Jump to content
IGNORERAD

Fackföreningarna sätter press på Yingluck och PT


MaiChai

Recommended Posts

Jag brukar stå på knä och stuva väskor i ett trångt lastutrymme i flygplan och har suttit och skitit på en papplåda under bar himmel i älvdalen under en vinterövning i lumpen i minus 30, är jag också kunskapshandikapadd? :giggle:

Handlar ju om hur du förvaltat din ryggsäck med livets innehåll, om detta har jag ju ingen aning. men kanske kan lära mig mer eftersom , du skriver mer, först då kan jag möjligt vis se. Men här i cyber rymden skall man inget taget för givet.

PS inte för att veka duktig men jag tror med bestämdhet att jag stuvat i trängre utrymmen än du samt tyngre gods. Men inte skapade jag större kunskaper för det, om livet. nä det gjorde vi när vi fick tillfälle att prata om de villkor vi arbetade under. Under rast hade vi kort förbud, så att vi i lugn o ro kunde diskutera.

Synd att du kände dig träffad hoppas det var ett missförstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    34

  • noBuzz

    20

  • carpenter

    19

  • Kim

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu bryr jag mig egentligen inte om att jag får minuskarma och brukar inte kommentera det heller, men gör ett undantag pga ditt inlägg. Har fått ett par minus av dig helt utan ett svar eller motivation. Så min fråga till dig, saknar du argument när du ger minus utan att bemöda dig att åtminstone bemöta mina inlägg i någon form av konstrutiv kritik?

Nu bryr jag mig inte om att i alla läge ge ett svar varför jag ger minus nu vet jag ju lite bättre vem du är så mitt minus var väl på ett dåligt innlägg, när jag nu i efterhand har jag förstått så var det säkert helt rätt men man behöver ju inte motivera i alla läge.

Men du kanske kan förstå hur jag tänker i ett annat svar till dig. DET handlar ju om hur man kan få kunskap.Att släpa en väska 20 kilo eller hantera en massa bal på 220kilo ger bara kunskap om det specifika arbets sättet, inget annat än att du kanske med ledning kan förbättra, arbets sättet.Men det är ju upp till dig vem du vill skall vara hjärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kör med din levnads historia så fort du blir påhoppad är det synd om dig vart i fan vill du komma, Ni kom ju uppen bart upp er på sammhäls stegen, på vilka meriter eller stålar har jag ingen aning. Men att ni levt i arbetarklassens villkor har du ju uppenbart inte. Där av har du svårt att tolka de fattiga iThailan, så enkelt är det.

Hehe... mannen som har en aning... :)

Jag är precis lika pank nu som jag var när jag var barn och har just inte kommit någonstans alls.

Men det har du ju som sagt inte den minsta aning om utan utgår bara från dina fantasier.

Precis som en del andra gravt förvirrade själar här på forumet. :)

Så enkelt är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

PS inte för att veka duktig men jag tror med bestämdhet att jag stuvat i trängre utrymmen än du samt tyngre gods.

Men inte skapade jag större kunskaper för det, om livet. nä det gjorde vi när vi fick tillfälle att prata om de villkor vi arbetade under. Under rast hade vi kort förbud, så att vi i lugn o ro kunde diskutera.

-Jasså du har jobbat som hamnarbetare i Gbg.

Det var säkert en bra skola som gav dig möjligheter till att uppleva en hel del spännande saker.

Min morfar jobbade som schåare i hamnen i Gävle under den senare delen av hans yrkesliv.

Han hade mycket historier att berätta, och jag fick intrycket att han trotts det hårda arbetet

gillade att möta olika folk från när och fjärran på de skepp som lade till vid kaj.

Efter kriget hände det att han då och då kunde byta till sig en bananstock som han kånkade hem.

En av hans närmaste arbetskamrater på kajen var Lasse Strömstedts farsa

och honom umgicks morfar en hel del med.

Lasse var för övrigt skolkamrat med min mamma, innan han hittade på en massa andra dumheter.

Hon har ett gammalt klassfoto från skolan där hon och Lasse i 13-årsåldern sitter uppstäckta och vattenkammade.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1630221/lasse-stromstedt-dod-i-cancer

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... mannen som har en aning... :)

Jag är precis lika pank nu som jag var när jag var barn och har just inte kommit någonstans alls.

Men det har du ju som sagt inte den minsta aning om utan utgår bara från dina fantasier.

Precis som en del andra gravt förvirrade själar här på forumet. :)

Så enkelt är det.

Har jag totalt missuppfattat att du gått på internat skola får väl be om ursäkt. Men att du ser som en förmildrande ursäkt att du minsann är flykting barn kan jag inte se som relevant, När man diskuterar.

Men du kan säkert vara sympatisk i det verkliga livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag totalt missuppfattat att du gått på internat skola får väl be om ursäkt. Men att du ser som en förmildrande ursäkt att du minsann är flykting barn kan jag inte se som relevant, När man diskuterar.

Men du kan säkert vara sympatisk i det verkliga livet.

Nej. Men du har ingen aning om varför jag gick på internatskola utan utgår säkert i din idi*tiska enfald ifrån att det handlade om att jag var någon slags riking som ville vara förmer. För det är ungefär så sådana simpla hjärnor som din fungerar. :)

Dessutom så har du ingen aning om hur livet på en internatskola är, vilka jag umgicks med och deras levnadsbakgrund eller hur mitt liv tedde sig efter skolgången eller under skolgång.

Kort sagt.. du har ingen aning om ett piss och fantiserar bara. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nu bryr jag mig inte om att i alla läge ge ett svar varför jag ger minus nu vet jag ju lite bättre vem du är så mitt minus var väl på ett dåligt innlägg, när jag nu i efterhand har jag förstått så var det säkert helt rätt men man behöver ju inte motivera i alla läge.

Men du kanske kan förstå hur jag tänker i ett annat svar till dig. DET handlar ju om hur man kan få kunskap.Att släpa en väska 20 kilo eller hantera en massa bal på 220kilo ger bara kunskap om det specifika arbets sättet, inget annat än att du kanske med ledning kan förbättra, arbets sättet.Men det är ju upp till dig vem du vill skall vara hjärna.

Nu ämnar jag inte göra denna tråd till en kukmätartävling om vem som har värst jobb. (Men jag kan upplysa herrn om att alla väskor inte väger 20 kg och att det finns flygfrakt som väger betydligt mer än vad väskor väger..) Utan jag ville bara veta om jag var kunskapshandikappad enligt din syn på saken :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Men du har ingen aning om varför jag gick på internatskola utan utgår säkert i din idi*tiska enfald ifrån att det handlade om att jag var någon slags riking som ville vara förmer. För det är ungefär så sådana simpla hjärnor som din fungerar. :)

Dessutom så har du ingen aning om hur livet på en internatskola är, vilka jag umgicks med och deras levnadsbakgrund eller hur mitt liv tedde sig efter skolgången eller under skolgång.

Kort sagt.. du har ingen aning om ett piss och fantiserar bara. :)

Jag är lässen om du tar vid dig.

Men vad gör att du inte tror att jag förstår Jag är inte blind inte döv 30 år i politiken på fritiden 10 20 timmar per vecka + den tid man kunde diskutera på arbetet. så nog fan har jag lärt mig en del.Den kunskapen har jag ned mig här och tror mig kunna tolka vad som sker o händer på den Thailänska landsbyggden. Vad jag vill säga har man inte baskunskaper har man svårt att tolka, är det så jävla svårt att förstå

Kunskap får man ju inte som manna från himlen. Du har ju själv sakt att du vill lära dig om Thailans politik bra men du kan ju inte utgå från Bankok.

Nej fel finns ju inte längre ner brunnet. Ja där ser du hur snett det kan bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lässen om du tar vid dig.

Men vad gör att du inte tror att jag förstår Jag är inte blind inte döv 30 år i politiken på fritiden 10 20 timmar per vecka + den tid man kunde diskutera på arbetet. så nog fan har jag lärt mig en del.Den kunskapen har jag ned mig här och tror mig kunna tolka vad som sker o händer på den Thailänska landsbyggden. Vad jag vill säga har man inte baskunskaper har man svårt att tolka, är det så jävla svårt att förstå

Kunskap får man ju inte som manna från himlen. Du har ju själv sakt att du vill lära dig om Thailans politik bra men du kan ju inte utgå från Bankok.

Nej fel finns ju inte längre ner brunnet. Ja där ser du hur snett det kan bli.

Ingen fara.. jag tar inte vid mig det minsta. :)

Konstaterar bara hur saker ligger till. Du trodde att jag kommit upp mig för att jag gått på internatskola. Och hade så totalt fel du kan ha.

Och du tror att bara du har erfarenhet från byliv eller arbetarklass. Och har så fel som du någonsin kan ha.

Vilken nytta hade du av dina kunskaper i det avseendet?

Det finns fler arbetarkillar här på forumet som inte håller med dig men de hävdar inte sin bakgrund i något patetiskt försök att göra en poäng.

Precis som IL så kör du någon argumentation om att du minsann förstår saker bättre - eftersom du lyckats med bedriften att befinna dig på en viss plats.

Förståelse har sin grund i lika delar reflektion som erfarenhet och förmåga att kunna tolka sin omvärld.

Jag har träffat folk som bott på landsbygden i Isaan i många år och som fortfarande inte begriper ett dyft.

Folk som inte kan kommunicera med sin omgivning och som lever eremitliv utan att interagera med andra.

Eller sådana som bara träffar andra faranger, kollar på fotboll och dricker bärs. Och gnäller över hur thailändare är.

Och sedan finns det andra som bara varit på landet i några månader men som har en helt annan inställning och redan betydligt bättre koll än många långliggare.

Många i den här diskussionen utgår från sitt egna huvud alldeles för mycket när de ska reflektera. Och då blir det fel.

Så fel som när du t.ex tror att jag är någon överklassgrabb. Eller när IL & Bossej tror att jag är för militärregimer.

Eller, som i den debatt för 3 år sedan om rasism, där jag blev anklagad för att vara supervänster och samlare av palestinasjalar.

Nu har jag haft stort nöje av alla de här diskussionerna - just för att de varit så förvirrade och hetska - och tycker alltid sånt är lika kul.

Så du behöver inte vara orolig för att jag tar åt mig. :)

Men tro inte att du besitter någon speciell gåva bara för att du har en viss erfarenhet. Jag skulle kunna hävda otroligt bred erfarenhet också om jag ville.

Men har lärt mig att inte göra det eftersom min erfarenhet inte förklarar varför jag kommer fram till så dumma saker ibland. :)

Diskutera sakfrågor.. och reflektera över dem.

Men kom inte dragandes med bakgrund - för det finns alltid någon som har mer av din bakgrund - men som tycker annorlunda ändå.

Och det dödar diskussionen och leder ingenstans.

Tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara.. jag tar inte vid mig det minsta. :)

Konstaterar bara hur saker ligger till. Du trodde att jag kommit upp mig för att jag gått på internatskola. Och hade så totalt fel du kan ha.

Och du tror att bara du har erfarenhet från byliv eller arbetarklass. Och har så fel som du någonsin kan ha.

Vilken nytta hade du av dina kunskaper i det avseendet?

Det finns fler arbetarkillar här på forumet som inte håller med dig men de hävdar inte sin bakgrund i något patetiskt försök att göra en poäng.

Precis som IL så kör du någon argumentation om att du minsann förstår saker bättre - eftersom du lyckats med bedriften att befinna dig på en viss plats.

Förståelse har sin grund i lika delar reflektion som erfarenhet och förmåga att kunna tolka sin omvärld.

Jag har träffat folk som bott på landsbygden i Isaan i många år och som fortfarande inte begriper ett dyft.

Folk som inte kan kommunicera med sin omgivning och som lever eremitliv utan att interagera med andra.

Eller sådana som bara träffar andra faranger, kollar på fotboll och dricker bärs. Och gnäller över hur thailändare är.

Och sedan finns det andra som bara varit på landet i några månader men som har en helt annan inställning och redan betydligt bättre koll än många långliggare.

Många i den här diskussionen utgår från sitt egna huvud alldeles för mycket när de ska reflektera. Och då blir det fel.

Så fel som när du t.ex tror att jag är någon överklassgrabb. Eller när IL & Bossej tror att jag är för militärregimer.

Eller, som i den debatt för 3 år sedan om rasism, där jag blev anklagad för att vara supervänster och samlare av palestinasjalar.

Nu har jag haft stort nöje av alla de här diskussionerna - just för att de varit så förvirrade och hetska - och tycker alltid sånt är lika kul.

Så du behöver inte vara orolig för att jag tar åt mig. :)

Men tro inte att du besitter någon speciell gåva bara för att du har en viss erfarenhet. Jag skulle kunna hävda otroligt bred erfarenhet också om jag ville.

Men har lärt mig att inte göra det eftersom min erfarenhet inte förklarar varför jag kommer fram till så dumma saker ibland. :)

Diskutera sakfrågor.. och reflektera över dem.

Men kom inte dragandes med bakgrund - för det finns alltid någon som har mer av din bakgrund - men som tycker annorlunda ändå.

Och det dödar diskussionen och leder ingenstans.

Tycker jag.

Jag är lässen men det var du som började med bakrund. men nu avslutar jag detta leder inte framåt,med andra ord, kunskapen om Thailänsk levnads sätt o politiskt tänkande för inte dina o mina tankar framåt.

Så ha det bra, du är säkert en bra snubbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lässen men det var du som började med bakrund. men nu avslutar jag detta leder inte framåt,med andra ord, kunskapen om Thailänsk levnads sätt o politiskt tänkande för inte dina o mina tankar framåt.

Så ha det bra, du är säkert en bra snubbe

Detsamma... du med. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlägget som började det här utbytet idag. Och som du fick karma av av självaste levnadsgurun IL :)

Tyckte att någon stans se att du försökte lära dig om politiken. Men ser ju att du kommer att få det väldigt svårt dina tolkningar blir ju ungefär som Maichai.

Men jag för står dig, det man inte har med sig om levnads betingelserna i samhället hos de olika klasserna gör det svårt att ens göra en analys av Thailänsk politik.

Men du försöker ju även om du hamnar fel 99 av 100.Men kanske inte behöver vara fel att försöka läsa in arbetarhistoria från 1880 tills nu, blir väl lite svårt utan praktik

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en liten anekdot till det här med erfarenhet så kom jag att tänka på min far.

Pappa kom efter oss till Sverige efter pragvåren -68. När mamma redan hade gjort grovjobbet.

Han kom hit för att han ville få det bättre och lämnade sin regimsympatiserande släkt i Tjeckien.

(pappas släkt var kommunister medans mammas sida var något som kan liknas vid liberaler)

Efter att han kommit till Sverige och fått sitt medborgarskap började han rösta. på kommunisterna. crazy.gif

Han har numera byggt upp en nätt liten förmögenhet i aktier under sina år på fabriken. Bl.a som facklig företrädare. Och är fortfarande kommunist.

Själv är jag pank som en kyrkråtta just nu. Och om han dör hoppas jag att jag kan motstå frestelsen och inte ta en spänn av hans arv.

Bara som ett personligt exempel på hur fel det kan bli ibland, om man tänker i traditionella mönster, och som fick mig att tänka på vissa här i tråden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Vill absolut inte forringa någons bakgrund, uppväxt, jobbsituation eller likande men det är svårt att inte tänka på the four Yorkshiremen i denna diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Inte bara fackföreningarna som sätter press...

Rödmyrorna är på krigsstigen

http://www.bangkokpost.com/news/election/245987/reds-pile-pressure-on-pheu-thai

Bl.a. "She said the red shirts see no need for an amnesty because they do not believe they committed any offences. Instead they were victims of the clashes during April and May last year.

''We believe that we are not guilty,'' Ms Tida said, adding that she also wanted the release of red shirt protesters who have been detained since last year's chaos."

Just det.det var inte dom som lamslog Bangkok, sköt på militären, terroriserade sjukhuset, brände banker och affärskomplex mm. mm. Det var någon annan (eller så blev dom kanske tvingade??)

"..victims of the clashes..." Ger man sig in i leken får man leken tåla.

Personligen tycker jag dom kommit alldeles för lätt undan.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalar det priset säljaren begär för nudelsoppan-jag erbjuder dem inte hälften för att de har så låga omkostnader på sin trottoarrestaurang jämfört med McDonalds bredvid.

I min verksamhet anställer jag också ibland folk, ungefär som daglönare, oftast lite mer kvalificerat folk och jag brukar aldrig betala mindre än 500 baht och står givetvis för alla omkostnader som mat, transporter och liknande under tiden de jobbar för mig.

Är minimilönen satt till 300 baht om dagen så skall den väl gälla alla löntagare oavsett vilka omkostnader de har?

Är inte 500 baht lite snålt för kvalificerad arbetskraft i Bkk?

För övrigt så lägger jag regelmässigt på 20%-30% dricks när jag äter på billiga restauranger i Thailand, inte för att jag behöver men för att det inte märks i min ekonomi samt för att jag vet att deras avance är rent skamligt låg.

Förstår inte varför man här tydligen anser att IL inte kan hyra in arbetskraft till det standardpris som gäller i hans hemprovins när man själv bara betalar standardpris för moppetaxi, nudelsoppa, buss eller vad det nu kan vara. Nudelsoppekökets ägare/anställda har det inte mer fett än ILs jordbruksarbetare.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det som kallas marknadsekonomi.

Kan mycket väl vara så att genom att resturangägaren betalar bättre löner får han behålla dom bästa kockarna. Och kan därmed behålla kunderna för att nudelsoppan håller en klass över dom andra. Trots att priset är högre.

Nöjd personal är bra personal oftast = bra affärer.

Sen hur man förnöjer dom är ju upp till arbetsgivaren.

Men i övrigt förstår jag inte varför du menar att faranger kan betala mer än Thailändare?

Är det på grund av det magiska pengaträdet som alla faranger har, som gör att dom har råd att betala högre löner?

Det är ju knappast business om den ej är självbärande?

Mvh Janne

Nu är det ju egentligen inte mig du ska fråga varför faranger ska betala dubbelt så mycket som grannarna för sina jordbruksarbetare utan de som ifrågasätter IL här i tråden.

Själv lejer jag aldrig in några arbetare eftersom jag inte driver någon rörelse i Thailand, men skulle jag behöva det för något privat ändamål så tror jag nog att jag skulle betala betydligt bättre lön än thailändarna gör av samma skäl som jag ger dricks på restaurang.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite kluven i den här frågan om löner och minimilöner.

Personligen så tycker jag att så länge arbetaren går med på en lön, så är väl allt frid och fröjd i det stora hela.

Det som kommer att hända vid en ev. höjning till 300 Baht per dag, är väl att lönerna indirekt måste öka även i ILs del av världen, eftersom jag inte ser att någon jobbar för en mindre del av det om det finns arbete i stan som ger det dubbla.

Även fast det är en så god man som IL som är chef.

Kommer ihåg när vi byggde vårt första hus för ca 10 år sen.

Då kostade en byggare (kvalificerad, till en viss gräns) 150-180 Baht om dagen. De billigaste arbetarna låg runt 100.

Idag när vi byggt om vårt hus, så har gubbarnas dagslöner legat mellan 340 och 500 om dagen, med undantag för en yngre kille som har varit med och konkat runt på lite saker, hans lön har varit 240 Baht om dan.

Plus att de rackarna har bjudits på öl, lao kao och cola efter varje dagsverke. Plus lite fin-whisky när jag inte velat ta min eftermiddagswhisky själv :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför man här tydligen anser att IL inte kan hyra in arbetskraft till det standardpris som gäller i hans hemprovins när man själv bara betalar standardpris för moppetaxi, nudelsoppa, buss eller vad det nu kan vara. Nudelsoppekökets ägare/anställda har det inte mer fett än ILs jordbruksarbetare.

Det är väl klart att han kan.

Det som ifrågasätts är däremot hans omsorg för de fattiga och det moraliskt hederliga i att i bästa kapitalistiska anda utnyttja billig arbetskraft för egen vinning samtidigt som man påstår sig värna de fattiga och vara solidaritetsförkämpe.

IL lever på allmosor från ett rikt land som genom sina sociala trygghetssystem och solidaritetsprinciper garanterar ILs lön.

Denna relativt höga lön verkar han sedan ta ut och köpa billiga ulandstjänster för - i syfte att berika sig själv och sin familj inför kommande pension.

Det är lite som att en Svensk manlig jämställdhetsminister höll sig med en gård av kvinnliga slavar i Uganda.

Och motiverade det med att det dels var tillåtet i Uganda och dels att kvinnorna var släktingar till hans fru. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte 500 baht lite snålt för kvalificerad arbetskraft i Bkk?

För övrigt så lägger jag regelmässigt på 20%-30% dricks när jag äter på billiga restauranger i Thailand, inte för att jag behöver men för att det inte märks i min ekonomi samt för att jag vet att deras avance är rent skamligt låg.

Förstår inte varför man här tydligen anser att IL inte kan hyra in arbetskraft till det standardpris som gäller i hans hemprovins när man själv bara betalar standardpris för moppetaxi, nudelsoppa, buss eller vad det nu kan vara. Nudelsoppekökets ägare/anställda har det inte mer fett än ILs jordbruksarbetare.

Nja, 500 baht brukar jag betala för någon som kan översätta text (ofta juridisk) till mig. Sällan handlar det om en hel dags arbete och 500 baht är en bra bit över minimilönen i Bangkok på 214 (?) baht.

Det är väl ingen som opponerar sig emot att IL hyr in arbetskraft till det standardpris som gäller-problemet är väl när han hyr in arbetskraft under standardpriset. Just nu finns det en minimilön som varierar lite på var man bor-betalar han den lönen är det ju inga problem och nu ska minimilönen enligt PT höjas till 300 baht över hela landet-varför ska den höjningen då inte omfatta daglönare tycker du?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är inte 500 baht lite snålt för kvalificerad arbetskraft i Bkk?

För övrigt så lägger jag regelmässigt på 20%-30% dricks när jag äter på billiga restauranger i Thailand, inte för att jag behöver men för att det inte märks i min ekonomi samt för att jag vet att deras avance är rent skamligt låg.

Förstår inte varför man här tydligen anser att IL inte kan hyra in arbetskraft till det standardpris som gäller i hans hemprovins när man själv bara betalar standardpris för moppetaxi, nudelsoppa, buss eller vad det nu kan vara. Nudelsoppekökets ägare/anställda har det inte mer fett än ILs jordbruksarbetare.

Hej

Resonerar ungefär som du och jag skulle aldrig i livet acceptera att jag skulle betala ett annat pris för en vara eller tjänst som baserade sig på min hudfärg och att jag är en falang, och jag utsätts som tur är nästan aldrig för det heller för det skulle skada min bild av Thailand och mitt förhållande till människorna där.

Men jag och frugan betalar gärna precis som du lite extra dricks men då är det man själv som bestämmer, och inte allt för sällan så brukar ju även dom som äger nudelredturangen eller affären slå sig ned och äta tillsammans med oss och ibland bjuder man på lite öl och ibland blir man bjuden, jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt.

Och själv undrar jag om det inte är dom utlänningar som går runt och konstant betalar överpriser i alla sammanhang som är själva skaparna till systemet med dubbla priser, och som sedan skäller på Thailändarna och känner sig lurade, och när alla förväntar sig dubbelt betalt varje gång dom har med en utlänning att göra så får hela landet dåligt rykte, så tanken kan nog vara god med att alltid betala mer än vad det kostar men är för resultatet positivt? Eller riskerar detta beteende i värsta fall att driva upp priserna inte bara för utlänningarna utan på sikt även Thailändarna?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

en enkel fråga-det finns en minimilön fastställd för just din provins-betalar du ut de pengarna till dina anställda eller inte?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, 500 baht brukar jag betala för någon som kan översätta text (ofta juridisk) till mig. Sällan handlar det om en hel dags arbete och 500 baht är en bra bit över minimilönen i Bangkok på 214 (?) baht.

Det är väl ingen som opponerar sig emot att IL hyr in arbetskraft till det standardpris som gäller-problemet är väl när han hyr in arbetskraft under standardpriset. Just nu finns det en minimilön som varierar lite på var man bor-betalar han den lönen är det ju inga problem och nu ska minimilönen enligt PT höjas till 300 baht över hela landet-varför ska den höjningen då inte omfatta daglönare tycker du?

Översättare betalas väl inte med minimilön eller?

Betalar IL mindre än standardpriset som gäller för jordbruksarbetare i Nong Khai menar du?

Det tror inte jag, däremot så skiljer sig det nog en del från en fabriksarbetares lön i Bangkokområdet. Men den systemprisbilden har nog IL svårt att påverka.

Vet inte de aktuella priserna just nu, men för ca 1,5 år sen så betaldes jordbruksarbetare i vår Surinby vid skörd 150 baht per dag för thailändare och 140+ mat för khmerer. Kan vara allt från en 16 årig flicka till en 75 årig gumma.

Då låg väl minimilönerna för anställda i fabrik på ca 200 baht (212 eller?). Så standardpriset för daglönare verkar inte följa minimilönen för anställda i fabrik.

Själv tycker jag att minimipriset för daglönare borde ligga ett antal ggr högre och att vi andra fick betala mer för produkterna när vi äter dom. Men som det är nu berikar jordbruksprodukter tydligen bara producenter på inköpsnivå samt oss konsumenter med pengar som äter snorbilligt och skor oss på daglönarnas skitlöner.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, 500 baht brukar jag betala för någon som kan översätta text (ofta juridisk) till mig. Sällan handlar det om en hel dags arbete och 500 baht är en bra bit över minimilönen i Bangkok på 214 (?) baht.

Det är väl ingen som opponerar sig emot att IL hyr in arbetskraft till det standardpris som gäller-problemet är väl när han hyr in arbetskraft under standardpriset. Just nu finns det en minimilön som varierar lite på var man bor-betalar han den lönen är det ju inga problem och nu ska minimilönen enligt PT höjas till 300 baht över hela landet-varför ska den höjningen då inte omfatta daglönare tycker du?

Om nu Il betalar 50 100bht mer än vad övriga betalar vad tror du händer då. Men nu är det ju så att Il ger ju en del dolda förmåner + att han när han är nere arbetar tillsammans med sina dag lönare. Men om han skulle betala mer än vad som är gängse skulle han nog få svårt att ta en promenad i byn. Men man måste nog leva här o nu i den värklik het som existerar, för att förstå. Ock hade du gjort det hade dina raporter kunnat gå till historien. Nu är det bara klockslag o datum som blir rätt i dina inlägg. Sory
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...