstiga herrarna

som hellre dricker än jobbar så finns det ju templen som social inrättning.

Där i templen brukar de tas om hand, och de får på så vis både klädesplagg,

mat, husrum och en viss respekt (pengar tjänar de också).

Men eftersom de då tvingas upp i ottan för att samla in sin mat,

så är det inte alla snubbar som gillar det. Sovmorgon är allt jäkla skööönt.

När det gäller din familj så fick jag intrycket att ni bara rekryterade

nära släktingar och en fiskekompis till dig.

För jag får väl hoppas att de inte ingår i gruppen

"sjuka, handikappade, åldringar, alkoholister och lata ",

om nu dessa människor över huvud taget bör buntas ihop till en och samma enhet.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I brist på tillräckligt höga löner och annat så är det ju bra att det

visas en viss omtanke i byn.

När det gäller de manliga latmaskarna och de törstiga herrarna

som hellre dricker än jobbar så finns det ju templen som social inrättning.

Där i templen brukar de tas om hand, och de får på så vis både klädesplagg,

mat, husrum och en viss respekt (pengar tjänar de också).

Men eftersom de då tvingas upp i ottan för att samla in sin mat,

så är det inte alla snubbar som gillar det. Sovmorgon är allt jäkla skööönt.

När det gäller din familj så fick jag intrycket att ni bara rekryterade

nära släktingar och en fiskekompis till dig.

För jag får väl hoppas att de inte ingår i gruppen

"sjuka, handikappade, åldringar, alkoholister och lata ",

om nu dessa människor över huvud taget bör buntas ihop till en och samma enhet.

SN

Hej

Till det mer stadigvarande och åretrunt sysslorna är det bara nära släkt och min fiskekompis, men vid skörd, sådd och plantering hyrs extra personal in hos dom flesta och så blir det även hos oss.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/247403/all-hail-the-de-facto-prime-minister

Som vanligt läsvärt av Voranai. Det verkar nu även bekräftat att det bara blir Bangkok och Phuket som får 300 baht i minimilön-får se hur väl det slår ut hos de som röstade på PT?

Ett klipp från artikeln:

"A study by the University of the Thai Chamber of Commerce said the policy will slow Thailand's economic growth. The increase of the minimum wage to 300 baht, along with the promised minimum salary of 15,000 baht for first-jobbers with a bachelor's degree, would mean a total rise in the production costs of Thai exports of 28%, and Thailand's exports account for 70% of our GDP. The food and beverage industry and the cigarette industries will face a 35.02% rise in production costs; the garment and fashion industries 34.45%; the paper and print industries 22.39%.

A tripartite committee consisting of employers, labourers and government representatives recommended a compromise; a 40% increase for those in the lowerst income bracket and more tax incentives for the private sector.

In short, experts and stakeholders are saying Thailand simply can't finance this campaign promise. Thus Thaksin and his sister are now saying 300 baht for Phuket and Bangkok first.

The rest of Thailand will get an ''appropriate'' increase at an ''appropriate'' time. Problem solved? Not likely. According to news reports, those who voted for Pheu Thai are already demanding the fulfillment of campaign promises.

Take Phayao province for example. The province has the lowest minimum wage in the Kingdom _ 159 baht. Phayao has three MP seats and gave them all to Pheu Thai candidates. As well, Phayao gave 1.8 million votes to Pheu Thai's party-list candidates and only 60,000 votes to the Democrats.

Phayao wants that 300 baht minimum wage, promised to the entire Kingdom, by January 2012.

What would be the backlash if soon-to-be de facto PM Thaksin doesn't deliver to Phayao, and tens of provinces like Phayao? This remains to be seen"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...